styrketräning-övertränad?

Medlem
styrketräning-övertränad?

Hej! Jo jag har en hantel med lösa vikter hemma, som jag då tränar med. Och just nu tränar jag med 16.5 kg, och det funkar fint. Jag undrar då om de finns nån erfaren som kan säga om jag tränar för mycket. Jag vilar musklerna 2-3 dagar i veckan. Och det jag tränar är underarmar,biceps,triceps,axlar. Är jag övertränad? tack på förhand

//nikke:)

Medlem

Vet inte vad gränsen går. Men det är klokt att låta musklerna vila åtminstonde 24h. Så ja, du kanske ska tagga ner lite... 16kg... jag känner mig stark när jag lyfter 7.

Pft! Ungdomarna idag...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

tack för svaret jag kan noga tänka mig att du kan ta mer, men jag har hållt på ett tag för att kunna lyfta det jag kan ;). Jag hört att du får muskler av anstänga dem. Inte överanstränga! Men ända anstränga rejält typ 10 pumpningar

Medlem

skulle rekomendera gym, iallafall även träna rygg,bröst,mage.

annars så är det en okej tränigns takt. 3-4 dagar ska man låta musklerna vila.
kom bara ihåg att äta i ett överskott med, annars går du i underskott och tappar muskler i stället


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Om man styrketränar på ett underskott så växer man inte. men det är fel att säga att man tappar muskler. visst gör man det men den marginalen är alltför liten för att en ta upp. Att träna i kalori underskott ger mer definiton än annat, dvs du tappar fett.

Jag skulle föreslå att du läser dig på, och tittar på div Bodybuilding filmer, för att lära dig. Sen passa på att besöka ett ordentligt Gym, kanske anlita en personlig tränare med ett bra rykte och inget skämt som det tyvär finns för många av. Och se till att träna hela kroppen.

Medlem

Trådkapning! (sorry)
Jag har en annan fråga. Hur många armhävningar kan man göra innan träningsmomentet blir onödigt eller inte längre bygger? Frågan är kanske konstig men jag gör idag 40 armhävningar, sedan 33 och 30. Relativt snabba.
När jag började 9 månader sedan och fixade då 8, 6, 4.
Ett annat trick jag gör är att köra armhävningarna väldigt långsamt. Då blir det runt 20-25. Men frågan är liksom om det räcker? Jag blir astrött och det känns i bröstet. Det är väl huvudsaken?

Borde egentligen läsa på jag med för att effektivisera vissa moment.

Mitt mål är att bli stark och uthållig. Gärna lite muskulös.

Kom precis på att jag som barn såg något världsrekord i armhävningar. Personen gjorde nog 1000 st och den snubben var inte liten

edit: Den här snubben pratar vettigt

http://www.youtube.com/watch?v=S990kHLMVFg&feature=channel

Mina långsamma armhävningar är förresten som hans "bra pushups".

Akta tänderna
http://www.youtube.com/watch?v=zm1Bo_QBZ_c&feature=channel

Medlem

@Nikke94:
Musklerna bör vila 48-72 timmar efter ett träningspass. Du säger att du att du vilar 2-3 dagar så du blir antagligen inte övertränad. Däremot så tränar du ju bara armar (axlar) och om du fortsätter så kan det i längden se oproportionerligt ut, jag rekommenderar dig därav att börja på tex. gym och träna alla muskelgrupper.

@ostmjuk hamster
Man brukar säga att 1-6 reps är styrka, 8-12 volym och det över uthållighet. Vill du bygga muskler måste du överbelasta. Du säger att du vill bli både lite muskulös, stark och uthållig. Jag skulle rekommendera även dig att börja på gym och träna fler muskelgrupper än huvudsakligen bröst. Fördelen med gym är att du kan variera med vikter så du kan träna alla momenten (styrka,volym,uthållighet) samt andra muskelgrupper.

Men om du nu insisterar eller inte har tiden att gå på gym så kan du tex. sätta på en ryggsäck med massa grejer i (fungerar som tyngd) och köra armhävningar med den.

Nu är jag ingen expert men jag kan de flesta grunderna kring styrketräning och har själv hållit på ett bra tag.


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Trådkapning! (sorry)
Jag har en annan fråga. Hur många armhävningar kan man göra innan träningsmomentet blir onödigt eller inte längre bygger? Frågan är kanske konstig men jag gör idag 40 armhävningar, sedan 33 och 30. Relativt snabba.

Stressa inte igenom övningen bara för att nå till en viss siffra. Det är istället bättre att du kör lite mer långsamt så att du vet att du gör rätt, även om du inte längre kan skryta för kompisarna att du klarar si och så många i rad.

Medlem
Skrivet av Ghoetic:

Om man styrketränar på ett underskott så växer man inte. men det är fel att säga att man tappar muskler. visst gör man det men den marginalen är alltför liten för att en ta upp. Att träna i kalori underskott ger mer definiton än annat, dvs du tappar fett.

Jag skulle föreslå att du läser dig på, och tittar på div Bodybuilding filmer, för att lära dig. Sen passa på att besöka ett ordentligt Gym, kanske anlita en personlig tränare med ett bra rykte och inget skämt som det tyvär finns för många av. Och se till att träna hela kroppen.

ok ok, har alltid fått lära mig att vid styrke träning så behöver kroppen snabb energi så den använder musklerna före fettet.
så man tappar ganska mycke.
men är ingen doctor i träning så jag vet inte.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av widdpower:

@ostmjuk hamster
Man brukar säga att 1-6 reps är styrka, 8-12 volym och det över uthållighet. Vill du bygga muskler måste du överbelasta. Du säger att du vill bli både lite muskulös, stark och uthållig. Jag skulle rekommendera även dig att börja på gym och träna fler muskelgrupper än huvudsakligen bröst. Fördelen med gym är att du kan variera med vikter så du kan träna alla momenten (styrka,volym,uthållighet) samt andra muskelgrupper.
Men om du nu insisterar eller inte har tiden att gå på gym så kan du tex. sätta på en ryggsäck med massa grejer i (fungerar som tyngd) och köra armhävningar med den.

Nu är jag ingen expert men jag kan de flesta grunderna kring styrketräning och har själv hållit på ett bra tag.

Tack för infon. Ja jag tränar alltså inte huvudsakligen bröst. Jag tränar hela kroppen hemma. Har två 2x9 kg dumbells som liknar de i klippen. Dessa kan jag justera för att öka vikten på den ena eller andra och träna triceps, biceps, rygg, axlar t.ex. Men även för att öka på viss vikt vid benövningar/vadövningar.
Benen tränar jag alltså också men de har alltid varit svaga i lederna så det lär dröja innan jag behöver ett gym och den typen av belastning.
Det där med ryggsäck får jag fundera på. Minns att jag gjort ett test och fick vikterna i bakhuvudet i.o.m. att ryggsäcken inte satt fast ordenligt med spännen. Detta var dock när jag gick på högstadiet. Nu borde man kunna hitta en som är mer lämplig för detta.

Fredas. Tack.
Ja jag försöker köra mest långsamt för att vara skonsam mot kroppen. Det gäller alla övningar jag kör.
Siffror intresserar mig inte men det är lite kul ändå att man gör framsteg.

Medlem

Det är rätt simpelt.

Jag körde på gym förut, men för ett år sedan fixade jag lite utrustning hemma, inte dyrt alls.

Det räcker med hantlar x 2, skivstång och bänk så kan man köra det mesta. Sedan givetvis vikter och kanske en chinup stång.

Det största felet man gör är att man inte förstår hur kroppen fungerar och tror att man kan träna 7 ggr i veckan.

Kör varannan dag till att börja med, minst 24 h emellan passen (som berör samma muskelgrupp, även indirekt).

Vill man bygga muskler och massa är det viktigaste (och svåraste) att äta enormt mycket.

Gärna 6,7 kanske 8 gånger per dag.
Musklerna byggs även när du vilar, de behöver vilodagen.

Man kan lägga på sig nästan ett kilo muskler i veckan.

När man sedan är nöjd med muskelmassan så kan man "deffa" ner sig om man så önskar, dvs kör mer "cardio" liknande träning, ut och springa, cyckla etc för att förbränna överflödigt fett som gör att musklerna syns bättre om det är det man är ute efter.

Det är mycket svårt och omständigt att försöka deffa och bygga på samma gång.

Man kommer långt med bara lite vikter hemma.

Jag själv kör 4 st entimmars pass i veckan och har gjort det ett år lite knappt.
Är 197 och har gått från 88 kg till 105 kg utan värst mycket ansträning.

Det absolut jobbigaste är att se till att äta tillräckligt.

Läs på innan du börjar så du lär dig precis hur saker och ting fungerar och gör ett eget program som tränar tex bröst armar en dag, rygg axlar en dag, sedan ben en dag.
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
Mycket bra sida där man kan se precis vilka muskler man tränar och små animationer på korrekt teknik

Medlem

Tränar under tiden då skolan är igång 5-6 gånger i veckan. Aldrig samma muskelgrupp två dagar i rad. Det man bara inte få missuppfatta med att man inte ska träna två dagar i rad är att det gäller samma muskelgrupp två dagar i rad. Tränar du ben ena dagen och armar andra så spelar det ingen roll. Gick upp ungefär 7 kg förra terminen, ifall det är av intresse.

Inaktiv

tränar på gym 5ggr i veckan.

måndag - Bröst

Tisdag - Biceps o mage

Onsdag - Bryter med ett benpass

torsdag - Rygg o triceps

Fredag - Axlar o Mage

Kör protein morgon och till kvällen. Lite gainer eller kolhtydrater på nåt sätt efter träning.

Funkar rätt bra.. kört så i några år och ser rätt fräääsch ut om man får säga : >

Medlem

Alltså, att vara biffig är inte så snyggt eller "frääscht". Ville bara klargöra det för den stora massan.
Man bör vila 2-3 dagar i veckan. Både mentalt och fysiskt. Tänk på det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Tränar med 2 st 4 kilo hantlar nästan varje dag. Då gör jag ungefär 50 st, efter det så gör jag ungefär 20 armhävningar. Är det för mycket?


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

Precis som många redan har sagt, så är det riktigt dumt att bara träna en del av kroppen. Man ska försöka träna så många muskelområden som möjligt, men man ska också få sin vila.

Och att träna kondition är också ett måste, om man inte BARA är ute efter muskler för synes skull. Vilket kan vara ganska dumt... Aja...

Tränade hockey i elva år. Nästan minst ett pass om dagen, även fast vi stackars ungar var 13-14 bast. Så då var det ofta 4-5 ispass och sedan 3 fyspass per vecka. Kroppen blev HELT slut kan jag tillägga. Och det är nog verkligen inte rätt sätt att träna, eftersom ett ispass är väldigt ansträngande. Fast det är klart, ett ispass är nästan mer kondition!

Så, träna inte mer än du behöver. Ett bra mål är bara att hålla formen, man behöver inte bli ett jävla muskelberg. Som bjosarn sa så är inte det heller särskilt "frääscht".

Medlem

Jag tränar för det mesta olika muskelgrupper 3 ggr veckan men under semestern tränar jag en muskelgrupp var dag och det är då jag ökar. Skulle tro att sömn är viktigare än att undvika träningsdagar. Under sömnen bygger kroppen, inte när du tränar. och vila från träningen betyder inte stillasittande. Kondition är viktig för kroppen.

Och tränar man för mycket i realitet till mat och vila, säger kroppen ifrån. Du orkar helt enkelt inte. Det blir tråkigt och jobbigt så det leder till att man helt lägger av och använder fritiden till att spela framför datorn/konsol vilket inte är fy skam det heller för hjärnan får ju gymnastik.


signatur

Det var detta...

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Alltså, att vara biffig är inte så snyggt eller "frääscht". Ville bara klargöra det för den stora massan.
Man bör vila 2-3 dagar i veckan. Både mentalt och fysiskt. Tänk på det.

Klargör tillbaks att jag ser vältränad (fit) ut och inte som ett biffmonster (anabolafreak?) om du nu tror det.

Och jag har aldrig mått så bra som när jag började träna på gym så.. Vet inte inte vad du ville säga?

Vila? Jo jag vilar ju den muskelgruppen efter den dagen. Kör ju inte biceps hela dagarna precis.

Ät rätt och sov bra så kan du lätt träna 5ggr i veckan.

