Days Gone både hyllas och sågas

Robot
Days Gone både hyllas och sågas

Så tycker kritikerna om zombieliret.

#days-gone


Medlem

Det ska bli intressant att se hur detta spel är om ett år; om de gör en No Man's Sky-vändning eller ej...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Blir alltid lika förvånad över dessa helt olika betyg.

Recensioner är givetvis subjektiva till en stor del. Men journalister ska väl till en stor del titta objektivt på spelet om det är ett tekniskt bra spel.

Så förstår inte hur en person kan såga det fotknölarna medan en annan hyllar det till skyarna.

Redaktör
Skrivet av Rydell1986:

Blir alltid lika förvånad över dessa helt olika betyg.

Recensioner är givetvis subjektiva till en stor del. Men journalister ska väl till en stor del titta objektivt på spelet om det är ett tekniskt bra spel.

Så förstår inte hur en person kan såga det fotknölarna medan en annan hyllar det till skyarna.

Alla tittar objektivt på dem, men sen tycker man till om saker. Det är då skillnader uppstår, vad man tycker är viktigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Blir alltid lika förvånad över dessa helt olika betyg.

Recensioner är givetvis subjektiva till en stor del. Men journalister ska väl till en stor del titta objektivt på spelet om det är ett tekniskt bra spel.

Så förstår inte hur en person kan såga det fotknölarna medan en annan hyllar det till skyarna.

Vissa saker, som buggar och kontrollproblem går att granska objektivt. Men hur granskar man objektivt om ett spel har för mycket grind? Det är lite som att objektivt avgöra om ett skämt är roligt.

Medlem

Fascinerande variation på betygen, det verkar vara ett riktigt älska/hata-spel. 😄

Jag läste några av recensionerna (både hyllningar och sågningar) och jag får intrycket att spelet är lite av en oslipad diamant. Ska bli intressant att prova själv.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alla tittar objektivt på dem, men sen tycker man till om saker. Det är då skillnader uppstår, vad man tycker är viktigt.

Jag fattar det och det var verkligen ingen kritik till er. Läser man er recension och läser de tekniska bitarna som ni kritiserar förstår jag dock inte hur någon kan ändå ge detta spel 9/10.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vissa saker, som buggar och kontrollproblem går att granska objektivt. Men hur granskar man objektivt om ett spel har för mycket grind? Det är lite som att objektivt avgöra om ett skämt är roligt.

Exakt det jag menar och om ett spel som verkar fullt med tekniska begränsningar ändå plockar hem 9/10 så är det ju något som är skevt med journalismen kring spel.

Medlem

Jag tror också att man kan få helt olika upplevelser. Pågund av olika omständigheter i spelet som väder mm. Eller om man missar någon viktig del till motorcykeln som gör vissa moment jobbigare. Ska bli riktigt roligt att få spela det själv imorgon och se vilken upplevelse jag får. Men det är definitivt inget överhypat spel tycker jag och inget No mans sky heller. Men å andra sidan så är det säkert ett spel som är lättare att få det bra en tex Fallout 76. Det spelet förlorade på mp delen och borde ha haft en rikare historia npc folk och enbart co-op som borderlands fast kanske upp till 6 pers bara.

Tråddemonen
Testpilot

@Alienshade: Var ett mycket förnuftigt inlägg

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Exakt det jag menar och om ett spel som verkar fullt med tekniska begränsningar ändå plockar hem 9/10 så är det ju något som är skevt med journalismen kring spel.

Om man tycker något är tillräckligt kul att spela så kan betyget hamna väldigt högt. Dom har patchat spelet mycket också och eftersom det inte är släppt än så måste ju ändå betyget baseras på hur bra det flyter efter senaste patchen.

Medlem

Den enda känslan som detta spelet väcker i mig är "Been there, done that" så det blir inget köp här.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Om man tycker något är tillräckligt kul att spela så kan betyget hamna väldigt högt. Dom har patchat spelet mycket också och eftersom det inte är släppt än så måste ju ändå betyget baseras på hur bra det flyter efter senaste patchen.

Nja vet inte om jag håller med att ett betyg ska sättas efter hur kul det är och om det gör det tycker jag personligen att man ska vara extremt tydlig med detta i sådana fall.

Jag har laddat ner Conan Exiles som var PS + spel April månad. Jag har huuuur kul som helst och totalt hooked.

Är det ett bra spel? Absolut inte. Otroligt dåliga servrar med mycket latens. Osynliga fiender. Tar flera minuter ibland att rendera byggnader och även sten, kol och träd som inte registrerar att man hugger i dem.

Otroligt många buggar i deras byggnadssimulator, Dina companions har otroligt dålig AI och står mest och tittar på i fighter.

Ändå sitter jag flera timmar varje kväll och springer och runt och grindar och bygger och har väldigt roligt både solo och med vänner.

Redaktör
Skrivet av Rydell1986:

Jag fattar det och det var verkligen ingen kritik till er. Läser man er recension och läser de tekniska bitarna som ni kritiserar förstår jag dock inte hur någon kan ändå ge detta spel 9/10.

Nä, det fattar faktiskt inte jag heller här. Jag har bara kollat betyg utan att läsa andra texter än, men man måste vara förlåtande på Jesusnivå för att sätta så högt betyg på detta. Vi närmar oss Red Dead 2...


signatur
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Nja vet inte om jag håller med att ett betyg ska sättas efter hur kul det är och om det gör det tycker jag personligen att man ska vara extremt tydlig med detta i sådana fall.

Jag har laddat ner Conan Exiles som var PS + spel April månad. Jag har huuuur kul som helst och totalt hooked.

Är det ett bra spel? Absolut inte. Otroligt dåliga servrar med mycket latens. Osynliga fiender. Tar flera minuter ibland att rendera byggnader och även sten, kol och träd som inte registrerar att man hugger i dem.

Otroligt många buggar i deras byggnadssimulator, Dina companions har otroligt dålig AI och står mest och tittar på i fighter.

Ändå sitter jag flera timmar varje kväll och springer och runt och grindar och bygger och har väldigt roligt både solo och med vänner.

Klart man ska vara tydlig med problem i spelet även om man gillar det. En bra recensent ger en bra överblick av spelet så man har en uppfattning om man skulle gilla spelet eller inte även om det har högt, lågt eller mediokert betyg.
Och buggarna ska såklart spela roll om dom skadar spelupplevelsen men om man har kul med spelet oavsett buggar så är det nödvändigtvis inte ett stort nog problem för att sänka betyget.

Medlem

Tråkigt. Detta spelet hade potential.

Medlem

Att lita på ett 9/10 betyg på ett Playstation exklusivt spel från en tidning som heter Playstation Lifestyle är väl nästan som att lita på betyg i Club Nintendo Magazin?

Medlem

5 av 10 - Gamespot. För dem kan man lita på.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag gillar inte heller GameSpot (bortsett från Peter Brown), men det där var väldigt längesedan och ingen som hade något att göra med att Jeff blev sparkad jobbar där längre.

Medlem
Skrivet av Sloko:

Jag gillar inte heller GameSpot (bortsett från Peter Brown), men det där var väldigt längesedan och ingen som hade något att göra med att Jeff blev sparkad jobbar där längre.

Ränderna går inte ur en tiger, och företagskulturer ändras sällan. Efter ett sådant fiasko finns det ingen anledning att någonsin lita på dem igen.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag har läst många recensioner själv nu från recensionen som er här som inte alls gillade spelet till de som sannerligen gillar spelet och det är intressant när spel tas emot så olika. Days Gone är ju inte det första att få så här spretiga upplevelser. Jag gillar när spel blir hatade eller älskade typ.
Det för mig skapar en nyfikenhet på spelet som få andra spel kan mäta sig med när de har en mer eller mindre en enhällig kår som sågar eller älskar.
jag kommer definitivt skaffa det här pga detta. Jag vill sannerligen ta reda på själv nu vilken grupp av människor jag tillhör.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag har läst många recensioner själv nu från recensionen som er här som inte alls gillade spelet till de som sannerligen gillar spelet och det är intressant när spel tas emot så olika. Days Gone är ju inte det första att få så här spretiga upplevelser. Jag gillar när spel blir hatade eller älskade typ.
Det för mig skapar en nyfikenhet på spelet som få andra spel kan mäta sig med när de har en mer eller mindre en enhällig kår som sågar eller älskar.
jag kommer definitivt skaffa det här pga detta. Jag vill sannerligen ta reda på själv nu vilken grupp av människor jag tillhör.

Om det är konkreta problem de klagas på i form av buggar osv så är det ju en sak, sedan finns det ju alltid mycket subjektivt tyckande man aldrig kommer ifrån. Känns dock viktigt att den som gör recensionen har ett gidiget intressen för den typen av spel det är som recenseras, så finns det i alla fall förutsättningar för en ärlig review.

Det må hända att mycket är skit med Days Gone i form av löjlig grind och annat, men också kanske att de som verkligen älskar zombiespel och stämningen ändå tycker om det och att det väger upp mycket ?

Jag älskade Dead Space 1,2 som jag tyckte var orginella, fantastiskt stämningfulla m.m, men fanns ju många kritiker som tyckte de var repetivt i viss mån, och då tror ja de har att göra med att en annan älskade varje stund i miljöerna medan andra bara ville få nytt runt varje hörn.

1
Skriv svar