Playstation 5: Ray tracing, SSD och 8K

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Slut på HDMI ingångar, vill inta ha 14 konsoler stående framme och damma. Och säljer hellre av den gamla ps4 för 300 spänn

Verkar extremt med 14st konsoler, men hdmi går ju att lösa genom billiga hdmi-hubbar om man nu måste ha 14 st konsoler inkopplade, samtidigt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Underbart! Tänk att spela nästa generations Uncharted, Horizon, God of War och The Last of Us på det monstret till konsol!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Oj!

Den artikeln dök verkligen upp från ingenstans!

Jag antar att de vet att med dev-kits ute så kommer saker att börja sippra ut och då är det lika bra att berätta samma saker själva.

NuZ
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Du kan inte jämföra hårdvara i PC med vad som sitter i konsol dock Om man kan få en Xbox One X att köra Forza i 4K och 60fps har jag väldigt svårt att se att en ny generations konsol med rejält bättre hårdvara inte skulle klara av att köra 8K i 30fps i framtiden

Jag köper logistikproblemet, men just det här med att spela gamla spel verkar folk mest vara nostalgiska. Den faktiskt speltiden verkar inte vara speciellt hög, lite som nyutgåvorna av mini-varianterna av nes, snes osv.

Nej, det känns tveksamt om det kommer läggas något krut på det. Du har inte superbakåtkompabilitet då och har första varianten av trean som hade 7.1 och kunde köra ps2 också? Vilka spel spelar du då? Hur ofta är ofta? Jag har själv haft suget då och då efter något gammalt spel men det har räckt med att starta upp det för att känna att det inte alls var så kul som man mindes det.

Hmm, fair point I guess. Men då är det mer för att du har tight ekonmi som gör att du inte har råd att köpa så många nya spel och får förlita dig till gammalt inköpt snarare än att du behöver bakåtkomabiliteten för att återuppleva gamla spel av nostalgi.

////

För att klargöra, JAG har aldrig förstått eller märkt av att folk i min närhet har haft eller utnyttjat bakåtkompabilitet om det har gått. Jag säger inte att det inte finns ett behov eller att folk gör det i regel, det kan jag bara "killgissa" :>

Varför skulle jag inte jämföra? Båda är x86 platformar idag och handlar bara om hur bra optimerade spelen är. Denna generation kommer vara svag redan när den kommer åter igen. Sen är det ju din åsikt att inte njuta av äldre spel. Tusan jag har spelat igenom Mass Effect trilogin massvis av gånger på konsol. På PC slipper man problemet dock, bara installera o köra. Inte lika lätt på konsol

Även Halo är spel man återvänder till https://youtu.be/72oJGTPSWIM


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, fair point I guess. Men då är det mer för att du har tight ekonmi som gör att du inte har råd att köpa så många nya spel och får förlita dig till gammalt inköpt snarare än att du behöver bakåtkomabiliteten för att återuppleva gamla spel av nostalgi.

////

För att klargöra, JAG har aldrig förstått eller märkt av att folk i min närhet har haft eller utnyttjat bakåtkompabilitet om det har gått. Jag säger inte att det inte finns ett behov eller att folk gör det i regel, det kan jag bara "killgissa" :>

Jag brukar försöka köpa alla spel på reor förutom dom jag verkligen vill ha. Kan leva på nudlar en månad bara jag får ett spel jag vill ha.

Men med bakåtkompabilitet har du fel, det är väldigt uppskattat och älskar PS Now pga det. Hade aldrig spelat RDR 1 för ägde inget PS3 men nu fick jag göra det tack vare PS Now. Nu kan ju även PC-spelare som ogillar konsoler spela det för vad jag vet finns det inte till PC, men det gör PS Now.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

8k? Mark. Börja med 4k. Hoppa inte över det. Börja med 4k. När ni väl har det. Välkommen till klubben.

eld
Medlem

Nypor med salt:

PS5 kommer med största sannolikhet inte ha dedikerad raytracing hårdvara, utan det kommer handla om raytracing genom vanliga gamla shader units, det kommer inte vara någonstans i härheten av RTX-performance.

Laddningshastigheterna har antagligen att göra lika mycket med mer mängd minne så de slipper streama lika mycket i spiderman. Är säker på att Sony inte har en magisk ssd som är snabbare än alla diskar på pc, eller att de skulle vilja öka kostnaden med en onaturligt dyr ssd när vanligare ssd's fortfarande är mycket snabbare än hdd's.

8K handlar om tekniskt stöd för 8k, du kan koppla in en 8k-tv och ps5 kan outputta 8k signal, men inga spel, eller få kommer ha stöd för det (bc kanske?)

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

8k? Mark. Börja med 4k. Hoppa inte över det. Börja med 4k.

Jag har ingen tv som klarar varken eller hahaha så bryr mig inte så mycket om det där. Fast får försöka köpa en hyfsad tv detta år och satsa på konsolen nästa år. Min TV är från 2012 eller något så den är några år.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Deawin11:

Hade du accepterat att lira 4k med 30fps så går det inte på några 20k. Med tanke på hur bra 4k funkar i dagsläget på konsol så sätter jag inte tro på 8k. Marknadsföring luktar det tycker jag

Jag har inte sagt något om att jag inte accepterat att spela i 4K. Jag skrev nyss att jag inte ens börjat med 4K. Jag kör 1080p och 60 fps för det mesta. 30fps är i underkant oavsett upplösning, men går i vissa typer av spel. Och som jag skrev, 8K är lite tidigt när majoriteten av spelarna idag inte kör 4K än. Men from i år och kommande år så är 4K ribban och nya standarden ett bra tag fram. 8K känns som 5 - 8 år fram.

Medlem

CPU - the PS5 CPU will be an AMD chip based on Ryzen. 8x cores; 7nm Zen 2.

GPU and ray tracing - the PS5 GPU will be a custom AMD Navi GPU, that supports ray tracing.

Audio - the PS5 will have 3D Audio that Mark Cerny believes will be "dramatically different" to PS4 audio.

Storage - the PS5 will have an SSD (solid state drive) which uses the new PCIe 4.0 connection. Cerny gave the example of a 0.8 second loading time, compared to 15 seconds, when tested on Marvel's Spider-Man.

Resolution support - the PS5 will have up to 8K support, presumably including full 4k.

The PS5 will support backwards compatibility - with seemingly all PS4 games, as it's "based in part on the PS4's architecture".

The PS5 won't be digital-only - physical media, such as the current form of discs, will still be supported.

The PS5 will have some form of cloud functionality - "we are cloud-gaming pioneers," Cerny told Wired, "our vision should become clear as we head toward launch."

PS5 PSVR support has been confirmed, with the current headset at least.

Medlem

Rättelse det skulle ta 0.08 sekunder inte 0.8 sekunder för spiderman

Medlem

Givet dag 1 köp. Ser fram emot detta som faen!


signatur

I drank what?

Medlem

Väntar tills 5 Pro


signatur

Meep!

Avstängd

Spännande tider minsann.
Tackar Microsoft som gjort mitt val av nästa generations konsol åt mig redan för länge sedan.

PS5 here I come.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av DrAg00nEn:

Spännande tider minsann.
Tackar Microsoft som gjort mitt val av nästa generations konsol åt mig redan för länge sedan.

PS5 here I come.

Jepp Microsoft kan inte lika bra som Sony kan. @mortaigne


signatur

PS5 och inget annat.

Gnällkuk
Skrivet av NuZ:

Varför skulle jag inte jämföra? Båda är x86 platformar idag och handlar bara om hur bra optimerade spelen är. Denna generation kommer vara svag redan när den kommer åter igen. Sen är det ju din åsikt att inte njuta av äldre spel. Tusan jag har spelat igenom Mass Effect trilogin massvis av gånger på konsol. På PC slipper man problemet dock, bara installera o köra. Inte lika lätt på konsol

Även Halo är spel man återvänder till https://youtu.be/72oJGTPSWIM

För att konsol utvecklas med den specifika hårdvaran och där konsoler jobbar mer to the metal en PC. För PC måste du anpassa utvecklingen att fungera med triljarders (nåja) olika hårdvaruuppsättningar, drivrutiner osv. Det stämmer till viss del det du säger, men det säger sig också självt att det är enklare att optimera ett spel för två uppsättningar hårdvara för xbox och playstation än till PC. En konsol är också väldigt mycket mer avskalad än en PC och har sitt XMB och att spela spel som primär funktion, dvs att det går att allokera väldigt mycket mer av hårdvaran till spel än vad du kan med en PC.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

BARA 29 999 Kr på Webhallen!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För att klargöra, JAG har aldrig förstått eller märkt av att folk i min närhet har haft eller utnyttjat bakåtkompabilitet om det har gått. Jag säger inte att det inte finns ett behov eller att folk gör det i regel, det kan jag bara "killgissa" :>

Killgissa? Sen när fick gissningar ett kön? Hur tjejgissar man? Vad exakt är en killgissning?


signatur

I drank what?

Medlem

Stöd för 8k betyder att Netflix osv kan använda det, men spelen kommer såklart att fokusera på 4k och 60 fps där det behövs. Japan kommer börja sända saker i 8k i år så det kommer finnas ett behov av att PS5 har stöd för det.

Stoppar du i en SSD i Pro idag blir den lite snabbare. Men inte 15 gånger snabbare, helt sjukt att den byggs in i systemet och på så vis möjliggör en helt annan fart i spel.

Citat:

Cerny claims that it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs. That’s not all. “The raw read speed is important,“ Cerny says, “but so are the details of the I/O [input-output] mechanisms and the software stack that we put on top of them.

Sen om Cerny säger att raytracing kommer användas till både grafik och ljud, så kommer raytracing att användas till både grafik och ljud. Annars skulle han inte prata om hästkrafterna bakom det, så finns ingen anledning att tvivla.

