Epic köper Rocket League-utvecklaren – i Epic Store i vinter

Robot
Epic köper Rocket League-utvecklaren – i Epic Store i vinter
eld
Medlem

Spel tas bort från storefront, inga spel tas bort från steam.

Medlem

Kul, hoppas att det blir lite mer pengar till RLCS-vinstpotten nu. Sitter bänkad varje söndag för att kolla på Europas seriespel.

Medlem

Avinstallerade i protest. Spelet har redan fått massivt med tumme ner recensioner på steam.

Medlem

Epic borde kunna optimera spelet ytterligare då den kör med unreal engine.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Avinstallerade i protest. Spelet har redan fått massivt med tumme ner recensioner på steam.

Löjligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Avinstallerade i protest. Spelet har redan fått massivt med tumme ner recensioner på steam.

Haha herregud. Ja, det är väl på den nivån det är nu. Löjligt.

Medlem

Gött med lite mer kinesiska botnets i våra spel.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Avinstallerade i protest. Spelet har redan fått massivt med tumme ner recensioner på steam.

För det hjälper ju... Protestera genom att inte köpa kommande spel i stället.

Redaktör
Skrivet av eld:

Spel tas bort från storefront, inga spel tas bort från steam.

Sant. Ändrat - tack!


signatur
Gnällkuk

Har du köpt spelet via Steam kommer spelet finnas kvar precis som vanligt, det kommer supportas framöver precis som vanligt. Som jag tolkar det så kommer spelet inte att gå att köpa via Steam utan kommer endast att gå att köpa på Epic Store.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det vore fint om de körde nåt typ av event när det går till Epic. Gratis nycklar eller så

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Avinstallerade i protest. Spelet har redan fått massivt med tumme ner recensioner på steam.

Ja för det är ju inte precis samma spel som innan 😋


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har du köpt spelet via Steam kommer spelet finnas kvar precis som vanligt, det kommer supportas framöver precis som vanligt. Som jag tolkar det så kommer spelet inte att gå att köpa via Steam utan kommer endast att gå att köpa på Epic Store.

Dock kan Epic kringgå detta stöd genom att släppa Rocket League 2 och låta 1:an dö ut. Sen nämns det ju inget om kommande DLC-paket kommer släppas på Steam. Finns inte spelet i butiken så är jag tveksam om det går att sälja DLC, och då återstår ju bara uppdateringar, som lär försvinna om en uppföljare släpps. Så allt som kommer att finnas kvar är i så fall supporten i communityn, vilket de i nuläget måste ha kvar eftersom att Epic Store saknar egen community för support.

Vilken som än är köparen så ser jag alltid uppköp av framgångsrika indieutvecklare som negativt. Uppköp leder i stort sett alltid till begränsningar, och stöd för moddar är det som alltid ryker när stora företag blandar sig i.

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Gött med lite mer kinesiska botnets i våra spel.

Utveckla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Passar bättre hos Epic än hos Steam som tar 30% av pengarna. Ganska självklart när man lever i en demokrati med marknadsekonomi och inte en kommuniststat med planekonomi. Tack Epic!

Medlem

@NeoWeo: finns det någon anledning att tro att det inte är "optimerat" (icke-programmerares svar på allt) nog? Epic köpte utvecklaren bakom. Dom tar inte över utvecklingen av spelet.

Medlem

Om det försvinner från Steam, så hoppas jag till gudarna att Epic fixar Gnu/Linux support, för Rocket League har Gnu/Linux support. Snacka om förstöra för den communityn om det försvinner från Steam.

Medlem

@Molotov: Jamen det e ju självklart! ALLA vet ju att Epic ägs av TENCENT och TENCENT är ett Kinesiskt företag, Och Kineser är ju kommunister och spionerar åt staten, det vet ju alla jue... *sigh*


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av sebrock:

Passar bättre hos Epic än hos Steam som tar 30% av pengarna. Ganska självklart när man lever i en demokrati med marknadsekonomi och inte en kommuniststat med planekonomi. Tack Epic!

Hur kan det passa bättre?

Saknar modstöd/workshop
Saknar steamfriends/community
Saknar Achieviements
Saknar ordentlig säkerhet
Saknar funktionell storefront

Ingen går till EGS för få mer av försäljningen, det är ändå rätt logiskt att mindre människor kommer köpa spelet från epic än steam. Det handlar bara om hur stor summa cash psyonix får av epic.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Passar bättre hos Epic än hos Steam som tar 30% av pengarna. Ganska självklart när man lever i en demokrati med marknadsekonomi och inte en kommuniststat med planekonomi. Tack Epic!

Hela det här inlägget är sjukt ironiskt med tanke på vad som ligger bakom Epic Store, haha. Har du en Huawei telefon med, som ju hyllar en demokrati med marknadsekonomi på bästa sätt.

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Hela det här inlägget är sjukt ironiskt med tanke på vad som ligger bakom Epic Store, haha. Har du en Huawei telefon med, som ju hyllar en demokrati med marknadsekonomi på bästa sätt.

