Recension – Imperator: Rome

Robot
Recension – Imperator: Rome
Medlem

In before folk svärmar in och försvarar Paradox produkter med att de minsann blir bättre efter alla dlcs och expansioner. Tyckte själv att det var en rätt sunkig produkt rätt ut förpackningen, inte värt pengarna alls. Får skylla mig själv vid det här laget när jag köper deras produkter helt enkelt.

Ambassadör
Xbox

Trist, men "Den där "jag ska bara... oj klockan är redan två”-känslan infinner sig aldrig med Rome" är avgörande för min del. Det blir till att avvakta med detta.

Jag är ett stort fan av Paradox grand strategy-spel och jag vet inte hur många tusentals timmar jag har lagt i dem sedan det första Europa Universalis men jag kan inte låta bli att få känslan av att de blivit bekväma här och släppt ett alldeles för tunt spel. Visst, de öser alltid ut DLC, och jag förstår att de tjänar stora pengar på den modellen, men basspelet ska ju inte bli lidande för att de halkat in i en viss affärsmodell.

Känner inget akut köpsug inför detta, vilket kan vara en first, så jag tar en vänta-och-se approach.


signatur

Jump in.

Medlem

Gillar spelet, lite simplare än andra PDX spel vilket passar mig utmärkt då jag haft svårt att komma in i t.ex. CK2.
Ett mysigt spel om territoriekontroll som åtminstone gav mig just den "oj klockan är 02" känslan som recensenten nämnde, kunda inte förmå mig sluta spela igår kväll

Jag förstår till viss del kritiken men det är trist att det blivit så populärt att gnälla på PDX bara för att de går bra.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr

Inte lika bra som Paradox tidigare titlar, tycker jag. Får hoppas det löser sig framöver.

Skribent
Skrivet av Soulless:

Gillar spelet, lite simplare än andra PDX spel vilket passar mig utmärkt då jag haft svårt att komma in i t.ex. CK2.
Ett mysigt spel om territoriekontroll som åtminstone gav mig just den "oj klockan är 02" känslan som recensenten nämnde, kunda inte förmå mig sluta spela igår kväll

Jag förstår till viss del kritiken men det är trist att det blivit så populärt att gnälla på PDX bara för att de går bra.

Kul att du gillade det! Kanske kan Rome fungera som en inkörsport i genren, som ju annars har en notoriskt brant inlärningskurva.

Medlem
Skrivet av l0ranga:

Kul att du gillade det! Kanske kan Rome fungera som en inkörsport i genren, som ju annars har en notoriskt brant inlärningskurva.

Inte omöjligt, jag planerar att åter igen försöka mig på CK2 framöver men så länge Rome roar mig som det gör just nu så är det ju bara att spela på


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Grafikfejs
Paradox Interactive

Värt att notera är att den första hotfixen - som löser många av de problem som spelare upplevt med stuttering och krascher - har släppts nu.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Välskriven recension :), siffran ser dock låg ut. Det som gör att jag tycker FZ kan vara bästa spelsidan är dock att era recensioner är så välskrivna att man kan ignorera sifferbetygen. Vilket var fallet även med den här recensionen. i min mening är sifferbetyg ändå omöjliga att få bra över tid!

Får se, låter som köp, utifrån texten är det nog ok för mig nu och blir säkert lysande i framtiden.

Medlem

Har avvaktat då det sett rätt tamt ut, jag föredrar strategispel som inte är helt beroende utav krigstid. Att fredstid är långtråkigt är väldigt synd.

Medlem

Jag har spelat otaligt många timmar i EU4 och HOI3 och HOI4 men jag kommer fan inte in i det här spelet. Det jätte många moment som förvirrar och bara... försvårar! Det känns inte som tröskeln är så speciellt hög... men ändå så gör den det bara för att det inte känns så användarvänligt.

Medlem
Skrivet av 413X:

Jag har spelat otaligt många timmar i EU4 och HOI3 och HOI4 men jag kommer fan inte in i det här spelet. Det jätte många moment som förvirrar och bara... försvårar! Det känns inte som tröskeln är så speciellt hög... men ändå så gör den det bara för att det inte känns så användarvänligt.

Jag har samma erfarenhet minus HOI3, och jag känner exakt likadant. Trots att det är mycket enklare känns det jättesvårt att komma in i...

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Inte omöjligt, jag planerar att åter igen försöka mig på CK2 framöver men så länge Rome roar mig som det gör just nu så är det ju bara att spela på

Tips annars om du vill variera dig är ju att köra EU. Går att köpa med dlc till bra pris under reor, finns även bra guider på nätet vilka dlc som ger mest pang för pengarna. Sjukt bra spel idag enligt mig i varje fall.

Dock kul att du tyckte om Imperator, jag tyckte det var ok men avvaktar nog lite innan jag fortsätter spela tyvärr.

Medlem

"Imperator kräver dessutom trots blygsamma grafiska ambitioner oförklarligt mycket av hårdvaran och blir stundtals ospelbart om inte tiden pausas. Förhoppningsvis handlar det om tekniska missöden under huven som kan patchas i ordning relativt snart."

Tyvärr är ju detta ett problem i alla Paradox spel som använder Clausewitz engine. Så det lär inte bli speciellt mycket bättre. T.ex. Stellaris blir ju segt som sirap när man kommer till "endgame".

Medlem

Blir alltid sugen på spelen paradox släpper fram tills jag ser lite klipp på youtube och inser att jag inte skulle orka med det, nöjer mig med simplare spel som civ och total war.

Skriver ni "Tungdrivet" som minus så kan det ju vara bra om ni nämner specifikationerna på datorn som används så man vet ungefär hur datorn man har själv klarar det.

Jag har ca 4000 timmar i EU 4, men detta vågar jag inte riktigt ännu köpa, mycket på grund av kritiken från spelare och (vissa) recensioner. Det enda jag har lagt märke till som jag tror jag gillar mer än eu 4 verkar vara själva krigen, där det verkar finns lite mer val och uppsättningar av armér är mer varierade, tack vare fler typer av pjäser än bara infanteri, kavalleri och artelleri.

Handelsystemet ser lite trist ut rent allmänt samt att flytta sina invånare verkar vara upplagt på ett rätt dumt sätt, rent användarvänligt. Eftersom jag ännu ej äger spelet så kan jag ju inte veta, men upplever av streams och annat att Paradox lite glömde att ta med både UX och UI designers i arbetet, viss text i viss färg över en viss bakgrund gör att en del saker är onödigt svårlästa.

Den största grejen verkar dock vara att spelets grundmekaniker i skrivande stund verkar vara aningen fattiga. Monarkpoäng från EU 4 används fast det heter något annat och spelet verkar vara ännu mer beroende av att klicka på knappar för att få "instant bonuses". Blir att avvakta just nu och fortsätta bevaka spelet och se vad som görs med grund mekanikerna.

Skrivet av Cirdane:

Tyvärr är ju detta ett problem i alla Paradox spel som använder Clausewitz engine. Så det lär inte bli speciellt mycket bättre. T.ex. Stellaris blir ju segt som sirap när man kommer till "endgame".

Trodde bara att det var min dator som var gammal, men där ser man.

Medlem
Skrivet av daniel.dahl.587:

Monarkpoäng från EU 4 används fast det heter något annat och spelet verkar vara ännu mer beroende av att klicka på knappar för att få "instant bonuses".

Det är mitt största problem med spelet, att det känns som att det har byggts runt instant effekt-knappar (aka instant bonus el. instant action). Det är skittråkigt för det känns som att blir så simpelt och så mycket potentiell långsiktig strategi försvinner i tomma intet. Speciellt i kombination med "schrödingers-katt"-monarkpoängen, som var för sig har väldigt få användningsområden och därför känns övetsimplifierade och lättillgängliga och därför inte heller särskilt värdefulla.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

"Imperator kräver dessutom trots blygsamma grafiska ambitioner oförklarligt mycket av hårdvaran och blir stundtals ospelbart om inte tiden pausas. Förhoppningsvis handlar det om tekniska missöden under huven som kan patchas i ordning relativt snart."

Tyvärr är ju detta ett problem i alla Paradox spel som använder Clausewitz engine. Så det lär inte bli speciellt mycket bättre. T.ex. Stellaris blir ju segt som sirap när man kommer till "endgame".

Hotfixen 1.0.1 som släpptes igår gjorde under för just detta! Från att varit mycket stuttering och hack, så flyter spelet nu på som rinnande vatten!

Skribent
Skrivet av daniel.dahl.587:

Jag har ca 4000 timmar i EU 4, men detta vågar jag inte riktigt ännu köpa, mycket på grund av kritiken från spelare och (vissa) recensioner. Det enda jag har lagt märke till som jag tror jag gillar mer än eu 4 verkar vara själva krigen, där det verkar finns lite mer val och uppsättningar av armér är mer varierade, tack vare fler typer av pjäser än bara infanteri, kavalleri och artelleri.

Handelsystemet ser lite trist ut rent allmänt samt att flytta sina invånare verkar vara upplagt på ett rätt dumt sätt, rent användarvänligt. Eftersom jag ännu ej äger spelet så kan jag ju inte veta, men upplever av streams och annat att Paradox lite glömde att ta med både UX och UI designers i arbetet, viss text i viss färg över en viss bakgrund gör att en del saker är onödigt svårlästa.

Den största grejen verkar dock vara att spelets grundmekaniker i skrivande stund verkar vara aningen fattiga. Monarkpoäng från EU 4 används fast det heter något annat och spelet verkar vara ännu mer beroende av att klicka på knappar för att få "instant bonuses". Blir att avvakta just nu och fortsätta bevaka spelet och se vad som görs med grund mekanikerna.

Du har helt rätt angående truppsammansättningar, missade att få med det i texten. Finns även en rad "taktiker" att välja bland, som tar ut varandra i ett sten/sax/påse-upplägg. Snyggt gestaltat också med en älg för "shock", en hare för "deception" och en noshörning för grekisk phalanx-formation, bland annat.

Vill också intyga att den patch som släpptes samma dag som recensionen publicerades löste mycket av de tekniska problemen som nämndes, åtminstone för mig.

Den stora frågan är, om Paradox kommer försöka gå lite ifrån det här "mana" tänket med instant actions etc och om det ens går med tanke att det är djupt rotat i grundmekaniken. Kommer bli intressant att titta vad de försöker göra med spelet, och då inte genom DLC, utan vilka koncept och grunder som kan tänkas ändras, eller om man kommer istället försöka bygga på de grunder som finns och lägga till saker för att göra det bättre.

Medlem
Skrivet av daniel.dahl.587:

Den stora frågan är, om Paradox kommer försöka gå lite ifrån det här "mana" tänket med instant actions etc och om det ens går med tanke att det är djupt rotat i grundmekaniken. Kommer bli intressant att titta vad de försöker göra med spelet, och då inte genom DLC, utan vilka koncept och grunder som kan tänkas ändras, eller om man kommer istället försöka bygga på de grunder som finns och lägga till saker för att göra det bättre.

I deras roadmap så är det redan planerat att de ska fasa ut "instant actions" i nästa stora patch som kommer nästa månad.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/impera...

Medlem

Jag gillar spelet, jag har spelat ca 10h än så länge. Min första session hade den där "jag ska bara"-känslan, sedan efter det har jag mest experimenterat med olika nationers startlägen osv.

Det är tyvärr inte helt färdigt, det är bara att inse. Men jag tror att när detta spel mognar kommer det att bli ett spel jag spenderar hundratals timmar i.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av McNord:

I deras roadmap så är det redan planerat att de ska fasa ut "instant actions" i nästa stora patch som kommer nästa månad.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/impera...

Det låter ju jättebra! Men jag är lite orolig över hur det faktiskt kommer att fungera om man bara gör om det rakt av istället för att ha designat med det tänket från början. Men det blir spännande att se.

Man kan tänka sig paradox är lite brydda just nu när de före releasen uttalade sig att de var "mycket nöjda med spelet", men sedan i stort sett bara fått dåliga eller ljumma recensioner från kritikerna och bara 40% tummen-upp på steam.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Det låter ju jättebra! Men jag är lite orolig över hur det faktiskt kommer att fungera om man bara gör om det rakt av istället för att ha designat med det tänket från början. Men det blir spännande att se.

Man kan tänka sig paradox är lite brydda just nu när de före releasen uttalade sig att de var "mycket nöjda med spelet", men sedan i stort sett bara fått dåliga eller ljumma recensioner från kritikerna och bara 40% tummen-upp på steam.

Det är väldigt lätt hänt att man "inhouse" tycker något känns kul och bra. För som exempel så är det många som också GILLAR spelet i sin nuvarande form, så varför skulle inte dom som utvecklade det kunna göra det? Och samtidigt bli lite fartblinda. Inget konstigt alls.

Dock skall det väl påpekas att Paradox uttryckligen har sagt att man nu när det släpps kommer se vad spelarna i stort tycker och tänker. Att man kommer lyssna på "våran" feedback och sedan välja i vilken riktning man skall utveckla spelet.

Det känns ändå tryggt och jag tror nog dom kommer göra det bättre inom kort. Jag personligen tycker redan spelet är mycket kul att spela, så ser med spänning fram emot förändringarna som förväntas komma.

Medlem

Efter 20timmar så har spelet bara vuxit för mig, jag gillar det skarpt trots att jag inte är överförtjust i den era det utspelar sig!

Men jag älskat att kämpa med att hålla senaten under kontroll medans jag försöket att inte ruinera och sänka nationen i kaos samtidigt som jag expanderar så mycket jag kan!

Men ett stort minus som verkligen gjort sig märkbart är hur klumpigt och krångligt systemet med att flytta/promota pops och vad/hur/när något påverkar övriga system. Jag vill inte påstå att jag lärt mig och fått bra koll på ens en bråkdel av dem men att det inte finns några intuitiva fönster där man enkelt kan överblicka pop sammansättningarna OCH flytta/promota är verkligen en miss.

Men de är medvetna om detta och jag räknar med att vi lär få se stora förbättringar i menyer och UI!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar