Keith Flint är död

Skägg.
10 Chambers
Keith Flint är död

Trist! En av de gamla husgudarna har hittats död i sitt hem. Förmodligen som en konsekvens av hårt leverne men i alla fall. 49 år gammal. The Prodigy var den första gruppen som jag verkligen tog till mig, efter att ha lämnat barndomens idoler i Michael Jackson och New Kids on the Block (döm mig inte). Jag var till och med nära att raka en Keith Flint-frippa vid ett tillfälle.

I tonåren lyssnade jag på lika mängder punk och elektronisk dansmusk och om det är något band som smälter samman dessa två stilar är det ju The Prodigy med sin stundtals skräniga breakbeat techno. Jag kanske inte var ett lika stort fan av deras senaste album, som blev ännu mer skräniga, utan för mig peakade de med Fat of the Land och deras två föregående album.

Mycket av the The Prodigy må vara Liam Howlett och hans synthar men duon Keith Flint och Maxim var helt klart vad som gjorde bandet stort live. Jag har sett dem två gånger, en gång som 18-åring i Solna-hallen där ett okänt Foo Fighters var förband och en gång på Berns.

Som sagt, trist. Hade jag trott på ett efterliv i den klassiska bemärkelsen hade jag kanske sagt något i linje med det men istället kommer vi alltid ha kvar framträdanden som dessa.


signatur
Gnällkuk

Läste om det medans jag stod och väntade på lunchen, riktigt trist och som du säger så pekar väl det mesta på antingen överdos och/eller självmord. Jag har ungefär samma intryck som dig kring honom och bandet men var väl aldrig nära att raka av mig håret dock

En stor anledning till att Fat of The Land är så kult för mig var för att det var skivan som nästan alltid snurrade medans jag spelade Quake. Det här var innan jag spelade på nätet, så det är singleplayer-delen, men starka minnen till ett av mina absoluta favoritspel alla kategorier


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det var ju trist, ska väl dock erkänna att jag inte direkt lyssnat på dom efter Fat of the Land. (som calle sa, dom gick nerför efter det albumet)

Var å såg dom på Hovet 1997 med den då väldigt kontroversiella och bannade från MTV "Smack my Bitch up" spelandes på skärmarna. Jag röjde mer än på nån metalkonsert jag nånsin varit på

Väldigt headbangingvänlig musik för att inte vara metal

Edit: Började nostalgigoogla lite och insåg ju att Foo Fighters även var förband på den spelningen. -snubblade även över denna rubrik på DN

Skrivet av Dagens Nyheter:

Prodigy här igen.
Bålgetingsmusik för hyperaktiva.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers

@Zymac: Var det Hovet jag också såg dem på kanske, för jag vet att de inledde med Smack My Bitch Up.


signatur
Inaktiv

Synd att han dött, men lyssnade aldrig på den gruppen, så ingen livskris för mig.

Medlem

Så otroligt sorgligt.. mina stor barndomsidoler.. klippte mig som Keith när jag slutade 9:an...
Tappade dem ett tag i början av 2000-talet men de kom absolut tillbaka med Invaders must die albumet efter att gått snett med Always outnumbered.. bara lyssna på Timebomb zone för att ta er tillbaka till Fat of the lands storhet.
Stor saknad när Keith försvann nu, tänkte försöka se dem live efter att ha missat dem i så många år, men det blir inte samma sak...


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: troligen, de spelade på Solnahallen året innan, före Fat of the Land. så ja, det var nog Hovet

-Har biljetten kvar här

Lördag 15 nov. 19.30

Pris: 240kr +ADM15 kr

ahh, the memories


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Trist med Flint. Det var ju han som, trots att han egentligen bara var en dansare som började fronta i och med Firestarter, personifierade The Prodigy och gjorde dem populära.

För övrigt. Att kalla Foo Fighters ett okänt band är lite vridet. I och med att bandet bestod av medlemmarna av Nirvana, minus Cobain och Novoselic, så var Foo Fighters kända från första början.

Skägg.
10 Chambers

@Zymac: Ah, då var det nog Solna-hallen jag inte fick gå på, och sen såg dem på Hovet.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Salkinius:

För övrigt. Att kalla Foo Fighters ett okänt band är lite vridet. I och med att bandet bestod av medlemmarna av Nirvana, minus Cobain och Novoselic, så var Foo Fighters kända från första början.

