"Ragnarök närmar sig", nytt God of War-tema kanske hintar om uppföljare

Robot
"Ragnarök närmar sig", nytt God of War-tema kanske hintar om uppföljare
Medlem

Ska ladda ner temat direkt. Blir sugen på att köra igenom spelet ännu en gång, så jäkla bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

De har fulöversatt från engelska till den germanska futharken. Ordagrant står det: "Ragnarok is coming".


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Får jag äntligen min önskan om att få se Surtr i spelet uppfylld?


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

jbx
Medlem

Fan, var det bara jag som aldrig fastnade i detta spel. Spelade typ 15 timmar men blev aldrig sugen på att fortsätta igen. Tillskillnad från typ AC Origins och odyssey som jag har närmare 100 timmar i vardera.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skrivet av Gustav Höglund:

De har fulöversatt från engelska till den germanska futharken. Ordagrant står det: "Ragnarok is coming".

Fulöversatt? Det är ju inte översatt, det är skrivet på engelska?

Jag tog en liten snabb titt och, fun fact (!), "Ragnarök" har aldrig skrivits ner i runskrift. Ragnarök har bara nertecknats av kristna lärda.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fulöversatt? Det är ju inte översatt, det är skrivet på engelska?

Jag tog en liten snabb titt och, fun fact (!), "Ragnarök" har aldrig skrivits ner i runskrift. Ragnarök har bara nertecknats av kristna lärda.

Såklart, bra pitch mot hedningar att skrämma dem med Ragnarök. "Bli kristen - Slipp Ragnarök". Som att köpa en försäkring på Elgiganten ungefär.

Medlem

2 till spel i nordisk guds-mytologi, och så vandrar kratos eller son vidare till nån finsk-ungersk eller amerikansk guda-grej i nästa trilogi. Blir nog bra hursomhelst!


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skrivet av FejkFejksson:

2 till spel i nordisk guds-mytologi, och så vandrar kratos eller son vidare till nån finsk-ungersk eller amerikansk guda-grej i nästa trilogi. Blir nog bra hursomhelst!

Städa ur lite i indiska panteon. Fast att gå lite djupare i den abrahamitiska grunden skulle vara rätt kul också.

Skrivet av Buster:

Såklart, bra pitch mot hedningar att skrämma dem med Ragnarök. "Bli kristen - Slipp Ragnarök". Som att köpa en försäkring på Elgiganten ungefär.

Ragnarök är dock lite smått tråkigare än Johannes uppenbarelse. Där snackar vi hårdkokt action med trumpeter, drakar, meteoriter och håller på i typ tusen år. Prästerna visste hur man skapar en bra historia.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast att gå lite djupare i den abrahamitiska grunden skulle vara rätt kul också.

Den ursprungliga planen var väl att GoW3 skulle ha slutat med att Kratos vandrar mot en ny stjärna på himlen för att ta hand om en jävel i stallet? Dvs om han som gjorde första GoW hade stannat kvar och gjort färdigt sin vision av trilogin.
Ok, Kratos kanske inte skulle gå och slakta baby-jesus, men något i den stilen att det skulle ha slutat med en koppling till Jesus, att Kratos skulle ha blivit dödsängeln och hjälpt Jesus eller något sådant.

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Fulöversatt? Det är ju inte översatt, det är skrivet på engelska?

Jag tog en liten snabb titt och, fun fact (!), "Ragnarök" har aldrig skrivits ner i runskrift. Ragnarök har bara nertecknats av kristna lärda.

Står ju i Eddan. Dock började kristendomen spridas då redan. Men tror inte krista ”kom på den” dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av jbx:

Fan, var det bara jag som aldrig fastnade i detta spel. Spelade typ 15 timmar men blev aldrig sugen på att fortsätta igen. Tillskillnad från typ AC Origins och odyssey som jag har närmare 100 timmar i vardera.

Smaken är som baken. Jag var heller aldrig något större fan av spelet även om jag varvade det. Å andra sidan fick jag lägga ner AC Origins rätt omgående och Odyssey verkar vara (mycket) mer av samma vara.