Medlem
Skrivet av ThePunisher_313:

Tränar med 2 st 4 kilo hantlar nästan varje dag. Då gör jag ungefär 50 st, efter det så gör jag ungefär 20 armhävningar. Är det för mycket?

Ganska säker på att det är bättre att öka vikterna och bara göra 10-15 st.
Du ska göra det tills du knappt orkar mer. sen paus och så gör du samma sak igen. 3 Repetitioner är bra.


signatur

Rawr

Inaktiv
Skrivet av Crawller:
Skrivet av ThePunisher_313:

Tränar med 2 st 4 kilo hantlar nästan varje dag. Då gör jag ungefär 50 st, efter det så gör jag ungefär 20 armhävningar. Är det för mycket?

Ganska säker på att det är bättre att öka vikterna och bara göra 10-15 st.
Du ska göra det tills du knappt orkar mer. sen paus och så gör du samma sak igen. 3 Repetitioner är bra.

Exakt. Du kan inte öka i muskelmassa genom att köra 50reps på 4kg precis. Måste anstränga musklerna mer. Ner på 6-8 ist och kör så strikt du kan.

Så ut och köp nya vikter :b

Medlem
Skrivet av BigD:

Man kan lägga på sig nästan ett kilo muskler i veckan.

visst skämtar du med oss? ellr menar du att man kan öka så mycket med den mest super extrema anabolan som man hittat i nått gammalt soviet labb?


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Om du ens kan lägga på dig 3kg muskler på ett år så ska du vara jävligt nöjd. 1kg muskler per vecka är inte ens möjligt med stora doser anabola haha.

Men det är klart, tränar man hårt och käkar som en gris går man självklart upp i vikt, men bara en liten del av det är muskler.


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

roligt att se hur många datanördar som är experter på just styrketräning

Nikke94 för att svara simpelt på din fråga

du känner av om du är övertränad helt enkelt, ögonen blir röda, och man börjar blöda från näsan

Medlem
Skrivet av widdpower:

Om du ens kan lägga på dig 3kg muskler på ett år så ska du vara jävligt nöjd. 1kg muskler per vecka är inte ens möjligt med stora doser anabola haha.

Men det är klart, tränar man hårt och käkar som en gris går man självklart upp i vikt, men bara en liten del av det är muskler.

För att utveckla detta lite så är det inte någon omöjlighet för folk som går från soffpotatisar till att börja träna aktivt att gå upp nästan 10 kg på ett år. När sedan kroppen är van vid träningen är dock 4 kg/år närmare det normala.

Medlem
Skrivet av GrovPortion:

roligt att se hur många datanördar som är experter på just styrketräning

Roligt att se att någon tror att datanörd är samma sak idag som det var 1982.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Träna? Vad är det för någonting?

Gillar chips och sitta still. Väger 99 kg och är 165 cm lång
Inga problems med brudar för jag är så snäll. Nope träning för den sakens skull.

Medlem
Skrivet av JoJe:

Träna? Vad är det för någonting?

Gillar chips och sitta still. Väger 99 kg och är 165 cm lång
Inga problems med brudar för jag är så snäll. Nope träning för den sakens skull.

Det håller inte i längden ska du se.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Alla som tränar har sina egna anledningar.

Det kan vara såväl hälsan som att man mår bra fysiskt och psyksikt. Vissa kanske känner att träningen stärker självförtroendet medans andra känner att man bara måste hålla igång lite liksom tidsfördriv.

Och som WaltX skrev så håller det inte i längden, men visst, vi gör alla våra val och om du känner att träning bara är skräp så är det bara att strunta i det.


signatur

"I don't need to get a "LIFE" , Im a gamer, I got lots o lifes"

Medlem

Promenerar 2 timmar om dagen, men endast för nöjet att njuta av vädrets växlingar. Finns ju ett och annat krovkok längst vägen och händer att man slinker in på ett kafé med goda bakelser.

Medlem
Skrivet av Brain:

Någon som gymmar regelbundet (enligt dom som äger gymmet där jag bor), sover och äter (bra) mycket ska gå upp ca. 1kg muskler per ÅR.

1kg muskler / veckan är helt jävla omöjligt oavsett hur mycket anabola du trycker i dig.

Jag hoppas att du inte tror på det här själv, för det är helt åt helvete fel.

12
Skriv svar