Playstation 5: Ray tracing, SSD och 8K

Hoppas dom har kvar shareplay. Det är det bästa sen färdig skivat bröd kom till!

Medlem

GTA6, HDMI 2.1, PSVR2 och SSD, jag flämtar =D

Priset, HDMI 2.1 tv, HDD-storlek och lite annat är ju farhågor.
Att det handlar om M.2 hastigheter när det kommer till SSD verkar ju givet enligt beskrivningen, gött att fylla hela grafikminnet på ca 8 sekunder och att det kanske inte behövs innan spelet ska starta känns ju lovande=) Dom kanske kan sno Nintendos gamla slogans "Please forget loading" och "If you snooze you lose"=)

Medlem
Skrivet av kebbe:

(se PS4 och "play during download").

...men det går ju ofta att börja spela efter att ha laddat hem en del av ett stort spel?

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, det är inte AMD's absolut senaste teknik, den har redan funnits tillgänglig till PC ett tag nu. Den senaste varianten på den kom med RX400 korten från 2016.

Navi är väl deras senaste? Och Zen 2 också. Om inte, kan du upplysa oss om vad deras senaste teknik är?

Medlem
Skrivet av eld:

Sen så kommer inte ps5's raytracing motsvara några slags RTX-nivåer då det inte är dedikerad raytracing hårdvara.

Och det vet du? Dela gärna med dig den infon.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Mirage:

Killgissa? Sen när fick gissningar ett kön? Hur tjejgissar man? Vad exakt är en killgissning?

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-30/forskare-darfor-killgis...

https://www.metro.se/artikel/killgissa-cringea-och-viralgrans...

"Vi såg att testosteron-gruppen var mycket mer ivriga att ge snabba svar på kuggfrågor, där ens första gissning oftast är fel. Vi tror att testosteronet antingen hämmar processen att fundera igenom din insats, eller så ökar det känslan av att 'jag har definitivt rätt'", säger professor Colin Camerer, en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.
Studien kommer att presenteras i tidskriften Psychological Science."

"Killgissa: påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar."

Ordet etablerade sig redan i svenska språket 2017 enligt Språkrådet och Språktidningen, du ligger skapligt efter!

Medlem

Blir köp dag 1 om det finns BC, köpte aldrig någon PS4 pro men har varit sugen länge.

KoP
Medlem

8K? Spelar fortfarande spel i 1080p. :'D Tror dessutom inte mitt nät räcker till för att streama material i 8K ifrån t.ex Netflix.

eld
Medlem
Skrivet av Nioreh:

Navi är väl deras senaste? Och Zen 2 också. Om inte, kan du upplysa oss om vad deras senaste teknik är?

Pratade om TrueAudio och raytracing via compute shaders, båda är gamla.

eld
Medlem
Skrivet av Tassel:

Och det vet du? Dela gärna med dig den infon.

Amd har pushat för raytracing via compute shaders, inte dedikerad hårdvara. De kommer inte ha en hårdvaru-lösning redo för ps5 och nästa xbox.

Tänk på kostnaden för rtx-korten, och det är helt utan alla annan hårdvara i konsolerna.

Medlem
Skrivet av cdx873v:

Det är taget! Säg till när du har ps5 så gör vi deal

Vettefan om du vill betala 300 för min skördetröska som jag byggt om med motorer från en F15. Om 2 år lär den ha uppgraderats.

Medlem
Skrivet av KoP:

8K? Spelar fortfarande spel i 1080p. :'D Tror dessutom inte mitt nät räcker till för att streama material i 8K ifrån t.ex Netflix.

Netflix har börjat implementera stöd för nedladdning, i alla fall för deras eget material
Om Netflix vill kräma på med 8K så kan dom göra det med sin egen content helt enkelt, vilket inte är helt otroligt, i alla fall inte om det finns en kundbas för det eller något annat incitament. Frågan är ju bara vilka kunder som köper typ 70" TV eller vad som skulle kännas lagom för en sådan upplösning, dom kan ju iofs också vara inne på spåret att visa högupplöst film i på VR framöver.

*edit:
Jag sitter också på 1080p, men nu blir jag sugen på att uppgradera.
Jag har haft som krav att 4K ska bli moget och att det ska finnas stöd för HDMI 2.1(VRR är det jag är mest intresserad av).

Att Sony går upp i upplösning kan också vara bra för VR

Medlem
Skrivet av eld:

Amd har pushat för raytracing via compute shaders, inte dedikerad hårdvara. De kommer inte ha en hårdvaru-lösning redo för ps5 och nästa xbox.

Tänk på kostnaden för rtx-korten, och det är helt utan alla annan hårdvara i konsolerna.

Ok, tack för svaret. Visste inte om det.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

8K.. riiight...

När dagens konsoller har svårt att driva 1080p i 60FPS med bibehållen grafisk kvalité... ska de nya kunna driva 16x så många pixlar? Jag ställer mig tveksam.

Det är klart att dem kan skapa en konsol som klarar av detta. Frågan är om de kommer att göra det för då kommer prislappen att bli mycket högre än generellt för konsoler.

Inaktiv

Sen vakna man eller? Aldrig i livet. Isf ser spelen ut som Half-Life (1) i 10 fps. Eller har jag missat att PS5 ska ha 5 st 2080ti?

Medlem

Blir betydligt gladare om man lägger energi på 4k 120fps+ istället för att bry sig om 8k och med tanke på att 4k 120fps+ inte ens är normalt på pc så tvivlar jag starkt att det kommer till konsoler.

jbx
Medlem

Kommer köpa både nya Xbox och Ps5 på releasedagen!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av kaealy:

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-30/forskare-darfor-killgis...

https://www.metro.se/artikel/killgissa-cringea-och-viralgrans...

"Vi såg att testosteron-gruppen var mycket mer ivriga att ge snabba svar på kuggfrågor, där ens första gissning oftast är fel. Vi tror att testosteronet antingen hämmar processen att fundera igenom din insats, eller så ökar det känslan av att 'jag har definitivt rätt'", säger professor Colin Camerer, en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.
Studien kommer att presenteras i tidskriften Psychological Science."

"Killgissa: påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar."

Ordet etablerade sig redan i svenska språket 2017 enligt Språkrådet och Språktidningen, du ligger skapligt efter!

... eller så bryr jag mig inte om sådant löjligt genusskit. Killgissa, det är fan lika illa som manspreading. Nyckelord är "vi tror". Inget bevisat, det där är inget annat än feministisk propaganda mot män.

Jag är inte så skitnödig att jag inte klarar av att gissa utan att blanda in könspolitik.


signatur

I drank what?

Medlem

Kombinationen 8k och Ray tracing kommer ge fina 0,3 FPS kommer blir skitfin känsla än bättre än filmkänslan

Medlem

Varför ens prata om 8K när dagens värsta grafikkort i värsta datorn knappt orkar med 4k i 60fps? Eller gissar vi på dubbla navi gpuer, Zen2 med 16 kärnor i 5ghz och 64gb minne för 5000 spänn? Nä gå är bra för att hitta balansen så springer vi sen. 😉

Medlem
Skrivet av Mirage:

... eller så bryr jag mig inte om sådant löjligt genusskit. Killgissa, det är fan lika illa som manspreading. Nyckelord är "vi tror". Inget bevisat, det där är inget annat än feministisk propaganda mot män.

Jag är inte så skitnödig att jag inte klarar av att gissa utan att blanda in könspolitik.

Hahahaha så triggered!

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahahaha så triggered!

Han har dock 100% rätt.

Hur jävla bitter måste man vara för att vara tvungen att slänga på köns-prefix på ett fullt fungerande vanligt ord så fort det ska ha en negativ innebörd? Hahahahah

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahahaha så triggered!

Eller så är vederbörande bara logisk och inte behöver en massa genusskit för att vara "jämnbördig" med det täckta könet.

Börjar gå till överdrift om du frågar mig. Är vi inte alla lika värda utan att behöva sätta ord på pränt?
Om vi behöver det så är vi illa ute!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

@Mirage: Du bryr dig inte om genustrams, men blir ändå upprörd över "killgissa"? Ja vi snubbar har det tufft, med all denna snillrika propaganda.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

PS5 kommer vara exakt lika usel som playstation varit sedan ps3. Sony har verkligen satsat på fel saker.

Men det är på något sätt underhållande hur Sony lyckas smöra med sin marknadsföring som sina fans verkligen börjar dregla sönder åt.

Hårdvaran kommer vara uråldrig vid release, precis som nuvarande konsoler varit.
Konsolerna kommer som vanligt vara en fet bromskloss.

8K? Haha herregud. Konsoler har problem idag med 30 fps och 1080. 4K är 4x mer pixlar än 1080, och 8k är 16x mer pixlar. Vilket jävla skämt.

"Utvecklingen har kommit långt" Ja, det har den verkligen, men hade kommit mycket längre utan konsol.

Här va're positivt! (LOL!)

Personligen anser jag att du har fel på de flesta punkter faktiskt. (Men alla har ju rätt till sin egna åsikt!=)

Är själv så OTROLIGT sugen på en ny konsol! Detta var det bästa nyheterna denna veckan! YAY!!

Medlem

@xorpen: Du behöver nog öva läsförståelse, men inte förräns din nya lärobok blivit genuscertifierad, antar jag.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

PS5 kommer vara exakt lika usel som playstation varit sedan ps3. Sony har verkligen satsat på fel saker.

Men det är på något sätt underhållande hur Sony lyckas smöra med sin marknadsföring som sina fans verkligen börjar dregla sönder åt.

Hårdvaran kommer vara uråldrig vid release, precis som nuvarande konsoler varit.
Konsolerna kommer som vanligt vara en fet bromskloss.

8K? Haha herregud. Konsoler har problem idag med 30 fps och 1080. 4K är 4x mer pixlar än 1080, och 8k är 16x mer pixlar. Vilket jävla skämt.

"Utvecklingen har kommit långt" Ja, det har den verkligen, men hade kommit mycket längre utan konsol.

Arg PC-spelare? 😊

Medlem

hmm blir inte impad för fem öre............


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Avstängd

Föreställ er TES eller Fallout, GTA. Helt ospelbara på Playstation 3. Nu i 4K på PS5? OMG. Om påstått stämmer. Total klimax. Resident Evil 1 eller Horizon Zero Dawn. Är ni med? Hohohohuuujj!

Avstängd

Äntligen. Killgissa. Håller helt med. Helt ovetenskapligt får man hävda.

Skriv svar