Lira Breath of the Wild i förstaperson

Robot
Releasehästryttare

@Fezk tipsade om detta i nyhetstråden igår.

Frilansare

@Devan:
Tack, hade inte sett det.

Medlem

Är det lagligt?

Medlem
Skrivet av eCore:

Är det lagligt?

Det är inte o-lagligt

Moderator | Testpilot
Skrivet av eCore:

Är det lagligt?

Som med allt annat, modden är säkert laglig men inte själva sättet man spelar det på. Alltså en (oftast) piratad version av spelet på en emulator.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot
Skrivet av eCore:

Är det lagligt?

Ja, emulatorer är lagliga och så även moddar.

Medlem

Riktigt fint flyt i jämförelse med spelet på Switch


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ja, emulatorer är lagliga och så även moddar.

Dock inte att kopiera spelet för att spela på PC. Programvara (ex spel) är exkluderade från privatkopiering. Man får endast göra kopior och ändringar som är nödvändiga för att kunna använda programmet som tänkt.

https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

Citat:

Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål.

Eftersom att spela på emulator med moddar inte är nödvändigt för att kunna använda programmet som avsett är det alltså olagligt att göra just detta.

Testpilot
Skrivet av Nioreh:

Dock inte att kopiera spelet för att spela på PC. Programvara (ex spel) är exkluderade från privatkopiering. Man får endast göra kopior och ändringar som är nödvändiga för att kunna använda programmet som tänkt.

https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

Eftersom att spela på emulator med moddar inte är nödvändigt för att kunna använda programmet som avsett är det alltså olagligt att göra just detta.

Möjligt att det är så, men om man dumpar spelet från sin konsol och sedan spelar det på emulatorn är det helt okej enligt mig. Sedan gör alla inte det såklart.

Synd att Nintendo själva inte satsar på PC marknaden.

Medlem

PC Masterrace.

Medlem

Jag var nära att köpa en switch enbart för zelda, men efter en stunds googlande inser jag att botw kommer rulla hyfsat fiiint på min gamla i5 4670 och tillhörande 1060.
Spännande!

jkw
Medlem

"fångat allt få film", wut, bara jag som såg det eller? 😂

Inaktiv
Skrivet av Patrik1975:

Jag var nära att köpa en switch enbart för zelda, men efter en stunds googlande inser jag att botw kommer rulla hyfsat fiiint på min gamla i5 4670 och tillhörande 1060.
Spännande!

Har en liknande dator och har spelat igenom hela spelet på den. Det kräver rätt inställningar och att man laddar ner en så kallad shader cache, men efter det fungerar det fantastiskt.
Råder dig att inte slå på 60fps-läget då det gör fysiken helt konstig, kanske finns fixar mot det nu dock.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Har en liknande dator och har spelat igenom hela spelet på den. Det kräver rätt inställningar och att man laddar ner en så kallad shader cache, men efter det fungerar det fantastiskt.
Råder dig att inte slå på 60fps-läget då det gör fysiken helt konstig, kanske finns fixar mot det nu dock.

Jag har stökat o bökat en halv dag nu.
Botw startar, men får error att spelet måste uppdateras, laddat ner update men cemu hittar inte filerna.
Försökt med alla möjliga genvägar, mapleseed, usbhelper etc. error och felkoder efter vartannat.
Suck.

Balle pung. Tråkigt

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Har en liknande dator och har spelat igenom hela spelet på den. Det kräver rätt inställningar och att man laddar ner en så kallad shader cache, men efter det fungerar det fantastiskt.
Råder dig att inte slå på 60fps-läget då det gör fysiken helt konstig, kanske finns fixar mot det nu dock.

Skam den som ger sig
Efter lite trixande och fixande och en gnutta tur lyckades jag få maskineriet att snurra igång.
Jag kopierade helt enkelt in patchen manuellt och skrev över befintliga filer och testade mig fram i ini filen för spelets version. Vid 1.3.0 hoppade det igång.

Specs:
i5 4690
1060 3gb
16gb ram

Kör i 1920 med first person modden i 50+ fps. Inga drops, inga hack. Flyter som en dröm

Inaktiv
Skrivet av Patrik1975:

Skam den som ger sig
Efter lite trixande och fixande och en gnutta tur lyckades jag få maskineriet att snurra igång.
Jag kopierade helt enkelt in patchen manuellt och skrev över befintliga filer och testade mig fram i ini filen för spelets version. Vid 1.3.0 hoppade det igång.

Specs:
i5 4690
1060 3gb
16gb ram

Kör i 1920 med first person modden i 50+ fps. Inga drops, inga hack. Flyter som en dröm

Grattis!

1
Skriv svar