Paradox fortsätter att tjäna mest pengar på redan släppta spel

Robot
Paradox fortsätter att tjäna mest pengar på redan släppta spel

Förra året blev ännu ett rekordår för det svenska spelföretaget med över en miljard kronor i omsättning.

#paradox-interactive


Medlem

Med tanke på hur länge efter release de släpper DLCs så förvånar detta inte mig speciellt mycket ^^

Medlem

De släpper DLCs så länge folk köper DLCs till deras spel. Vilket folk endast gör om spelet är bra samt om deras erfarenhet av att köpa paradox DLC är bra. Över lag så verkar de flesta tycka det då de tjänar så bra på det.

Själv tuggar jag i mig allt de släpper till Stellaris till exempel.

Gnällkuk

Paradox-fans är som en hängiven skara heroinister. De köper ALLT och spelar det sedan maniskt. Paradox DLC seems to be a helluva drug.

Synd att det inte sker med fler spel, för många spel genom åren man verkligen gillat som hade varit kul om de hölls vid liv längre och kom DLC/Expansioner istället för Annual AAA Franchise Revision Mk.III


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Paradox-fans är som en hängiven skara heroinister. De köper ALLT och spelar det sedan maniskt. Paradox DLC seems to be a helluva drug.

Synd att det inte sker med fler spel, för många spel genom åren man verkligen gillat som hade varit kul om de hölls vid liv längre och kom DLC/Expansioner istället för Annual AAA Franchise Revision Mk.III

Can confirm. En sådär 2-3 Paradox spel som man måste köpa alla DLCs till vid release, medens 2 till är Meh, köper vi bra rea. 3000 timmar spelade är fullt normalt för ett PDX spel, så timpriset blir ju en bråkdel av vad det blir för typ World of Warcraft.

Det nice är ju att spelen fungerar rätt bra även om man inte köper DLC. Typ 40% av allt nytt content + 100% av buggfixarna som släpps i samband med DLC släpp är gratis patch för alla. Sedan vill du spela Multiplayer så aktiveras alla DLCs som hosten har tillfälligt, så vill man prova någon feature innan köp är det ju bara hoppa in i en MP match.

Överlag har de en rätt juste DLC policy även om de får mkt skit för att de släpper så många DLCs.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Can confirm. En sådär 2-3 Paradox spel som man måste köpa alla DLCs till vid release, medens 2 till är Meh, köper vi bra rea. 3000 timmar spelade är fullt normalt för ett PDX spel, så timpriset blir ju en bråkdel av vad det blir för typ World of Warcraft.

Det nice är ju att spelen fungerar rätt bra även om man inte köper DLC. Typ 40% av allt nytt content + 100% av buggfixarna som släpps i samband med DLC släpp är gratis patch för alla. Sedan vill du spela Multiplayer så aktiveras alla DLCs som hosten har tillfälligt, så vill man prova någon feature innan köp är det ju bara hoppa in i en MP match.

Överlag har de än rätt juste DLC policy även om de får mkt skit för att de släpper så många DLCs.

Vilken Paradox-drog ska man nu 2019 börja med för oss som inte ännu provat Paradox skapelser?

Medlem

Haha tänker på Bloodlines 2 och 48 DLCs.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Vilken Paradox-drog ska man nu 2019 börja med för oss som inte ännu provat Paradox skapelser?

Stellaris är nog den som är lättast att komma in i. Lite mix mellan 4x och Paradox Grand Strategy.

Annars skulle jag säga gå efter den historiska tidsepok du är mest intresserad av. Gillar du t.ex. Romartiden är Imperator: Rome som de släpper nu om en vecka eller så ett givet val, sedan täcker ju deras spelserier in alla tidsepoker därifrån fram till Andra Världskriget typ.

Medlem

Paradox har kommit en bra bit från att nästan ha gått i graven för ett antal år sedan. Fredrik Wester har gjort ett lysande jobb med Paradox Interactive.

"2004 köpte Fredrik Wester dataspelsföretaget Paradox för en krona. Fem år senare var han snubblande nära game over. I dag är han Sveriges senaste it-miljardär. Café möter spelkungen som leder nördarnas revansch."

https://www.cafe.se/paradox-fredrik-wester/


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

FM-guru
F.d. Sisyr

Syrra på Paradox, inte konstigt att FZ gillar deras titlar!

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Paradox har kommit en bra bit från att nästan ha gått i graven för ett antal år sedan. Fredrik Wester har gjort ett lysande jobb med Paradox Interactive.

"2004 köpte Fredrik Wester dataspelsföretaget Paradox för en krona. Fem år senare var han snubblande nära game over. I dag är han Sveriges senaste it-miljardär. Café möter spelkungen som leder nördarnas revansch."

https://www.cafe.se/paradox-fredrik-wester/

Det är faktiskt riktigt häftigt hur de har lyckats.

NU var det ett tag sedan jag spelade deras spel, men multiplayer sessionerna med HOI2 hör till spelminnen att vårda.
Lika mycket spel mellan omgångarna då strategier drogs upp o kartor ritades med pilar för tänkta trupprörelser.

Good Times

C

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De släpper DLCs så länge folk köper DLCs till deras spel. Vilket folk endast gör om spelet är bra samt om deras erfarenhet av att köpa paradox DLC är bra. Över lag så verkar de flesta tycka det då de tjänar så bra på det.

