Star Citizen första patch för 2019

Medlem
Star Citizen första patch för 2019

Star Citizen första patch för i år är snart här! Som tidigare år, 2018, kan vi förvänta oss fyra större patchar till Star Citizen under 2019. Och nu i slutet av mars månad kommer den första patchen, patch 3.5

I denna patch kommer en del gamla funktioner att uppdateras och vissa nya funktioner göra entré. Fienden AI ska få nya flygbeteenden. Överhettning i skeppens olika system kommer att göra sin närvaro mer känd än tidigare, skanning kommer utvecklas mer, och fler uppdrag kommer finnas i universumet m.m. Men det är framför allt tre nya funktioner/tillägg som tar vår uppmärksamhet. I patch 3.5 får vi stads planeten ArcCorp, ett helt nytt flygsystemet och äntligen kommer vi kunna spela som en kvinnlig spelkaraktär

För att bryta ned vad som kommer i denna patch så går vi igenom kategorierna, Characters, Locations, AI, Gameplay, Ships and Vehicles, Weapons and Items och Core Tech.

Roadmap länk: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

AI uppdateringar Collision Avoidance och Mera buggfixar och optimering
FPS Collision Avoidance v2 kommer göra att AI går runt objekt och andra hinder på ett smidigare sätt. Inte längre kommer vi få AI som står och tittar in i väggen, samtidigt som den försöker klättra in i väggen.
Arbetet fortsätter på att optimera spelet och ta bort buggar, orsaker till att spelet kraschar och oändliga laddnings sekvenser. Optimeringar av Object Container Streaming, OCS, fortsätter.

Gunship Behaviour (5min in i videon)
AIn försöker implementera ett flyg mönster som möjliggör att AIn kan utnyttja kanontorn på de skepp som har det.

Ship AI: Flight Model Update / Combat Behaviour Improvements
Ihop med den uppdaterade flyg modulen så måste även AIns flygmönster uppdateras, vi får hoppas på att skeppen inte längre står stilla och skjuter, utan istället rör sig i ett mera levande mönster och gör det lite svårare för oss spelare.

Gameplay
I denna patch kommer också nya spelmekanik, vi tänker inte gå in något djupare i dessa.

Överhettning
Överhettning är något som man kommer få slåss emot som pilot, då vapen, de olika komponenter i skeppen och atmosfäriska källor kommer att generera värme, något som man bör vara vaksam över då detta kan slå ut diverse system.

AI Bounty Hunting
AI Bounty Hunting mekaniken kommer möjliggöra att även AI kommer att jaga efter spelare som har ett pris på sitt huvud och inte enbart spelare som är lite sugna efter några snabba credits. Så var vaksamma ute i galaxen era små pirater

Scanningsystem
Uppdateringar till skeppens scanningssystem som lägger till support för nya scanning och ping funktioner.

AI distress Beacon
Nytt uppdrag som gör det möjligt att AI kan lägga ut en AI Distress Beacon för att kalla på spelare för hjälp.

Radar funktioner får en uppgradering
Uppdatering till skepp och landsfarkosters radar funktioner, detta öppnar upp möjligheter för miljöfaror att påverka radarns effektivitet.

Quantum Drive
Fortsätter uppdateringar på Quantum travel, UI, interaction och spline jumps.

Scanning & förfalskning av signaler
Ihop med Vehicle Scanning Improvements kommer en generell förbättring till systemet, så ska man också kunna få möjligheten att förfalska sin signatur och balansera avståndet i vilka kontakter som kan hittas mellan pings och skanningar.

Nedbrytning av system kan få drastiska konsekvenser
För första gången så kommer vi få se nedbrytning av olika system i skepp och farkoster. Detta kommer medföra att man måste se till de olika systemet i skeppen, för att inte det ska gå ned till ett sådant stadium att det minskar prestandan. Justeringar för överklockning av olika system kommer att drastiskt öka slitaget på komponenterna.

Flera uppdateringar som kommer är Vehicle Tech Updates v1, Groups System Improvements v4, VOIP & FOIP Improvements v3, Gimbal Weapon Improvements v1, Distortion Damage Improvements, Extending Delivery Missions to ArcCorp.