Mata inte trollet

Medlem
Skrivet av Zymac:

@Molotov: Jamen det e ju självklart! ALLA vet ju att Epic ägs av TENCENT och TENCENT är ett Kinesiskt företag, Och Kineser är ju kommunister och spionerar åt staten, det vet ju alla jue... *sigh*

Ok, hoppas dom då är medvetna om att Epic ägs inte av enbart Tencent.
Och att dom då inte heller stödjer företag som vårat "svenska" Paradox med sina nischade och ofta hyllade spel.
Eller att dom spelar spel från Blizzard då tencent är ägare där också

Kinesiska bolag har sina fingrar i många syltburkar, dags att flytta ut på landet och klippa linan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Bojkott:

Dock kan Epic kringgå detta stöd genom att släppa Rocket League 2 och låta 1:an dö ut. Sen nämns det ju inget om kommande DLC-paket kommer släppas på Steam. Finns inte spelet i butiken så är jag tveksam om det går att sälja DLC, och då återstår ju bara uppdateringar, som lär försvinna om en uppföljare släpps. Så allt som kommer att finnas kvar är i så fall supporten i communityn, vilket de i nuläget måste ha kvar eftersom att Epic Store saknar egen community för support.

Vilken som än är köparen så ser jag alltid uppköp av framgångsrika indieutvecklare som negativt. Uppköp leder i stort sett alltid till begränsningar, och stöd för moddar är det som alltid ryker när stora företag blandar sig i.

Vilket vilken utgivare som helst kan göra när det handlar om en uppföljare, att det finns på Steam först för att sedan bli exklusivt för t ex Origin eller Uplay är ju inget som inte hänt förut. Ser heller inte vad RL2 har med med RL1 att göra.

Står ju att Steam kommer att fortsätta supportas även efter detta skett, så har svårt att se att de inte skulle erbjuda befintliga kunder nya DLC på Steam.

Leder alltid till begränsningar? Det vet jag inte riktigt vad du syftar till, men indieutvecklare har sällan någon större budget och även om ett spel är framgångsrikt som med Rocket league så kanske det inte innebär att man har allt för mycket pengar att utveckla uppföljare eller befintlig produkt den takt eller utsträckning man önskar.

Men, jag förstår vad du menar. När man ingår ett avtal med en utgivare som kommer finansiera ens projekt framöver kommer det givetvis med krav från dessa som kanske tar produkten mot en annan typ av inriktning. När det gäller stöd för moddar handlar det väl i mångt och mycket om att det blir svårt att kombinera dessa och samtidigt erbjuda multiplayer i pvp-form utan att det innebär att folk som utvecklar fusk kan arbeta ostört.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Vercadi:

Hur kan det passa bättre?

Saknar modstöd/workshop
Saknar steamfriends/community
Saknar Achieviements
Saknar ordentlig säkerhet
Saknar funktionell storefront

Ingen går till EGS för få mer av försäljningen, det är ändå rätt logiskt att mindre människor kommer köpa spelet från epic än steam. Det handlar bara om hur stor summa cash psyonix får av epic.

De kanske har hittat en gigantisk potential i målgruppen småväxt folk med stora plånböcker?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@Molotov: precis ;p


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Dags köpa det innan det går över till epic då 😂

Medlem

"Waaaah steam tar 30%, steam bad man, steam bad! Hurra för Tencent Games Store! "

Till dom personerna som klagar på det, äger ni konsoller?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Om det försvinner från Steam, så hoppas jag till gudarna att Epic fixar Gnu/Linux support, för Rocket League har Gnu/Linux support. Snacka om förstöra för den communityn om det försvinner från Steam.

Är också Linuxanvändare, Ubuntu närmare bestämt, och relativt nyligen har inofficiellt stöd för Epic Games Store till Linux släppts, se länk. Förövrigt tror jag inte communityn kommer påverkas då alla som redan har Rocket League fortfarande kommer kunna spela det via Steam, förutsatt att jag inte missförstår något grovt.

https://itsfoss.com/epic-games-lutris-linux/

Medlem
Skrivet av Mikklo:

Är också Linuxanvändare, Ubuntu närmare bestämt, och relativt nyligen har inofficiellt stöd för Epic Games Store till Linux släppts, se länk. Förövrigt tror jag inte communityn kommer påverkas då alla som redan har Rocket League fortfarande kommer kunna spela det via Steam, förutsatt att jag inte missförstår något grovt.

https://itsfoss.com/epic-games-lutris-linux/

De kan spela via Steam, men syftar på om spelet försvinner från Steam butiken, och folk som inte har det. Då är det lite "kört" tills Epic släpper stöd för GNU/Linux. Vem vet när dem gör det.

Själv tror jag att Epic kommer öka dessa 12%, speciellt sen när det finns flera funktioner och tjänster.

12
Skriv svar