Nu är den officiell: Xbox One S All-Digital Edition släpps snart

Robot
Nu är den officiell: Xbox One S All-Digital Edition släpps snart

Skippar optisk media och kommer förinstallerad med Minecraft, Sea of Thieves och Forza Horizon 3.

#optisk-media, #xbox-one


Medlem

När jag spelade på konsol (x360 och PS3 generationen) var det endast fysiska skivor. Vet inte hur det är idag men på den tiden kostade t.o.m. gamla spel fullpris i de digitala butikerna.

Om det fortfarande är så är jag väldigt skeptisk till en endast digital konsol


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Gnällkuk

Saknade alternativ (som vanligt) för oss som inte äger en konsol. Annars är det ett perfekt tillfälle att investera i en konsol om man hade funderat på det, synd bara att det är Xbox och inte PlayStation.

@Kleptoman - Ja, jag minns att spelen av någon outgrundlig anledning var dyrare att köpa digitalt i PS Store än fysisk utgåva, förstod aldrig logiken bakom det hela.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

@Kleptoman - Ja, jag minns att spelen av någon outgrundlig anledning var dyrare att köpa digitalt i PS Store än fysisk utgåva, förstod aldrig logiken bakom det hela.

Sony och Microsoft har monopol på sina egna digitala affärer så de kan sätta vilka priser som helst. Samt att de vill hålla den fysiska handeln i liv med samlarutgåvor etc.

Medlem

Digitala spel är alltid dyrare på konsoll. Troligtvis för att det saknas riktig konkurrens i den digitala butiken. Så detta är en dålig utveckling om det visar sig bli aktuellt för nästa generations konsoler.

Medlem

Gillar fysiska spel, även om de kräver en del nedladdning innan de funkar. Samlarmanin får ett fysiskt uttryck när man håller nåt i handen. Av samma anledning kan Netflix gå och dränka sig, jag vill ha en fysisk blurre-skiva i bokhyllan.

Medlem

Måste säga också att jag gillar att er Photoshopade bild av en XB1 utan skivspelare har kvar eject-knappen för skivorna.

Vem får sparken för den designmissen?

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Sony och Microsoft har monopol på sina egna digitala affärer så de kan sätta vilka priser som helst. Samt att de vill hålla den fysiska handeln i liv med samlarutgåvor etc.

Monopol på deras egna digitala affärer? Precis som vilken butik som helst?

Medlem

Använder mest min Xbox som blu-ray spelare så personligen ser jag ingen nytta med en helt digital konsol.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd
Skrivet av Kleptoman:

När jag spelade på konsol (x360 och PS3 generationen) var det endast fysiska skivor. Vet inte hur det är idag men på den tiden kostade t.o.m. gamla spel fullpris i de digitala butikerna.

Om det fortfarande är så är jag väldigt skeptisk till en endast digital konsol

Det är oftast rea på gamla spel men kan bara tala för Sony. Assassins creed 4 kostar t.ex 199kr i deras digitala butik.


signatur

PS5 och inget annat.

Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Monopol på deras egna digitala affärer? Precis som vilken butik som helst?

Klumpigt uttryckt kanske, menar bara att i jämförelse med t.ex. Steam så kan du köpa spel till Steam inte enbart via deras plattform utan massvis med andra. Ökad konkurrens helt enkelt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Saknade alternativ (som vanligt) för oss som inte äger en konsol. Annars är det ett perfekt tillfälle att investera i en konsol om man hade funderat på det, synd bara att det är Xbox och inte PlayStation.

@Kleptoman - Ja, jag minns att spelen av någon outgrundlig anledning var dyrare att köpa digitalt i PS Store än fysisk utgåva, förstod aldrig logiken bakom det hela.

Jag valde bort det alternativet, då det spontant känns som marknaderna är väldigt olika, att man i allt högre grad köper spel digitalt på pc än på konsol. Därför var frågan fokuserad på de som faktiskt äger en konsol, och hur de använder den.


signatur
Medlem

Så butiker säljer ut äldre xbox one s med skivläsare billigare än vad de kommer sälja den nya som inte har läsare? Även om den nya inte har något nytt att erbjuda? Va?

@Sillgam: Självklart? Hyllvärmare går ner i pris i butiker.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

När jag spelade på konsol (x360 och PS3 generationen) var det endast fysiska skivor. Vet inte hur det är idag men på den tiden kostade t.o.m. gamla spel fullpris i de digitala butikerna.

Om det fortfarande är så är jag väldigt skeptisk till en endast digital konsol

Kör PS4, tycker det är reor var och varannan dag, och ofta till väldigt bra priser också. Kör man PS Plus så "får" man dessutom spel varje månad, och ofta ytterligare rabatt på redan rabatterade erbjudanden under reorna. Fungerar klockrent tycker jag Gillar dock att ha fysiska skivor också, blir ju en cash back när man spelat klart och säljer spelet.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Digitala spel är alltid dyrare på konsoll. Troligtvis för att det saknas riktig konkurrens i den digitala butiken. Så detta är en dålig utveckling om det visar sig bli aktuellt för nästa generations konsoler.

