Har du något (eller några spel) du älskar att spela OM?

Redaktör
Ponny
Har du något (eller några spel) du älskar att spela OM?

Även om 2019 visserligen är backloggens år, måste man ju ibland bara spela om gamla godingar. Har du något sådant spel du ofta återkommer till? Eller kanske till och med några? Även om det är svårslaget att hitta nya favoriter finns det något tryggt och hemtrevligt med att återvända till ett säkert kort.

Allra första Kingdom Hearts är ett sådant spel för mig. Jag kan de där Disney-världarna och Kalle Anka-utbrotten som baksidan på min hand, men det är ju löjligt mysigt. Jag spelade det igen och igen på PS2, gjorde om det på PS3, och strax innan jul spelade jag igenom det på nytt till PS4. Än har jag inte tröttnat. Och än har jag inte hunnit till Kingdom Hearts 3 (den här gången drog jag igång en sjuhelsikes genomspelning av hela serien, och ännu har jag ett par spel kvar innan trean).

Jag har många sådana där "spela om"-spel. The Pandora Directive (Tex Murphy, överlag), Ratchet & Clank, Uncharted-serien, The Witcher 3, Professor Layton. Har ni några sådana ni faller tillbaka på?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Chrono Trigger!

Nu var det ett antal år sedan jag spelade om det på nytt men jag älskar det spelet.
Mysigt men ändå fyllt med action. Storyn är dessutom helt galet bra.
Man kan inte annat än älska varje karaktär man får spela som.
New game plus är dessutom skönt när man väl klarat av spelet.
Så lätt att kötta allt och alla då vilket känns mäktigt på något sätt efter att ha kämpat sig igenom nästan varje strid inför att avsluta spelet.


signatur

Halo kompis!

Moderator | Testpilot

Super Mario bros. 3. Skulle kunna spela det nästan när som helst.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bussovic:

Chrono Trigger!

Nu var det ett antal år sedan jag spelade om det på nytt men jag älskar det spelet.
Mysigt men ändå fyllt med action. Storyn är dessutom helt galet bra.
Man kan inte annat än älska varje karaktär man får spela som.
New game plus är dessutom skönt när man väl klarat av spelet.
Så lätt att kötta allt och alla då vilket känns mäktigt på något sätt efter att ha kämpat sig igenom nästan varje strid inför att avsluta spelet.

Bra skit.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

Final Fantasy 9

Skribent
Skrivet av almblad:

Final Fantasy 9

Samma här. Nian får sig alltid en genomkörare med sisådär tre års mellanrum, nuförtiden på Playstation Vita.

Hitman: Blood Money är också roligt att lira då och då, såväl som Warcraft 3-kampanjen.

Ambassadör
Xbox

Om vi pratar singleplayerspel så har Monkey Island 1 & 2 varvats ett par gånger för att uttrycka det milt. Jag går i barndom direkt och att spela dem är som att svepa in sig i en varm, nostalgisk filt av tokmys.

Övriga sp-spel som jag återvänder till då och då är Mass Effect-trilogin (ja det finns bara tre ME-spel) och diverse riktiga RPG som Baldur's Gate, Fallout etc.

Strategispel kan ju spelas i oändlighet och jag går gärna tillbaka till äldre spel i serier som Europa Universalis, Hearts of Iron m.fl. utmärkta Paradoxspel.

På MP-fronten så har jag och World of Tanks ett av/på-förhållande sedan lång tid tillbaka. Spelar som en tok ett tag, avinstallerar, trillar dit igen till slut och så håller det på


signatur

Jump in.

Medlem

Spel som spelas om i mitt hem med jämna mellanrum:
A Link To The Past
Baldur's Gate 1 & 2
Fallout 1 & 2
Kotor 1 & 2
Neverwinter Nights 1 & 2
Shadowrun returns + efterföljare
Secret of Monkey Island 1-3

Dödgrävaren

Dune är ett av de spelen jag kört igenom ett flertal gånger, annars så kan jag inte säga att det finns något jag återkommer till om och om igen.

Medlem

Baldurs Gate 2 var länge mitt spel, med årliga genomkörare, men nu är det ganska länge sen. Nu vet jag inte om det är någon speciell titel, men jag spelar om spel ibland. Doom 2016 och GTA5 är gött att återvända till ibland eftersom man bara kan röja runt en eftermiddag och sen lägga bort det igen.

Medlem

Mycket rpg för min del märker jag..

Elder scrolls serien
Wizardry 7&8
Fallout 1 2 & 3
Neverwinternights 1&2
They are billions är perfekt att ha igång på ena skärmen och köra youtube/serie på andra medans man funderar på hur man ska bygga.

Och en rad andra men är nog de jag faller tillbaka oftast till.

Håller även på med som nämnt ovan att köra igenom Wizardry 8 för typ 11e gången.
Hittade fz recension från 2002 på spelet för ett tag sen haha rätt kul text. Nån som vet vem som skrev recensionen?

https://m.fz.se/recension/610-wizardry-8

Medlem

De spel jag har spelat om flest gånger är:

FF7
A Link to the past
FFX
Diablo 3
World of Warcraft

Edit: generellt sätt så vill jag ofta spela om spel då man har bra minnen om dem. Men ytterst sällan blir det faktiskt av. Märkligt nog.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det är knappt en handfull spel för min del som jag spelat om.

Dragons Dogma
GTA V
Skyrim i form av Skyrim VR

Guldklimpen NES-mini spelar jag om min barndom med men vet inte om det räknas efter 200år.

Sedan finns ju de jag återvänder till emellanåt för lite casual time waste. DirtRally, GT Sport etc.

Releasehästryttare

Darksouls 1-3
Factorio

Medlem

Ett spel som jag gillade att spela om flera gånger var MGS1.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Little big adventure 1,2. Bästa pussel/ äventyr jag lirat.

Medlem

KoToR 1, Mass Effect 1 och GoT (God of Thunder)

Medlem

Helt klart, har spelat en del under FZ Challenge som SWAT 4 och Sacrifice, kanske blir till att köra om dem igen så bra spel. Annars funderar jag på att köra om Monkey Island spelen, dock var det inte så länge sedan jag spelade trean så det blir nog bara de första två spelen. Dark Souls 1 har jag spelat om så många gånger att jag tappat räkningen men jag tror att jag är inne på sjätte gången, har nästan låst upp alla achievments (något jag sällan finner intressant i spel men i DS är det en utmaning i sig).

Men det finns för många spel som jag inte spelat, så min prio just nu är inte spel jag redan kört, den ligger på att spela de som jag inte kört eller inte körde klart när jag spelade dem.

Medlem

Neverwinter Nights är nog ett av de spel jag spelat igenom flest gånger faktiskt. Heroes III och Age of Empires 2 dyker upp också när jag tänker tillbaka. 3 fantastiska spel som aldrig blir gamla.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Star Wars: Dark Forces. PC
Warlords Battlecry 3. PC
Guardian Heroes. Sega Saturn
NHL 95. Sega Mega Drive
Armor Attack. Vectrex


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Många.

Baldur's Gate-spelen
Half-Life-serien
Secret of Mana
Zelda-spelen upp till och med 3:an
Några titlar ur C&C-serien
Jagged Alliance 1 och 2
Serious Sam-serien
HoMM 1-4
Starcraft 2's alla kampanjer återspelas då och då.
Diablo 1 och 2 (mest 2:an)
CoD's MW-seriens kampanjer. (Endast MW2 i MP)
Might & Magic VI och VII.

Det finns garanterat fler spel och ovan nämnda lirar jag med stor sannolikhet igen och igen och igen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Extremt få... jag är inte typen av människa som spelar om saker.

Det finns väl egentligen bara två stycken, mästerverken Portal och VVVVVV.

RPGs är för långa för att jag ska ta mig tid till att köra dem igen

Medlem

Vad räknas till att spela om när man spelar nästan endast spel som inte har något egentligt slut?