I jämförelse hur stora de blev sen, så var de ganska små. Bara att fick spela förband åt The Prodigy säger en del, i mitt tycke.


signatur
Medlem

Trist som tusan, inte för att Prodigy var viktiga för mig under uppväxten men Firestarter är en låt för historien och har hängt med mig hela vägen in i vuxenlivet och plågar fortfarande mina grannar med jämna mellanrum!

Lästa att bandets officiella twitter skriver det var ett självmord


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers
Medlem

En efter en faller mina gamla idoler bort.
Fat of the land var en grym platta, men personligen är låten Poison från Music for a jilted generation den största favoriten.
Prodigy är en av ytterst få icke metal relaterade grupper jag gillat. Deras attityd var jäkligt "metal" ändå.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skägg.
10 Chambers

@Tassel: Poision är en klar topp 10 för mig också, Jilted Generation är en av få plattor som är bra rakt igenom.


signatur
Gnällkuk

Liam bekräftar att det tyvärr var så att han begick självmord


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Väldigt trist. Har väldigt liknande situation som dig Calle.
Lyssnade på punk och techno/rave på 90-talet och Prodigy var bland de absolut bästa o mitt tycke då.

Förresten: någon mer som brukade köra wipeout-spelen i cd-spelaren? Musiken var sjukt bra i de tre första i serien.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

jag festade med han på en nattklubb i gbg en gång. han var trevlig. synd rip.

Gnällkuk
Skrivet av Balkp:

Väldigt trist. Har väldigt liknande situation som dig Calle.
Lyssnade på punk och techno/rave på 90-talet och Prodigy var bland de absolut bästa o mitt tycke då.

Förresten: någon mer som brukade köra wipeout-spelen i cd-spelaren? Musiken var sjukt bra i de tre första i serien.

Jajjemen! 179:- prislappen sitter fortfarande kvar


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@Balkp: jappjapp, Wipeout 2097 skivan snurrade i stereon med jämna mellanrum.

@trickeh2k: SUCKER!!... gått o betala dyra pengar för soundtracket då man redan hade det som CD-spår på spelskivan (undvik spår 1 bara... en del CDspelare spelade upp det som ljud *skrrrraaaiiiieeeeeeaaaaayyyy*)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Gnällkuk

@Zymac: Jag ägde ju ingen PlayStation då, utan fick hålla mig till ungdomsgården som hade spelet. Fick göra det bästa av situationen och sparade ihop så jag kunde gå och köpa skivan som jag hade spanat in i CD-affären några månader tidigare


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Prodigy har alltid varit en stor inspiration för mig och mitt musikskapande (nästan alla ljud på min Analog Four är inspirerade av just Prodigy). Sett dom live några ggr, riktigt röj... synd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harmond:

Prodigy har alltid varit en stor inspiration för mig och mitt musikskapande (nästan alla ljud på min Analog Four är inspirerade av just Prodigy). Sett dom live några ggr, riktigt röj... synd.

Nu blir man ju nyfiken på dina produktioner!


signatur
Medlem

Fy. Tonårs-jaget blev otroligt nostalgisk när jag läste nyheten. Himla tråkigt! Det sena 90-talet och det tidiga 2000-talet var liksom lite mer sorglöst med Prodigy i öronen. Vila i frid Keith - du skänkte många av oss glädje och leenden i livet


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Har aldrig hört en hel platta med bandet, men vet att de lämnade ett ganska stort avtryck i musiksfären. Tråkigt, verkligen. R.I.P.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Luke Perry kastade också in handduken idag.


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av anon_326443:

Synd att han dött, men lyssnade aldrig på den gruppen, så ingen livskris för mig.

Vad fint att du delar med dig!

OT: The Prodigy revolutionerade musikvärlden och var långt före sin tid. Storfavoriter i tonåren och lyssnar fortfarande en hel del på låtar från jilted generation och fat of the land.

Jävla tråkigt med psykisk sjukdom som leder till självmord

Medlem
Skrivet av redruM:

Luke Perry kastade också in handduken idag.

Han dog förra veckan på sjukhus, familjen gick ut med det i media idag.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Var det inte Prodigy som gjorde en cover på "Percy starter" av Killinggänget på 90 talet? Efter det tog verkligen deras karriär fart. Kul att några okända britter blir stora tack vare Killinggänget!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Inaktiv
Skrivet av Roten:

Han dog förra veckan på sjukhus, familjen gick ut med det i media idag.

Han fick en stroke förra veckan och vårdades på sjukhus för den och dog idag.

Skägg.
10 Chambers

Och, det här känns viktigt, det finns hjälp att få när allt känns piss.

https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/


signatur
12
Skriv svar