Skepp

300i
Ihop med patch 3.4 skulle Origin 300i serien få en ansiktslyft. Auroran och Mustangen har fått sitt och nu skulle det vara dags för 300i, men detta uppdatering blev framskjuten och ihop med 3.5 är det äntligen dags för 300i att få sin chans. När man har suttit och arbetat på 600i skeppet så har grunderna lagts fram på hur Origins skepp ska se ut. 300i får lite större utrymme inne i skeppet och får lite mera rundare kanter som flyter ihop med varandra, lite som de nya Volvo bilarna ser ut idag

MISC Reliant
En av de mera udda skeppen som finns i spelet idag, MISC Reliant kommer att få en tillökning i familjen då tre variationer av det skeppet kommer ut till flygbart skick. MISC Reliant Tana, Sen och Mako. Tana är en Light Fighter, Sen är en Light Science och Mako är lite som TV4 nyhetsbuss som åker runt i Stockholm. Hur nyhetsankare funktionen kommer att implementeras i Star Citizen är vi nog alla lite fundersamma över. Sen saknar också science funktioner för tillfället.

Nya Vapen
Vi får nu spelets första Banu vapen (Banu en alien ras i star citizen), Banu Singe Tachyon Cannon. och Lite uppdateringar till Gallenson Tactical Systems GT-870 Tarantula kommer vi också få i denna uppdatering.

FPS vapnen som kommer är Gemini S71 och Kastak Arms Coda. Gemini ser lite ut som en G36, för er som kan era vapen, och Kastak Arms Coda ser ut som en upphottad revolver.

Projectile Manager (5min in i videon)
Projectile Manager är ett fysik system som ska hjälpa att förbättra kulors kulbana och realism i spelet och gör dessa effekter inte lika krävande för prestandan.

Kvinnlig spelkaraktär
Ihop med patch 3.5 kommer vi äntligen få valmöjligheten för första gången att välja en kvinnlig spelbar karaktär i spelet. Arbetet med att konvertera alla tillgängliga kläder och armor är på väg men inte ännu klara. De kommer inte skjuta upp kvinnliga karaktärer om allt inte är färdigt utan släpper det som planerat och uppdaterar efteråt.

DNA Face Customization
DNA Face Customization vidgar valmöjligheterna att skapa sin egen karaktär till sitt eget tycke och smak. I dagens läge har vi fått valmöjligheten att välja mellan 9 olika ansikten, hår och färger.

ArcCorp
Ihop med 3.5 så kommer också den tredje planeten, av fyra, som är planerade att befolka Stantons system. ArcCorp är likt Coruscant i Star Wars en stadsplanet, där man endast ser industriområden och skyskrapor så lång ögat kan se. Area 18 kunde man besöka en lång tid tillbaka, men nu gör det området ett välkommen retur. Det kommer vara intressant och se hur nära de olika byggnaderna man kan flyga, eller om de kommer ha en liknande “Restricted Area” som runt Lorville på Hurston. Känslan att kunna flyga mellan höga byggnader och reklamskyltar för att sedan gå ned för landning kommer vara riktigt spännande .

Den nya flyg modellen
En total förändring kommer att ske när det gäller all typ av flygande i star citizen. Detta innebär förstår en uppsök med nya förändringar både i rymden så väl som i atmosfärs flygning, något som Borde gamer går igenom väldigt bra i denna video

Twitch
Titta på våran streamar idag 2019-03-16 kl 19.00- 00-00

Spela med en stor svensk organisation / guild i Star Citizen
Vi i den Svenska Star Citizen organisationen ASGARD på över 300 mellanarmar och vi ser fram emot den kommande patchen 3.5 och kommer att spela flitigt när den släpps. Precis som vi gör idag! Om du är nyfiken på Star Citizen och vill ha några att spela med, kom med och spela med oss i våra organiserade events på Onsdag och Lördag kvällar! Vi spelar också socialt och avslappnat alla andra dagar i veckan.
asgardgaming.se
robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
discord.asgardgaming.se


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Skribent

Hoppas verkligen att de får till flygmodellen i atmosfär och att skeppen får lite faktiskt tyngd, snarare än att bara sväva omkring hursomhelst.

Snyggt inlägg för övrigt.

Medlem

nej Patch 3.5 är inte LIVE


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem

Finns det något datum på när det kan tänkas släppas?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är det i spelbart skick än?

Medlem

Tack för sammanfattningen.
Jag följer fortfarande spelet, men efter flera försök att komma i detta, gav jag upp för tillfället (typ "vad ska jag göra i början förutom att derpa omkring". Samtidigt har jag inte tillräckligt tid att investera, så då är det lika bra att avvakta :/

Medlem

Har bara en liten fråga ni som spelar detta. Jag vet att min dator inte klarar av att köra detta för tillfället men funderar på att köpa en ny burk efter sommaren. Vad krävs för att det ska flyta på så bra som möjligt? Kommer inte köpa RTX kort och såna prylar utan lutar mera åt något åt 1080 hållet.

Medlem

@robbis: Ärligt talat så flyter det inte på oavsett dator. Det krävs fortfarande mycket optimering och ens prestanda beror till största del av servern. Jag hoppade ifrån en intel 2600k och ett gtx 680 kort till 1080ti och ryzen 2700x @ 4.3ghz, 32gb 3200mhz minnen, installerat på en av de snabbaste SSD-diskarna man kan köpa och det är helt klart smidigare men det är inte den skillnad det borde vara, inte ens i närheten.

Det kommer antagligen vara ganska svårt att få tag i 10xx kort efter sommaren, det finns rtx-kort som börjat komma ner i pris och det finns rtx kort som motsvarar 1080 osv. Men generellt så är det väldigt svårt att säga vad du kommer behöva, för ingen vet, du kan helt klart spela spelet på ett 1080 och en modern processor, det kommer vara spelbara fps men hoppa runt sjukt mycket, du kommer bli disconnectad ofta och spelet kommer krasha flera gånger per session.

Medlem

Jag hoppas på amds "navi" - grafikkort som kommer ut senare i år. Det ryktas ju om att dom ska pressa priserna på grafikkorten med den arkitekturen så jag håller tummarna då jag hade tänkt köpa ett sådant kort till star citizen.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Testpilot

Tack för sammanställning vilket är skönt att ha då man som jag inte hänger med i svängarna men tycker det kan vara intressant att slå en kik lite då och då på utvecklingen.

Uppskattar verkligen jobbet som du lagt ner på att sammanställa detta!

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Har bara en liten fråga ni som spelar detta. Jag vet att min dator inte klarar av att köra detta för tillfället men funderar på att köpa en ny burk efter sommaren. Vad krävs för att det ska flyta på så bra som möjligt? Kommer inte köpa RTX kort och såna prylar utan lutar mera åt något åt 1080 hållet.

Ska du köpa begagnat? Annars ser jag ingen anledning alls att köpa ett 1080 då det finns mycket prisvärdare kort. Kolla diverse tester på sweclockers om du vill se själv

Medlem
Skrivet av robbis:

Har bara en liten fråga ni som spelar detta. Jag vet att min dator inte klarar av att köra detta för tillfället men funderar på att köpa en ny burk efter sommaren. Vad krävs för att det ska flyta på så bra som möjligt? Kommer inte köpa RTX kort och såna prylar utan lutar mera åt något åt 1080 hållet.

https://robertsspaceindustries.com/telemetry Här kan du se vad man har för fps på spelet beroende på spec. Datan är tagen från andra spelare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Ansiktsanimationerna är helt otroligt bra, en så "simpel" sak kan göra så otroligt mycket!

Medlem

@conthox: 3.5 kan gå live vilken dag som helst. De har släppt ett fleratal små patcher i PTU builden för att lösa överbelastningsproblem på servarna.

Medans Object Container Streaming är implementerat på klient sidan och förbättrade prestandan ganska omfattande, framför allt om man sitter på en sämre dator, OCS saknas fortfarande på server sidan och de sitter och jobbar på det för fullt. Det är dock avancerat och inte mycket folk som kan arbeta på ett sådant projekt vilket gör att det tar tid. Avsaknaden av OCS på server sidan gör att servarna är överbelastade när det är många personer på dem och mycket resurser måste uppdateras.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

@conthox: 3.5 kan gå live vilken dag som helst. De har släppt ett fleratal små patcher i PTU builden för att lösa överbelastningsproblem på servarna.

Detta kanske är en dum fråga, men är 3.5 då fullversionen eller är det BETA/partial content? Alltså, kommer spelet gå guld då eller är det fortfarande under utveckling?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Dödgrävaren
Skrivet av conthox:

Detta kanske är en dum fråga, men är 3.5 då fullversionen eller är det BETA/partial content? Alltså, kommer spelet gå guld då eller är det fortfarande under utveckling?

Skulle påstå att det fortfarande är i att Alpha stadium, det är spelbart, men content-wise är det ganska skralt. Man kan ha skoj i det, men jag hade väntat med att lägga några som helst pengar på det. Mycket för att SC väldigt mycket är beroende av att sälja skepp till backers som kommer ta flera år innan de är inne i spelet. De släppte sin ekonomiska rapport i samband med att de fick investererare för Squadron 42, singeplayer-komponenten, och då hade de kapital för 2 månaders drift om de inte fick in nya backerpengar. I snitt måste de få in 4-5 miljoner dollar tror jag det var, i månaden, för att gå runt. Vilket är ganska mycket pengar för ett spel som är några år från release. SQ42 planeras till sommaren 2020.

Med allt det sagt är jag själv väldigt hoppfull om att det kommer komma ett riktigt grymt rymdspel i slutänden, men om man inte chansat med sina stålars på det ännu så är det lika bra att vänta tills man faktiskt vet.

Medlem

@JackG100: Tack så mycket för infon, det uppskattas.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Detta kanske är en dum fråga, men är 3.5 då fullversionen eller är det BETA/partial content? Alltså, kommer spelet gå guld då eller är det fortfarande under utveckling?

Det är ingen dum fråga, det är inte lätt att hålla reda på allt i det här projektet.
Star Citizen Roadmappen som dom har på sin sida går för tillfället ända till 3.9 (Q1 2020) och spelet kommer under hela den tiden att vara i Alfa stadiet. (och troligen senare också)

Om jag gissar (och det är verkligen en gissning) så tror jag att CiG kommer att hitta på "nånting", nåt slags avstamp, när 3.9 släpps eftersom hela Stanton solsystemet då är färdigt. Det kommer då att vara större och i bättre skick än de flesta andra Early access spel.
Förhoppningsvis slutar dom då rensa alla pengar och köp vid varje kvartalspatch så att vi kan börja jobba oss fram till större skepp mm.

CiG har hela tiden sagt att spelet inte kommer att få ett hårt släppdatum utan man kommer att bygga på spelet med solsystem och annat innehåll så länge tillräckligt många vill spela spelet.

Squadron 42 som är ett single player spel (se Roadmap här) i samma universum som Star Citizen är annorlunda dock.
Det är "troligen" klart nästa år och kommer att släppas som vilket annat AAA-spel som helst.

Medlem

@JRico: Tackar så mycket för förklaringen och info, det uppskattas.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Riktigt nice info dock tror jag inte att squadron 42 hinner släppas 2020 utan mer 2021
Fast jag kan ha fel också, läste nånstans i reddit att dem flyttat över mer personal från online delen till squadron 42 delen på sistone.

Medlem

@ace84: Majoriteten av utvecklarna har alltid suttit med Squadron 42. Mycket resurser som vi inte ser finns just i singleplayer och är något vi kommer få erfara när Sq42 släpps. Såklart finns det saker som implementeras åt båda hållen samtidigt som t.ex. flygmodellen eller klient Object container streaming.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Så man kan säga att släpp datumet är runt 5-10 år? Om man har tur.

