Spelen "lagar" hela tiden (fast jag kör trådat)

Medlem
Spelen "lagar" hela tiden (fast jag kör trådat)

För ett tag sedan tröttnade jag på att det var så dålig ping och att spelen "lagade" hela tiden.
Jag spelar BATTLEFRONT 2 och BATTLEFIELD V på Xbox One X.
Jag köpte ny Asus-router efter att ha haft den man fick med från COMHEM under flera år. Jag har 50MBIT och när jag mäter på dator med WIFI så får jag i princip det. Samma sak när jag streamar film etc så fungerar det jättebra och det är ett lyft efter att jag uppgraderade min router.

Men när jag spela online så går det jäkligt seg. Rubberband hela tiden. Nu har jag även testat att koppla sladd (ethernet) från min router till min Xbox men det är fortfarande rubberband. Vad är det mer jag kan göra?

Min gamla COMHEM-router är fortfarande kvar i "systemet" eftersom sladden från väggen endast fungerar att koppla in i den routern. Sen går det vidare till min nya ASUS. Har jag gjort något fel där?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Testa att köra kabeln direkt från uttag till din konsol och se om det hjälper? Då vet du med största sannolikhet att det är någon av dina routrar och inte nätet i sig.

Uteslutningsmetod, lycka till.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Testa att köra kabeln direkt från uttag till din konsol och se om det hjälper? Då vet du med största sannolikhet att det är någon av dina routrar och inte nätet i sig.

Uteslutningsmetod, lycka till.

Menar du uttaget i väggen? Det är coaxial (tror det heter det) en sån man skrivar fast. Till Xboxen är vanlig ETHERNET.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

@Pretorian24:

Koaxial*

Aha, där har du svaret, fixa fiber. ;P

Vet inte riktigt, du säger att du måste använda den gamla routern, det kan väl mycket väl vara den som spökar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Har du ställt om din Xbox att köra trådat istället för trådlöst från gamla routern?

Kanske lite dumt förslag men ibland händer det att man glömmer bort småpill i fixar-ivern...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Det är väll nån form av mediaomvandlare med inbyggd router från ComHem du har?
Om det fungerade dåligt direkt in i den hur tänkte du att det skulle bli bättre om du satte ytterligare en router imellan?
Det är väldigt viktigt att båda inte är konfigurerad som router utan Asus ska under här fallet vara konfigurerad som en accesspunkt om ComHem är router


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Låter spontant som du tappar massa paket, jag skulle ta och ringa din ISP och lyssna med dem. De kan kanske remotconfa din comhem-router om du inte själv känner dig bekväm med att göra det (förutsatt att det ens går att göra).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag försöker följa guider hur jag stänger av wireless på min COMHEM Netgear cg3100 men det är svårt att hitta. Jag har nu stängt av ENABLE WIRELESS ACCESS POINT men jag hittar fortfarande mina gamla nätverk.

Visst måste jag kunna stänga av dessa så det bara finns dom nya?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Testpilot
Skrivet av Pretorian24:

Jag försöker följa guider hur jag stänger av wireless på min COMHEM Netgear cg3100 men det är svårt att hitta. Jag har nu stängt av ENABLE WIRELESS ACCESS POINT men jag hittar fortfarande mina gamla nätverk.

Visst måste jag kunna stänga av dessa så det bara finns dom nya?

Hade Comhem för många år sen.

Man får gå in i den gamla routern och stänga av Wifi samt DHCP. Sen kopplar man in sin nya router i den. Då skyfflar den bara trafiken som ett modem.
Jag gjorde det nästan omedelbart med min Com hem router då den inte orkade med all trafik och segade ner nätet. Särskilt om du streamar el kör bittorrent och liknande.

Kolla Sweclocker tråden här

Medlem

Prova att mäta din ping i nätverksinställningarna och se vad du får för resultat. Är din NAT öppen? Om inte behöver du öppna en port i din routers portforwarding-inställningar (finns en del specifika portar xbox live använder) eller ange en specifik port manuellt i din Xbox One som du sedan öppnar i routern. En enkel lösning kan vara att byta DNS-server till Googles (8.8.8.8, 8.8.8.4). Men som de flesta redan sagt låter det som att flaskhalsen ligger i din gamla router- prova att åtgärda där först.

Medlem

Jag mätte nätverket i min Xbox och alla siffror ser bra ut förutom SVARSTID som är på 271ms. Det kanske ska vara så men jag har siffror i huvudet på att det ska vara runt 20-40ms.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag mätte nätverket i min Xbox och alla siffror ser bra ut förutom SVARSTID som är på 271ms. Det kanske ska vara så men jag har siffror i huvudet på att det ska vara runt 20-40ms.

Det är precis det som är problemet.
Prova att göra såom Harakiri beskrivit här ovan innan du går vidare med något annat.

Medlem

Ok. Nu har jag testat lite mer.
Jag har kopplat kabel direkt från gamla NETGEAR men det gör ingen skillnad.
Jag har TVÅ Xbox hemma och båda ger ca 300MS i SVARSTID. Spelar ingen roll om det är trådat eller ej.
Ansluter jag kabel till dator (eller wifi) och mäter BREDBANDSKOLLEN får jag ca 7MS.

Varför får jag så högt ENDAST på mina XBOXar?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Gnällkuk
Skrivet av Pretorian24:

Ok. Nu har jag testat lite mer.
Jag har kopplat kabel direkt från gamla NETGEAR men det gör ingen skillnad.
Jag har TVÅ Xbox hemma och båda ger ca 300MS i SVARSTID. Spelar ingen roll om det är trådat eller ej.
Ansluter jag kabel till dator (eller wifi) och mäter BREDBANDSKOLLEN får jag ca 7MS.

Varför får jag så högt ENDAST på mina XBOXar?

300ms är ju galet hög latens, troligtvis involverar det en hel del tappade paket. Jag skulle som andra varit inne på att det är portar som behöver öppnas för att det ska kunna kommunicera med Microsofts servar över TCP och UDP. Om du går in i nätverksinställningarna på Xboxen och gör ett test där så brukar den meddela NAT-typ, står det restricted eller liknande så innebär det portar som den behöver inte är öppna.

Du går googla på vilka portar det gäller för Xbox och sedan gå in på din router och öppna dessa/köra port forward.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Pretorian24:

Ok. Nu har jag testat lite mer.
Jag har kopplat kabel direkt från gamla NETGEAR men det gör ingen skillnad.
Jag har TVÅ Xbox hemma och båda ger ca 300MS i SVARSTID. Spelar ingen roll om det är trådat eller ej.
Ansluter jag kabel till dator (eller wifi) och mäter BREDBANDSKOLLEN får jag ca 7MS.

Varför får jag så högt ENDAST på mina XBOXar?

För att förtydliga, när du mäter på Xboxarna - mäter du då mot bredbandskollen?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nej, jag mäter via Xboxens egna inställningar där det går att se Detaljerad mätning eller vad det heter.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag har pratat med COMHEM. Dom ser inga fel med nätet till min fastighet. Jag testar BREDBANDSKOLLEN på dator både trådat och wifi och får bra hastighet även på pingen... ca 7MS. (Bättre än 300MS).

Vad jag läst mig till är att när Xboxen pingar så kan det ske till en server i USA eller liknande och därför blir den så hög. Det behöver inte betyda att spelen ska gå till samma server.

Eftersom allt verkar vara rätt till huset och även i huset så var det sista att göra att dra ut strömmen till mina routers. Sen startade jag om och då går det att spela.

Får se hur länge det håller innan jag måste göra samma sak igen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar