Var konsoler bättre förr?

Inaktiv
Var konsoler bättre förr?

Jag satt med vår Switch förut och spaken på den högra Joy-Conen började att krångla igen så att jag fick blåsa ur den med en lufttrycks burk som jag har två gånger tills den blev bättre.

Sen satte jag mig istället och spelade The Legend of Zelda: Four Swords Adventures på min GameCube med min Gameboy Advance SP som handkontroll.
Då började jag fundera lite över om konsoler förr var mer hållbara än vad de är idag.

Jag har haft min GameCube sen typ 2003 och jag har aldrig haft något problem med den, inte heller min Nintendo 64 eller ens min Super Nintendo innan det.
På min NES däremot så kunde man få sitta ett tag innan man fick igång ett spel men annars har ingen konsol krånglat för mig.

Det var först när det kom till min Wii som jag stötte ihop med ett problem som gjorde så att jag inte längre kunde spela spel från skiva på den när skivläsaren lade av.
Gamepaden på min Wii U har också nyligen slutat att kunna få kontakt med konsolen och på Switchen kan styrspakarna börja leva sitt egna liv ibland.

Men jag har heller aldrig haft några problem med mina andra bärbara konsoler.

Så det är ändå lustigt att det är så många nyare konsoler som krånglar för mig men inte de äldre. Är det känsligare teknik idag än vad det var förr eller hade jag bara tur förr och köpte konsoler som höll länge?

Medlem

I konsolväg så har jag bara haft Sony maskiner (PS2, PS3, PSP & PS4). Det enda som har pajat hittills för mig är en Dualshock 3. (Batteriet i den lade av.)

Så jag har personligen inte märkt att konsoller skulle vara bräckligare nu för tiden.

Edit: Visst fasen, Min första PS3:a lade ju faktiskt av relativt snabbt också,(Garantin hann precis ta slut.) men PS3 nummer två har hållit i all evighet*.

*Sedan den införskaffades för en herrans massa år sedan.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Elektronik över lag är mycket känsligare nuförtiden, ju mer avancerat nånting är, desto fler saker som kan gå sönder.

+all denna "Planned obsolescence" bullshit som tillverkarna sysslar med. Förr så KUNDE man reparera saker som gick sönder, nu lönar det sig inte, lika bra o köpa nytt :/


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det är väl samma sak med konsolerna som med det mesta av allt annat, som Zymac är inne på: ju mer elektronik och funktioner som finns, desto större risk att det går sönder snabbare. Dessutom svårare att laga själv. Ta bilar som exempel, gamla bilar som är mer mekaniska och har lite om ingen elektronik håller än idag om de har fått korrekt underhåll. Nyare bilar är svårare att underhålla/laga själv, oftast byts hela paket av delar ut om något strular då man inte kan öppna och justera som man gjorde förr. Om en lampa i intrumentpanelen pajjar så är det inte bara att skruva ut, då måste oftast hela panelen tas ut eftersom den görs i ett stycke och hur lätt är det på en skala...

Sedan kanske en del minns sina konsoler med viss nostalgifaktor och kanske inte kommer ihåg att de egentligen inte var så jäkla robusta/felfria som man vill minnas. Allt ifrån red ring of death, överhettade nätagg, PS:an som ofta fastnade när ett spel laddades till kassetterna i NES som folk blåste i flera gånger för att spelet skulle starta (hjälpte det egentligen?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Sedan kanske en del minns sina konsoler med viss nostalgifaktor och kanske inte kommer ihåg att de egentligen inte var så jäkla robusta/felfria som man vill minnas. Allt ifrån red ring of death, överhettade nätagg, PS:an som ofta fastnade när ett spel laddades till kassetterna i NES som folk blåste i flera gånger för att spelet skulle starta (hjälpte det egentligen?).

Jo så kan det vara att man blir blind och bara ser det som var bra.
Själv, eftersom jag är ett Nintendo fan så valde jag att bara nämna deras konsoler och där är det bara NES som det varit lite jobbigt med som jag skrev.
När jag bytte till mig min Nintendo 64 så var det en handkontroll där spaken var väldigt sliten, men den bytte jag ut och har själv aldrig lyckats slita sönder de spakarna.

Annars så har vi haft både PlayStation, PlayStation 2, Playstation 3 och Xbox här hemma och då är det bara den förra PlayStation 3an som fick Yellow Lights of Death, men det är också en av de nyare konsolerna enligt mig.

Inaktiv

Enda konsolen jag haft problem med är Xbox 360 som fick åka till Tyskland fem gånger. I kontrollväg tänkte jag annars direkt på styrspaken till N64 som ju mest hängde i sin grop av plastmjöl efter ett tag.

1
Skriv svar