Capcom erbjuder tidspressade spelare att låsa upp allt i Resident Evil 2 för pengar

Robot
Capcom erbjuder tidspressade spelare att låsa upp allt i Resident Evil 2 för pengar

Försöker de kränga fusk eller är detta typiskt samtiden?

#capcom, #resident-evil-2


Medlem

Så om jag köper RE2 idag samt det här unlock dlc:t för 40sek, innebär det att jag kan börja äventyret med oändligt med ammo och brutala bössor?


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers

@bent toe: Exakt! Mr X får se upp.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@bent toe: Exakt! Mr X får se upp.

Ajdå snacka om att ta bort halva upplevelsen, och dessutom göra det lättare att nå tex platinum...

Tog platinum i det och hade askul, halva nöjjet var ju att försöka låsa upp saker som gjorde de lättare senare på tex hardcore runs.

Att folk inte har tid tycker jag är ett tamt argument, ska alla spel anpassas efter småbarnsföräldrar(är det själv) blir spelen knappast utmanande och prestigen försvinner.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av heady89:

Ajdå snacka om att ta bort halva upplevelsen, och dessutom göra det lättare att nå tex platinum...

Tog platinum i det och hade askul, halva nöjjet var ju att försöka låsa upp saker som gjorde de lättare senare på tex hardcore runs.

Att folk inte har tid tycker jag är ett tamt argument, ska alla spel anpassas efter småbarnsföräldrar(är det själv) blir spelen knappast utmanande och prestigen försvinner.

Känns ju som ett icke-problem i Resident Evil 2:s fall. Antingen så spelar du det utan att betala 40 kronor, eller så tycker du att det är värt det och betalar. Det handlar ju inte så mycket om anpassningar i det här fallet


signatur
Medlem

Nej, nej,nej, nej. Detta är helt åt helvete. Det är fusk rätt o slätt, och fusk ska inte kosta pengar.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns ju som ett icke-problem i Resident Evil 2:s fall. Antingen så spelar du det utan att betala 40 kronor, eller så tycker du att det är värt det och betalar. Det handlar ju inte så mycket om anpassningar i det här fallet

Nej visst , men som sagt prestigen i att ta tex alla achivements genom att köpa sig till fördelar/fusk gör ju att en annan känner att stoltheten försvinner lite att man har den.

Tex bloodborne känns ju som en bragd att ha, vore ju mindre bragd/unikt att ha om de la in liknande där, speciellt då spelet är så svårt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Nej visst , men som sagt prestigen i att ta tex alla achivements genom att köpa sig till fördelar/fusk gör ju att en annan känner att stoltheten försvinner lite att man har den.

Tex bloodborne känns ju som en bragd att ha, vore ju mindre bragd/unikt att ha om de la in liknande där, speciellt då spelet är så svårt.

Fast nu vore det ju jävligt konstigt om man fick achievementen med när man köpte DLCet så prestigen är nog säker ska du se.

Medlem
Skrivet av heady89:

Nej visst , men som sagt prestigen i att ta tex alla achivements genom att köpa sig till fördelar/fusk gör ju att en annan känner att stoltheten försvinner lite att man har den.

Tex bloodborne känns ju som en bragd att ha, vore ju mindre bragd/unikt att ha om de la in liknande där, speciellt då spelet är så svårt.

Det räcker väl att du själv vet att du klarade det utan fusk?

Medlem
Skrivet av Duffelbag:

Fast nu vore det ju jävligt konstigt om man fick achievementen med när man köpte DLCet så prestigen är nog säker ska du se.

I princip får du ju det, att kunna dra runt på unlimited ammo på RL, Mini-gun gör det så att en femåring kan klara det. Enda svåra blir nog 4th survivor och ghost survivors där du inte får använda fusk.

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

Det räcker väl att du själv vet att du klarade det utan fusk?

Nej, eller visst men hallå liksom, tycker ju som sagt prestigen försvinner när vem som kan skaffa den utan effort.

Lite som att dela ut os-medaljer till alla så ingen blir ledsen, men vinnaren vet att han vann

Medlem

Jag skall börja med att säga att jag aldrig har spelat spelet i fråga, men...
Det här är väl ett singleplayerspel, eller hur?

Om så är fallet så ser jag inte problemet riktigt. Om någon vill betala lite extra för att få ett lite lättare spel i singleplayer så är det väl deras ensak.

Om jag har missförstått, och det faktiskt finns multiplayer här, då är det förstås en annan femma. Att köpa sig fördelar i multiplayer är aldrig OK.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Bryr mig inte så mycket om det eftersom att spelet endast består av singleplayer. Påverkas inte alls av vad andra väljer att lägga sina pengar på. Hade varit irriterande om folk köpte saker som gjorde dem starkare i ett multiplayerspel dock.

Inaktiv
Skrivet av GreveGroggula:

Det räcker väl att du själv vet att du klarade det utan fusk?

Hade du tyckt samma sak om du blev snuvad på OS-guldet för att domaren såg fel? Du vet ju innerst inne att du vann? ;D

Skrivet av heady89:

Lite som att dela ut os-medaljer till alla så ingen blir ledsen, men vinnaren vet att han vann

Fan! Missade att någon annan dragit os-liknelsen ;D

Medlem

Känslan när man köper ett spel som man sedan betalar för att inte spela.

Well played.

Medlem

@heady89, @anon_326725: Hehe. Men de som sysslar med sport på den nivån lever ju oftast på det samt att större delen av deras liv kretsar kring det vilket kan betyda att en OS-vinst kan ha stor betydelse både för karriären och deras prestige. Så jag vet inte om jag riktigt tycker att den liknelsen är så vass

Medlem
Skrivet av GreveGroggula:

@heady89, @SaltyApple: Hehe. Men de som sysslar med sport på den nivån lever ju oftast på det samt att större delen av deras liv kretsar kring det vilket kan betyda att en OS-vinst kan ha stor betydelse både för karriären och deras prestige. Så jag vet inte om jag riktigt tycker att den liknelsen är så vass

Visserligen är det stor skillnad på att utöva något i hobby vs att göra karriär, men jag tycker ändå inte man ska förminska det. Det ligger oftast mycket tid bakom att tex ta platinum och/eller uppnå 100% i vissa spel, vissa som är oerhört utmanande. För mig är det en stor del av konsollspelandet, och det gör att jag får ännu mer ut av spelen. Har inte lagt någon nämnvärd energi på achivements förens för ett par år sedan då en polare fick mig hooked på att jaga ps4-trophies, och nu är det en stor del i det konsollspelandet jag gör i Single Player idag.

Jag har alltid tyckt att om man fuskar i single player så fine, det är bara dig själv, men med achivement-system som finns överallt idag så känns det mer tveksamt, framförallt på konsollerna. Det finns som sagt en viss stolthet och prestige i att ha uppnått detta, och det blir mindre värdefullt om folk bara kan 'breeza' sig igenom om de vill. Tycker väl att lägger man in vissa fusk och unlocks som kan köpas så vore det snyggare om det gjordes på ett sätt så man helt plötsligt inte kan få hjälp att uppnå 100% med dessa, typ att det disablar trophies tex.

Medlem
Skrivet av heady89:

Visserligen är det stor skillnad på att utöva något i hobby vs att göra karriär, men jag tycker ändå inte man ska förminska det. Det ligger oftast mycket tid bakom att tex ta platinum och/eller uppnå 100% i vissa spel, vissa som är oerhört utmanande. För mig är det en stor del av konsollspelandet, och det gör att jag får ännu mer ut av spelen. Har inte lagt någon nämnvärd energi på achivements förens för ett par år sedan då en polare fick mig hooked på att jaga ps4-trophies, och nu är det en stor del i det konsollspelandet jag gör i Single Player idag.

Jag har alltid tyckt att om man fuskar i single player så fine, det är bara dig själv, men med achivement-system som finns överallt idag så känns det mer tveksamt, framförallt på konsollerna. Det finns som sagt en viss stolthet och prestige i att ha uppnått detta, och det blir mindre värdefullt om folk bara kan 'breeza' sig igenom om de vill. Tycker väl att lägger man in vissa fusk och unlocks som kan köpas så vore det snyggare om det gjordes på ett sätt så man helt plötsligt inte kan få hjälp att uppnå 100% med dessa, typ att det disablar trophies tex.

Jag är själv helt ointresserad av att jaga achievements, men jag kan sympatisera med dem som gillar att pyssla med detta.

Man kan kanske hoppas att achievents blir avstängt om man köper sig till ett lättare spel. Vill minnas att t.ex i Xcom så blev achievements avstängt om man använde sig av "elitsoldater". (Genom att t.ex döpa om en soldat till Sid Meier, vilket skall ha ändrat statsen på soldaten rätt rejält.) (Nej, jag testade aldrig detta själv.)
Poängen är att det borde inte vara svårt för utvecklaren att stänga av achievements vid dessa "gör spelet enklare-köp"


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av heady89:

Visserligen är det stor skillnad på att utöva något i hobby vs att göra karriär, men jag tycker ändå inte man ska förminska det. Det ligger oftast mycket tid bakom att tex ta platinum och/eller uppnå 100% i vissa spel, vissa som är oerhört utmanande. För mig är det en stor del av konsollspelandet, och det gör att jag får ännu mer ut av spelen. Har inte lagt någon nämnvärd energi på achivements förens för ett par år sedan då en polare fick mig hooked på att jaga ps4-trophies, och nu är det en stor del i det konsollspelandet jag gör i Single Player idag.

Jag har alltid tyckt att om man fuskar i single player så fine, det är bara dig själv, men med achivement-system som finns överallt idag så känns det mer tveksamt, framförallt på konsollerna. Det finns som sagt en viss stolthet och prestige i att ha uppnått detta, och det blir mindre värdefullt om folk bara kan 'breeza' sig igenom om de vill. Tycker väl att lägger man in vissa fusk och unlocks som kan köpas så vore det snyggare om det gjordes på ett sätt så man helt plötsligt inte kan få hjälp att uppnå 100% med dessa, typ att det disablar trophies tex.

Jag håller med dig till viss del och jag kan förstå frustrationen. Jag tycker också det är kul att jaga trohpies/achievements och jag menar inte att förminska prestationen på något vis. Men med det sagt så ser jag ändå inget problem i att det finns genvägar för att uppnå dessa även om det är så simpelt som att betala en slant. I mitt tycke gör inte det din och min prestation mindre värd.

1
Skriv svar