Om slutet i Mass Effect 3

Medlem
Om slutet i Mass Effect 3

Har inte fattat varför folk fortfarande hatar slutet i 3:an (nu i extended då, i början var det kasst). Jag tycker det är sjukt episkt. Särskilt med backstoryn från Leviathan.

Är det för att det inte är nån bossfight eller nåt?

I så fall tycker jag det är bättre som det är nu, där man börjar förstå varför 'the intelligence' gjorde som den gjorde. Och det uppenbara Destroy-valet inte blir så uppenbart längre.

Medlem

Fan, blir fortfarande förbannad över ME3.... Känns som jag aldrig kommer aldrig kunna släppa det slutet..

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Har inte fattat varför folk fortfarande hatar slutet i 3:an (nu i extended då, i början var det kasst). Jag tycker det är sjukt episkt. Särskilt med backstoryn från Leviathan.

Är det för att det inte är nån bossfight eller nåt?

I så fall tycker jag det är bättre som det är nu, där man börjar förstå varför 'the intelligence' gjorde som den gjorde. Och det uppenbara Destroy-valet inte blir så uppenbart längre.

Jag tror folk mest hatar slutet för det såg visuellt likadant ut oavsett ens val. Skillnaden var att det var ett grönt, rött eller blått slut. Folk ville nog ha ett mer visuellt spektakel. Om man tänker på vad sluten faktiskt handlar om så tycker jag dem är bra och alla har olika filosofiska och moraliska komplikationer när det kommer till fri vilja, evolution och AI teknologi. Tycker det sluten representerar faktiskt är riktigt bra och passar in i ME tema.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Jag tror folk mest hatar slutet för det såg visuellt likadant ut oavsett ens val. Skillnaden var att det var ett grönt, rött eller blått slut. Folk ville nog ha ett mer visuellt spektakel. Om man tänker på vad sluten faktiskt handlar om så tycker jag dem är bra och alla har olika filosofiska och moraliska komplikationer när det kommer till fri vilja, evolution och AI teknologi. Tycker det sluten representerar faktiskt är riktigt bra och passar in i ME tema.

Personligen var det inte det visuella som var problemet, utan snarare att slutet var ologiskt och fullt med plot holes. Desto mer man faktiskt reflekterar över det så är det väldigt mycket som inte stämmer.

Medlem
Skrivet av meganollan:

Personligen var det inte det visuella som var problemet, utan snarare att slutet var ologiskt och fullt med plot holes. Desto mer man faktiskt reflekterar över det så är det väldigt mycket som inte stämmer.

Vill du utveckla? Vad va ologiskt och vilka hål fanns?

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Vill du utveckla? Vad va ologiskt och vilka hål fanns?

1.Shepard kan tydligen andas i rymden i slutdialogen i Citadel, samt att det tydligen är gravitation i rymden.
2. Hur är Anderson ens teleporterad till samma ställe som shepard. han var inte i närheten vid fighten på marken innan teleportstrålen. Desutom vet Admiral Hacket om att sherpard åkte upp men Anderson har ingen aning om det...
3. Shepard kan tydligen överleva en fullskalig explosion när The Citadel exploderar i rymden och inte nog med det så hamnar han på ett mysteriskt sätt tillbaka på jorden....

Det är dom jag kompå på rak arm så från huvudet.

Medlem
Skrivet av meganollan:

1.Shepard kan tydligen andas i rymden i slutdialogen i Citadel, samt att det tydligen är gravitation i rymden.
2. Hur är Anderson ens teleporterad till samma ställe som shepard. han var inte i närheten vid fighten på marken innan teleportstrålen. Desutom vet Admiral Hacket om att sherpard åkte upp men Anderson har ingen aning om det...
3. Shepard kan tydligen överleva en fullskalig explosion när The Citadel exploderar i rymden och inte nog med det så hamnar han på ett mysteriskt sätt tillbaka på jorden....

Det är dom jag kompå på rak arm så från huvudet.

Ja dom är konstiga... men känns som småsaker tycker jag. Det är ju inte direkt så några storytrådar lämnas lösa.

1. Liknande sak hände i 1:an när sovereign (eller bitar av honom) krashade in i rummet där dom var och fajtades. Möjligt att det finns syre-system runt omkring på citadel. Finns säkert Wiki-sidor om detta, men det är för ointressant för mig att kolla upp.

2. Det som är konstigt med det är ju snarare att vägen som shephard går den biten är den enda vägen till plattformen längst fram, så vilken väg tog anderson?

3. Att han hamnar på jorden är nog rätt logiskt om citadel kraschar mot jorden. Att han överlever är tror jag dom la till som en sorts grädde på moset-grej för att fansen skulle börja spekulera (dvs bra business). Man får ju trots allt bara se den sekvensen om man får en perfect ending.

Relik 📜

*tråd delad*

Jag bröt ut snacket om slutet i ME3 från tråden om bra moddar! Bättre att tjöta om det separat, så att inte förstagångsspelare blir spoilade.. även om det borde vara lag på att ha lirat ME-serien vid det här laget.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av meganollan:

1.Shepard kan tydligen andas i rymden i slutdialogen i Citadel, samt att det tydligen är gravitation i rymden.

Klart det finns gravitation i rymden t.ex. på ISS rymdstationen är gravitationen från Jorden nästan lika stark som för oss på jordytan, de är inte tyngdlösa pga brist på gravitation utan pga de är i omloppsbana och befinner sig i fritt fall hela tiden. En stabil omloppsbana runt jorden är i princip bara att falla ner mot jorden och lyckas missa den hela tiden.

Med andra ord, skulle du hamna stillastående i rymden skulle du direkt påverkas av gravitationen från alla objekt, och dras mot närmaste stora med högst gravitation.

Bara nitpicking på vad du sa om gravitation inga åsikter om resten av dina punkter.

Medlem

Jag gillade slutet. Speciellt med Extended DLC och Leviathan DLC.

Medlem

Jag gillade slutet, har dock bara reflekterat över slutet jag valde (det röda). Vet inte hur de andra var.

Medlem

Vad jag fått höra (och som resonerar med mig) så visas det ingen påverkan för vilka val du gör personligen med alla interaktiva karaktärerna, ja valen påverkar inte sluten men ingen av sluten ger "closure" för valen du har gjort. Du får aldrig veta specifikt vad som händer med den karaktär vars romans du har genomfört eller specifika detaljer om andra karaktärer, så på vis är allt du väljer irrelevant genom hela trilogin - du har bara dem 3 sluten i ME3 att se.

Edit:

För att klargöra, jag avskyr inte spelet, bara slutet.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag fattar inte heller grejen. Tyckte ME3 var ett grymt spel från början till slut. Enda jag störde mig på var att man inte kunde få 100% på sin fleet utan att spela multiplayer, vilket jag inte hade nån lust med.

Tyckte slutet var helt okej. Och ja, jag spelade det innan det gjordes om. Vet inte ens vad de lade till sen.

Medlem

Offtopic, jag tyckte Leviathan till 3an och Lair of the Shadow Broker till 2an är några av dom bästa dlc-paketen jag spelat.
Ontopic, jag klarade inte av spelet innan dom la in Extended så dom 3 sluten som finns där är dom enda jag har sett.
Jag tyckte alla 3 valen var logiska och knöt ihop och slutade en bra och episk spelserie på ett bra sätt.
Jag tyckte dock att det gröna valet var bäst, mest logiskt och mest diplomatiskt


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Skägg.
10 Chambers

Blev precis påmind om att jag aldrig lirade klart trean. Innan man patchade bort det krävdes ju multiplayer för att få 100 % Galactic readiness. Så min Shepard står kvar på bryggans, nästan redo att möta hotet.


signatur
Medlem

Kanske tur man aldrig spelade massa effekt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Hur/vad var det riktiga slutet innan de patchade om det? Jag har klarat del 3 med nya slutet.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

@Digital_Lifestyle:

Nu var det väldigt länge sen, men det jag minns var typ att det inte var nåt mer efter att Shepard öppnar armarna på Citadel med Anderson på plattformen. Det blev Destroy-slutet direkt bara.

Kan ha fel.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@emilakered det här är vår chans!

Min högtidliga åsikt är att:

Slutet var dåligt. DLC gjorde det mindre dåligt. Men det är fortfarande dåligt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

1
Skriv svar