Hands-on – DCS: F-14 Tomcat

Robot
Hands-on – DCS: F-14 Tomcat

Stridsflyg blir inte mycket bättre än så här!

#dcs-f-14-tomcat, #dcs-world


Medlem

Väldigt djupt, och bra skriven förhandstitt. Stort tack!!

Ett halvfel dock.
"Tre av de fyra "tonårsplanen" är tvåsitsiga"
F-15 Eagle är i den äldre jaktversionen F-15C, som fortfarande används av USA´s flygvapen, ensitsig. Och 2 sitsig i den nyare attackversionen F-15E Strike Eagle.

Samma sak gäller F-18 Hornet. Dom äldre t.e.x Finlands, är ensitsiga. Fram till F-18C är dom det. Från F-18D Hornet, och F-18E Super Hornet. Är dom tvåsitsiga.

Men under F-14 eran var dom ensitsiga båda två. Och det är ju F-14 eran den här artikeln handlar om. Dessutom de äldre modellerna av F-14. Då den senare D versionen inte är representerad, vad jag förstår.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Redaktör
Skrivet av kallandes:

Väldigt djupt, och bra skriven förhandstitt. Stort tack!!

Ett halvfel dock.
"Tre av de fyra "tonårsplanen" är tvåsitsiga"
F-15 Eagle är i den äldre jaktversionen F-15C, som fortfarande används av USA´s flygvapen, ensitsig. Och 2 sitsig i den nyare attackversionen F-15E Strike Eagle.

Samma sak gäller F-18 Hornet. Dom äldre t.e.x Finlands, är ensitsiga. Fram till F-18C är dom det. Från F-18D Hornet, och F-18E Super Hornet. Är dom tvåsitsiga.

Men under F-14 eran var dom ensitsiga båda två. Och det är ju F-14 eran den här artikeln handlar om. Dessutom de äldre modellerna av F-14. Då den senare D versionen inte är representerad, vad jag förstår.

Tack!

Man läser på, sätter sig och skriver, missar ändå saker... och läsare berättar hur det egentligen är. Det är kärlek! Text fixad.


signatur
Medlem

Säkert väldigt få, som hade märkt något. Och ännu färre som ens brytt sig. Det var en liten petitess, i en utomordentlig "nästan" recension. Av den mest seriösa stridsflygssimulatorn som gjorts. Jag själv har hängt med sen DCS släpptes. Och är svår flygnörd. Stort tack, än en gång Tomas.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Fantastiskt, kanske värt att hoppa på denna om man gillade AJS-37 då.

Redaktör
Skrivet av heady89:

Fantastiskt, kanske värt att hoppa på denna om man gillade AJS-37 då.

Det tycker jag! Jag gillar faktiskt denna mer, trots att jag egentligen hellre flyger ensam. En fantastisk blandning av gammal och mer modern flygteknik, och duktigt utmanande - flyger man för hårt ramlar planet ner.


signatur
Redaktör
Skrivet av kallandes:

Säkert väldigt få, som hade märkt något. Och ännu färre som ens brytt sig. Det var en liten petitess, i en utomordentlig "nästan" recension. Av den mest seriösa stridsflygssimulatorn som gjorts. Jag själv har hängt med sen DCS släpptes. Och är svår flygnörd. Stort tack, än en gång Tomas.

Tack själv!

Japp, ingen F-14D. A och B är planerade, än finns bara B-modellen att flyga. Kan bli spännande med den där opålitliga motorn i A...


signatur
Medlem

Är helt ny i DCS och har kastat mig in i RIO-rollen då jag inte har en flygspak. Har polare som är flygveteraner i DCS som får ta framsätet. Har varit många timmars studerande i flygmanualer och youtube-tutorials, men nu har jag börjat få ett hyfsat bra grepp om det flesta systemen och har ruggigt kul.

Medlem

Inget Vive stöd...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Redaktör
Skrivet av Seraium:

Inget Vive stöd...

Va, inte? DCS World överlag funkar med Vive, Rift och WMR som VR, både i Steam och standalone. Är F-14-modulen annorlunda? Inget jag sett.


signatur
Medlem

Jag vill så gärna börja, men bara all gear för att flightsimma i dag är helt avskräckande

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Va, inte? DCS World överlag funkar med Vive, Rift och WMR som VR, både i Steam och standalone. Är F-14-modulen annorlunda? Inget jag sett.

Läste fel, såg nu att det testutrustningen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Redaktör
Skrivet av superlim:

Jag vill så gärna börja, men bara all gear för att flightsimma i dag är helt avskräckande

Bortsett från skaplig dator räcker egentligen en vanlig joystick, och med en Hotas för under tusenlappen kommer man långt. Pedaler är för det mesta inte nödvändigt, många joysticks har ju roder i skaftet. VR kostar en del, men WMR-headsets funkar ok och finns begagnade för bra pris.

Skrivet av Seraium:

Läste fel, såg nu att det testutrustningen.

Puh!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Bortsett från skaplig dator räcker egentligen en vanlig joystick, och med en Hotas för under tusenlappen kommer man långt. Pedaler är för det mesta inte nödvändigt, många joysticks har ju roder i skaftet. VR kostar en del, men WMR-headsets funkar ok och finns begagnade för bra pris.

Puh!

Thrustmaster T.16000M HOTAS är förmodligen den mest prisvärda idag om man letar efter en instegsmodell. Samma 16-bit sensor som sitter i storebror Warthog, så man får väldigt bra precision för priset.

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=3876471

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Thrustmaster T.16000M HOTAS är förmodligen den mest prisvärda idag om man letar efter en instegsmodell. Samma 16-bit sensor som sitter i storebror Warthog, så man får väldigt bra precision för priset.

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=3876471

Dessutom är dessa t16000m möjliga att vända så att de passar vänsterhänta. Det är därför de är bland de mest populära inom rymdspel såsom elit dangerous och star citizen då man kan lira med dubbla joysticks för runt en tusenlapp ☺️


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Thrustmaster T.16000M HOTAS är förmodligen den mest prisvärda idag om man letar efter en instegsmodell. Samma 16-bit sensor som sitter i storebror Warthog, så man får väldigt bra precision för priset.

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=3876471

Skrivet av vbgbasse:

Dessutom är dessa t16000m möjliga att vända så att de passar vänsterhänta. Det är därför de är bland de mest populära inom rymdspel såsom elit dangerous och star citizen då man kan lira med dubbla joysticks för runt en tusenlapp ☺️

Så ca 1 400 för en ny bra Hotas-spak och 1 500-2 000 för ett begagnat Windows Mixed Reality- headset. Dvs, från ca 3 000 spänn för riktigt bra DCS-flygning, och under tusenlappen om man skippar VR och kör billigare spak (Om man har en dator att spela på förstås)


signatur
Medlem

har tittat på den joysticken, mycket möjligt att det blir en sådan + valves nya headset framåt sommaren

Skribent

Blir fascinerad av att läsa sånt här. Har egentligen inte rört flygspel sedan Falcon 3.0 och Apache Longbow. Vilket var fantastiska simulatorspel på sin tid. Är dock lite sugen på att kasta mig in idag och se vad som hänt på den fronten. Denna text gjorde mig inte direkt mindre sugen heller


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av Johlor:

Blir fascinerad av att läsa sånt här. Har egentligen inte rört flygspel sedan Falcon 3.0 och Apache Longbow. Vilket var fantastiska simulatorspel på sin tid. Är dock lite sugen på att kasta mig in idag och se vad som hänt på den fronten. Denna text gjorde mig inte direkt mindre sugen heller

Grundversionen av DCS World är gratis, ta hem och testa. Två plan och en karta ingår (SU-25 och en obeväpnad P-51. Kartan är Kaukasus). Om du gillar är det "bara" att bestämma dig för vilket plan du vill köpa, finns ett gäng riktigt bra. Tomcat är grym som sagt, men också t.ex. Viggen, F-86, P-51. F/A-18 ska också vara fin, men jag har knappt testat den. Och Persian Gulf-kartan är riktigt nice.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Grundversionen av DCS World är gratis, ta hem och testa. Två plan och en karta ingår (SU-25 och en obeväpnad P-51. Kartan är Kaukasus). Om du gillar är det "bara" att bestämma dig för vilket plan du vill köpa, finns ett gäng riktigt bra. Tomcat är grym som sagt, men också t.ex. Viggen, F-86, P-51. F/A-18 ska också vara fin, men jag har knappt testat den. Och Persian Gulf-kartan är riktigt nice.

Det här är inte bra...har börjat sitta och titta på joysticks med ”Danger zone” på repeat.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av Johlor:

Det här är inte bra...har börjat sitta och titta på joysticks med ”Danger zone” på repeat.

Jag är led$en.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så ca 1 400 för en ny bra Hotas-spak och 1 500-2 000 för ett begagnat Windows Mixed Reality- headset. Dvs, från ca 3 000 spänn för riktigt bra DCS-flygning, och under tusenlappen om man skippar VR och kör billigare spak (Om man har en dator att spela på förstås)

Jag köpte en X52 Pro HOTAS av min polare, TrackIR tillkomm senare och förändrade allt.
Nästan så att jag vågar påstå att det är ett krav för att köra DCS om man vill skippa VR.
Så instegspris landar nog runt 3000kr ändå.

Medlem

Kan intyga att DCS fungerar utmärkt med HTC Vive. Med Vive kontrollerna får man virtuella händer som man kan greppa styrspaken och hastighetsreglaget med. Man kan också vänster/högerklicka på kontrollerna med greppa-knappen.

Skalar också gärna upp upplösningen för få bättre skärpa. Då får man kanske bara 45fps, men med senaste SteamVR uppdateringen så är det inte något jätte-problem med motionsmoothing. Terrängen rör sig i 90fps ändå. Ser ändå fram emot nästa uppdatering då dom påstår sig förbättrat prestandan med upp till 50% ?

Såg att det var påskpriser på DCS expansioner. Tyvärr inte F-14. Har ni några andra som ger bra pris/prestanda? Känns inte motiverat att betala 600 spänn för att bara få tillgång till ett flygplan?

Medlem

På tal om påskpriser så kör inet en drive på just trustmaster produkter just nu så diverse simulator utrustning är prissänkt 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar