Respawn inspireras mer av Zelda än Dark Souls för striderna i Jedi: Fallen Order

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De ser ju dock inte generiska ut överhuvudtaget då det enda spelen du kan se liknande karaktärer är just Dark Souls-serien. Visst att man tycker olika men deras utseende är ju otroligt unikt om man jämför med nästan vilket spel som helst, med få undantag. En "generick NPC" skulle ju bara vara en vanlig människa i det spelets värld. T ex den är fina herren.

http://3dnpc.com/wp-content/uploads/2015/02/SR-npc-Courier.jp...

Folk överdriver för mycket med sina åsikter alltför ofta, tyvärr.

Jag ser inte vad det är som gör dem så unika? Inte från de bilderna som visades iaf...

Nu var det ju iofs "coolheten" snarare än hur unika de är som nämndes, vilket såklart är väldigt subjektivt.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Nu är jag inte Newklear, men folk som tycker Dark Souls har dåliga kontroller tycker oftast inte om att den är långsam och "klumpig". De vill oftast ha mer och snabbare rörelser i den mån där man nästan kan rulla och undvika attacker precis som man vill.

Precis!
Men, jag skulle inte säga dåliga, inte objektivt dåliga i alla fall... Subjektivt däremot är de för slöa/sega/klumpiga.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, då har vi olika smak, helt enkelt

Allt jag ser är generiska NPC:er med stora vapen.

Soulsborne är verkligen inte för alla men att påstå att det är generiska NPCer och klumpiga kontroller får det bara att låta som du knappt rört spelet. Du känns mer som ett troll som bara vill provocera.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Soulsborne är verkligen inte för alla men att påstå att det är generiska NPCer och klumpiga kontroller får det bara att låta som du knappt rört spelet. Du känns mer som ett troll som bara vill provocera.

Jag har spelat några timmar innan jag tröttnade, och kollat ett antal streams. Att ha olika åsikter om något helt subjektivt är inte att trolla.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har spelat några timmar innan jag tröttnade, och kollat ett antal streams. Att ha olika åsikter om något helt subjektivt är inte att trolla.

Visst kan man ha olika åsikter. Men att kalla souls-spelen för generiska är ju väldigt konstigt. Dem har ju extremt unika bossar och miljöer.

Att kontrollerna känns klumpiga är väl för att du är ovan att man kan koppa och rulla och springa nonstop i andra spel.
Denna metod fungerar inte i souls-spelen. Krävs betydligt mer teknik, taktik och tålamod.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Visst kan man ha olika åsikter. Men att kalla souls-spelen för generiska är ju väldigt konstigt. Dem har ju extremt unika bossar och miljöer.

Det gjorde jag inte heller. Det var bossarna som nämndes, och därefter de bilder som visades. Läs hela diskussionen innan du hoppar in

Skrivet av Rydell1986:

Att kontrollerna känns klumpiga är väl för att du är ovan att man kan koppa och rulla och springa nonstop i andra spel.
Denna metod fungerar inte i souls-spelen. Krävs betydligt mer teknik, taktik och tålamod.

Nej, det krävs inte mer teknik, taktik eller tålamod.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det gjorde jag inte heller. Det var bossarna som nämndes, och därefter de bilder som visades. Läs hela diskussionen innan du hoppar in

Nej, det krävs inte mer teknik, taktik eller tålamod.

Det är exakt vad som krävs i souls-spelen, Men du vet ju inte detta, eftersom du gav upp rätt fort.

Tyvärr är det inget buttonmashing spel.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, då har vi olika smak, helt enkelt

Allt jag ser är generiska NPC:er med stora vapen.

Så du menar att du inte kallar bossarna, generiskt? märkligt. för här verkar det stå precis det ordet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dunder:

Det gjorde jag inte heller. Det var bossarna som nämndes, och därefter de bilder som visades. Läs hela diskussionen innan du hoppar in

Fast nu sa du ju NPC:er. Både dem och bossarna är rätt så unika i sitt utseende om ju jämför med många spel där ute. Det enda jag kan tänka mig kommer nära på rak arm iaf när det kommer till hur bisarrt de kan se ut är Dead Space, Resident Evil och The Evil Within. Det är inte något "generiskt" utseende på något sätt hur man än vrider och vänder på det.

Något som är generiskt är ens egna karaktär, vapen och armor man får, helst i början. Den här bossen är inte generisk på något sätt, utan väldigt unik. Visst om det kanske var hur "cool" de såg ut som var vad som startade konversationen, men just ditt uttalande att NPC:er i spelen är generiska är ju rent ut sagt fel.

Eller på något underligt sätt så ser du tydligen mer av denna typen av design än någon annan och tycker som du tycker just på grund av det, men det är nog högst osannolikt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Så ska vi förvänta oss att det är enbart för Casuals?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Det är exakt vad som krävs i souls-spelen, Men du vet ju inte detta, eftersom du gav upp rätt fort.

Tyvärr är det inget buttonmashing spel.

Ja, det krävs. Jag skrev aldrig att det inte krävdes.

Skrivet av Rydell1986:

Så du menar att du inte kallar bossarna, generiskt? märkligt. för här verkar det stå precis det ordet.

Ja, det gör jag, men det var inte vad du skrev.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Fast nu sa du ju NPC:er. Både dem och bossarna är rätt så unika i sitt utseende om ju jämför med många spel där ute. Det enda jag kan tänka mig kommer nära på rak arm iaf när det kommer till hur bisarrt de kan se ut är Dead Space, Resident Evil och The Evil Within. Det är inte något "generiskt" utseende på något sätt hur man än vrider och vänder på det.

Något som är generiskt är ens egna karaktär, vapen och armor man får, helst i början. Den här bossen är inte generisk på något sätt, utan väldigt unik. Visst om det kanske var hur "cool" de såg ut som var vad som startade konversationen, men just ditt uttalande att NPC:er i spelen är generiska är ju rent ut sagt fel.

Bossar är NPC:er.

Så från att inte kunna hitta några exempel alls, till att kunna dra paralleller till tre mainstreamspel, och fortfarande tycker du det är helt fel att kunna kalla de generiska?

Det var hur "cool" de såg ut som startade konversationen:

Citat:

Wow, jag vet att smaken är som baken, men wow. Några av spelhistoriens coolaste bossar kommer från Soulsborne-spelen enligt mig.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Eller på något underligt sätt så ser du tydligen mer av denna typen av design än någon annan och tycker som du tycker just på grund av det, men det är nog högst osannolikt.

Jag tolkar det som att du likställer generisk med vanligt förekommande, det kan jag inte se någonstans att ordet generisk skulle betyda?

EDIT: Jag förstår att vissa blir lite hetlevrade om deras favoritspel får kritik, men försök hålla koll på vad som hittills skrivits i diskussionen i alla fall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot

@Dunder: Jag hade inga exempel på rak arm just då. Satt och höll på med annat arbete, men senare så hade jag tid att dubbelkolla och ge några exempel.

Gällande ordet generisk, jag kan ha fel, men det jag kollat upp på nätet och i egen ordbok så betyder det i korta drag något som är vanligt, allmänt, spridd och utbredd. Med andra ord: "vanligt förekommande", precis som du skrev. Vilket i mitt tycke är fel att säga då den här typen av bossar, fiender och NPC:er överlag som finns i Dark Souls inte är vanligt förekommande i andra spel alls. Faktum är att de är ganska unika och står ut från mängden.

Det enda som bör klassas som generiskt i spelet är då möjligen diverse vapen, sköldar, yxor och annat man kan använda med sin karaktär. Men det får man ändå leva lite med då spelet lutar en bit mot fantasy-genren.

Med det sagt får man givetvis alltid tycka som man vill, och det kommer alltid finnas någon för något. Men i det här fallet tror jag att jag med säkerhet kan säga att du är ganska ensam.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Newklear: Jag hade inga exempel på rak arm just då. Satt och höll på med annat arbete, men senare så hade jag tid att dubbelkolla och ge några exempel.

Gällande ordet generisk, jag kan ha fel, men det jag kollat upp på nätet och i egen ordbok så betyder det i korta drag något som är vanligt, allmänt, spridd och utbredd. Med andra ord: "vanligt förekommande", precis som du skrev. Vilket i mitt tycke är fel att säga då den här typen av bossar, fiender och NPC:er överlag som finns i Dark Souls inte är vanligt förekommande i andra spel alls. Faktum är att de är ganska unika och står ut från mängden.

Det enda som bör klassas som generiskt i spelet är då möjligen diverse vapen, sköldar, yxor och annat man kan använda med sin karaktär. Men det får man ändå leva lite med då spelet lutar en bit mot fantasy-genren.

Med det sagt får man givetvis alltid tycka som man vill, och det kommer alltid finnas någon för något.

Alright, jag ser fortfarande inte vad det är som står ut och är så unikt i deras utförande, men det är som sagt subjektivt och det var inte heller det som var mitt problem med spelet.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Men i det här fallet tror jag att jag med säkerhet kan säga att du är ganska ensam.

Nej.....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot

@Dunder: Alla har inte ögon för sådant där. Lugna puckar!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag tror ni gjorde det, fast hans åsikt om vad som är kul är inte detsamma som din.

Jag kan tycka att Fifa är ett tråkigt och dåligt spel men det gör det inte sant för det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av kaealy:

Jag kan tycka att Fifa är ett tråkigt och dåligt spel men det gör det inte sant för det.

Och det är ju självklart. Allt handlar ju om smaksak osv. Dock när man börjar prata om att saker är generiska i ett spel när det ordagrant inte är det så är man ute och cyklar lite. Fint väder iofs så inget mycket att klaga på där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Jag kan tycka att Fifa är ett tråkigt och dåligt spel men det gör det inte sant för det.

Nu är du också ute och cyklar

Hur roligt ett spel är beror ju helt och hållet på hur intresserad du är av det. Det är helt subjektivt. Precis som att man tycker att NPC:er ser generiska ut.

Detsamma gäller för hur dåligt eller bra ett spel är... Finns inte mycket objektivt att mäta för spel, precis som film, konst och musik.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Visst kan man ha olika åsikter. Men att kalla souls-spelen för generiska är ju väldigt konstigt. Dem har ju extremt unika bossar och miljöer.

Att kontrollerna känns klumpiga är väl för att du är ovan att man kan koppa och rulla och springa nonstop i andra spel.
Denna metod fungerar inte i souls-spelen. Krävs betydligt mer teknik, taktik och tålamod.

För mig kändes dark souls serien som demon souls med ny content. Kan kallas generiskt, men det är ju inte dåliga spel och demon souls var inte dåligt heller tycker inte jag. Sen är det faktiskt så också att svin många vapen modeller, rustningar och fiender nästan är direkt copy paste från tidigare spel, vissa med lite textur byte osv. Med det sagt är det ju svin mycket nytt också.

Däremot förstår jag att många argumenterar emot detta då dom flesta aldrig ens spelade demon souls på ps3 utan dark souls var den första upplevelsen man blev frälst med, som jag blev med demon souls.

12
Skriv svar