Epic Launcher tar användardata från Steam

Medlem

Bara massa ljug från epic's sida, aldrig epic!


signatur

Meep!

Ambassadör
Xbox

Det kan väl inte finnas några problem med att kinesiska staten spionerar och skapar bakdörrar? Nääää


signatur

Jump in.

Medlem

Avinstallerade skiten direkt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Företaget tilltalar mig ungefär lika mycket som deras flaggskepp Fortnite.

Inaktiv

Rätt åt Valve, hoppas Epic försätter dem i konkurs en dag. Valves sätt att göra affärer är helt enkelt inte okej och Epic är de enda som kan sätta dem på plats, GO EPIC!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Helt klart mer ok med det än att Tencent och därmed automatiskt kinesiska staten har ett finger med i spelet.

Men helt okej när Storebror USA gör precis samma sak?

Folk är alltid så rädda om sin personliga integritet över Internet. Vill ni vara helt säkra? Koppla bort Internet helt och hållet. I dagens samhälle går det nästan inte att undvika Internet i någon omfattning.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

@anon_319742: hur är deras sätt att göra affärer?

Inaktiv
Skrivet av Meurik:

Men helt okej när Storebror USA gör precis samma sak?

Folk är alltid så rädda om sin personliga integritet över Internet. Vill ni vara helt säkra? Koppla bort Internet helt och hållet. I dagens samhälle går det nästan inte att undvika Internet i någon omfattning.

Precis det absolut noll steamboys förstår. Valve, Google, Microsoft etc. erbjuder dygnet runt övervakning åt amerikanska staten. Men så brukar det bli med personer som förälskar sig i ett märke, mycket eller all hjärnaktivitet upphör. Se bara på komponentbranschen med Intel vs AMD vs Nvidia.

Monopol är aldrig bra för konsumenterna, det är därför jag är så glad över Epics segertåg världen runt. Äntligen konkurrens på marknaden.

Inaktiv
Skrivet av superlim:

@veckans: hur är deras sätt att göra affärer?

https://www.polygon.com/2017/5/16/15622366/valve-gabe-newell-...

Medlem
Skrivet av Meurik:

Men helt okej när Storebror USA gör precis samma sak?

Känner mig helt klart tryggare med uppgifterna i USAs händer än kineserna, så ja faktiskt.

Medlem

@anon_319742: en 5 sidors opinion piece av någon virrpanna på polygon är väl knappast att räkna som ett svar, skiten är ju spretigare än hår i anime.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Känner mig helt klart tryggare med uppgifterna i USAs händer än kineserna, så ja faktiskt.

Före President Bone-Spurs, så hade jag nog hållt med dig i sak. Men med tanke på riktningen USA har idag, och inom närmaste framtiden, hade jag inte litat på USA att knyta mina skosnören, än mindre hantera mina uppgifter.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

När man inte kan diskutera själv, utan bara länka till andras åsikter, då vet man att det är illa....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Före President Bone-Spurs, så hade jag nog hållt med dig i sak. Men med tanke på riktningen USA har idag, och inom närmaste framtiden, hade jag inte litat på USA att knyta mina skosnören, än mindre hantera mina uppgifter.

Amerikanerna skulle kunna välja en återuppstod Stalin till president och jag skulle fortfarande föredra att NSA satt med mina uppgifter än kineserna.

Medlem
Skrivet av superlim:

@veckans: en 5 sidors opinion piece av någon virrpanna på polygon är väl knappast att räkna som ett svar, skiten är ju spretigare än hår i anime.

Veckans är ett troll så förvänta dig inte någon seriös diskurs med henom.

Medlem

Man ska nog vara varsam var man stoppar fötterna- speciellt när det handlar om en ny aktör på marknaden med bristande efarenhet och kopplingar till den kinesiska staten.

Medlem

Spelar ingen roll vilka spel epic har. Jag kommer aldrig att installera skiten.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Rätt åt Valve, hoppas Epic försätter dem i konkurs en dag. Valves sätt att göra affärer är helt enkelt inte okej och Epic är de enda som kan sätta dem på plats, GO EPIC!

Hehe, ja vilken känga åt valve. Väldigt konkurrenskraftig eftersom jag nu avinstallerat epic store.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

...
Monopol är aldrig bra för konsumenterna, det är därför jag är så glad över Epics segertåg världen runt. Äntligen konkurrens på marknaden.

Konkurrens i vad, hur dina personuppgifter utnyttjas? Det är inte OK för någon att hantera mina personuppgifter mot min vilja, och jag blockerar så mycket jag bara kan. Det här är något som det borde lagstiftas över på global nivå, men tyvärr är nog de ekonomiska krafterna större än politikers intresse över personlig integritet.

Man kan nog också tillägga att det här är en konsekvens av piratkopieringen som folk ägnat sig åt under många år. Vi har försett industrierna som vill avgiftsbelägga och privatisera internet med ett fantastiskt vapen för att uppnå detta. Självklart kunde piratkopieringen bli en slags norm över internet då det är olagligt, om än småskaligt. Det kanske funkade när en liten procent gjorde det, men när tekniken gjorde det tillgängligt för gemene "Svensson" så är det ju självklart att industrierna skulle reagera.

Nu måste vi leva med allt "upphovsrättsligt" skräp, som hotar att ödelägga hela idén med ett fritt internet.

Medlem

Jag är inte ett dugg förvånad att Epic har gjort det här, dom har troligen blivit pushade av Tencent att göra det, eller så såg dom det som en rejäl genväg för att få information av användarnas spelvana och dom skulle bli nekade om dom frågade steam om tillåtelse.

Inget är dock inte helt gratis, dom ger ut en gratis tjänst, gratis spel, men vad förväntar dom sig av mig i längden?
Det dom vill ha av mig är vad jag är intresserad utav så dom kan utveckla sin affär ännu mer.

T.ex. Medlemskort på Willys, Konsum, Ica eller Circle K är inte "Gratis", dom loggar vad du köper för något i butiken när du använder ditt bonuskort så dom kan enklare manipulera priserna i framtiden för att locka in dig igen, för dom vet att du tycker om 2 Korv med mos och en stor cola.
För den informationen har du gett till dem gratis när du har använt ditt kort.

Samma sak när du handlar på Willys, allting som man har köpt kan man se på deras hemsida under "Mest köpa varor".

Sure, du får ett bättre pris ibland med rabatter and such, men du har ju redan betalat med den viktigaste saken du kan ge dem.
Information av din förbrukning.

Precis det som Epic är ute efter.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Meurik:

Före President Bone-Spurs, så hade jag nog hållt med dig i sak. Men med tanke på riktningen USA har idag, och inom närmaste framtiden, hade jag inte litat på USA att knyta mina skosnören, än mindre hantera mina uppgifter.

Att folk likställer USA med Kina på något plan gällande detta är helt absurt. Det spelar ingen som helst roll vem som sitter i vita huset, du jämför en kulturell jämlike med en kommunistdiktatur som bokstavligen massövervakar sin befolkning och rankar dem i en "Social Credit" baserat på informationen, sedan säger du att du föredrar det sistnämnda för att "Orange man bad". Helt sjukt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att folk likställer USA med Kina på något plan gällande detta är helt absurt. Det spelar ingen som helst roll vem som sitter i vita huset, du jämför en kulturell jämlike med en kommunistdiktatur som bokstavligen massövervakar sin befolkning och rankar dem i en "Social Credit" baserat på informationen, sedan säger du att du föredrar det sistnämnda för att "Orange man bad". Helt sjukt.

Nu jämförde väl inte personen dom dock? Bara för att Kina suger behöver man väl inte stödja din idol?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nu jämförde väl inte personen dom dock? Bara för att Kina suger behöver man väl inte stödja din idol?

- "Känner mig helt klart tryggare med uppgifterna i USAs händer än kineserna, så ja faktiskt"
- "Före President Bone-Spurs, så hade jag nog hållt med dig i sak. Men med tanke på riktningen USA har idag, och inom närmaste framtiden, hade jag inte litat på USA att knyta mina skosnören, än mindre hantera mina uppgifter"

Jo, det var en jämförelse mellan länderna. Och ja, personen i fråga nämner specifikt Trump som anledning till att han inte litar på USA i frågan. Man behöver inte stödja "min idol" för att "Kina suger" men USA är objektivt bättre i frågan oavsett vem som är president (det vill säga även om det skulle vara Obama, som aktivt använde NSA för att spionera på sina politiska motståndare) och att ens påstå någonting annat är bara trams.

Medlem

Boyz, allt är inte ett avsnitt av 24.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

- "Känner mig helt klart tryggare med uppgifterna i USAs händer än kineserna, så ja faktiskt"
- "Före President Bone-Spurs, så hade jag nog hållt med dig i sak. Men med tanke på riktningen USA har idag, och inom närmaste framtiden, hade jag inte litat på USA att knyta mina skosnören, än mindre hantera mina uppgifter"

Jo, det var en jämförelse mellan länderna. Och ja, personen i fråga nämner specifikt Trump som anledning till att han inte litar på USA i frågan. Man behöver inte stödja "min idol" för att "Kina suger" men USA är objektivt bättre i frågan oavsett vem som är president (det vill säga även om det skulle vara Obama, som aktivt använde NSA för att spionera på sina politiska motståndare) och att ens påstå någonting annat är bara trams.

Haha Obama. Du är väl i Sverige än? Så jäkla pluttig discordhöger...bryt inte karaktär än, du ska vänta på startpistolen innan du vaknar lilla bot.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att folk likställer USA med Kina på något plan gällande detta är helt absurt. Det spelar ingen som helst roll vem som sitter i vita huset, du jämför en kulturell jämlike med en kommunistdiktatur som bokstavligen massövervakar sin befolkning och rankar dem i en "Social Credit" baserat på informationen, sedan säger du att du föredrar det sistnämnda för att "Orange man bad". Helt sjukt.

Har då aldrig sagt att jag "föredrar det sistnämnda", vilket jag då antar syftar till Kina. Men att folk tror att Farbror USA är så mycket bättre gällandes övervakning av sina medborgare, och medborgare globalt är bara löjligt. NSA och liknande har bakdörrar till Windows, som dom flesta gamers använder. Då kan det lika gärna kvitta om det är Epic, Steam, Ubisoft eller liknande som beter sig som idioter, när själva grunden läcker som ett jävla såll.

USA, Kina, Ryssland... precis lika illa hela bunten. Trump själv har ju sagt att han tycker det vore bra om USA införde "President på livstid" liknande hur Kina har det numera.

Som sagt, vill du skydda din personliga integritet... Koppla bort Internet. Men lycka till att kommunicera med omvärlden, när i stort sett allt sköts via Internet nuförtiden. Går knappt att bli medlem på typ ICA utan att ha en giltig mail-adress.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Haha Obama. Du är väl i Sverige än? Så jäkla pluttig discordhöger...bryt inte karaktär än, du ska vänta på startpistolen innan du vaknar lilla bot.

Din kommentar är inte relevant för någonting jag skrev. Hade du något vettigt att tillföra i diskussionen eller var din plan att ordbajsa för internetpoäng?

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Konkurrens i vad, hur dina personuppgifter utnyttjas? Det är inte OK för någon att hantera mina personuppgifter mot min vilja, och jag blockerar så mycket jag bara kan. Det här är något som det borde lagstiftas över på global nivå, men tyvärr är nog de ekonomiska krafterna större än politikers intresse över personlig integritet.

Man kan nog också tillägga att det här är en konsekvens av piratkopieringen som folk ägnat sig åt under många år. Vi har försett industrierna som vill avgiftsbelägga och privatisera internet med ett fantastiskt vapen för att uppnå detta. Självklart kunde piratkopieringen bli en slags norm över internet då det är olagligt, om än småskaligt. Det kanske funkade när en liten procent gjorde det, men när tekniken gjorde det tillgängligt för gemene "Svensson" så är det ju självklart att industrierna skulle reagera.

Nu måste vi leva med allt "upphovsrättsligt" skräp, som hotar att ödelägga hela idén med ett fritt internet.

Konkurrens i tjänster, spelkvalitet och priser. Tål du inte att din data delas på nätet så bör du slänga din dator och telefon och stänga av din internetanslutning.
Jag ogillar detta spioneri på nätet som alla regeringar och företag ägnar sig åt. Men jag har inte så mycket val än att acceptera det om jag vill använda internet. Jag vet i alla fall att det inte är Epic's fel att det ser ut så, de tar bara ingen aktiv ställning emot det.

Skrivet av Godofcheese:

Jag är inte ett dugg förvånad att Epic har gjort det här, dom har troligen blivit pushade av Tencent att göra det, eller så såg dom det som en rejäl genväg för att få information av användarnas spelvana och dom skulle bli nekade om dom frågade steam om tillåtelse.

Inget är dock inte helt gratis, dom ger ut en gratis tjänst, gratis spel, men vad förväntar dom sig av mig i längden?
Det dom vill ha av mig är vad jag är intresserad utav så dom kan utveckla sin affär ännu mer.

T.ex. Medlemskort på Willys, Konsum, Ica eller Circle K är inte "Gratis", dom loggar vad du köper för något i butiken när du använder ditt bonuskort så dom kan enklare manipulera priserna i framtiden för att locka in dig igen, för dom vet att du tycker om 2 Korv med mos och en stor cola.
För den informationen har du gett till dem gratis när du har använt ditt kort.

Samma sak när du handlar på Willys, allting som man har köpt kan man se på deras hemsida under "Mest köpa varor".

Sure, du får ett bättre pris ibland med rabatter and such, men du har ju redan betalat med den viktigaste saken du kan ge dem.
Information av din förbrukning.

Precis det som Epic är ute efter.

Men är det inte lite feltänk här? Har du medlemskort på dessa affärer så VILL du ha en relation med dessa affärer. Du besöker dem frekvent och de belönar detta med bättre priser på de produkter du verkar vara intresserad av. Detta ligger helt i ditt intresse. Därför är det lite av ett dåligt exempel i detta fallet eftersom du stannar där.

Vad du däremot inte vill är att affärerna säljer dina uppgifter mot din vilja vidare till tredje part, som börjar rikta reklamkampanjer mot dig eller använder dem i andra, mer eller mindre sinistra, sammanhang. Det hade ju inte varit kul om det plötsligt börjar trilla in brev från någon djurrättsorganisation för att du köpt en massa korv på Willys eller kanske hamnar på hitta.se under "korvälskare".


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar