Vad är medmänsklighet?

Medlem
Vad är medmänsklighet?

Läser det här idag och hoppas det inte är sant:

- I september 2003 firade personal på Migrationsverket i Jönköping med tårta och blommor efter att den synskadade sjuåriga flickan Nadina avvisats till Bosnien.

- I december 2004 firade anställda vid Migrationsverket i Solna med champagne sedan en rysk familj med ett sjukt barn avvisats.

Medlem

Ouf, källa?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Tyvärr är källan Aftonbladet...

Medlem

Jag tvivlar stark på sanningshalten i detta. Dom firade säkert av annan anledning än den att utvisa folk.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag tvivlar stark på sanningshalten i detta. Dom firade säkert av annan anledning än den att utvisa folk.

Det tror jag med, om det hade varit för att fira utvisningar så hade det skett bra mycket mer frekvent, min gissning är födelsedag och/eller någon som gift sig, eller annat skäl till att fira någon person.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vet att det hänt ett antal gånger att socialsekreterare på försörjningsstöd har skrattat åt folk som varit desperata med att få hjälp. Jag har förlorat mycket hopp gällande mänskligheten när jag hört från kamrater som arbetar inom denna sektor. Tror helt ärligt på att detta är sant, betvivlar man man på det så har ni aldrig haft med dessa paragraf ryttare att göra som skulle fira varje tillfälle vad än deras vinst hade bestått av.

Medlem

Bara att vara en bättre människa själv.

Medlem

Låter ju helt sjukt, men eftersom det är aftonbladet kan det mycket väl vara starkt överdrivet eller taget ur ett helt annat sammanhang.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag tvivlar stark på sanningshalten i detta. Dom firade säkert av annan anledning än den att utvisa folk.

Tveklöst.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

^- Roande krönika, ingen i Sverige vill ta ansvar för sitt agerande utan skyller hela tiden på påverkan utifrån. Gäller precis allt från jobbet till barnuppfostran. Men som sagt, det är ju inte bara aftonbladet som skriver om detta så och det finns skriftliga bevis vad som firades. Svenskarna är rätt blåögda eftersom majoriteten av oss aldrig kommer hamna i en situation där man får möta dessa individer som påstår att alla deras misstag och svinighet kommer från yttre påverkan.

Medlem

hmm det där är rätt gamla nyheter, har vi inte diskuterat i forumet?
Kommer inte ihåg detaljer, säkert över ett år sen jag läste om fallen.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jo, det är nog det fallet. Även om det har diskuterats tidigare är det nog så aktuellt med humanistiska spörsmål.

Jag har också en kompis som har jobbat tidigare på Försäkringskassan som fick ordern, inte uppmaningen, att minst säga nej till 100 personer om dagen, om det blev fel så var det inte så farligt, det var viktigt med tempo, tempo, tempo. Hon slutade efter ett tag eftersom det inte var det jobb hon trodde hon skulle få göra, dvs. hjälpa människor. Den sortens medmänsklighet var de inte intresserad av...

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ariath:

Jag tvivlar stark på sanningshalten i detta. Dom firade säkert av annan anledning än den att utvisa folk.

Det tror jag med, om det hade varit för att fira utvisningar så hade det skett bra mycket mer frekvent, min gissning är födelsedag och/eller någon som gift sig, eller annat skäl till att fira någon person.

Eller semestertider!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag har för mig att detta togs upp på rapport eller nåt för ett tag sen.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Jag har för mig att detta togs upp på rapport eller nåt för ett tag sen.

Stämmer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar