Anthem uppges krascha PS4-konsoler, EA undersöker

Robot
Anthem uppges krascha PS4-konsoler, EA undersöker

Pc och Xbox One verkar inte drabbade.

#anthem, #nyhetstips, #anthemgame


Medlem

Det här var ju inte vad Bioware behövde...

Kanske lika bra det så man kan spela nåt annat spel som faktiskt är bra istället

Medlem

Det går bra nu >_<

Medlem
Skrivet av deezel:

Det går bra nu >_<

Börjar ju nästan komma till det stadie där man börjar tycka synd om dem...

Medlem
Skrivet av B-itta:

Börjar ju nästan komma till det stadie där man börjar tycka synd om dem...

Bara nästan.
De har ju varit fullt medvetna om hur dåligt skick spelet är i innan release, och de har jobbat med det i snart 7 års tid, helt otroligt.

Medlem

Har dom gjort en Fallout 76?

Skickligt att kunna krascha en konsol, konsoler som skall vara så stabila och aldrig ens behövas patchas. (Eller i alla fall vad man hört genom åren.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Bara nästan.
De har ju varit fullt medvetna om hur dåligt skick spelet är i innan release, och de har jobbat med det i snart 7 års tid, helt otroligt.

Som du säger, bara nästan... Men har man EA på nacken, plus all oförtjänt hat de utstått, så är det nära nog.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Som du säger, bara nästan... Men har man EA på nacken, plus all oförtjänt hat de utstått, så är det nära nog.

Jag vet inte om det är oförtjänat.

De visste vad som gällde när de sålde sig till EA från början.
Om man säljer sin själ till djävulen så kommer man få betala priset till slut

NuZ
Testpilot

Under 6års tid har dom utvecklat en super intelligent AI som ska ta över världen dold i ett tillsynes harmlöst skal till spel. Spelet i sig skapar och gör beräkningarna för att skapa AIn under tiden ni spelar.

Skynet kommer jag lovar! De var tom. Tvungna att ta bort vissa saker från spelet för att det inte skulle bli så uppenbart. Tänk på det nu freelancers när ni flyger runt i ironman-simulatorn utan innehåll att ni bidrar till utvecklingen av flyttalsberäkningsspel.

Detta är ju bara komiskt. Bioware är de ens stolta över sin skapelse? Visst misstag som detta kan ske men när spelet är så själlöst som det är så blir det bara tragiskt. Börjar, men bara nästan tycka synd om dom också.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag vet inte om det är oförtjänat.

Jag var först upp och ville hata Anthem innan de släpptes, för jag inte vill att de skulle satsa på en loot-shooter utan fortsätta på deras tidigare mästerverk till single-player spel Mass Effect.

Men när vi började spela Anthem co-op story-mode, så var jag ändå nöjd med spelet. Bara att flyga runt i världen på PC i 4k slår mig med häpnad, väldigt snyggt spel. Bra animationer. Basic story tyvärr, men hade inte förväntat mig mer i detta stadie. Vissa buggar här o var, men vilka spel har inte det nu för tiden... Sen är det ju fruktansvärt repetivt med massa fiender gång på gång.

Btw, betalade bara 150kr för en månad igenomspelning. Hade aldrig betalat full pris.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Om man säljer sin själ till djävulen så kommer man få betala priset till slut

Detta är ett beslut som tas av ledningen och kan tänka mig att många i teamet var emot.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag var först upp och ville hata Anthem innan de släpptes, för jag inte vill att de skulle satsa på en loot-shooter utan fortsätta på deras tidigare mästerverk till single-player spel Mass Effect.

Men när vi började spela Anthem co-op story-mode, så var jag ändå nöjd med spelet. Bara att flyga runt i världen på PC i 4k slår mig med häpnad, väldigt snyggt spel. Bra animationer. Basic story tyvärr, men hade inte förväntat mig mer i detta stadie. Vissa buggar här o var, men vilka spel har inte det nu för tiden... Sen är det ju fruktansvärt repetivt med massa fiender gång på gång.

Btw, betalade bara 150kr för en månad igenomspelning. Hade aldrig betalat full pris.

Jo, men man kan inte sälja ett spel på att det ser snyggt ut och att man kan flyga omkring, det blir gammalt väldigt snabbt.

Skrivet av B-itta:

Detta är ett beslut som tas av ledningen och kan tänka mig att många i teamet var emot.

Det var nog lite oklart vilka du nästan tyckte synd om, själva artikeln handlar ju om EA/Bioware, inte om de stackarna som sitter och programmerar med dessa förutsättningar.

Medlem

Jag är drabbad. Fattade inte vad som hänt. Trodde hela ps4 var till råttorna.

Medlem

Jag undrar om det var Bioware som presenterade iden om Anthem för EA som sedan förstörde utvecklingen med sina tok idéer och restriktioner? Eller om det var EA som gav Bioware uppdraget med att utveckla Anthem? För deras gameplay feature trailer stämmer inte överens med hur spelet är nu, när det har släppts. I trailern snackar de om ett djupt story och karaktärs berättande med val och konsekvenser, att det ska vara ett realtids berättande med personliga val. Skapa relationer med npc's och att man ska kunna möta skumma personer, som kan dyka upp beroende på dina val. Var av inget av detta finns i spelet.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Jag undrar om det var Bioware som presenterade iden om Anthem för EA som sedan förstörde utvecklingen med sina tok idéer och restriktioner? Eller om det var EA som gav Bioware uppdraget med att utveckla Anthem? För deras gameplay feature trailer stämmer inte överens med hur spelet är nu, när det har släppts. I trailern snackar de om ett djupt story och karaktärs berättande med val och konsekvenser, att det ska vara ett realtids berättande med personliga val. Skapa relationer med npc's och att man ska kunna möta skumma personer, som kan dyka upp beroende på dina val. Var av inget av detta finns i spelet.

Hade inte sett den trailern förut men det är ju smått chockerande att de så sent som ca 14 mån innan release släpper den trailern. Är ju nästintill ingenting som stämmer med det spelet vi fick se nu 2019? Hur kan man få det så fel?


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Börjar bli larvigt hur mycket skit detta spel får ta, hahahahah!

Börjar bli trött på spelbranschen. Vilket gör ont i mig, då det är ett av mina största intressen och har varit det sedan jag var 6 år gammal. Dyra grafikkort som gör att hobbyn blir orimligt dyr att hålla på med (Får just nu nöja mig med midrange delar) och spel som endast satsar på MTX och hotshots inom företagen som styr och ställer och ingen fokus läggs på utvecklaren/spelaren.

Pengarna ska bara in till vilket pris som helst. Många produkter suger arsle nu för tiden. Är det dags TV-spelsdöden 2.0?

Det enda som imponerar mig nu för tiden är just exclusives till PS4. Där man pushar utvecklingen hårt och ger bra content. Bra optimerade spel med innovativa och revolutionerande i vissa fall.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag vet inte om det är oförtjänat.

De visste vad som gällde när de sålde sig till EA från början.
Om man säljer sin själ till djävulen så kommer man få betala priset till slut

"The next few years saw a number of changes in BioWare's corporate status. In November 2005, it was announced that BioWare and Pandemic Studios (itself founded by former Activision employees) would be joining forces, with private equity fund Elevation Partners investing in the partnership. On 11 October 2007, however, it was announced that this new partnership (organized as VG Holding Corp.) had been bought by Electronic Arts.[7] BioWare therefore became a unit of EA, but retained its own branding."

Det var inte riktigt så enkelt som att de sålde sig till djävulen, tror inte de hade så mycket att säga till om.

Skribent

Japp. Råkat ut för det 2 ggr.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Gnällkuk

Kom en uppföljande tråd som påstår att det är återuppbyggnad av databasen som gäller. Tydligen är det saker som skett med andra spel också historiskt, men det verkar vara ganska mer vidsprett nu, å andra sidan kan man tänka sig att Anthem sålt lite fler ex.

https://www.reddit.com/r/AnthemTheGame/comments/ax9ipb/psa_to...

Även läst att det inte är unikt för PS4, så alla som sitter på konsol kanske skulle ta en paus om de spelar det just nu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Varje gång en PS3 eller PS4 stängs av på ett icke korrekt sätt så görs en genomgång av filsystemet vid nästa start oavsett om det är något fel eller inte.

"Pc och Xbox One verkar inte drabbade."

Man behöver inte kolla runt speciellt mycket för att se att Anthem kraschar rätt friskt även på dessa format.

Redaktör
Skrivet av Margy:

Varje gång en PS3 eller PS4 stängs av på ett icke korrekt sätt så görs en genomgång av filsystemet vid nästa start oavsett om det är något fel eller inte.

"Pc och Xbox One verkar inte drabbade."

Man behöver inte kolla runt speciellt mycket för att se att Anthem kraschar rätt friskt även på dessa format.

Så är det förstås, men jag menade att det här rätt specifika problemet - att spelmaskinen krånglar lite efter krasch - inte verkar drabba de andra två.


signatur
Ambassadör
Xbox

Det är många som har liknande problem på Xbox också, dock så verkar själva konsolerna klara kraschandet bättre som Thomas påpekar. Flera med PS4 har ju fått sina konsoler brickade, i.e stendöda.

Aldrig i livet att jag riskerar min hårdvara för ett skitspel som detta. Bioware...vad f-n pysslar ni med?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är många som har liknande problem på Xbox också, dock så verkar själva konsolerna klara kraschandet bättre som Thomas påpekar. Flera med PS4 har ju fått sina konsoler brickade, i.e stendöda.

Tja, googlar man lite går även andra system sönder.

"Happening to me too, Hdr issue or something, game crashes hard, audio makes that buzzing noise then goes out and sometimes goes grey or black and stays there, sometimes goes to home and can’t relaunch game. Now Xbox won’t turn on lol... "

Från denna tråd: https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/Anthem-Crashing-on...

"The issue isn’t just restricted to consoles either: one of our writers had to buy a new power supply after Anthem caused his PC to crash, causing it to enter a neverending power cycle."

https://www.gamesradar.com/latest-anthem-bug-is-causing-conso...

Frågan är ju om systemen dör på grund av Anthem eller om det är nått som var på gång att hända ändå?

Om man spelar Anthem på PS4, läser om krascher och kanske själv drabbats av krascher så är det nog lätt att tro att det är Anthems fel om konsolen dör medan man spelar just Anthem även om samma sak hade skett om de spelat något annat.

Det skylldes ganska rejält på något CoD-spel när RROD-epidemin drog igång på Xbox 360. Problemet var att CoD var det klart mest spelade på 360 så att chansen att det var just det som spelades när systemet dog var rätt stor. När många börjar skriva på forum om att det hände när de spelade just CoD är det lätt att dra fel slutsatser.

Som det är nu består rapporterna om "brickade" system av några enstaka inlägg på reddit/forum.

Ambassadör
Xbox

@Margy: Nä du har nog rätt. Det är inget fel på Anthem.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Margy: Nä du har nog rätt. Det är inget fel på Anthem.

Anthem verkar bestå av riktig skitkod - jag tror dock inte att det "brickar" system som i övrigt är "friska".

Medlem
Skrivet av Maxiz!:

Hade inte sett den trailern förut men det är ju smått chockerande att de så sent som ca 14 mån innan release släpper den trailern. Är ju nästintill ingenting som stämmer med det spelet vi fick se nu 2019? Hur kan man få det så fel?

Man kan ju undra om Bioware hade en helt annan plan för spelet med tanke på trailern. Känns ju som att någon bestämde sej för att avbryta utvecklingen innan de var klara med dessa features och bara släppa det som en själlös looter shooter, bara för att hänga på trenden.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Man kan ju undra om Bioware hade en helt annan plan för spelet med tanke på trailern. Känns ju som att någon bestämde sej för att avbryta utvecklingen innan de var klara med dessa features och bara släppa det som en själlös looter shooter, bara för att hänga på trenden.

Det är mycket möjligt att det är så. Men inte nödvändigtvis med anledning av videon. Den kommer ganska kort före release så det finns inte nog med tid att helt byta fokus på spelet på den tiden. Det kan snarare vara så att det var dit Bioware ville men de hade schabblat bort utvecklingen och fått börja om helt åt minståne en gång på eget bevåg eller på EAs inrådan. Sedan releasen nu var nog helt och hållet EAs beslut så kan mycket väl vara så att Bioware tvingades ta vad nu för ofärdig avskrädeshög till spel de hade där och då och försöka släppa något för att göra sina corporate overlords nöjda. Releasen knuffades fram minst en gång om ni mins.

Medlem

Ps4 och Xbox börjaar blir gamle. Dom pallar inte med trycket länge.
https://youtu.be/90maNkw4CLo

Medlem
Skrivet av Margy:

Varje gång en PS3 eller PS4 stängs av på ett icke korrekt sätt så görs en genomgång av filsystemet vid nästa start oavsett om det är något fel eller inte.

"Pc och Xbox One verkar inte drabbade."

Man behöver inte kolla runt speciellt mycket för att se att Anthem kraschar rätt friskt även på dessa format.

Ja, PC är drabbat också. Finns många inlägg sedan förrigår där folk uppger att spelet stänger ner hela PC.

12
Skriv svar