Imperator: Rome en vattendelare mellan kritiker och spelare

Robot
Imperator: Rome en vattendelare mellan kritiker och spelare

Omtyckt av kritiker, ifrågasatt av många spelare.

#imperator-rome, #paradox-interactive


Medlem

Är ju ett Paradox-spel, du köper bara ett skal; Innehållet kostar ytterligare €1300. Kritiker ignorerar bekvämt nog alltid hur mycket som klippts ut ur spelen.

Medlem

Är nöjd med Stellaris just nu. Kommer kika på Imperator när de släppt ett par content uppdateringar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ett helt okej spel men det fattas samtidigt en hel del för att jag tycka det är mer än "okej" och gränssnittet är oerhört dåligt. Stor potential finns det dock.

Skrivet av kebbe:

Är ju ett Paradox-spel, du köper bara ett skal; Innehållet kostar ytterligare €1300. Kritiker ignorerar bekvämt nog alltid hur mycket som klippts ut ur spelen.

1300? Nåja. Jag köpte EU IV med alla expansioner etc (då, har kommit en eller två sen dess) för 40 euro under en av alla reor. CK 2 brukar ligga på något liknande. Magsrakt att påstå att detta innehåll skulle ha klippts ut ur spelen också. Har du något bevis som stöder det påståendet?

Medlem

En av idéerna med spelet är att det ska ha lite lägre tröskel än paradox spelen brukar ha, vad jag har förstått. Och det kommer ju göra att det känns aningen tommare än EU4 eller CK2 redan i grund, sen har de spelen dessutom åratal av DLCs man lätt glömmer inte fanns dag ett och kanske inte var planerade. Det är ju tydligt att de gör sina spel så att de kan släpp dlc till dem så länge intresset hålls uppe, men det är ju inte som tex när Mass Effect gömde en spelar figur som var me i storyn bakom en dlc vägg (visst var det i trean?).

Inaktiv

Tycker att det är ett bra spel men kan absolut hålla med om att det känns tomt, utvecklingspotential finns det absolut gott om med andra ord. Men att jämföra det med ett early access som jag har läst någonstans är en stark överdrift.

Sen att klanka ner på Paradox för att de fortsätter utveckla och släppa dlc så pass länge som de gör är ju löjligt. Tänk om fler utvecklare hade tagit efter istället.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Är ju ett Paradox-spel, du köper bara ett skal; Innehållet kostar ytterligare €1300. Kritiker ignorerar bekvämt nog alltid hur mycket som klippts ut ur spelen.

Jag tror faktiskt inte man klipper ur saker, snarare tar utveckling väldigt lång tid. Man är ju inte tvingad att köpa något spel direkt efter släpp heller, något jag slutade göra för länge. Men visst, rätt ska vara rätt, är spelet tomt så är det, och det spelar ingen roll om det kommer expansioner, då får man ju i så fall recensera om efter några år.

Jag tror man skulle tjäna på att vänta kanske 2 år till innan man släpper såna här spel, men jag antar att man inte tycker den modellen håller längre, hur man resonerar vet jag inte exakt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju ett Paradox-spel, du köper bara ett skal; Innehållet kostar ytterligare €1300. Kritiker ignorerar bekvämt nog alltid hur mycket som klippts ut ur spelen.

Du överdriver.
Köp något av deras tidigare spel vanilla och det är fyllt med mer än tillräckligt för att klassas som ett fullgott spel, faktiskt mycket mer än så. Och Rome kommer gå samma väg, så småningom är det ett fullgott Paradox spel helt gratis (förutom grundkostnaden).
DLC är inget måste.

Men jag håller delvis med om kritiken, funktioner som återfinns i många av deras tidigare spel som nu inte "hunnits" implementeras i Rome låter verkligen som en dålig ursäkt för att få sälja dem som DLC.

Å andra sidan är jag glad att spelet är relativt simpelt just nu, ger mig en chans att lära mig det innan det börjar bli alldeles för komplicerat


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Finns det någon enkelt skriven tutorial online så att man förstår lite mer om vad man gör? Tycker att det är skitsvårt att få en överblick av alla olika familjer, vad de vill, tycker, önskar etc. Varför ska jag köpa alligatorer till denna personen och inte till den andra exempelvis


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Dödgrävaren

Borde nämnas att DLCerna i sig leder till en utveckling av grundspelet, även om man inte köper DLCerna öht.
Stellaris t.ex. är ett helt annorlunda spel idag än vad det var vid release. (ett bättre spel IMO) Även om man aldrig någonsin betalat en krona för DLC.

Dock inte första gången jag får läsa liknande kritik om Paradox-spel och dess DLCs, som oftast inte är något man behöver. Visst, Crusader Kings 2 har en jäkla massa DLCs, men de flesta påverkar ganska lokala saker, så om man inte är intresserad av att vara en arabisk hästlord så behöver man faktiskt inte investera i den DLCn.

Medlem

Är faktiskt lite överraskad över reaktionerna, jag tycker att Imperator bara är något mer innehållslöst än EU4 och Stellaris vid release och de spelen blev rosade till skyarna.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Finns det någon enkelt skriven tutorial online så att man förstår lite mer om vad man gör? Tycker att det är skitsvårt att få en överblick av alla olika familjer, vad de vill, tycker, önskar etc. Varför ska jag köpa alligatorer till denna personen och inte till den andra exempelvis

Vet inte om en skriven, men på Youtube finns det några jag tycker är rätt bra. Dock har jag endast spelat igenom spelets "tutorial" vilket är förvånansvärt bra för att vara Paradox....Vilket inte säger något alls

"Many A True Nerd" gjorde tydligen spelets officiella video tutorials åt Paradox, och har på sin egen kanal samtliga samlade i en enda lång video. Klart sevärd, går inte in i djupet på detaljer men hjälper en definitivt att förstå hur spelets grunder fungerar.

"PartyElite" har påbörjat en spellista med tutorials för nybörjaren som verkar gå in mer på djupet men är ännu endast några få delar lång så täcker inte allt. Kan vara värd att hålla koll på!

Sen skulle jag rekommendera att hålla ögonen efter om "Arumba" kommer lägga upp några tutorials. När det sker kommer det förmodligen att vara det bästa sättet att lära sig spelet på, bortsett från att bara klicka sig fram till fördärv efter fördärv tills det bara fungerar!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Soulless: Köper du ett paradox spel vanilla idag så kommer du få med senaste gratis uppdateringen. De släpper även content i gratis uppdateringar så Vanilla Stellaris idag är ett helt annat spel än vad Vanilla stellaris var vid släpp. Ser inte varför de skulle b ryta den trenden med Rome. Med tanke på deras finansiella resultat så är det ett system som fungerar för dem. If it isnt broken, dont fix it.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

@Soulless: Köper du ett paradox spel vanilla idag så kommer du få med senaste gratis uppdateringen. De släpper även content i gratis uppdateringar så Vanilla Stellaris idag är ett helt annat spel än vad Vanilla stellaris var vid släpp. Ser inte varför de skulle b ryta den trenden med Rome. Med tanke på deras finansiella resultat så är det ett system som fungerar för dem. If it isnt broken, dont fix it.

Ja det var väl typ vad jag skrev


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har redan lagt ner 31h i spelet och har väldigt kul. Jag kan däremot delvist hålla med om en hel del om de negativa sakerna som tas upp men tycker även att det mesta är överdrivet negativt.

Inte lätt att lansera ett nytt spel och inte få det att se tomt ut på funktioner efter att man har utvecklat vidare och polerat de äldre spelen i flera år.

Medlem

25 timmar in, gillar spelet skarpt och ser potentialen. Synd att jag inte hann mer under helgen.

Medlem

Mycket enkelt, det handlar om perspektivet.

- Kritikerna jämför spelet med hur mkt innehåll något annat spel har vid release, och tycker det är positivt.

- Spelarna jämför spelet med hur mkt innehåll något annat Paradox spel har 4 år efter release + 20 patchar och DLCs, och tycker att spelet känns "tomt".

I detta fallet tycker jag nog kritikernas perspektiv är det korrekta.

Pansarknekt

Det fanns väldigt många som inte kunde köra spelet i början heller vilket gjorde att det recenserades av arga spelare som inte ens spelat. Vet inte om detta problem blivit åtgärdat men såg en hel del "this game sucks it doesn't even start om my imba computah" kommentarer på Steam.


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar