The Legend of Zelda – den stora tråden

The Legend of Zelda – den stora tråden

"It was a time when people lived in the heaves, and a time far before the name Hyrule was even a thought.
The followers of the goddess and those of evil gathered their numbers and battled it out."

Den här tråden tar sitt avstamp i början av 1999. Jag var 10 år gammal och efter att tummat sönder min Super Play-tidning med recensionen av Legend of Zelda: Ocarina of Time (100/100) var det dags. Efter att fått tillåtelse från mina föräldrar (tjatat) fick jag äntligen slå numret till postorderföretaget (Det var så man gjorde på den tiden) och beställa hem spelet till mitt Nintendo 64. Tre dagar tog det att få post-avin och ytterligare några dagar för att lyckas passa in ett besök på Postkontoret. Det var en svår väntan innan jag kunde öppna den svarta spelkartongen och trycka i kassetten i konsolen.

På så sätt började mitt äventyr i Hyrule.

Ja, det var väl inte det lättaste vid tiden att sätta sig in i spelet. Engelska hade vi börjat med under hösten 1998 och mycket av handlingen kom att flyga förbi mig. Jag kom att återvända till Ocarina of Time regelbundet under uppväxten och förstod till sist vad spelet handlade om.
Trodde jag – tills jag snubblade över "The Hyrule Journals" för ett par veckor sedan.

"Allow me to guide you through this tale. It was written on the heart of a young boy, as pure as fresh parchment, a story that weaves destinies and spans eternity. Though we have been parted by time and distance, my spirit will always be with you..."

Följande spel har släppts i spelserien:
– The Legend of Zelda (1986)
– Zelda II: The Adventure of Link (1987)
– The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991)
– The Legend of Zelda: Link's Awakening (1993)
– The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)
– The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000)
– The Legend of Zelda: Oracle of Seasons (2001)
– The Legend of Zelda: Oracle of Ages (2001)
– The Legend of Zelda: Four Swords (2002)
– The Legend of Zelda: The Wind Waker (2002)
– The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (2004)
– The Legend of Zelda: The Minish Cap (2004)
– The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006)
– The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (2007)
– The Legend of Zelda: Spirit Tracks (2009)
– The Legend of Zelda: Skyward Sword (2011)
– The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (2013)
– The Legend of Zelda: Tri Force Heroes (2015)
– The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Här har jag inte listat specialversioner (BS Zelda eller CD-i-spelen), remakes eller övriga spel med anknytning till huvudserien.

Jag tror att de flesta som idag är inbitna spelare har någon form av relation till spelserien.
Nu släpper jag ordet fritt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Följande spel har jag spelat men alla har jag inte kört igenom.
– The Legend of Zelda (1986)
– Zelda II: The Adventure of Link (1987)
– The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991)
– The Legend of Zelda: Link's Awakening (1993)
– The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)
– The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (2007)
– The Legend of Zelda: A Link Between Worlds (2013)
– The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

A Link to the past är ett spel som när det begav sig kändes till slut att man kunde spela med förbundna ögon, det har jag spelat överlägset mest, men då var man i rätt ålder då man kunde bara nöta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

@Molotov: Hade man fått ett SNES och inte Sega Megadrive av päronen så hade förhoppningsvis A Link to the Past varit det första spelet. Förmodligen hade jag nog inte tyckt det var särskilt roligt i den åldern så det löste väl sig på bästa sätt ändå.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Ett av årets självklaraste köp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

https://i.imgur.com/x5r2GCu.jpg

Den officiella tidslinjen. För jag hade inget bättre för mig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

https://youtu.be/_U-_XfDGgDw

Ett av årets självklaraste köp.

Härligt, blir köp direkt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dessa Zelda-spelen har jag spelat.

The Legend of Zelda (1986)
Zelda II: The Adventure of Link (1987)
The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991)
The Legend of Zelda: Link's Awakening (1993)
The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)

Men jag har inte spelat klart Link's Awakening & Majora's Mask . Favoriten är A link to the past. Förmodligen pga att jag tillhör SNES generationen. A link to the past fick nog mycket uppmärksamhet från mig pga att man var tvungen att importera alla andra RPG:n (från Nordic Games) på den tiden (FF3, Chrono Trigger, Lufia & Breath of Fire). Vilket jag inte riktigt hade råd med. Så man fick nöja sig med det man hade tillgängligt och spelade därför om detta spelet ett antal gånger. En bra introduktion till action-RPG genren. Ja, jag kallar Zelda action-RPG. T.ex FF3 & andra spel från Japan heter enbart RPG. Inte JRPG.

Jag tycker att The Adventure of Link är väldigt underskattat. Vet faktiskt inte varför inga pratar om det.

