Grand strategy-helg! Imperator: Rome är släppt

Robot
Grand strategy-helg! Imperator: Rome är släppt

Du lär inte bygga klart det på en dag.

#imperator-rome, #paradox


Medlem

Det här skulle vara ett givet köp - om det inte var för den överhängande risken att jag inte skulle få något (annat) gjort förrän till hösten.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Spelade hela kvällen igår och en alldeles för stor del av natten.
Spelet var skapligt kul och triggade "just one more turn"-beteendet i en!
Men det det kändes hela tiden avskalat, ofärdigt, opolerat och väldigt själslöst.

Eu4, ck2, hoi4 och stellaris kändes för mig som ganska kompletta spel när de släpptes, men det gör inte detta. Det känns som man fått tag på ett early-accesspel...

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Spelade hela kvällen igår och en alldeles för stor del av natten.
Spelet var skapligt kul och triggade "just one more turn"-beteendet i en!
Men det det kändes hela tiden avskalat, ofärdigt, opolerat och väldigt själslöst.

Eu4, ck2, hoi4 och stellaris kändes för mig som ganska kompletta spel när de släpptes, men det gör inte detta. Det känns som man fått tag på ett early-accesspel...

Har ej spelat själv men bror min sa samma sak. Många funktioner som saknas från eu4 tex som skulle göra spelet så mycket lättare att få översyn över sitt rike och en mer njutbar upplevelse.

Medlem

Jag älskar såna här spel egentligen men har så svårt för att komma in i dom och lära mig allt nu för tiden

Obe
Medlem

So far so good i min mening, men kan instämma att det kändes lite avskalat.

Medlem

Speedruns kommer att ske.

Exempel från Europa Universalis 4: https://www.youtube.com/watch?v=cUYjJ1SE0_w

Speedruns är inget för mig men ville bara peta på felet.

Redaktör
Skrivet av Seveni:

Speedruns kommer att ske.

Exempel från Europa Universalis 4: https://www.youtube.com/watch?v=cUYjJ1SE0_w

Speedruns är inget för mig men ville bara peta på felet.

Bah! Då kör jag "byggdes inte på en dag"-spåret istället då, även om det kan feltolkas.


signatur
Avstängd
Skrivet av ompalompa:

Spelade hela kvällen igår och en alldeles för stor del av natten.
Spelet var skapligt kul och triggade "just one more turn"-beteendet i en!
Men det det kändes hela tiden avskalat, ofärdigt, opolerat och väldigt själslöst.

Eu4, ck2, hoi4 och stellaris kändes för mig som ganska kompletta spel när de släpptes, men det gör inte detta. Det känns som man fått tag på ett early-accesspel...

Oj, om det är mer avskalat än Stellaris så blir det nog en refund på detta.

FM-guru
F.d. Sisyr

Mja, njä, det finns en hel del potential i spelet men den kommer inte infrias förrän efter X antal stora uppdateringar, DLC:s etc. Lite för barebones i dagsläget med diverse skavanker, och gränssnittet är hopplöst uselt.

Medlem

När man lagt till kommande DLC för 1000 kr så är det säkert ett ok spel.

Skrivet av ompalompa:

Spelade hela kvällen igår och en alldeles för stor del av natten.
Spelet var skapligt kul och triggade "just one more turn"-beteendet i en!
Men det det kändes hela tiden avskalat, ofärdigt, opolerat och väldigt själslöst.

Eu4, ck2, hoi4 och stellaris kändes för mig som ganska kompletta spel när de släpptes, men det gör inte detta. Det känns som man fått tag på ett early-accesspel...

Vänta lite, du kan ju inte jämföra ett spel som kom typ igår med spel som eu 4 som har funnits i över 5 år och typ genererat 10 större dlc.
Ja paradox släpper mycket DLC men vi kanske inte ska förvänta oss att nytt spel ska innehålla alla precis funktioner som ett annat gjorde, speciellt inte som är från en annan serie. Det i sig skulle ju göra att utvecklingstiden skulle skjuta i höjden med ett x antal år om man för varje släpp är tvungen att inkludera mekanik som fanns i tidigare spel.

Däremot gillar jag absolut inte ibland hur mycket DLC som skapas för varje spel av Paradox och håller med om att mycket skulle kunna funnits innan. Å andra sidan gillar jag ändå deras DLC policy där de släpper "gratis" uppdateringar till spelet bredvid DLC. Jäkla skillnad på EU 4 när det kom och EU 4 nu utan dlc.

Medlem
Skrivet av daniel.dahl.587:

Vänta lite, du kan ju inte jämföra ett spel som kom typ igår med spel som eu 4 som har funnits i över 5 år och typ genererat 10 större dlc.

Nej, men man kan se tillbaka på hur EU4 var när det släpptes och jämföra med det. EU4 vid release det kändes fräsht, spännande och det fanns mycket att upptäcka och göra! Det var en fantastisk uppgradering från EU3!

Samma med stellaris, hoi4 och ck2. Releaseversionerna av dom spelen var fantastiskt roliga att utforska och uppleva! Jag lade lätt ned över 200 timmar i releaseversionerna på ck2, eu4 och stellaris!
Nu har jag spelat imperator rome i knappt 16 timmar och känner mig redan nästan färdig med det. Det är en stor besvikelse bara.

Medlem

Det ÄR inte ett spel i EU-franchise, eller CK, eller Stellaris. Det är en egen franchise och serie. Om något är det en uppföljare på EU: Rome när det begav sig.
Därför blir det skevt när man jämför. Finns många som gnäller på att det inte är det karaktärfokus som Crusader Kings har också...

Oavsett så verkar folk ha fått för sig vad det skall vara för typ av spel och förväntat sig något likt ett tidigare paradox-spel, när det inte alls varit meningen från paradox sida.

Jag gillar spelet, tycker det är mycket mycket roligt för mig personligen, och ser fram emot vad för DLC dom kommer expandera med, samt vad för mods folk kommer att göra.

1
Skriv svar