Nej, de är dyrare i t.ex. Sonys PSN-butik för att de inte vill konkurrera med deras återförsäljare. Jag tror inte att de skulle uppskatta om de fick sälja Sonys spel och Sony sedan sålde dem billigare. Men det blir ju så i många fall, trots detta, via rea-erbjudanden i shoppen.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag valde bort det alternativet, då det spontant känns som marknaderna är väldigt olika, att man i allt högre grad köper spel digitalt på pc än på konsol. Därför var frågan fokuserad på de som faktiskt äger en konsol, och hur de använder den.

Fast, det hade ju inget med marknad att göra om man äger en konsol eller inte. Frågan löd "Hur köper du dina konsolspel?", den förutsätter alltså redan att man har en konsol. Efter att ha jobbat med marknadsundersökningar i 8,5 år är man rätt arbetsskadad när det kommer till polls då de ofta är felformulerade eller saknar svarsalternativ vilket gör att de blir missvisande.

Statistik är fint, speciellt när man kan vinkla undersökningar för att spegla det resultat man eftersöker

Inte för att spelar någon större roll i det här fallet eller att den är direkt vinklad, men för min egen del så blir det alltid skevt när en undersökning förutsätter saker eller liknande. Dessutom tror jag det för konsolernas fall har ändrats rätt drastiskt under de senaste åren. För fyra-fem år sedan köpte nog många fortfarande fysiska kopior av aaa-spel i högre grad än de gör idag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Digitala spel är alltid dyrare på konsoll. Troligtvis för att det saknas riktig konkurrens i den digitala butiken. Så detta är en dålig utveckling om det visar sig bli aktuellt för nästa generations konsoler.

Inte alltid.
Nintendo switch kan det faktiskt vara billigare digitalt än fysiskt.
Smash bros och Dead cells 2 spel jag senast köpt på Nintendo eshop var betydligt billigare än fysiskt.

Jag föredrar helt klart spelen digitalt på switch ist för att hålla på byta mellan dom små spelkorten.
på PS4 äger jag bara 1 spel och det är på skiva


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Någon som *vet* hur det fungerar med bakåtkompatibilitet om man har spelet (i detta fall ME1-3) på skiva och vill köra det på en XBOXOSAD (XBOX One S All Digital) ( Oooh, them acronyms)?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Så butiker säljer ut äldre xbox one s med skivläsare billigare än vad de kommer sälja den nya som inte har läsare? Även om den nya inte har något nytt att erbjuda? Va?

Hahha, håller med, varför skulle jag välja en dyrare konsol, utan möjlighet att spela skivor?! Låter HELT vansinnigt enligt mig.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Sillgam: Självklart? Hyllvärmare går ner i pris i butiker.

Men i det här fallet ersätts de med nya hyllvärmare, som har färre funktioner till ett högre pris. Varför skulle en konsument vara intresserad av det?

Skrivet av Sillgam:

Men i det här fallet ersätts de med nya hyllvärmare, som har färre funktioner till ett högre pris. Varför skulle en konsument vara intresserad av det?

Det har mer med bokföringstekniska och skattetekniska skäl att göra än själva varans funktion.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När boxen utan läsare blir billigare, köp ett par begagnade spel, så är du plus igen.

MS har verkligen stått för alla dåliga beslut denna generation.

Medlem

Köper i första hand fysiska utgåvor, gillar att ha något att ställa i hyllan, och gillar att ha möjligheten att sen sälja spelet själv!

Inaktiv

Känns som den borde vara billigare och inte dyrare än S.

Moderator | Testpilot

Som många andra föredrar jag att köpa fysiska kopior just för att jag tycker det är snyggt när de står i bokhyllan.

De gånger jag handlar digitalt är om det är extremt billigt eller om det är enda alternativet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Slår inte dom 1777:- jag gav för min one s med forza horizon 3 från cdon för över två år sedan.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Kommer mest troligt att floppa. På tok för dyr för att vara så bantad. Och Horizon 3? De kunde åtminstone ha bundlat den med 4:an som ingår i vanliga One S för 1990kr. En One S utan skivspelare är inte värd mer än 1300 spänn. One X för 2500kr hade varit en bra deal, men det här är ju bara skrattretande. Det är verkligen Xbox One SAD Edition.

Medlem

Kan väl vara värt 2500 kr om de bundlar den med 4 spel eller mer.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Tassel:

Slår inte dom 1777:- jag gav för min one s med forza horizon 3 från cdon för över två år sedan.

Då köpte jag min med! Green Friday 2017! Bra rea samt innan kemikalieskatten lades på priset.

Hade t o m en rabattkupong på 50 kr så 1727 kr för en modern konsol var toppen!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

12
Skriv svar