Grattis på 33-årsdagen till Legend of Zelda – 21 februari 1986 släpptes det första spelet!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Fortfarande det bästa i serien. Tappat räkningen på hur många gånger jag har spelat igenom det.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skrivet av Maysay:

Jag tycker att The Adventure of Link är väldigt underskattat. Vet faktiskt inte varför inga pratar om det.

Det är en bra fråga. Jag skulle nog gissa på att det är för att spelet hamnade i skuggan av A Link to the Past.
Det första spelet kommer ju alltid att vara det första spelet och när det tredje spelet kvalar in på listan över de bästa spelen som någonsin gjorts – ja, då blir ju tvåan (som dessutom var lite udda i jämförelse med de andra) i hög grad lidande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Idag verkar det vara stora "Titta någon har gjort en remake i Unreal Engine 4!!". Så visst finns det ett klipp för den här tråden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Härlig tråd!

Nu undrar jag:

Vad har ni för förväntningar/förhoppningar på nästa spel? Dvs uppföljaren till Breath of the wild.

Jag tycker personligen att BOTW var ett bra openworld-spel men det stillade verkligen inte suget efter ett helt nytt Zelda för mig.
Jag vill ha mer traditionella och bättre Dungeons än divine beasts. Shrines for gärna kvarstå för de var trevligare och kluriga.
Vill också gärna ha tillbaka items. Vill inte få tillgång till allting i början av spelet och sen kastas ut fritt i världen. Lite mer linjärt och bättre story, tack.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Skrivet av denkaforss:

Härlig tråd!

Nu undrar jag:

Vad har ni för förväntningar/förhoppningar på nästa spel? Dvs uppföljaren till Breath of the wild.

Jag tycker personligen att BOTW var ett bra openworld-spel men det stillade verkligen inte suget efter ett helt nytt Zelda för mig.
Jag vill ha mer traditionella och bättre Dungeons än divine beasts. Shrines for gärna kvarstå för de var trevligare och kluriga.
Vill också gärna ha tillbaka items. Vill inte få tillgång till allting i början av spelet och sen kastas ut fritt i världen. Lite mer linjärt och bättre story, tack.

Jag skulle anta att BotW 2 är mer som BotW 1. Frågan är om nästkommande spel är mer traditionellt eller något helt nytt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av denkaforss:

Härlig tråd!

Nu undrar jag:

Vad har ni för förväntningar/förhoppningar på nästa spel? Dvs uppföljaren till Breath of the wild.

Jag tycker personligen att BOTW var ett bra openworld-spel men det stillade verkligen inte suget efter ett helt nytt Zelda för mig.
Jag vill ha mer traditionella och bättre Dungeons än divine beasts. Shrines for gärna kvarstå för de var trevligare och kluriga.
Vill också gärna ha tillbaka items. Vill inte få tillgång till allting i början av spelet och sen kastas ut fritt i världen. Lite mer linjärt och bättre story, tack.

https://youtu.be/3fr1Z07AV00

Jag tror spelet blir rätt likt men jag hoppas också på mer Dungeons.
Det var imo det enda som spelet saknade tycker jag.
Att man kastades ut i öppen värld och gå vart man vill hade jag inget emot.
Men man kanske kan styra det lite mer linjärt med items och Dungeons så man upplever världen som öppen men man blir mer styrd för man helt enkelt inte kan ta sig vidare på vissa ställen fören man gjort eller behöver nått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jo man kan väl säga att jag är ett Zelda fan. Mitt internet nick är helt taget ifrån Zelda och på ryggen min har jag haft en triforce intatuerad sedan jag var 18år Har spelat samtliga av de tidiga spelen men sedan Switch så har jag faktiskt inte lirat.

Måste köpa en Switch för de Botw.

The Legend of Zelda (bokstavstroget från NES-versionen) Remake i Breath of the Wild-motorn. Har det gjorts? Går det? Vill någon det?

Fick bara för mig att det skulle kännas lite småmysigt att smyga runt i- och spela originalet med den senaste grafiken.

Kontot avslutas

Har suttit de senaste dagarna och spelat lite Twilight Princess (Wii versionen) och Skyward Sword (originalet på Wii)

Känner att det skulle vara kul att köpa även Skyward Sword till min Switch. Mer behändigt att kunna spela spel bärbart och inte vara tvungen att ockupera teven.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Hur tar man serien vidare efter TOTK blir väldigt spännande! Kommer ju komma till Switchs uppföljare. Lär inte bli någon launchtitel iaf, men oj vad spännande det ska bli att se när dom väl börjar prata om nästa Zelda.
Lär nog droppas några remakes eller liknande innan dess tror jag till den nya konsolen.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Hur tar man serien vidare efter TOTK blir väldigt spännande! Kommer ju komma till Switchs uppföljare. Lär inte bli någon launchtitel iaf, men oj vad spännande det ska bli att se när dom väl börjar prata om nästa Zelda.
Lär nog droppas några remakes eller liknande innan dess tror jag till den nya konsolen.

Jag skulle gärna vilja ha ett nytt Zelda som det på SNES

Har spelat igenom samtliga Zelda förutom Four Swords Adventures och Triforce Heroes. Om jag bara måste välja en favoritspelserie så måste det bli Zelda, sorry Final Fantasy och Dragon Quest. Började med Zelda 1 till NES som liten, men kom inte direkt någonvart. Var svinnöjd och trodde att jag hade klarat hela spelet när jag dödade draken i första dungeon, lol. Man hade lite andra förväntningar på spel som ~5-åring som bara testat Game & Watch innan.

Skrivet av Gaara:

Jag skulle gärna vilja ha ett nytt Zelda som det på SNES

Låter motsägelsefullt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Ponny
Skrivet av korvmos:

Hur tar man serien vidare efter TOTK blir väldigt spännande! Kommer ju komma till Switchs uppföljare. Lär inte bli någon launchtitel iaf, men oj vad spännande det ska bli att se när dom väl börjar prata om nästa Zelda.
Lär nog droppas några remakes eller liknande innan dess tror jag till den nya konsolen.

Håller med i dubbel bemärkelse. Spännande tider! Något alldeles nytt väntar vid horisonten.

Och remake(s) lär det bli. Har haft ett sug efter en modern take på Zelda 2. Gjordes ju en fanversion där, men hade velat se vad Nintendo kunde hitta på med en ny grafisk stil och mer polerat gameplay.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Inte så otippat vart jag tagit mitt Internet nick ifrån som jag använt sedan Quake World tiden Har även en triforce tatuerad på ryggen sedan jag var 18 bast, fyllde 44 igår Zelda 4 evah!

Kontot avslutas
Skrivet av korvmos:

Hur tar man serien vidare efter TOTK blir väldigt spännande! Kommer ju komma till Switchs uppföljare. Lär inte bli någon launchtitel iaf, men oj vad spännande det ska bli att se när dom väl börjar prata om nästa Zelda.
Lär nog droppas några remakes eller liknande innan dess tror jag till den nya konsolen.

Det som vi vet som FZ också har skrivit om är att Nintendo inte tänker göra nästa spel som en fortsättning på Tears of the Kingdom men det verkar som att de kommer fortsätta med öppna världar eftersom linjära Zelda spel är förbi. (Vilket gjorde mig väldigt besviken)
Men man får ju se fram emot nya remakes eller återsläpp av äldre titlar om man vill spela de äldre linjära spelen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Nej, hoppas dom går tillbaka till mer linjärt och fler dungeons


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Skrivet av Verdurakh:

Nej, hoppas dom går tillbaka till mer linjärt och fler dungeons

De verkar inte särskilt sugna på att "gå tillbaka" och strävar snarare att ständigt gå framåt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med i dubbel bemärkelse. Spännande tider! Något alldeles nytt väntar vid horisonten.

Och remake(s) lär det bli. Har haft ett sug efter en modern take på Zelda 2. Gjordes ju en fanversion där, men hade velat se vad Nintendo kunde hitta på med en ny grafisk stil och mer polerat gameplay.

Aggelos må ha det fulaste namnet någonsin, men det är faktiskt ett riktigt kul och lagom långt Zelda 2-inspirerat action-rpg. Kanske de bäst investerade 79 kronorna jag gjorde förra året. Även The Transylvania Adventure of Simon Quest verkar ju bli en höjdare.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Hur tar man serien vidare efter TOTK blir väldigt spännande! Kommer ju komma till Switchs uppföljare. Lär inte bli någon launchtitel iaf, men oj vad spännande det ska bli att se när dom väl börjar prata om nästa Zelda.
Lär nog droppas några remakes eller liknande innan dess tror jag till den nya konsolen.

Vissa vill tillbaka till det gamla. Det verkar inte Nintendo själva vara intresserad av om det inte handlar om en "remake" av nått äldre spel.
Andra vill ha openworld.
Jag gillade verkligen BOTW men TOTK så brände jag ut mig och har/vill inte ens starta spelet efter det.
Jag vet inte hur jag vill att nästa Zelda ska vara 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Vissa vill tillbaka till det gamla. Det verkar inte Nintendo själva vara intresserad av om det inte handlar om en "remake" av nått äldre spel.
Andra vill ha openworld.
Jag gillade verkligen BOTW men TOTK så brände jag ut mig och har/vill inte ens starta spelet efter det.
Jag vet inte hur jag vill att nästa Zelda ska vara 😅

VR?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Finns faktiskt en VR mod till breath of the wild på PC (via emulator och rom) men jag har inte provat.
Men skulle vi fantisera så skulle jag vilja ha ett "VR Zelda" men i 3e person så fall.
Att man har som en "god view" över huryle.
Man kan hjälpa till med att själv interagera med världen. Typ som Moss 1 och 2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar