Hackigt spel med Game Mode

Medlem
Hackigt spel med Game Mode

Hallå!

Jag har en sprillans ny Samsung modell 8 som jag testade Red Dead Redemption 2 på idag. Upptäckte att spelet hackade lite, särskilt när jag rörde kameran snabbt. Blev förvånad eftersom jag inte upplevde detta på min nio år gamla Sony-tv.

Lösningen visade sig vara att stänga av Game Mode på min TV. Då rör sig spelet mjukt och smidigt.

Nån som har en aning om vad det kan bero på? Game Mode borde ju göra att spelet flyter bättre.

Medlem

Det gamemode gör på de flesta modeller är att helt enkelt stänga av all typ av bildförbättring tvn har för att minska input lag. Utan bildförbättringen så får man oftast t.ex. ingen framesmoothing (vilket kan vara vad du råkar ut för), sämre kvalité på upscaling eller liknande. Så om det är viktigt att ha så lite input lag som möjligt så vill man ha det på, men ofta så, som du märkt, så flyter spelet bättre utan.

Sen så varierar detta väldigt mycket från tv till tv och en high end-tv kan ha låg latency redan medan en budgetvariant kan ha en hög bildförbättring (och game mode kanske bara ändrar brightness).

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Det gamemode gör på de flesta modeller är att helt enkelt stänga av all typ av bildförbättring tvn har för att minska input lag. Utan bildförbättringen så får man oftast t.ex. ingen framesmoothing (vilket kan vara vad du råkar ut för), sämre kvalité på upscaling eller liknande. Så om det är viktigt att ha så lite input lag som möjligt så vill man ha det på, men ofta så, som du märkt, så flyter spelet bättre utan.

Sen så varierar detta väldigt mycket från tv till tv och en high end-tv kan ha låg latency redan medan en budgetvariant kan ha en hög bildförbättring (och game mode kanske bara ändrar brightness).

/ LordDaimos

Ah, det låter rimligt! Tack för infon! Det är ju inte riktigt att jag får låg fps, för allt annat på skärmen rör sig fint, men det är just när jag rör kameran som det ser hackigt ut. Då låter det ju som att det är framesmoothingen som är avstängd.

Märks avsaknaden av framesmoothing mer i spel som är mer krävande? Har inte upplevt hackande i The Last of Us t ex.

1
Skriv svar