Game Boy fyller 30 år - vilka spel minns du med glädje?

Robot
Game Boy fyller 30 år - vilka spel minns du med glädje?

Vi firar Nintendos storsäljare med att minnas spelstunderna den gett oss.

#game-boy, #jubileum


Medlem

Blev många timmar tetris och super mario. Härliga barndomsminnen på sverige semester i folkvagnsbuss som liten grabb. gameboy och kalle anka tidningar.

Medlem

Lirade så mycket Earthworm Jim och Kid Icarus till den!

Lilla Sjöjungfrun också!


signatur

Nämen!

Medlem

Kommer väldigt väl ihåg Gargoyles Quest, det var fantastiskt på sin tid.

Super Mario Land 2 satte också sina spår, grymt bra vill jag minnas.

Dr. Franken spelades också en hel del. Musiken var magisk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot

Wario Land: Super Mario Land 3 skulle jag nog säga är ett av de bästa spelen på denna maskin tillsammans med Tetris.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har inte en gameboy längre, minns inte vart den tog vägen men jag hittade tetris för bara några dagar sen när jag rensade ur några lådor.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Wario Land: Super Mario Land 3 skulle jag nog säga är ett av de bästa spelen på denna maskin tillsammans med Tetris.

Precis den jag tänkte på, var tvungen att kolla några klipp från den.
Känner inte igen allt men lite grann, man var väl för liten + dåligt minne överlag.

Annars var det väl Mario-spelen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

LINK'S AWAKENING
Bästa jävla Zelda-spelet men de flesta vågar inte erkänna det.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Ägde aldrig en gameboy själv.
Men spelade hos kompisar ibland.
Gillade Mario och Zelda men tyckte dom flesta spelen kändes som dåliga versioner som skulle göras bättre på tv,n


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är iof till advance men aria of sorrow står än idag som ett av de bättre spelminnen jag har.

Medlem

GameBoy Color men inte ett vanligt. Harry Potter The Sorcerer's Stone är nog det jag minns som bäst faktiskt, även om Pokémon är med på listan, haha! Startade upp spelet ganska nyligen och upptäckte att min sparfil till och med finns kvar. Ganska kul upptäckt. ^^

ELF
Medlem

Pokémon så klart.... Det enda jag har spelat på ett legitimt GameBoy.

Vill fortfarande ha ett GameBoy advanced. Men de säljs ju inte längre


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

*** Äntligen en poll. Ni måste steppa upp det. De är riktigt spännande att se. Det har varit massor av nyheter där en poll hade suttit bra och passat in. Keep up the good work guys!! /MVH: C

Angående GameBoy så har jag aldrig ägt en sådan. Bärbart har aldrig lockat mig plus att grafiken suger donkey balls. Jag är för grafik kåt för dessa enheter. Det är inte förrän nu jag har hybrid Switchen men lirar aldrig bärbart. Bara testat snabbt. Dock ska Switchen med på 1 veckas semester i höst då jag ska till Kanarieöarna. Då kan det faktiskt vara mysigt med nån halvtimme gaming på kvällen med Super Mario. Glada plattformsspel tänkte jag lira då.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bad n Rad'skate or die' lirade man massor av. Kwirk, Tmnt, tetris och double dragon var och är mina favoriter på gamle monogröna GBn

Medlem

Tänk att det är kortare tid mellan lanseringen av Gameboy och filmen "The Matrix" än vad det är mellan första "Pirates of the Caribbean" och nu...

Konstigt exempel, jag vet, men världen är konstig och jag känner mig gammal.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spelen jag spelade mest till gameboy var tetris och super Mario land. Jag tror wario kom med i bilden någonstans och det gillade jag mycket.
Min morbror hade något helikopter spel som vart riktigt skoj där det gick ut på att åka runt och rädda människor. Typ choplifter men det har säkert fler på sin lista.

Medlem

Tetris och Zelda.

Medlem

Tetris, Zelda och Alien spelade jag mest.

Medlem
Skrivet av Banzeken:

LINK'S AWAKENING
Bästa jävla Zelda-spelet men de flesta vågar inte erkänna det.

Blanda inte in andra i dina egna känslor är du snäll.

Kontot avslutas

Japp! Jag har ägt en GameBoy.
Nu har jag bara kvar en GameBoy Advance SP eftersom den kan spela alla GameBoy spel plus alla Advance spel.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@Kavakava83: OK, ber om ursäkt. Jag omformulerar mig:
LINK'S GODDAMN AWAKENING
Bästa jävla Zelda-spelet! No questions asked.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Tycker inte Game Boy var en särskilt bra spelkonsol. Minns att jag redan på 90-talet tyckte att grafiken var ful och spelen ganska intetsägande (Pokémon, Tetris och Zelda: Links Awakening undantaget).

Nintendo har alltid kört med gårdagens teknik men har ändå av någon anledning lyckats trots det.

Om bara Sega Nomad hade haft lite bättre batteritid så hade den, tillsammans med Sega Game Gear (som också borde haft bättre batteritid), kört över Game Boys gul/svarta och deprimerande spel.

NuZ
Testpilot

Fick en när jag var 5 eller 6år tror jag. Zelda, pokemon och Tetris gick varmt. Hade en såndär lampa till också med zoom och annat ”spejsat”
Nynnar än på ”Ballad of the Windfish”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd

Min kompis hade en och fick låna hem den en gång. Fast minns inte vad jag spelade, kan ha varit Zelda.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Link's awakening.

/thread

Medlem

Tetris! Måste vara en av dom bästa versionerna någonsin av det spelet.

FxxxxxN....nu ser jag blocken i huvudet igen....🤯


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Egentligen lite "Virtual Boy" varning på Game Boy tycker jag då hårdvarans begränsningar, i dess fall med det svartvita och mörka, oftast stod i vägen för spelbarheten. Gick an med de simplaste spelen som Pokémon och Tetris som förstås är ikoniska spel i sig.

Kontot avslutas

Alla fem Pokémon spelen som funkar till den och även Crystal om man tar med GameBoy Color.
Link's Awakening DX.
Sen hade jag även Super Mario Land som var kul att spela ibland.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Brukade låna kompisens game boy och spela Kung-Fu Master

Redaktör
Ponny

Minns framför allt Zelda: Link's Awakening. Hur ett sådant äventyr ens rymdes på en Game Boy var omöjligt för mig att greppa.


signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar