Civilization V kräver Steam

Robot
Civilization V kräver Steam

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Medlem

Äh, steam står alltid på ändå, inga problem här

lagt ner galet med tid i 4an så kommer bli redigt skoj med 5an!

Medlem

Bara man kan skicka ner den i offline-läge så är det godtagbart för min del. Steam har den i mitt tycke bästa DRM-lösningen hitintills.

Det bästa vore om det inte var något skräpigt DRM överhuvudtaget men Steam är i alla fall många gånger bättre än Ubisoft's monster.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Steam gör mig inte så mycket. Avskydde det i början, men det har ju förbättrats en hel del sedan dess (+ att man helt enkelt vant sig antar jag).

Civ 5 är nog det spel jag ser mest fram emot i år, fast det får hård konkurrans. Det verkar bli ett helt fenomenalt år för min del.

Medlem

Var likadant som med Just Cause 2 och det fungerar perfekt
@Sebastian Lind. Jag ser inte riktigt vad problemet är
Det är ett par MB du behöver ladda ner och om du tappar bort skivan kan du alltid ladda ner det via Steam.
Du har en massa Achievements, forum med support, du kan chatta med polare och fixa MP games via Steam Community osv..
Jag ser bara positiva saker med att de kombinerar spel och Steam ^^

Inaktiv

Tycker Steam fungerar bra, alla spel samlade på ett ställe och updates och patchar tankas automatiskt. Very nice!

Medlem

Det är iallafall inte Ubisoft DRM. Steam funkar utmärkt för mig, har sällan problem med det (förutom dess prissättning på nya spel).
Ser alldeles för mycket fram emot Civ 5 för att låta något litet som Steam integrering stoppa mig.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Inaktiv

Nice med steam. Hoppas de skiter i alla andra former av DRM.
Jag spelar alla mina andra spel igenom steam ändå, rätt skönt med en webläsare/chat/irc inbygt i det

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Stackars liten :heart:


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Minns jag var inblandad i diskussion med dig om MW2 och det visade sig mw2s lösning var horribel (som jag trodde du överdrev), spelet går inte att spela imo. Denna gången håller jag med dig från början. Alla som har tryckt ctr+alt+del vet hur mycket resurser det programmet drar. Framförallt så är spelen 50kr billigare i affären och steam exklusiva buggar är inte ovanliga. Jaja, på min dator kommer det hamna förr eller senare

Medlem
Skrivet av odd:
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Minns jag var inblandad i diskussion med dig om MW2 och det visade sig mw2s lösning var horribel (som jag trodde du överdrev), spelet går inte att spela imo. Denna gången håller jag med dig från början. Alla som har tryckt ctr+alt+del vet hur mycket resurser det programmet drar. Framförallt så är spelen 50kr billigare i affären och steam exklusiva buggar är inte ovanliga. Jaja, på min dator kommer det hamna förr eller senare

Jaha som allt annat då tex Windows.
Allt har sina buggar och problem, Steam är absolut den bästa digitala platformen för spel distribution, svårt att se varför man skulle ha något emot steam.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Aldrig riktigt hajjat varför folk ger upp på ett spel man sett fram emot pga 3rd party grejer som Steam. För mig iaf har jag sett fram emot något ett år eller fler inte fan tänker jag låta något fjantigt DRM stoppa mig från att njuta av spelet när det äntligen kommer ut...

Medlem
Skrivet av odd:

Alla som har tryckt ctr+alt+del vet hur mycket resurser det programmet drar.

92mb ram, ungefär hälften av vad Firefox tar upp just nu... mycket mycket! Cpuåtgången i idle är 0%, och den ökar till 10% under uppstart av ett spel, för att sedan gå ner till 0% igen... och väl ingame frigörs minnesåtgången ner till ca 20mb. Min dator går verkligen på knäna!

För att säga något on topic: Civ 5 kommer bli fantastiskt!

Medlem

Uselt, ingen bloatware på min dator!
Nästa steg är väl att kräva registrering på facebook för att få spela, och installera ännu fler mysiga små spionrpogram?
Nej tack!
Mina surfvanor, min pr0n och mina spel behåller jag för mig själv. Tur att det finns vägar runt Steam-krav, dock synd för utvecklarna som förlorar på det. Ska bli kul att se om spelet blir bra iaf

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Uselt, ingen bloatware på min dator!
Nästa steg är väl att kräva registrering på facebook för att få spela, och installera ännu fler mysiga små spionrpogram?
Nej tack!
Mina surfvanor, min pr0n och mina spel behåller jag för mig själv. Tur att det finns vägar runt Steam-krav, dock synd för utvecklarna som förlorar på det. Ska bli kul att se om spelet blir bra iaf

Steam har funnits i sådär 5+ år? Dags för vissa att växa upp istället kanske. Så lamt att man använder detta som en ursäkt för att "piratkopiera".

"Akta dig , så inte utvecklarna har inbyggda robotar som tar över världen när du installerar ditt spel"... patetiskt..

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Äh, steam står alltid på ändå, inga problem här

lagt ner galet med tid i 4an så kommer bli redigt skoj med 5an!

Håller med dig om att det inte är något problem då Steam ändå rullar i bakgrunden för väldigt många idag. Samtidigt så förstår jag folk som tycker det är jobbigt att bli påtvingad dumma mellanlager (GFWL är ju ett annat exempel). Nu är ju Steam tack och lov en mogen produkt som faktiskt fungerar riktigt bra för både distribution av patchar och annat samt att man får möjligheten att senare ladda ner spelet via tjänsten istället för att stoppa in skivan när man vill installera det igen.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av odd:

Alla som har tryckt ctr+alt+del vet hur mycket resurser det programmet drar.

Dags att uppgradera din P133a?

Skrivet av zauii89:
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Aldrig riktigt hajjat varför folk ger upp på ett spel man sett fram emot pga 3rd party grejer som Steam. För mig iaf har jag sett fram emot något ett år eller fler inte fan tänker jag låta något fjantigt DRM stoppa mig från att njuta av spelet när det äntligen kommer ut...

Jag tänkte i ungefär 5 sekunder när jag skulle köpa Settlers 7 innan jag gjorde det eftersom jag sett framemot det spelet såpass länge och Steam är helt klart det bästa som hänt för spelbranschen på mycket, mycket länge. Men det kanske är som med allt (mycket) som blir för populärt/mainstream att det blir coolt inom vissa kretsar att vara tracka ner på det och säga att man inte tycker om det? Vad vet jag? Spekulationer...


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Steam är det bästa som hänt svensken sedan golvvärme i badrummet!

Gött med Civ 5! Lär bli digital deluxe med kartpaket osv.. Lär ju vara scenarios dom syftar på.

GIEF!

Medlem

Hatar att behöva aktivera spel online fast man köper spelet i butik, och är inget jag stödjer alls. Verkar som om jag får fortsätta spela äldre Civilizationspel istället.

Medlem

Använder inte steam, men det får jag börja göra då. Kan inte leva utan Civ 5. ^^

Medlem

Personligen bryr jag mig absolut inte — använder redan Steam för att snacka med kompisar och spela flera spel.

Medlem

Nice, gillar Steam och har Civ4 på Steam redan

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Aldrig riktigt hajjat varför folk ger upp på ett spel man sett fram emot pga 3rd party grejer som Steam. För mig iaf har jag sett fram emot något ett år eller fler inte fan tänker jag låta något fjantigt DRM stoppa mig från att njuta av spelet när det äntligen kommer ut...

För att folk har en tendens att behöva klaga på allt on teh internets.

I en perfekt värld hade de helt enkelt inte fått spela Civ 5 om de inte vill ha Steam, men tyvärr finns det sjukt många idioter som kommer cracka det och spela ändå.

Medlem
Citat:

För att folk har en tendens att behöva klaga på allt on teh internets.

I en perfekt värld hade de helt enkelt inte fått spela Civ 5 om de inte vill ha Steam, men tyvärr finns det sjukt många idioter som kommer cracka det och spela ändå.

Du kan ju notera att min inköpta exemplar av SC:C fortfarande inte fungerar i multiplayer, med största sannolikhet till följd av DRM. Om folk hade köpt en cykel och man tvingas cykla med 14 kilo kedjor på så hade folk knappast köpt cykeln eller lämnat tillbaks den!


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Grymt besviken. Påtvingad Steam-integrering klarar jag mig alldeles gott utan -- nu missar man ett av årets mest efterlängtade spel på grund av detta.

Som skribent förvånar din hållning till Steam mig något, detta är en kommentar jag hade kunnat vänta mig ifrån någon av de vanliga användarna på sidan. Nu anser jag att Steam fortfarande har en del brister, även om det är något av det bästa som hänt PC-spelvärlden under 00-talet.

Sedan hade det ju kunnat vara värt att nämna rabatterna på Civ3 och Civ4 som kom upp igårkväll.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Låter bra!! Hoppas ingen pirat fixar cracka detta spelet då det enligt mig behöver alla resurser som går för att fortsätta finnas och utvecklas.

Medlem

Ser fram emot en framtid då spel kan sluta säljas i fysiska upplagor och istället enbart av konkurrerande digitala distributörer. *drool*

Medlem

Steam drar mycket resurser?

I idle drar Steam ca 20-30MB RAM och inte mycket CPU. Klarar din dator inte av det så bör du överväga att uppgradera, för då lär den inte klara några nya spel heller.

Medlem

Nog är Steam trevligt allt. Trevligt är det också om spel ibland utnyttjar den funktionalitet Steam erbjuder. Men att allt skall vara påtvingat är inte alltid lika kul, speciellt då det kommer till flexibiliteten. Du vill ju kunna spela dina egna inköpta spel på dina villkor, inte som företagen tycker att du skall konsumera.

Med det sagt så ser jag fram emot Civ V, men jag hade helst sett att man skippade tvånget till Steam. Jag ogillar verkligen trenden med inlåsning i specifik mjukvara och absoluta krav på internetuppkoppling trots att vissa spel i sig bara har att röra sig med singleplayer.

Sen får resten tycka vad de vill om detta. Detta har sina för och nackdelar. Men jag vill ha min valfrihet (en valfrihet som inte är "Our way or the highway").

123
Skriv svar