Phoenix Point väljer Epic Store – gratis DLC till alla förbokare

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

Jag anser de kunde använt deras pengar för att göra Steam bättre. Tycker det finns bättre avtal och förutsättningar än med Steam. Vi kan lämna det vid det.

Mvh.

Visst, men de är fortfarande ett vinstdrivande företag och har gjort analysen att det inte hade varit bättre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Dunder:

Visst, men de är fortfarande ett vinstdrivande företag och har gjort analysen att det inte hade varit bättre.

Det är ju klart att det företagsekonomiskt är bättre att få pengar. Särskilt om det stämmer att de fått mer än vad de fick genom sin crowdfunding. Då kan de ju ta missnöjet med en klackspark och bara betala tillbaka till de som klagar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Phyrino:

Gå in på din polares profil. visa hans spel och klicka i knappen "filtrera till spel ni båda äger"

Tack!

Visste inte att den funktionen fanns. Ett steg i rätt riktning i alla fall.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Ja, vilket är en av anledningarna till varför kabel-tv ligger inkopplad med en respirator. Bra idé att köra samma race igen.

Vad får du kabel TV ifrån? Företagen som sålde kabel TV säljer nu sina TV-kanaler via internet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack! Men jag är backer och fick infon från utvecklarna - känns lite skevt att tacka för tips när det inte är därifrån infon kommer. Därmed inte sagt att vi inte vill ha tips - tvärtom, men vi tipstackar inte alltid.

Aight hi fellow backer!

Hur ser du på det hela?
Jag ser på det med besvikelse. Men om ett år får jag steamnyckeln om de nu inte bryter det löftet också.

Sista gånhen jag ställer mig bakom något som Julian rört vid.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Att man inte kan se Game of Thrones på Netflix beror ju på att HBO har producerat serien. Samma sak som att HBO inte har Stranger Things, som är producerat av Netflix. Den typen av exklusivitet bryr jag mig inte om, men det Epic gör är att de spenderar pengar, som de har fått från beroendeframkallande barn, på att köpa upp exklusiva spel som varit planerade för andra tjänster i flera år.

Phoenix Point i fråga crowdfundades för drygt 2 år sedan, i tron om att det skulle släppas på Steam. Så det här är verkligen ett slag under bältet för alla som finansierade utvecklingen av spelet.

Och vill du se vilka gemensamma spel du har med din kompis så går du bara in på hans/hennes profil, klickar på spel och kryssar i rutan "Filter to games you both own".

Först och främst, det är långt ifrån endast "in-house" produktioner som är exklusiva på streamingsiter. Det är väldigt få serier som går att se på flera olika plattformar. Viasat knöt ett avtal med Fox+ om att sända deras serier i Sverige. Netflix har t.ex. Breaking Bad, HBO har The Office US. O.s.v. Jag borde ha tagit ett annat exempel än just Game of Thrones, men det var det som fanns på näthinnan för jag satt och funderade om jag skulle se om alla säsonger innan sista släpps och hur många avsnitt jag i så fall skulle behöva se om dagen. 😊

Till saken. Jag köper det moraliska argumentet med att producerar man själv så är det mer ok med exklusivitet och köper även att du anser Epic fått pengar från vad du kallar beroendeframkallande barn MEN var har Valve fått sina pengar ifrån? CS:GO, DoTa2 och Team Fortress 2 är ju några spel som öser in pengar på lootlådor plus marknaden där Steam tar betalt igen när folk köper produkterna av varandra. Skrämmande hög avgift för att sälja på marknaden btw, 15 % närmare bestämt.

Har dessutom inte Epic ändrat policy gällande lootlådor nu? Så man ser vad man kommer få eller åtminstone hur stor chans man har att få vissa saker? Fast det kanske är lite för långt off-topic för den här tråden.

TIll sist. Tack för tipset. Hade missat den funktionen, men hade gärna sett en vidareutveckling så man kan filtrera också eller jämföra med flera samtidigt men helt klart ett steg i rätt riktning.

Skribent
Skrivet av Jonny Myrén:

Det går inte riktigt att jämföra. HBO har finansierat Game of Thrones och serien hade inte existerat om de inte betalat för den. Det Epic gör är att ta redan utvecklade spel och (i vissa fall) betala för att de inte ska släppas på andra plattformar.

