Plagiat upptäckt bland medlemsrecensionerna

Medlem

Haha, ja det var ju lite pinsamt skulle jag vilja påstå. Läste inte personens recensioner ofta dock, läste väl 1 eller 2 max kanske. Hur som haver, bra att ni tog bort skiten.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent
Skrivet av Gen:

Jag förstår inte varför man plagierar från första början. Man tjänar ju inte direkt några pengar på recensionen och man är ju inget annat än en forumavatar mao bidrar det inte direkt till någon fame

Underskatta inte folks önskan att få bekräftelse och ses som en tillgång i andras ögon, även om det görs på falska premisser. Jag kan rekommendera subredditen r/Quityourbullshit för att se hur långt folk kan gå för att vinna internetpoäng.

Mycket tråkigt hursomhelst, och vi får hoppas att personen fått sig en ordentlig tankeställare.

Skrivet av Managor:

Bra att ni tar tag i sådant, och att ni är öppna med att det har skett.
Dka inte spela roll om man är anställd recensör (heter det så? ) eller ej; plagiering är inte okej. Kudos!

Recensent

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Underskatta inte folks önskan att få bekräftelse och ses som en tillgång i andras ögon, även om det görs på falska premisser. Jag kan rekommendera subredditen r/Quityourbullshit för att se hur långt folk kan gå för att vinna internetpoäng.

Mycket tråkigt hursomhelst, och vi får hoppas att personen fått sig en ordentlig tankeställare.

Recensent

Ah, så heter det ju! Haha, jag ska hålla mig ifrån forum när jag inte sovit ordentligt Tack!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Inaktiv
Skrivet av Gen:

Jag förstår inte varför man plagierar från första början. Man tjänar ju inte direkt några pengar på recensionen och man är ju inget annat än en forumavatar mao bidrar det inte direkt till någon fame

Troligtvis samma anledning som idioter som fuskar/använder hacks i spel. De vill ha bekräftelse så mycket att de skiter i allt annat.
Om någon tycker deras recensioner är bra så får de en liten kick och känner att de har betydelse här i världen

Inaktiv

Förstod direkt vem det var av någon sorts uteslutningsmetod iom att det var framförallt en användare som la upp _väldigt_ mycket medlemsrecensioner och en snabb sökning bekräftade misstanken. Bra jobbat av FZ att ta starkt avstånd från sånt här Hade dock inte förväntat mig något mindre

Medlem

Bra gjort av FZ gänget

Gnällkuk

Trist att det hände här, men bra att ni agerat och meddelar oss. Förstår verkligen inte folk som plagierar, även om det är rent plagiat behöver man ju ändå lägga arbetstid på det. Vad är man ute efter egentligen? Fusk upptäcks ju alltid förr eller senare, då är ju allt du gjort värt noll och ditt förtroende för alltid förbrukat.

Liksom... why?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot

Yikes!

Tråkigt att det skall behövas rensas på sådant. Förstår inte heller motivet bakom sådant men kan förstå det med att man vill ha bekräftelse och uppskattning.
Har väldigt svårt att sätta mig in i hur man är funtad då man vill fuska på det viset och ta åt sig äran för vad nån annan gjort och lägga ner det arbetet som trots allt måste göras för att skapa en recension i FZ formatet.

Tyckte också att det var väldigt långa texter som skrevs och ofta men tänkte mest att personen hade väldigt mycket tid över.

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Trist att det hände här, men bra att ni agerat och meddelar oss. Förstår verkligen inte folk som plagierar, även om det är rent plagiat behöver man ju ändå lägga arbetstid på det. Vad är man ute efter egentligen? Fusk upptäcks ju alltid förr eller senare, då är ju allt du gjort värt noll och ditt förtroende för alltid förbrukat.

Liksom... why?

Som någon skrivit ovan; bekräftelse. Lite trist om man tänker på det att personen som gör sånt här inte mår så bra. Behovet att få uppskattning i kommentarsfältet väger tyngre än vetskapen att man gör är plagiat.