Själv tuggar jag i mig allt de släpper till Stellaris till exempel.

Exakt.

Ett spel som konstant uppdateras med både underhåll och tillägg är jag villig att betala för fortlöpande. I fallet Paradox får man ju dessutom underhållet gratis och kan välja vilket/vilka tillägg man eventuellt vill köpa.

Jag tycker Paradox har helt rätt inställning till sina spel och DLCs, deras grundspel är i regel välfyllda med innehåll och tilläggen ofta rätt billiga. De fortsätter att verkligen utveckla och bygga på sina spel i många år efter de släppts, något de flesta inte gör.

Begriper faktiskt inte alls vart allt gnäll på Paradox och deras DLC kommer ifrån.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Paradox har kommit en bra bit från att nästan ha gått i graven för ett antal år sedan. Fredrik Wester har gjort ett lysande jobb med Paradox Interactive.

"2004 köpte Fredrik Wester dataspelsföretaget Paradox för en krona. Fem år senare var han snubblande nära game over. I dag är han Sveriges senaste it-miljardär. Café möter spelkungen som leder nördarnas revansch."

https://www.cafe.se/paradox-fredrik-wester/

Grym läsning, hade ingen aning om att det fanns en så häftig historia bakom. Stort tack!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Ambassadör
Xbox

Paradox är grymt bra. De är i stort sett ensamt skyldiga till att jag fortfarande spelar på PC trots att jag blivit konsolist.

Har sänkt så fruktansvärt många timmar i deras spel ända sedan gamla hederliga Europa Universalis.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Exakt.

Ett spel som konstant uppdateras med både underhåll och tillägg är jag villig att betala för fortlöpande. I fallet Paradox får man ju dessutom underhållet gratis och kan välja vilket/vilka tillägg man eventuellt vill köpa.

Jag tycker Paradox har helt rätt inställning till sina spel och DLCs, deras grundspel är i regel välfyllda med innehåll och tilläggen ofta rätt billiga. De fortsätter att verkligen utveckla och bygga på sina spel i många år efter de släppts, något de flesta inte gör.

Begriper faktiskt inte alls vart allt gnäll på Paradox och deras DLC kommer ifrån.

Kan bara hålla med! Fler utvecklare borde lära sig av Paradox.

Medlem

Ändå sjukt att där blir pengar över efter det extrema skattetrycket här i vårt land.
Grymma spel gör dem, dock!

Medlem

@Miindz: De borde göra det enda rätta och flytta företaget utomlands. Det hade jag gjort utan tvekan.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

@Miindz: De borde göra det enda rätta och flytta företaget utomlands. Det hade jag gjort utan tvekan.

Tror nog att ett framgångsrikt företag som Paradox har rätt bra anledningar till att vara skrivna i Sverige. Men vad vet jag, jag jobbar varken inom ekonomi eller företagsledning.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Ändå sjukt att där blir pengar över efter det extrema skattetrycket här i vårt land.
Grymma spel gör dem, dock!

Kanske en indikation på att skatt inte är det enda som avgör om ett företag är framgångsrikt.

Testpilot
Skrivet av Dumlen:

Paradox har kommit en bra bit från att nästan ha gått i graven för ett antal år sedan. Fredrik Wester har gjort ett lysande jobb med Paradox Interactive.

"2004 köpte Fredrik Wester dataspelsföretaget Paradox för en krona. Fem år senare var han snubblande nära game over. I dag är han Sveriges senaste it-miljardär. Café möter spelkungen som leder nördarnas revansch."

https://www.cafe.se/paradox-fredrik-wester/

Tack för artikeln. Mycket intressant läsning.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Vilken Paradox-drog ska man nu 2019 börja med för oss som inte ännu provat Paradox skapelser?

Stellaris är helt klart rekommenderat då det är ett fantastiskt 4x spel. Men det beror ju på vad för sorts spel du gillar. Paradox har ju breddat sitt sortiment utanför historiska grand strategy spel på senare år. Nu finns Cities Skylines (bygga städer), Battletech (Storydrivet Mech combat srategi), Age of Wonders 3 (Bra hero baserat fantasy strategi likt Masters of magic eller Heroes of might and magic. Detta efter köpet av Triumph studios som nu jobbar på en Sci Fi version av Age of Wonders som heter Planetfall) och Tyranny (Isometric RPG skapat av Obsidian åt Paradox. Paradox ville köpa obsidian efter detta sammarbete men obsidian ville vara självständiga så Tyranny blev deras enda projekt tillsammans. Ett mycket bra RPG)

De har även intressanta titlar som kommer så som Surviving Mars (där man skall terraformera Mars), Imperator Rome (vilket är ett grand strategy spel av mer klassiskt paradox typ men under Romarriket) och förståss Vampire the Masquerade Bloodlines 2. (RPG i nutid när vampyrer har ett skuggsamhälle som vanliga människor inte känner till med mycket politik osv).

Lista på aktuella PDX Spel https://www.paradoxplaza.com/games/

Paradox har även slagit sig in på att agera Skivbolag. Så vi kommer säkerligen se mer band publiceras av dem förutom Pagan Fury som ställde upp i mello senast.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Paradox har även slagit sig in på att agera Skivbolag. Så vi kommer säkerligen se mer band publiceras av dem förutom Pagan Fury som ställde upp i mello senast.

Jo, dom har ju gjort ett par udda, men passande låtar till sina spel iaf:


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

1
Skriv svar