Medlem

Civilization II och IV är de stora vinnarna för mig. Har spelat dessa två fler timmar än jag vill erkänna.
Total War - Rome II. (Grand campaign). Ett antal varv.
Master of Orion II har sett många genomspelningar
Kampanjen i Supreme commander och Forged alliance har också spelats igenom ett antal gånger.
Det ursprungliga UFO - Enemy Unknown varvades ett antal gånger på min Amiga.
Xcom (med Enemy Within). Tre eller fyra genomspelningar här.

Spel som har spelats igenom i sin helhet minst två gånger:

Dishonored 2 (En gång per karaktär.)
Call Of Duty 3 (Ja, jag har en PS3)
Mass effect 1 och 2.
Ratchet & Clank - Tools of destruction
Ghosts ´n Goblins (C64)
Turrican II (Amiga)

Kommer faktiskt inte på rak arm på flera, även om det säkert finns.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kingdom Hearts för mig också. Jag har spelat om det flera gånger, speciellt ettan och tvåan. Spelade det mycket som barn, så det är mycket nostalgi för mig. Jag spelar igenom trean nu, tycker det är jättebra. Final Fantasy serien tycker jag också om att spela om.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Jag gillar väldigt mycket Half-Life och mellan varven så spelar jag om alla spelen. Alla spel i serien har jag varvat mellan tre och fem gånger, skulle jag chansa på.

Halo kommer in som en stark tvåa, då jag både singleplayer och coop har spelat igenom alla Halos två eller tre gånger.


signatur

"Die or live trying"

Medlem

Det första spelet som poppar upp som jag har spelat igenom ett flertal gånger är TMNT 4 Turtles in time till Snes. Fortfarande magisk spelkänsla!

Kontot avslutas

Super Mario Bros 3 brukar jag återvända till då och då eftersom det var det allra första tv spelet som jag spelade, men jag har inte spelat igenom det på över ett år nu, senast var på min NES Classic mini.

The Legend of Zelda: A Link to the Past är nog det spelet som jag oftast brukar sätta mig ner och spela igenom.

Annars finns det många spel som jag brukar bara spela lite på då och då, som Super Smash Bros spelen (har alla förutom de till 3DS och Wii U)
Super Mario 64 är ett riktigt roligt spel att fördriva lite tid med ibland.
Super Mario Maker är nog ett av de nyare spelen som jag fastnat väldigt för, så jag längtar efter när tvåan kommer.

Sen finns det spel som jag sätter mig med ibland men som jag aldrig orkar att spela igenom, som Final Fantasy, har de nio första spelen och vill ändå även köpa tian till Switch.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Gregerory:

Guldklimpen NES-mini spelar jag om min barndom med men vet inte om det räknas efter 200år.

Det är väl klart att det borde räknas, även efter 210år om det så skulle va

Jag älskar NES Classic Mini, så mycket som jag spelade de gamla NES spelen som jag gjorde när den kom hade jag inte gjort sen jag var liten.
Vet också vad det beror på för min del, jag brukar ofta tröttna på NES spel nu för tiden eftersom man brukar vara tvungen att börja om efter att man stängt av konsolen, men med Suspend Points så kunde jag fortsätta spela senare. Det gjorde att det var mycket roligare att fortsätta spela om och om igen på NES Classic mini än vad det är på original hårdvaran.


signatur

ゼルダの城

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Final Fantasy XII. Spelade igenom det tre gånger på PS2, har spelat igenom The Zodiac Age-versionen 1,5 gånger och nu har jag påbörjat en ny genomspelning på Switch. Har redan spenderat en 360 timmar i spelet och ser genuint fram emot att spendera ytterligare ~80 timmar där. Den starka äventyrskänslan gör varje timme till ren och skär njutning!

I ungdomens glada dagar var det Earthworm Jim och Super Mario World till SNES och TMNT till NES som stod för de ständiga genomspelningarna.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

123
Skriv svar