Skrivet av NuZ:

Står ju i Eddan. Dock började kristendomen spridas då redan. Men tror inte krista ”kom på den” dock

Eddan skrevs ner av kristna. Både den poetiska samt Snorres. Förhoppningsvis har de bara nertecknat berättelserna rakt av men det kan vi inte vara helt säkra på.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av jbx:

Fan, var det bara jag som aldrig fastnade i detta spel. Spelade typ 15 timmar men blev aldrig sugen på att fortsätta igen. Tillskillnad från typ AC Origins och odyssey som jag har närmare 100 timmar i vardera.

Nej samma här, älskade den första trilogin men jag hade också svårt att komma in i detta spel.
Vet inte varför riktigt, har alltid älskat Dark Souls-stilen med tyngre och mer oförlåtande strider så att få det blandat med GoW borde för mig varit en älskvärd buffé men tyvärr inte.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av hannes.theorell:

Fulöversatt? Det är ju inte översatt, det är skrivet på engelska?

Jag tog en liten snabb titt och, fun fact (!), "Ragnarök" har aldrig skrivits ner i runskrift. Ragnarök har bara nertecknats av kristna lärda.

Haha, lite klantigt formulerat. Det jag menade var att runskriften i spelet är på fornnordiska (?), till skillnad från meddelandet på båten. En indikator på att det handlar om DLC eller uppföljare, och inte bara för att.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Eddan skrevs ner av kristna. Både den poetiska samt Snorres. Förhoppningsvis har de bara nertecknat berättelserna rakt av men det kan vi inte vara helt säkra på.

Oj vad jag gillade att läsa mytologi som ung!

Men som du säger är det ju omöjligt idag att veta om allt som nedskrivits verkligen var vad man berättade om. Om man tänker på ALL mytologi var det mesta nog berättelser som fördes vidare muntligen. Okej lite hieroglyfer, något ristat på stenar osv...och vad var meningen från de som lämnade spår efter sig, hur skulle det tolkas?
Men det mesta är nog förlorat för alltid. Det mesta är ju tolkat i efterhand av ngn/ngr som skrivit ner ngt som ngn skrivit ner som ngn berättat ungefär. Till det måste man ta hänsyn till att det alltid översatts också och språkliga innebörder är ju ofta svårtolkade.

Att återberätta muntligen och få allt exakt som den förste berättade är ju en ytterliggare aspekt.

Men kul med fantasi brukar jag tycka om det mesta som rör "religioner".
Sedan kan man ju förundras över vad folk gjort mot varandra i SIN religions namn. Nutid och dåtida!

Medlem

Det många glömmer är ju också att det inte fanns någon centraliserad utbildning för dessa historier. Det kom ju på allvar först efter kristendomen gjort sitt intåg. Exakt vilka varianter av historierna som Snorre lärt sig samt vad hur han själv tolkade dessa är det ingen som vet.

Faktiskt är det inte säkerställt att det han som skrev dessa böcker. Inga original finns bevarade, all vi har är texter återskrivit flera hundra år senare.

//LD

Skrivet av Lord Darkness:

Det många glömmer är ju också att det inte fanns någon centraliserad utbildning för dessa historier. Det kom ju på allvar först efter kristendomen gjort sitt intåg. Exakt vilka varianter av historierna som Snorre lärt sig samt vad hur han själv tolkade dessa är det ingen som vet.

Faktiskt är det inte säkerställt att det han som skrev dessa böcker. Inga original finns bevarade, all vi har är texter återskrivit flera hundra år senare.

//LD

De Norröna källorna har sina problem. Underbar läsning dock, de finns i olika översättningar på www.heimskringla.no för den som är intresserad. Heimskringla i sig självt är vi väl ganska säkra på att det faktiskt är Snorre som skrivit, mycket för att den trots allt bevarades intill 1728 och hunnit bli kopierad.

Skrivet av Över45:

Oj vad jag gillade att läsa mytologi som ung!

Men som du säger är det ju omöjligt idag att veta om allt som nedskrivits verkligen var vad man berättade om. Om man tänker på ALL mytologi var det mesta nog berättelser som fördes vidare muntligen. Okej lite hieroglyfer, något ristat på stenar osv...och vad var meningen från de som lämnade spår efter sig, hur skulle det tolkas?
Men det mesta är nog förlorat för alltid. Det mesta är ju tolkat i efterhand av ngn/ngr som skrivit ner ngt som ngn skrivit ner som ngn berättat ungefär. Till det måste man ta hänsyn till att det alltid översatts också och språkliga innebörder är ju ofta svårtolkade.