Jag försvarar inte personens handlingar på något sätt men man önskar ju att denne mått bättre till att börja med och inte känt behovet att få uppskattning av främlingar på internet för någon annans verk.

Gnällkuk
Skrivet av anon_119148:

Som någon skrivit ovan; bekräftelse. Lite trist om man tänker på det att personen som gör sånt här inte mår så bra. Behovet att få uppskattning i kommentarsfältet väger tyngre än vetskapen att man gör är plagiat.

Jag försvarar inte personens handlingar på något sätt men man önskar ju att denne mått bättre till att börja med och inte känt behovet att få uppskattning av främlingar på internet för någon annans verk.

Hmm, får man så mycket bekräftelse på det? Tycker att själva recensentarbetet kan vara lite otacksamt, jag själv lämnar t ex sällan positiv feedback på en recension utan delar oftast med mig kanske om mina tankar osv utan att kanske ens kommentera kvalitén, faktum så är det nog snarare så att jag lyfter fram brister jag kanske anser mig hitta i texten.

Överlag har jag aldrig märkt att recensenter direkt har någon form av status, känns mer som tvärtom. Om de inte håller med vissa får de kritik för det och personen är värdelös eller dylikt. Allt som oftast så är det också alla på hela företaget som recensenten recenserar som tycker som i recensionen, man missar helt att det är en individs åsikter, även om den representerar företaget i fråga.

Men det kanske bara är jag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, får man så mycket bekräftelse på det? Tycker att själva recensentarbetet kan vara lite otacksamt, jag själv lämnar t ex sällan positiv feedback på en recension utan delar oftast med mig kanske om mina tankar osv utan att kanske ens kommentera kvalitén, faktum så är det nog snarare så att jag lyfter fram brister jag kanske anser mig hitta i texten.

Överlag har jag aldrig märkt att recensenter direkt har någon form av status, känns mer som tvärtom. Om de inte håller med vissa får de kritik för det och personen är värdelös eller dylikt. Allt som oftast så är det också alla på hela företaget som recensenten recenserar som tycker som i recensionen, man missar helt att det är en individs åsikter, även om den representerar företaget i fråga.

Men det kanske bara är jag

Det är nog bara du, med flera. Räcker bara med kommentarer för de flesta .


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur ser FZ själva på det när ni använder andras bilder i era artiklar utan källhänvisning eller tillstånd etc? Inte för att jag bryr mig nämvärt men...

Inaktiv
Skrivet av mill:

Hur ser FZ själva på det när ni använder andras bilder i era artiklar utan källhänvisning eller tillstånd etc? Inte för att jag bryr mig nämvärt men...

Har du några exempel?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Har du några exempel?

Alla artiklar på FZ.

Inaktiv
Skrivet av mill:

Alla artiklar på FZ.

Det är väl sk pressbilder och/eller dylikt? Alltså bilder tillgängliga för alla

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det är väl sk pressbilder och/eller dylikt? Alltså bilder tillgängliga för alla

Ja, precis. Nu är det väl av hävd och gammal vana lite vilda västern på internet, men när det gäller nöjesnyheter så släpps det ju ett antal pressbilder som är fria att använda.

Inaktiv

Behövs även tillåtelse för pressbilder, i alla fall på så sätt att man ska ha fått dom skickat till sig i syftet att man ska använda dom bilderna (eller att företaget själva uttryckligen delat dom för det ändamålet någonstans). Men man behöver inte lista alla femtiotusen namn som ligger bakom bilderna däremot. Men de är inte för alla att googla och använda sig av hur dom vill i alla fall.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan redan nu säga att jag kommer att ta bort alla diskussioner kring personen i fråga, det känns inte relevant.

Trevligt med transparensen, men det hade ju varit roligare om personen hade kunnat svara i tråden, undra hur klipp- och klistra-ursäkten hade sett ut?

Håller inte med dig om relevansen, tycker tvärtom att vem och varför är det enda relevanta att diskutera.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det är väl sk pressbilder och/eller dylikt? Alltså bilder tillgängliga för alla

Skrivet av Aloysius:

Ja, precis. Nu är det väl av hävd och gammal vana lite vilda västern på internet, men när det gäller nöjesnyheter så släpps det ju ett antal pressbilder som är fria att använda.

Man måste ändå ange källa, tex "Capcom/TT".

Om vi bara tittar på framsidan just nu så kommer ganska säkert de här inte från utgivarna etc:

https://www.fz.se/nyhet/279658-uppgift-ingen-playstation-5-de...
https://www.fz.se/nyhet/279634-nasta-xbox-sags-vara-kraftigar...

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag blir lite fundersam över vad motivet bakom plagieringen är? Poängen med att skriva en recension är väl att dela med sig av sin egen åsikt. Här finns ju ingen monetär vinning som annars kan vara en anledning.

Det är ju inte bara ett par recensioner heller, det är ju ett 60-tal så uppenbarligen inte ett "snedsteg". Makalöst.

Skulle tro att det är någon form av cv-byggande för att få gratis grejer i framtiden för recensioner

Medlem

Det kan ju också vara så enkelt att några glada tillrop och uppskattande kommentarer på en recension ger en snabb dopamin-kick. Sen vill man leverera fler och fler recensioner men fantasin tryter och då sneglar man lite på någon annans verk. Kanske till och med intalar sig att "ja men det är ju såhär jag tycker också". Så man lånar lite. För att få de där glada tillropen. Och när man väl börjat lite så är det svårt att sluta. Lite som när folk blir beroende av likes på sociala medier.

Ren spekulation från min sida såklart. Tråkigt att läsa men bra agerande av FZ. Hoppas att personen tar lärdom av det hela och funderar över varför det blev som det blev. Kan inte vara kul att läsa den här kommentarstråden.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av superlim:

Skulle tro att det är någon form av cv-byggande för att få gratis grejer i framtiden för recensioner

Hm så kan det ju vara, hyfsat långskott av personen i fråga dock då det ju verkligen inbjuder till granskning.


signatur

Jump in.

Avstängd

Hupp. One lie demands thousand truths, yea. Spannet mellan att rippa något bättre sagt eller bygga business? Vem vet. Kanske kan låta vederbörande (om det inte övervägande "lånats", säg över 30%) komma till tals i ett PM (om så inte är fallet) som sedermera ev. publiceras om relevans och samtycke finns. Ej läst medlemsrec. något närmare. Och vet inte hur illa det är med det. Men det kan slarvas ordentligt vid skriverier.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

Alla artiklar på FZ.

Det är ju ofta pressbilder eller något de kokat ihop själva.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju ofta pressbilder eller något de kokat ihop själva.

Att detta ens är diskussion är bara löjligt. Självklart är det pressbilder och stockfoton som används...

Medlem

Jag kommer inte sakna personens (plagierade) recensioner. Så adios!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju ofta pressbilder eller något de kokat ihop själva.

Skrivet av anon_326725:

Att detta ens är diskussion är bara löjligt. Självklart är det pressbilder och stockfoton som används...

Tex är bilden i den här artikeln stulen från CNET: https://www.fz.se/nyhet/279666-kvallssnack-dockad-i-handen-hu...

Tycker ni inte att det är ett problem att ett företag inte följer lagen om upphovsrätt? Det är ingen skillnad mot att tex sno texter från CNET.

@Carl Johansson-Sundelius: ?

Inaktiv
Skrivet av mill:

Tex är bilden i den här artikeln stulen från CNET: https://www.fz.se/nyhet/279666-kvallssnack-dockad-i-handen-hu...

Tycker ni inte att det är ett problem att ett företag inte följer lagen om upphovsrätt? Det är ingen skillnad mot att tex sno texter från CNET.

@Carl Johansson-Sundelius: ?

Nu får du ju ta och skärpa dig. Dra en google-search på den bilden så ser du att den används i hur många artiklar som helst online.
Det är uppenbarligen en bild som är för press och/eller under området "stock photos".

Vad är din agenda här? Är du personen som blev bannad för att ha plagierat recensioner fast på ett annat konto? Är det därför du beter dig som ett barn?

Kom igen nu... du skämmer ut dig själv.

Medlem

Fuskare kommer alltid finnas så länge människor bryr sig mer om att komma undan sitt fusk, och ta den lätta vägen, vilket visar bara det som även märks mycket i TV och Media/Fejjan, människor vill bara ha beröm, uppmärksamhet, bekräftelse, utan att bry sig om om dom förtjänar den berömmen, eller om dom som i detta fall, cut n paste till sig recensioner, när om man har nån intelligens, är väldigt lätt att hitta plagiat i text form idag, med dagens översättar plugins speciellt. Det är ju bara 3-5 meningar från recensionen, och söka på dom på google, på alla språk, hittar du något med 3-5 meningar som du valt ut, och du ser att det handlar om samma ämne/spel, hur kan man vara så lat, dum, och än mer, ha så jävla lite självrespekt, att man hellre kopierar andras verk, andras arbete, än att faktiskt göra det själv, om du lyckas så har du all rätt att känna dig nöjd och glad och förtjänar all positiv feedback du kan få, men alla fuskare, vad är poängen, dom måste ju fatta att det är inget att vara stolt över? Alltså jag skulle skämmas att fuska, för det första, för det är det bästa sätt du kan säga världen, "jag tror inte på mig själv, jag är så feg och saknar allt som heter moral och göra rätt för sig, så jag fuskar för jag har inget att erbjuda själv"?? Och sen, riktiga gamers (som jag, vinnare är det finare ordet, men vi använder gamers nu) vet jag, vill ha en utmaning, och därför blir jag rabiat när även mina egna lagkamrater går och spawnrape i nåt fegt gömställe nära fiendens bas, för jag vill ha jämna rättvisa lag, det blir roligare för alla. Dom som vill bara campa i nån buske, utan någon som helst tanke på vad laget behöver, dom skulle nog börja fuska, för dom bryr sig bara om att få sitt gamer EGO (storhetsvansinne, många gånger), som en ballong, dom pumpar och pumpar tills ballongen smäller (ballongen är deras ego, är övertydlig pga att vissa förstår inte abstrakta bildliga förklaring).

FZ, jag har ADD, Asperger, jag vet att jag haft ett hett temprament här genom åren, men kan inte ni ge mig en chans att göra en recension, jag vet att jag kan, och jag får ofta höra att jag få det låta över normen intelligent, när jag anstränger mig? Hur går man tillväga med användar recensioner? Vill göra gärna en ny, bättre version av er Days Gone, 2 av 5 och med påståenden som "inte tekniskt imponerande", faktum att World War Z får mer än Days Gone, och ska vara ärliga, WWZ var ingen 4av5, kanske 3av5, men Days Gone, är minst en 3av5, 2av5, då börjar jag tappa förtroendet för FZ, eller kanske mer, inte ta er speciellt allvarligt? För det är garanterat inget 2av5, det är absolut ett högbudgets spel om man ser på skådisar, musik och produktionsvärdet, Grafiken är med tanke UE4, imponerande, speciellt med HDR? Den som skrev Days Gone recensionen, måste ha kört en riktig gammal beta kod, eller så hade bara bestämt sig eller lyssnat för mycket på alla "orosmoln" på nätet, som var oroliga för spelet? Jag gillar spelt skarpt, och jag är en som inte gillar när det låg kvalite, eller blir tjatigt med samma saker, fan tycker detta är mycket bättre än Far Cry 5 (jag vet fps/tps, men typ samma slags spel).

Och vet, ni kan faktiskt förstöra spelet för någon som kanske hade gillat det egentligen, men både inte vågar köpa den nu, pga er rätt ut sagt, löjliga recension, är ni säkra att inte den också är plagiat från game spot? För jag kan t.ex gilla ett spel, och inte alls reagera på saker negativt, sen råkar se nån jävla bortskämd recensent som låter lite "det var bättre förr" i sitt snack, och börjar sin långa RANT av allt som dom tycker är idiotiskt med ett spel, lite storhetsvansinne som frukost varje morgon är säkert ett trevligt sätt att höga sig själv i skyarna, i sin lilla bubbla, men kom ihåg också, att när ni kallar några spel idiotiska, eller korkade, eller hysteriskt pinsamma, så kallar ni era läsare samma saker, när dom gillar dessa produkter, och jag förstår att det är "bara" spel media, och ni är väl knappt tagna på allvar som media gren själva, (som lite revanch, så ni vet hur det känns), så visst förstår jag om man gillar sparka på dom som ligger ner, och använda den lilla makt/kraft man har till att förlöjliga dom som faktiskt gör riktiga spel, än om ni ser på er själva, ni är betatestare som fått storhetsvansinne och känner ni kan få stora spelföretag på knäna med era åsikter?

Är halft allvarlig, men mest, försöker ge er en tanke, att ni både har slutat göra materialet för era läsare, tycker FZ:s recensioner har blivit som privata youtubers egna recensioner, den är för er själv, det är vad ni tycker, vad ni inte gillar eller gillar, när efentligen ingen bryr sig om vad ni tycker om spelet personligen, vi vill ha en så en generell recension så alla olika slags människor, med olika slags åsikter, och smaker, kan få en så rättvis beskrivning av spelet och vad man kan förvänta sig, eller inte. Idag, känns det mer, som ni vill bestämma, om spel ska lyckas eller inte, helt efter vad ni tycker, så era läsare verkar helt bortglömda. Och konstigt tycker jag användar recensionerna faktiskt hållt en mer jämn och rättvis poängsättning och mindre "filosofiska, psykologiska, ekonomisk" faktorer som egentligen bara ni som har 24-7(allt om spel) livs stil, så era förvätningar är ofta högre än vanliga gamers, för ni spelar spel, mer än vi gör, men även, ni gör det till den grad att ni inte kanske uppskattar det längre, då det är ett jobb. Jag vill inte jobba inom filmbranchen, musik, eller spel branchen, jag vill inte börja hata filmer, musik och spel?

Men bort med fuskarna, däremot, ni fuskar lite själv också, när ni ger 2av5 till days gone, omdu ska låta ditt barn spela spelet över en helg, så kanske du inte ska välja dottern, då detta är mer manligt spel, som går hem nog mer hos oss, så om hon gav den 2av5, gå låt grabben eller dotterns pojkvän spela det, se vad han ger? Förstår att du inte orkar spela spelet, men fan... lite får ni anstränga er?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

@HaZe303 Läste vi samma recension om Days Gone? Jag upplevde att Tomas verkligen var tydlig med att poängtera att andra mycket väl skulle kunna ha överseende med de brister som han personligen upplevde drog ner betyget till en 2a. Många konstiga och ogrundade anklagelser i ditt inlägg, som att FZ hatar spel eller att skribenterna njuter av någon slags maktutövning.

FZ har många gånger förtydligat att åsikten är recensentens. En recension av ett spel är uttryck för en subjektiv åsikt. Men recensionen består av en lång motivering av varför recensenten gav spelet ett visst betyg. Du som läsare kan därför få vissa indikatorer om huruvida du kommer hålla med om betyget eller inte. Recensionen är inte till för att bestämma över andra om de ska köpa spel eller inte. Inte heller behöver man skämmas för att man gillar ett spel som en recensent inte tyckte om.

Men självklart kan du skriva en egen medlemsrecension. Högst upp i forumdelen för medlemsrecensioner finns ett klistrat inlägg med en guide som beskriver hur man gör.

123
Skriv svar