Precis som Steam gjorde i början. Jag är nog inte den ende här som var med när Steam lanserades, vilket jävla skit man tyckte det var. Behöva ha ett program för att starta spelen och hade man inte programmet så gick det inte att starta spelen. Epic tar bara ett vinnande koncept ett steg längre. Valve har blivit lata gällande Steam och det kommer de att förlora på i längden, bara vänta tills Google och Apple släpper sina spelplattformar, då kommer du få se ekonomisk styrka på riktigt.

Skribent
Skrivet av loerk:

Varför ska folk dra den här trötta liknelsen som något slags försvar?
De flesta streaming tjänster producerar sitt eget material.
HBO producerar Game of Thrones, vilket leder till att de har exklusiva rättigheter till strömmning.
Det är fortfarande inte samma sak som att köpa till sig exklusivitet.

Sluta lägg orden i mun på mig. Jag har inte försvarat någonting utan bara förklarat att det är såhär marknadsekonomi fungerar.

Dessutom så är det en ren lögn att streamingtjänsterna producerar det mesta av sitt eget material. Bara för att det står t.e.x "Netflix Original" så betyder inte det att det är exklusivt producerat och beställt av Netflix, bara att de köpt in materialet och äger det till fullo. Ta t.ex. Making a Murderer, det filmades under en tioårs period, jag är tveksam till att Netflix beställde den dokumentären 2005 och har betalat för den sedan dess.

@Shadee: Tänk ännu häftigare. Tänk när Microsoft börjar kräva att spel på Windows ska gå genom deras Microsoft Store.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Det är för att du har ett kortsiktigt perspektiv. Här och nu är det ett smärre problem men det kan bli större.

Vad händer exempelvis om svenska myndigheter (eller rent av EU) går in och säger att Epics lootlådelösningar inte är accepterade i Sverige/Europa? "This game is no longer supported in your region"

Andra har dragit in liknelser med Netflix och HBO. Likt dessa personer så skulle Epic enkelt kunna peta upp priserna lite i taget.
Varför ge billigare spel när man kan ge dyrare spel, spelarna har ju ändå inget val och några kronor då och då kommer ingen reagera på.

Vad händer om andra aktörer bestämmer sig för att konkurrera med detta? Microsoft öppnar stora plånboken och köper fler och fler utgivare till Microsoft Store och skapar sig ensamrätt på spel på Windows?
(Detta har redan Epic klagat på tidigare som ohederligt fulspel)

Vad händer exempelvis om svenska myndigheter (eller rent av EU) går in och säger att Valves lootlådelösningar inte är accepterade i Sverige/Europa? "This game is no longer supported in your region"
Det går ju att säga så om vad som helst.

Pressa upp priserna är väl vad Steam har gjort? Är det inte rea så är det generellt dyrare att köpa på Steam än i butik och sedan aktivera koden via Steam. Sedan ska sägas att sett till vad spel kostade för 20 år sedan och vad de kostar idag så är spel billigt. Nytt PC spel = 500 kronor, så var det när jag var ung och så är det i princip nu också (om man inte köper på releasedagen genom Steam).

Flera aktörer kommer komma in på marknaden. Nvidia är väl i startgroparna tror jag, Google är på väg, Apple likaså, Amazon vet jag inte men är förvånad om inte de också ger sig in. Oerhört enkla pengar egentligen för de jätteföretagen. Det enda vi konsumenter kan göra är att inte ge våra pengar till företagen vi inte tycker om.

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

@Shadee: Tänk ännu häftigare. Tänk när Microsoft börjar kräva att spel på Windows ska gå genom deras Microsoft Store.

Precis!

Det är däråt vi är på väg tror jag, mer låsta lösningar likt konsolerna. Varför skulle inte Apple kunna släppa ett MAC-exklusivt spel? Tvinga folk att köpa en macbook för att kunna spela spelet. Det är ju i princip vad Sony gör.

edit: Jag vet att jämförelsen haltar och vill inte diskutera mer angående den, det var mest tänkt som en tankeställare.

Skribent
Skrivet av superlim:

Även om jag inte gillar epic store så är problemet större i det här fallet. De har ju faktiskt tagit in investerare via fig. Dessa investerare får sedan en % av sales. Man kan få pengarna tillbaka, vilket många verkar tycka är en dålig lösning då man i praktiken gett ett helt avgiftsfritt och räntefritt lån till utvecklaren.

Ska bli intressant att se hur deras ama ikväll går

edit: redigerat efter uppdatering av utvecklaren

Väldigt bra poäng! Undrar om det kan gå som kontraktsbrott? Att bara vara med på crowdfundingen är ju ett risktagande (dessutom så får du ju fortfarande din produkt) men här har personer gått in med betydligt mer pengar och förväntar sig en avkastning och kanske har gjort ekonomiska modeller baserade på antalet användare på Steam o.s.v. Bara få pengarna tillbaka räcker inte, kanske kan det leda till rättsliga åtgärder? Det skulle vara intressanta att se utfallet av en sådan rättegång.

Skribent

Nu har jag spammat klart i den här tråden och ska se på CS. Intressant ämne vilket fall som helst. Den här Steam vs resten debatten som blommar upp oftare och oftare börjar likna den gamla hederliga X-Box vs Sony 😁

Skrivet av Shadee:

Precis!

Det är däråt vi är på väg tror jag, mer låsta lösningar likt konsolerna. Varför skulle inte Apple kunna släppa ett MAC-exklusivt spel? Tvinga folk att köpa en macbook för att kunna spela spelet. Det är ju i princip vad Sony gör.

edit: Jag vet att jämförelsen haltar och vill inte diskutera mer angående den, det var mest tänkt som en tankeställare.

Men när Microsoft tillkännagav att deras spel skulle kunna spelas på både Xbox och Windows gick Epic ut med att exklusivitet är farligt för PC-marknaden. Då var det mycket bättre att ha olika plattformar. Vindarna vänder fort i branschen.

Skrivet av Shadee:

Vad händer exempelvis om svenska myndigheter (eller rent av EU) går in och säger att Valves lootlådelösningar inte är accepterade i Sverige/Europa? "This game is no longer supported in your region"
Det går ju att säga så om vad som helst.

Pressa upp priserna är väl vad Steam har gjort? Är det inte rea så är det generellt dyrare att köpa på Steam än i butik och sedan aktivera koden via Steam. Sedan ska sägas att sett till vad spel kostade för 20 år sedan och vad de kostar idag så är spel billigt. Nytt PC spel = 500 kronor, så var det när jag var ung och så är det i princip nu också (om man inte köper på releasedagen genom Steam).

Flera aktörer kommer komma in på marknaden. Nvidia är väl i startgroparna tror jag, Google är på väg, Apple likaså, Amazon vet jag inte men är förvånad om inte de också ger sig in. Oerhört enkla pengar egentligen för de jätteföretagen. Det enda vi konsumenter kan göra är att inte ge våra pengar till företagen vi inte tycker om.

Valve har dock en historia av att harmonisera sina avtal med gällande regelverk. Vilket har varit tur för oss spelare, som bland annat fått plattformar att acceptera återlösning av spel man inte är nöjd med.

Priserna på spel ligger ganska stabilt över samtliga plattformar för nya spelsläpp. Branschen vill inte ha billigare spel för spel blir bara dyrare att skapa. Men Steam bär inte ansvaret för att spelen är billigare i fysisk form än i digital för du har samma fenomen för konsolspelen. Så pass stor dominans har inte Steam att det får konsolspelen att bli dyrare digitalt. Där får du leta andra anledningar till varför priserna dumpas i butik (även om det inte ens längre är en skiva i fodralet utan bara en kod).

Jag tror inte att Nvidia, Google, Amazon och Apple kommer att försöka ge sig in och vara en plattform att köpa spel ifrån. Jag tror snarare att de vill vara tidigt ute och streama spel till spelare. Abonnemangslösningar är mycket bättre för företagen än att sälja enstaka spel. Den som är först med en riktigt bra plattform där kommer tjäna duktigt med pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ju klart att det företagsekonomiskt är bättre att få pengar. Särskilt om det stämmer att de fått mer än vad de fick genom sin crowdfunding. Då kan de ju ta missnöjet med en klackspark och bara betala tillbaka till de som klagar.

Antar att du missförstod vad vi pratade om. Phoenix Point var nämligen inte ämnet


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

@Dunder: Så det kan bli.


signatur

Viam inveniam aut faciam

International
Man of Mystery

Nej, jag gillar inte Epic, lite för vilka som står bakom det hela, men mest för det lite sunkiga i att snipa spel som först skulle ligga på Steam och sen göra det exklusivt till deras egen, imho sämre, plattform. För mig känns det som när MS snodde Halo från PC och la den på sin konsol som ingen ville köpa.. när den väl kom till PC var det liket redan så dött att det bara var pinsamt.

Division2 gör ju också en Epic-nästanexclusive men Ubi-spel har ju redan sin egen plattform redan tidigare där den också släpps och det känns mer logiskt att de håller sina egna spel i sin egen låda.

Med det sagt vill jag bara säga att jag inte tänker argumentera eller döma nån annan som vill köpa Phoenix point på Epic bara säga att jag kommer nog inte göra det. Jag hoppas det blir värt det för dem att kanske förlora x antal Steamkunders pengar och tjäna in de pengarna på den extra pengen från Epic. Eller så handlar det bara om ett statement för att markera mot Steam..

Jag står alltså inte på några barrikader för Steams skull, de behöver inte min röst. Det här handlar bara om min egen känsla för hur jag vill konsumera mina spel


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery

@hannes.theorell: De försökte väl med Xbox-live ? Gick väl sådär..? Verkar som MS är riktigt dåliga på just såna saker.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv

Ser vid första anblick ut som att de riskerar att bli stämda om de lovar en sak och sedan gör så här. Påminner om när utvecklarna av 2dark först lovade drm-fri version av skitspelet och sedan la Denuvo på det innan release. Vet inte om artikeln var sarkastisk men gubben som pratar är fan ingen "hedersknyffel" eller vad han nu kallades.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Ser vid första anblick ut som att de riskerar att bli stämda om de lovar en sak och sedan gör så här. Påminner om när utvecklarna av 2dark först lovade drm-fri version av skitspelet och sedan la Denuvo på det innan release. Vet inte om artikeln var sarkastisk men gubben som pratar är fan ingen "hedersknyffel" eller vad han nu kallades.

Jajamen, de har lovat diverse Steam och GOG versioner, sen så plötsligt var det inget värt. Inget bra att ha med sig pr-mässigt.

Hoppas på att det inte blir något svammel med Wasteland 3 som är det enda spelet jag har backat.
Var nästan på väg att göra det med Phoenix Point tidigare men i dagsläget var ju det lika bra att det inte blev av..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Men när Microsoft tillkännagav att deras spel skulle kunna spelas på både Xbox och Windows gick Epic ut med att exklusivitet är farligt för PC-marknaden. Då var det mycket bättre att ha olika plattformar. Vindarna vänder fort i branschen.

Surt, sa räven om rönnbären!

Skrivet av hannes.theorell:

Valve har dock en historia av att harmonisera sina avtal med gällande regelverk. Vilket har varit tur för oss spelare, som bland annat fått plattformar att acceptera återlösning av spel man inte är nöjd med.

Priserna på spel ligger ganska stabilt över samtliga plattformar för nya spelsläpp. Branschen vill inte ha billigare spel för spel blir bara dyrare att skapa. Men Steam bär inte ansvaret för att spelen är billigare i fysisk form än i digital för du har samma fenomen för konsolspelen. Så pass stor dominans har inte Steam att det får konsolspelen att bli dyrare digitalt. Där får du leta andra anledningar till varför priserna dumpas i butik (även om det inte ens längre är en skiva i fodralet utan bara en kod).

Jag tror inte att Nvidia, Google, Amazon och Apple kommer att försöka ge sig in och vara en plattform att köpa spel ifrån. Jag tror snarare att de vill vara tidigt ute och streama spel till spelare. Abonnemangslösningar är mycket bättre för företagen än att sälja enstaka spel. Den som är först med en riktigt bra plattform där kommer tjäna duktigt med pengar.

Jag tror nog Epic är minst lika bra på att anpassa sig efter regelverk för att ha kvar produkterna inom alla länder, så det är inget man behöver oroa sig för. Steam ändrade ju heller inget självmant utan efter en lång tid av påtryckningar.

En sak som gör det dyrare digitalt kan vara dominansen på marknaden. Det finns massvis med aktörer som säljer fysiska kopior men (oftast) bara ett ställe att köpa det digitalt. Det gäller ju såklart Sony och Microsoft också.

Jo, men för att få folk till sina streamingtjänster så är det ju exklusivitet som gäller. Har inte Google egna/exklusiva spel så finns det ju inte så stor anledning att ha abonnemang hos dem, om det nu inte går att spela pinfärska spel och det tror inte jag kommer gå (precis som det inte går att se biofilmer på Netflix).

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vad får du kabel TV ifrån? Företagen som sålde kabel TV säljer nu sina TV-kanaler via internet.

https://www.recode.net/2017/1/5/14180704/ces-tv-television-co...

För att scenariot är identiskt, fler och fler tjänster som delar upp utbudet mer och mer. Kabel-tv kanalerna tjänar inte ens en bråkdel av vad de gjorde samt så har kraschen var mycket större i t ex USA än vad den var här för de företagen. Streaming tjänsterna idag gör också precis samma misstag som kabel-tv branschen gör och delar upp innehållet mer och mer till folk tröttnar att betala eller använda 10-tals olika tjänster för att se vad man vill. Medan musik branschen har gjort det smarta och stannat upp med Spotify, Youtube och I-tunes, där två av tjänsterna har största delen av utbudet "gratis" och väldigt få exklusiviteter.

PaZ
Medlem
Skrivet av kaealy:

https://www.recode.net/2017/1/5/14180704/ces-tv-television-co...

För att scenariot är identiskt, fler och fler tjänster som delar upp utbudet mer och mer. Kabel-tv kanalerna tjänar inte ens en bråkdel av vad de gjorde samt så har kraschen var mycket större i t ex USA än vad den var här för de företagen. Streaming tjänsterna idag gör också precis samma misstag som kabel-tv branschen gör och delar upp innehållet mer och mer till folk tröttnar att betala eller använda 10-tals olika tjänster för att se vad man vill. Medan musik branschen har gjort det smarta och stannat upp med Spotify, Youtube och I-tunes, där två av tjänsterna har största delen av utbudet "gratis" och väldigt få exklusiviteter.

Men spotify blöder fortfarande pengar, trots stor marknadsdominans och få konkurrenter. Så det går betydligt bättre för netflix och hbo. Som konsument hade jag älskat att ha en enda plattform och sen betala bara för det jag vill ha inom spel, musik och film direkt till producenten, men såhär ser marknadsekonomin ut

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag kommer aldrig köpa något på Epic Store. Men eftersom jag redan crowdfundat Phoenix Point så kommer jag hämta spelet via Epic. Jag behöver ju inte betala något i deras store. DLC är även gratis i ett år så jag behöver inte köpa DLC innan steam releasen. Är jag fortfarande nöjd med spelet efter ett år så köper jag det, igen, på Steam sedan och lägger ned på Epic.

@Aletheides: Om jag förstod rätt så kommer du som Crowdfunder ÄVEN få nyckel till Steam (eller GoG om du valde det) när exklusiviteten släpps om ett år. Dock osäker om man även får tillgång till alla DLC på en annan plattform.

Medlem
Skrivet av Qezlot:

@Aletheides: Om jag förstod rätt så kommer du som Crowdfunder ÄVEN få nyckel till Steam (eller GoG om du valde det) när exklusiviteten släpps om ett år. Dock osäker om man även får tillgång till alla DLC på en annan plattform.

Jo läste det nu. Så är ju ännu en bonus. Tydligen ingår även alla DLC då också. Tycker jag är schyst av dem. Så de tar pengarna de får av Epic för att bli exklusiva i ett år till att säkra DLC utvecklingen efter launch sedan släpper de på Steam ändå. Har jag inget emot då jag slipper betala till Epic.

123
Skriv svar