Steam rensar bort negativa Borderlands-omdömen

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast det är ju inte de som det hela handlar om, detta handlar om att EPIC snor privat information, och är ett kinesiskt företag som kan göra vad de vill med denna data oavsett om det är lagligt eller inte. Folk vill inte handla på EPIC store på grund av att det känns otryggt och moraliskt tvivelaktigt att handla hos dem.

Det är inte Steam emot EPIC det är lag och ordning emot företag som inte drar sig från att göra exakt som de vill.

Epic är inte ett kinesiskt företag utan ett amerikanskt precis som Valve och lyder därmed under samma lagar som dom. Tencent köpte 40% 2012 men Tim Sweeney är fortfarande enskild majoritetsägare och CEO för företaget.

https://www.shacknews.com/article/111062/epic-games-ceo-tim-s...

Så kolla gärna upp saker lite mer innan du rantar av dig nästa gång eller kom med någon form av bevis. Ingen vinner när den här typen av spekulationer där sprids vidare som fakta.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast det är ju inte de som det hela handlar om, detta handlar om att EPIC snor privat information, och är ett kinesiskt företag som kan göra vad de vill med denna data oavsett om det är lagligt eller inte. Folk vill inte handla på EPIC store på grund av att det känns otryggt och moraliskt tvivelaktigt att handla hos dem.

Det är inte Steam emot EPIC det är lag och ordning emot företag som inte drar sig från att göra exakt som de vill.

Snor privat info, har du köpt alla rubriker rakt av eller..

Inaktiv
Skrivet av Sir3v1L:

Allt det här pga Epic/Steam...

Rösta med plånboken. Punkt slut.

Jag har en känsla av att alla som reviewbombar och håller på inte har så mycket pengar i plånboken att rösta med så de "röstar" med reviewbombs

Medlem
Skrivet av Brona:

Vad blir nästa steg? Ska vi förbjuda negativa omdömen överhuvudtaget?

Ja det är ju så Epic ville ha sitt review system för sin store, att utgivarna ska kunna ta bort recensioner på sina spel. Inget är bestämt ännu men om de gör det så vet man vems sida de står på och det är inte konsumenten.

eld
Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Epic är inte ett kinesiskt företag utan ett amerikanskt precis som Valve och lyder därmed under samma lagar som dom. Tencent köpte 40% 2012 men Tim Sweeney är fortfarande enskild majoritetsägare och CEO för företaget.

https://www.shacknews.com/article/111062/epic-games-ceo-tim-s...

Så kolla gärna upp saker lite mer innan du rantar av dig nästa gång eller kom med någon form av bevis. Ingen vinner när den här typen av spekulationer där sprids vidare som fakta.

/ LordDaimos

Ingen idé, folk har redan bestämt sig.

Medlem
Skrivet av Narve:

@Brona: Det är väl ändå själva spelet som ska recenseras inte var/hur man köper det?

Hur tänker du nu? Hela köpupplevelsen är väl högst relevant?

Skrivet av anon_326725:

Jag har en känsla av att alla som reviewbombar och håller på inte har så mycket pengar i plånboken att rösta med så de "röstar" med reviewbombs

Reverbombarna är kunder som redan handlat så det har så att säga redan "röstat med plånboken".

Inaktiv
Skrivet av Brona:

Reverbombarna är kunder som redan handlat så det har så att säga redan "röstat med plånboken".

Aha.. så man kan inte reviewa utan att ha köpt en produkt först? Hade ingen aning. Aldrig reviewat

Medlem
Skrivet av Brona:

Hur tänker du nu? Hela köpupplevelsen är väl högst relevant?

Så om du ser en film du tycker är väldigt bra men biografen du ser den på har dåliga säten och otrevlig personal, ger du då filmen ett dåligt betyg?

jkw
Medlem

Tycker det är barnsligt. Hade det varit bättre om spelet hade kommit ut på båda plattformarna samtidigt med olika prissättning? Typ 900kr på Steam och 500kr på Epic Store?

Medlem
Skrivet av enborn:

Finns ju gott om sociala medier att dela med sig om detta. Varför review-bomba ett GAMMALT spel som faktiskt är bra? Jag förstår vad du vill framföra men det borde ju finnas bättre metoder för det än att review-bomba andra spel i serien? Review-bomba "skadar" ju inte bara Epic i detta fall utan även Steam då de potentiellt får mindre kunder till de spelen.

Något som borde finnas är funktionen att recensera utvecklare och utgivare till spelen i fråga.

Skulle aldrig review bomba ett spel till att börja med, men jag förstår att folk gör det då det inte finns några officiella kanaler att klaga på som utgivarna en skulle bry sig om. Bästa vore väll om steam lät folk sätta betyg på utgivare, så det kanske kan lägga sin ilska på ett bättre ställe, istället för att cencurerar folks utryck av passion.

Medlem
Skrivet av jkw:

Tycker det är barnsligt. Hade det varit bättre om spelet hade kommit ut på båda plattformarna samtidigt med olika prissättning? Typ 900kr på Steam och 500kr på Epic Store?

Tycker du att Epic beter sig bra emot konsumenter och emot folk i allmänhet? Tycker du det är bra att Epic själ privatuppgifter om människor? Har Epic en enastående rätt att bryta emot EU lagar, de har inte rätten att ta folks uppgifter utan att ha ett utryckligt tillstånd att så göra. Detta tillstånd kan de heller inte införskaffa då de samlar även information om deras kunders vänner. Jag drar en linje här, och säger nog är nog för min del.

Alla utgivare som publiserar spel på Epic visar också genom detta att deras kunder inte är annat än en ren handligsvara som man inte på något sätt behöver skydda från företag som har som affärsidé att inte skydda privata data eller hantera dem rätt. Vad kommer att skydda konsumenten, vad kommer hindra Epic från att sno data från andra system utan att folk vet om det, finns en stor möjlighet att det redan händer.

Medlem
Skrivet av Narve:

Så om du ser en film du tycker är väldigt bra men biografen du ser den på har dåliga säten och otrevlig personal, ger du då filmen ett dåligt betyg?

Om det var dåliga säten, stökigt osv. så har jag ju inte kunnat njuta av filmen och då hade jag möjligen gett ett dåligt omdöme. Det är relevant information om någon annan funderar på att se film på samma biograf.

eld
Medlem
Skrivet av Gandir:

Skulle aldrig review bomba ett spel till att börja med, men jag förstår att folk gör det då det inte finns några officiella kanaler att klaga på som utgivarna en skulle bry sig om. Bästa vore väll om steam lät folk sätta betyg på utgivare, så det kanske kan lägga sin ilska på ett bättre ställe, istället för att cencurerar folks utryck av passion.

Fast nu har ju inte regeringen tagit bort reviews på steam.

Jag vet att steam inte tar med reviews under dessa stunder i betygen, just för att de inte har något med spelet att göra, men precis alla negativa reviews är kvar på sidorna, och alla kan läsa dessa.

Finns till och med en fin liten asterisk bredvid betyget som pekar ut att det bombats den senaste tiden, så för de som är intresserad så kan de trycka på betyget och sedan trycka på en av neråt-barsen för att läsa en massa arga reviews.

Medlem
Skrivet av Brona:

Om det var dåliga säten, stökigt osv. så har jag ju inte kunnat njuta av filmen och då hade jag möjligen gett ett dåligt omdöme. Det är relevant information om någon annan funderar på att se film på samma biograf.

Det är inte relevant för filmen, då är det bion som ska ta skit. Hela saken är den att review bombing inte är en lösning på något, att rösta ner något som inte har någonting med vad som är problemet. Idag, i nuläget, finns ingen lösning, detta kommer fortsätta både på Steam och andra sidor som Meta Critic tills möjligheten finns att faktiskt lägga upp recensioner på utgivare/utvecklare.

Medlem
Skrivet av jkw:

Tycker det är barnsligt. Hade det varit bättre om spelet hade kommit ut på båda plattformarna samtidigt med olika prissättning? Typ 900kr på Steam och 500kr på Epic Store?

Snarare 59.99€ på steam och 49.99€ på epic, men så fungerar det inte. För varför skulle de göra det när de kan få mer pengar per sålt spel genom dealen med Epic, plus pengar för exklusivteten, då kommer priset stanna på 59.99€. De kommer inte sänka priset på Epic store bara för att de får bättre deal, då hade de lika gärna kunnat ha det på steam och tjäna lika mycket pengar.

Medlem
Skrivet av heady89:

Snor privat info, har du köpt alla rubriker rakt av eller..

Eller att Epic har blivit hackade 3 gånger de senaste 6 månaderna och senaste gången läckte 80miljoner konton p.g.a. deras usla säkerhet... och nej, det har inget med Kina att göra, det visar däremot att de inte har en aning om vad de pysslar med.

Medlem
Skrivet av superlim:

Om det inte spelar någon roll, varför klagar de just över review bombs?

Gör dem? Utöver "Metro killen" så tycker jag det är väldigt tyst från utvecklarna men desto mer på nyhetssitdor och diskussionsforum. Det finns säkert fler exempel men de enda jag kan komma på på rak arm som gått ut och "klagat" är Metro killen och utvecklaren av Firewatch.

Att övriga svarar att de tycker det är trams, tråkigt, butthurt, etc om de blir kontaktade av media rörande det kallar jag inte för att klaga.