Medlem

Provat nya versionen o diggar att det är olika flygkänsla mellan atmosfären och rymden när man flyger. Finns det nån wiki där man kan se vilka planeter / stationer uppdragsgivarna finns?
Har inte testat några av dem mer dedignade questsen förutom snabb quests man kunde få via contracts systemet i mobiglass förra året nångång.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Så man kan säga att släpp datumet är runt 5-10 år? Om man har tur.

Försök att se bortom spelmodellen från dom stora drakarna där dom till varje pris ska ha ett nytt spel ute till Jul oavsett kvalitet.
Se det mer som en kombo mellan Early access och Live service där det under dom kommande åren gradvis skiftar från Early access till Live Service.

Om du väntar på ett släppdatum med pompa och ståt kommer alla andra att ha spelat spelet sedan många år tillbaka.

Medlem
Skrivet av ace84:

Riktigt nice info dock tror jag inte att squadron 42 hinner släppas 2020 utan mer 2021
Fast jag kan ha fel också, läste nånstans i reddit att dem flyttat över mer personal från online delen till squadron 42 delen på sistone.

Jag säger inte emot dig angående datumet
Angående uppdrag så är denna wiki det bästa jag hittat än så länge.
Den är inte helt uppdaterad då bl.a, Twitch Pacheco saknas.

Edit: jag tar tillbaka det, wikin verkar inte ha nån info alls bakom länkarna.

Medlem

@conthox: Det finns inget släppdatum. Dom kommer släppa en nya patch var tredje månad med nya funktioner och spel möjligheter och på så sätt bygga på spelet mer och mer. För att få en någorlunda uppfattning när spelet kommer att bli "Released" så kan man kolla på det milstolpar som dom har som dom pratar om i denna video som jag länkar nedan för.

Det milstolpar som dom har kvar är

Kunna hyra eller Köpa skepp

Organisation systemet (Guild systemet in game)
innebär att jag som är en av organisations ledarna för ASGARD kan ge roller och uppdraga till mina organisations medlemmar. Samt att vi kan dela på kostnader och vinster. Samt att kunna göra samband mellan olika grupper inom organisationen

Full Persistence
vad du en lämnar i universumet kommer att stanna kvar på den plats du lämnande det på.

Server Meshing
möjliggör att väldigt många fler spelar kan vara på samma ställer och att alla kan träffas i samma universum.


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem

@zemion: Tack så mycket för infon och videon


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@ace84: Stationer eller städer som finns är:
Port Olisar (Du börjar här)
GrimHex (Ligger i asteroidbältet runt Yela)
Levski (Ligger på Delamar)
Lorville (Hurston)
Area 18 (Arccorp)
R&R stations (Utspridda i solsystemet, alla har samma innehåll)
Sen har du flertal utposter på månar, men där kan du endast spawna markfordon eller köpa/sälja varor.

Unika uppdragsgivare:
Ruto (GrimHex, kriminell)
Recco Battaglia (Levski, neutral)
Miles Eckhart (Levski, laglydig)
Wallace Klim (Levski, kriminell)
Constantine Hurston (Lorville, laglydig)
Clovus Darneely (Lorville, neutral)
Tecia "Twitch" Pacheco (Area 18, kriminell)


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Dödgrävaren

@TheJudge: Det är ett "game as a service" så det kommer vara under oändlig utveckling så länge de får in kapital. Över lag så känns det som att mycket mer händer med spelet på senare tid, de har utvecklat mycket av bakgrundsteknologin, samt verktygen för att skapa mer content nu och när server meshing är helt implementerat så kommer de kunna expandera sitt universum i högre takt än tidigare.

Som jag skrev tidigare så finns det nöje i spelet redan nu, 5 år tror jag är pessimistiskt tänkt om man ska se det som ett fungerande spel man kan lägga flera timmar om dagen på. Jag är optimistisk till att det kommer vara ett spel värt att spela om 2-3 år i varje fall, om de inte går i konkurs innan det. Det är min större oro för spelet, snarare än något annat.

Medlem
12
Skriv svar