Citat:

Ray tracing’s immediate benefits are largely visual. Because it mimics the way light bounces from object to object in a scene, reflective surfaces and refractions through glass or liquid can be rendered much more accurately, even in real-time, leading to heightened realism. According to Cerny, the applications go beyond graphic implications. “If you wanted to run tests to see if the player can hear certain audio sources or if the enemies can hear the players’ footsteps, ray tracing is useful for that,” he says. “It's all the same thing as taking a ray through the environment.”

The AMD chip also includes a custom unit for 3D audio that Cerny thinks will redefine what sound can do in a videogame. “As a gamer,” he says, “it's been a little bit of a frustration that audio did not change too much between PlayStation 3 and PlayStation 4. With the next console the dream is to show how dramatically different the audio experience can be when we apply significant amounts of hardware horsepower to it.”

Att vissa snackar om att hårdvaran kommer vara utdaterad när den släpps verkar ju ha missat att den kommer vara helt färsk från AMDs senaste teknik, vilket är hela anledningen till att den inte kan släppas 2019, då AMDs roadmap är tredje kvartalet 2020. Med SSD:n kan man då göra spel som inte ens skulle fungera på en PC.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mirage:

Killgissa? Sen när fick gissningar ett kön? Hur tjejgissar man? Vad exakt är en killgissning?

Aldrig hört ordet killgissa? Är när en kille gissar saker för att verka kunnig typ


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Mirage:

Killgissa? Sen när fick gissningar ett kön? Hur tjejgissar man? Vad exakt är en killgissning?

https://sv.wiktionary.org/wiki/killgissa

Medlem

Behold earthlings! SSD iz coming 2020!
Mighty fuck jag som har 5 st liggandes dammandes i en byrålåda. WOW!

Medlem

Jag killgissar på en ssd-hybriddisk (säg 256gb ssd och 2tb hdd), känns som priset kommer bli lidandes i onödan annars...

Medlem
Skrivet av Över45:

BARA 29 999 Kr på Webhallen!

Det är väl lugnt. Du kan juh dela upp betalningen på bara 744kr i mån😂😂

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Verkar extremt med 14st konsoler, men hdmi går ju att lösa genom billiga hdmi-hubbar om man nu måste ha 14 st konsoler inkopplade, samtidigt

Men det är mest det som är problemet nu, jag vill ha så få enheter som möjligt. Gjort mig av med de mesta men det är ändå fullt i hdmi utgångarna. Switch, ps4, ps3, steambox, chromecast och har en nu som jag kopplar i och ur när jag vill kolla på film via datorn och plex buggar. Gillar en clean och snygg stup.

Medlem

Wooooooow! Hoppas det inte är ett försenat april skämt.

Medlem
Skrivet av robbis:

Slut på HDMI ingångar, vill inta ha 14 konsoler stående framme och damma. Och säljer hellre av den gamla ps4 för 300 spänn

Det är taget! Säg till när du har ps5 så gör vi deal

Medlem
Skrivet av delli:

Behold earthlings! SSD iz coming 2020!
Mighty fuck jag som har 5 st liggandes dammandes i en byrålåda. WOW!

Jag "killgissar" och säger att om du sätter ihop allihopa och kopplar ihop dem med HDMI-kablar till PS4 och en gammal tjock tv så kommer du ha en maskin som överglänser allt SONY kommer att göra inom de närmaste tio åren!

Medlem

Nu börjas det med konsolfolk som tror att det finns någon magi som ger 2080Ti+i9 9900k-prestanda för 3000kr. Hårdvaran kommer vara en besvikelse och funktionerna som ljugs ihop till presentationen kommer vara mystiskt borta vid lanseringen (se PS4 och "play during download").

eld
Medlem
Skrivet av Star Lord:

Att vissa snackar om att hårdvaran kommer vara utdaterad när den släpps verkar ju ha missat att den kommer vara helt färsk från AMDs senaste teknik, vilket är hela anledningen till att den inte kan släppas 2019, då AMDs roadmap är tredje kvartalet 2020. Med SSD:n kan man då göra spel som inte ens skulle fungera på en PC.

Nej, det är inte AMD's absolut senaste teknik, den har redan funnits tillgänglig till PC ett tag nu. Den senaste varianten på den kom med RX400 korten från 2016.

Sony kommer inte heller ha någon magisk hårddisks-teknik som inte finns till pc, bandbredden på pc är redan större än vad diskar är snabba. Jag gissar på lite överdriven PR från Sony samt att verkliga tester kommer vara det man förställer sig från ssd i den prisklass de kommer att välja.
De kan öka bandbredden hur mycket de vill på ps4, men inte ens de snabbaste hårddiskarna är tillräckligt snabba.

Det är inte ens Cerny som säger att den är 19 gånger snabbare, det är spiderman fast-travel som var 19 gånger snabbare, allt på grund av att de kunde mata in allt i ramminnet istället för att ladda från disken.

Det magiska kommer att komma ifrån mängden minne de kommer mata ps5 med, att kunna fylla upp all viktig data i minnet och behöva streama så lite som möjligt (vilket även det kommer vara snabbare även med en halvdann ssd)

Sen så kommer inte ps5's raytracing motsvara några slags RTX-nivåer då det inte är dedikerad raytracing hårdvara.

Skriv svar