Medlem
Skrivet av Brona:

Om det var dåliga säten, stökigt osv. så har jag ju inte kunnat njuta av filmen och då hade jag möjligen gett ett dåligt omdöme. Det är relevant information om någon annan funderar på att se film på samma biograf.

Ja visst men inte ger du filmen dåligt betyg på imdb för det?

Medlem
Skrivet av Narve:

Ja visst men inte ger du filmen dåligt betyg på imdb för det?

Nej men så har jag ju inte köpt biobiljetten på Imdb heller

Medlem
Skrivet av ProPain:

Gör dem? Utöver "Metro killen" så tycker jag det är väldigt tyst från utvecklarna men desto mer på nyhetssitdor och diskussionsforum. Det finns säkert fler exempel men de enda jag kan komma på på rak arm som gått ut och "klagat" är Metro killen och utvecklaren av Firewatch.

Att övriga svarar att de tycker det är trams, tråkigt, butthurt, etc om de blir kontaktade av media rörande det kallar jag inte för att klaga.

Senast för ett par dagar sedan snyftade ju Randy Pitchford på twitter

Medlem
Skrivet av superlim:

Såg även att han postat något om att det är dåligt av Steam att de inte kan fixa det idag (eller om det är en sen nyhet och det är samma som du tänker på?)

Quake-konnässsör

Om de ändå vore lika effektiva på de helt onödiga spelen som finns på steam hade de varit ännu bättre. Men bra att de kontrollerar bombningarna till en grad.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Det är inget informativt med "FUCK EPIC" och ett negativt omdöme i en review på Steam för ett spel som universellt räknas som rätt bra.

Informationen är:

Ojj, negativt i recent reviews (även om detta minimeras av Steam framöver), bäst jag går och läser vad det står.

"FUCK EPIC"

Ok, så utgivaren/utvecklaren är en rövhatt. Tack "FUCK EPIC".

Sen om du tycker det är informativt eller inte kan inte jag svara på. Själv är jag glad att man får en extra varning.
Jag vill inte ge pengar till utgivare/utvecklare som ser kunden som en handelsvara.

Medlem
Skrivet av N4kame0:

Ok, så utgivaren/utvecklaren är en rövhatt. Tack "FUCK EPIC".

Det är en tolkning, en annan (och IMO rimligare) tolkning är att någon är en rövhatt och ger ett gammalt spel ett dåligt betyg baserat på att de inte vill att ett nytt spel i samma serie skall säljas i "fel" store och att det har noll relevans för spelet omdömet gäller.

Skrivet av N4kame0:

Jag vill inte ge pengar till utgivare/utvecklare som ser kunden som en handelsvara.

Du är en handelsvara för butiken, Steam, Epic, whatever, då du, ditt konto, din shoppinghistorik, registrerade spelvanor, etc etc är varan de använder för att locka utgivare/utvecklare så jag antar att du inte använder någon tjänst alls då?

För en traditionell utgivare/utvecklaren (som inte lever på att sälja dina uppgifter) är du en potentiell kund.

Medlem
Skrivet av heady89:

Snor privat info, har du köpt alla rubriker rakt av eller..

Det är inte en fråga om att köpa rubriker, det är att köpa fakta. Det finns gott om bevis på vad de gör med vissa filer på din dator.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Det är en tolkning, en annan (och IMO rimligare) tolkning är att någon är en rövhatt och ger ett gammalt spel ett dåligt betyg baserat på att de inte vill att ett nytt spel i samma serie skall säljas i "fel" store och att det har noll relevans för spelet omdömet gäller.

Du är en handelsvara för butiken, Steam, Epic, whatever, då du, ditt konto, din shoppinghistorik, registrerade spelvanor, etc etc är varan de använder för att locka utgivare/utvecklare så jag antar att du inte använder någon tjänst alls då?

För en traditionell utgivare/utvecklaren (som inte lever på att sälja dina uppgifter) är du en potentiell kund.

Utvecklaren/Utgivaren "Säljer" sin fanbase till Epic via exklusivitets deals. Har inget med min användardata att göra.

Medlem

@N4kame0: Så det är värre att "sälja" dig som ett opersonligt fan och potentiell köpare jämfört med att "sälja" din väldigt personspecifika användardata som en del av butikens statistik?

Medlem

@ProPain: Absolut, de vet att det är mot deras fanbase önskningar och gör det iaf. Snacka om att bli såld. De säljer min spelupplevelse till Epic medvetna om att det blir sämre för mig, men vi är ju bara en handelsvara som förväntas köpa spelet oavsett. Dvs utvecklarna/utgivarna ser oss kunder som något att sälja till Epic. Vi kommer i tredje hand.

12
Skriv svar