Att återberätta muntligen och få allt exakt som den förste berättade är ju en ytterliggare aspekt.

Men kul med fantasi brukar jag tycka om det mesta som rör "religioner".
Sedan kan man ju förundras över vad folk gjort mot varandra i SIN religions namn. Nutid och dåtida!

Kan man sluta gilla att läsa det?

Man ska inte underskatta den muntliga traditionen. Även själva återberättandet kan vara starkt ritualiserat och på så sätt blir det inte riktigt viskningsleken över det hela. Rent teoretiskt finns det möjlighet att bevarade skrifter är kopior på skrifter som nedtecknades under en tid då det inte är tolkningar utan innehåller de bokstavliga berättelserna.

För att inte tala vad kristendomen gjorde mot de stackars getterna!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hehe ja! Ja detta ämne är ju oändligt. Iaf till ragnarök. Men det föder alltid en ny världsbild efter "undergången". Många religioner har ju en ny värld på gång efter den gamla. Så varför oroa sig för slutet.
Jodå det är viktigt att komma ihåg det muntliga återgivandet om man får tro det historiska var det ju inte vem som helst som förärades att lära sig exakt vad den gamle berättaren återgav. Under kanske åratal. Intressant!

Getter har jag hört att de fortfarande betecknas som djävulska på vissa platser. Den kända ritualen att kasta ut dem levande från torn. Är ju en liten trevlig tradition. Men vad har inte vissa religioner gjort mot andra varelser, och sig själva.
Jag diggar lite vad människor som levt mer med naturen, än utnyttja den, ofta haft för samröre med djuren och balansen mellan de "gåvorna" man ser det som. Allt från Inuiter till Aboriginer med alla andra.
Att läsa, studera den gamla tron om drömtiden i Aboriginers mycket gamla myter är ofta MYCKET sinnesvidgande. Eller Dogonerna med besök från stjärnorna man inte borde se från jorden utan hjälpmedel. ??

Tänk nu på att inte göra något som helst "roligt" imorgon. Dra för gardinerna, ingen tv eller radio VI måste visa att vi lider med Jesus den långa fredagen. Anners kan ni int vise er i körka på hele åre! Så var det för mindre än 100år sen i detta land.
Själv är jag odöpt och inte konfirmerad. Så jag kan väl önska en Glad påsk till alla.

Medlem
Håller med

@Sisyr: Hej jag håller med jag gillade gameplayet men själva storyn osv tilltalade inte alls lika mycket som dom andra GOW spelen som utspelade sig i Grekiskmytologi. Jag vet dock inte varför jag inte var lika förälskad i detta spel. Det var helt okej men inget som jag spelar om och om igen.

Medlem
Skrivet av Vilken:

@Sisyr: Hej jag håller med jag gillade gameplayet men själva storyn osv tilltalade inte alls lika mycket som dom andra GOW spelen som utspelade sig i Grekiskmytologi. Jag vet dock inte varför jag inte var lika förälskad i detta spel. Det var helt okej men inget som jag spelar om och om igen.

Det är ju mer lite "rpg" över det senaste, även om man får tillbaks svärdkedjorna efter ett tag. De nordiska myterna kanske är lite utnötta för oss här i norden. Även om de grekiska väl är det också till viss del så kanske det mer är hur man berättar storyn som inte ger lika spellust? Jag hårdspelade det rejält när det kom. När jag även klarat alla valkyrior tog lusten slut.
Så bra intensivt, sen lägger man det i spelat högen. Ingen mer tanke att spela det igen. Så jag vet inte om jag ser fram emot en fortsättning. Men efter betygen och försäljningen gör de säkert ngt.

Medlem

Lol var det nånsin någon tvekan om uppföljare och ragnarök? Spelet hintade extremt tydligt att det skulle göras (det hade ju t.om. praktiskt taget en post-credits scene).

1
Skriv svar