Lite för lätt påverkad

Inaktiv
Lite för lätt påverkad

Jag stör mig på mig själv ibland.
Börjar jag läsa om något som jag är intresserad av på nätet så kan det vara så att jag vill testa på det så snart som möjligt, orkar inte att vänta, när jag egentligen borde tänka efter både en eller fler gånger innan.

Ja, jag är ju intresserad av spel och ibland har jag ju stött på vissa motgångar som jag gärna vill hitta en snabb men ändå billig lösning på.
Med min gamla Wii så gick ju skivläsaren sönder på, då fixade jag senare så att jag softmoddade den. Det gick ju bra men egentligen skulle jag ha väntat ett tag till och köpt en ny skivläsare till den istället.

När jag hade softmoddat den så började en ny resa när jag laddade ner alla mina spel till den (plus några till) men tillslut så tröttnade jag på det och kände att jag ville kunna göra samma sak på min Wii U i dess Wii mode. Samtidigt så tilltalande tanken att ha alla karaktärer upplåsta på Super Smash Bros Brawl, något som jag hade på min Wii U. Men man kan ju inte kopiera den sparfilen så jag tänkte föra över den filen till min externa hårddisk istället när jag ändå softmoddade den.
Visst, jag fick ju tillgång till den filen men Wii mode på Wii U blev tyvärr brickad.

Jag är så ledsen över detta, mycket på grund av att jag har väldigt många spel som jag köpt via Wii Shop som jag inte får tag på så lätt längre.
Hade jag tänkt efter så hade det säkert funnits något bättre sätt.

Det som jag har lärt mig är att aldrig mer softmodda någon konsol, oavsett vad någon säger att det är så säkert om man följer guider så tänker jag inte göra det, jag riskerar aldrig mer att förstöra någon konsol.

Ska bara tillägga att det bara är Wii mode som är brickad, annars så fungerar min Wii U som den ska.

Men jag tror ändå att även att jag har lärt mig något av detta så finns det nog mer saker som jag säkert skulle glömma att tänka efter på innan, men jag ska försöka att skärpa mig med det.
Det jobbiga med min Wii U var att min sambo inte tyckte att det lät som en bra idé innan jag gjorde det, hade jag lyssnat på henne så hade det heller aldrig hänt.

Jag får väl försöka tänka positivt. Vi har ju en Wii här hemma som inte är softmoddad, jag har ju min NES Classic Mini och SNES Classic Mini som jag heller aldrig kommer softmodda på grund av det med Wii U.
Den enda konsolen som fungerar felfritt som är softmoddad som jag har är min gamla Wii, men jag försöker köpa så många äldre spel som möjligt som jag på den, det är roligare att äga de fysiskt än att ha de digitalt, oavsett om de är köpta lagligt eller ej så känns det bättre att ha de fysiskt tycker jag. Är nog rädd att förlora de annars.

Ibland har jag funderat på att köpa en Raspberry Pi och bygga min egen Nintendo 64 Classic Mini men sen känner jag att det känns bättre att köpa de spel som jag vill ha till min Nintendo 64 och sen vänta på att Nintendo tillslut avslöjar en Nintendo 64 Classic Mini. Jag tror att jag får mer roligt av det om det spelas lagligt. Sen har jag märkt att det för det mesta nästan alltid finns någon bugg eller annat när man spelar nedladdat som inte finns med om man spelar original.
Original is best.

Det enda som skulle vara en fördel med en raspberry Pi vore nog att kunna spela Fan gjorda spel eller fan översatta spel.
Det finns ju många spel som fans har gjort där man måste patcha andra spel. Likadant är det ju med Nintendo 64 spel.

Men jag får se, mitt huvudsakliga mål nu är att köpa på mig äldre spel när jag väl får råd med de, varesig det är original till original hårdvaran eller om spelen ligger på någon spel samling till någon nyare konsol.

Medlem

Det går beroende på nivån av "brick" återställa vWii.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

https://gbatemp.net/threads/i-bricked-my-vwii-any-possible-so...

När det gäller emulering så känns det som en "disservice" både till barndomsminnena och spelen man växte upp med, nedvärderar dem med en "facsimile". Det är la ok när det, som du själv sa, gäller homebrews och fanpatches och kan till och med acceptera SD-kort som lagrar spelen i (för det är bara lagring) eftersom att köra spelet inte processeras av kortet utan av konsolen. Se tex. gamla Amiga med kasettband för data ersatt med SD-kort, bara lagringen som är annorlunda.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv
Skrivet av ohem:

Det går beroende på nivån av "brick" återställa vWii.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

https://gbatemp.net/threads/i-bricked-my-vwii-any-possible-so...

När det gäller emulering så känns det som en "disservice" både till barndomsminnena och spelen man växte upp med, nedvärderar dem med en "facsimile". Det är la ok när det, som du själv sa, gäller homebrews och fanpatches och kan till och med acceptera SD-kort som lagrar spelen i (för det är bara lagring) eftersom att köra spelet inte processeras av kortet utan av konsolen. Se tex. gamla Amiga med kasettband för data ersatt med SD-kort, bara lagringen som är annorlunda.

Tack för tipsen. Jag får försöka kolla på det någon gång när jag orkar.
Det skulle vara jätte kul om jag lyckades komma på vad det är för fel och sen fixa till det. Gör jag det så ska jag aldrig mer försöka att installera homebrew på vWii mode utan låta det vara helt original istället.

Skulle vid ett sådant här tillfälle varit kul om jag hade känt någon som hade kunnat hjälpa mig med det.

Inaktiv

Jag har just nu ställt vår andra Wii bredvid vår Wii U.
Kanske ganska onödigt när vi ändå har en Wii som är softmoddad, men när jag känner så här så vill jag helst att allt ska vara original och att jag hellre vill spela från skiva istället för från hårddisk.
Det blir ju lite mindre spel att spela men det gör inget.

Det finns ju ett spel som jag har nerladdat, Luigi's Mansion som jag har haft lust att sätta mig och spela men jag funderar på att istället vänta med att spela det tills jag har köpt det till Nintendo 3DS. Sen är det ju lite roligare att kunna spela det bärbart istället för att vara tvungen att sitta framför en tv och spela det.

Inaktiv
Skrivet av ohem:

Det går beroende på nivån av "brick" återställa vWii.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

https://gbatemp.net/threads/i-bricked-my-vwii-any-possible-so...

När det gäller emulering så känns det som en "disservice" både till barndomsminnena och spelen man växte upp med, nedvärderar dem med en "facsimile". Det är la ok när det, som du själv sa, gäller homebrews och fanpatches och kan till och med acceptera SD-kort som lagrar spelen i (för det är bara lagring) eftersom att köra spelet inte processeras av kortet utan av konsolen. Se tex. gamla Amiga med kasettband för data ersatt med SD-kort, bara lagringen som är annorlunda.

Jag vill bara fråga en sak. Kör de homebrew från Wii U och inte från vWii när de fixar det enligt din guide?
Om det är fallet så tänker jag inte ens försöka pga två anledningar.
1. Jag vill inte ens försöka softmodda Wii U, vill inte att det ska hända något så att jag inte kan använda min Wii U alls.
2. Nintendo kan stänga av så att man inte kan använda internet till annat än att köpa och ladda ner spel om man gör så.

För mig finns det annars bara tre lösningar.
1. Låta det vara som det är, jag kan ju ändå använda Wii U och jag har ju ändå de flesta Virtual Console spel där.
2. Försöka få tag på en ny Wii U och föra över allt till den.
3. Hitta en lösning inne på vWii där jag kan fixa till problemet. Har funderingar på att ta bort några iOS filer över 200 som jag har för mig installerades innan det blev som det blev. Hittar jag homebrew för vWii och det programmet som kan ta bort filer så ska jag ta bort det och aldrig mer använda homebrew till något.
Jag vill ju att den ska vara helt original och fungera som den ska igen.

Det fjärde och mest pinsamma alternativet är att skicka in den till Bergsala och fråga om de kan återställa vWii så att den fungerar normalt igen. Men jag har inte så gott ställt så det får vänta om det skulle fungera.

Medlem

Jag bara googlade efter hur man återställer vWii och fick fram guiderna därefter, men en sak återkommer - att man gör backup av NAND (både på Wii U och vWii) för att kunna återställa senare.

https://wiiu.hacks.guide/vwii-modding.html

"This step will brick your vWii installation if it fails for any reason (power outage, etc) which will require a vWii NAND backup to restore. Ensure you have yours before proceeding with this section."

Längst upp på sidan finns länk till en Discord server där du kan fråga om hjälp om hur man specifikt återställer NAND.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

1
Skriv svar