Blizzard-chefen konstaterar att Blizzard har mycket att bevisa – inte minst för sig själva

Robot
Blizzard-chefen konstaterar att Blizzard har mycket att bevisa – inte minst för sig själva
Medlem

Efter Diablo och BFA floppen så har jag inget förtroende för Blizzard längre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Egentligen det har gått utför för Blizzard sedan de blev uppköpta av Activision..

Avstängd
Skrivet av Seneca:

Egentligen det har gått utför för Blizzard sedan de blev uppköpta av Activision..

Jovars, när du har gamlingar som knappt spelat Amiga under sina dagar som styr rodret för ett SPELUTVECKLINGSFÖRETAG så kan du inte förvänta dig särskilt mycket från företaget. De flesta som arbetar där vill nog skapa nya älskvärda datorspel, men de trångsynta gamlingarna ser bara snabbaste vägen till pengar.

Samtidigt är det egentligen spelmarknadens fel, dvs., köparnas: om de gav tusan i förbeställningar och lärde sig bojkotta tids nog såsom med återköp och diverse så hade fler spelutvecklingsföretag skärpt sig. Money talks.

Medlem

Det fanns en tid då Blizzard var en av de bästa utvecklarna och jag kunde köpa deras spel och veta att det var värt vad de ville ha för det. Warcraft 2 var ett givet köp och Starcraft köpte jag dag ett, expansionen hade jag inga problem att betala samma pris för.

Warcraft 3 var jag lite osäker på, mest för att de hade ett fokus på RPG och hjältar (det som idag Dota och LoL använder sig av) men ju mer jag spelade det ju mer gillade jag det och Frozen Throne tillförde så mycket, ännu en gång så imponerades jag av deras "cinematics", än idag är det få som lyckas bättre än Blizzard gjorde med dessa mellansekvenser i spel som Diablo 2, Starcraft och Warcraft 3.

Men ju mer "inflytande" Activision fick ju "sämre" blev spelen, det beror inte på att spelen är dåliga, det beror på att jag har väldigt stora krav på ett spel som bär Blizzards namn.

Medlem

Brukade prisa Blizzard förut. Mina bästa spelupplevelser kommer nog från WoW Lich King. Älskade Wc3, SC2 och D3 också. Så trist att se deras rykte sjunka så lågt. Har själv tappat förtroendet rätt så mycket för Blizzard. Men vem vet dem kanske lyckas vända det men känns tvek att dem kommer kunna bli det dem en gång var.

Medlem

Efter spel som WoW, Starcraft, Diablo och Overwatch så fanns det väl inga tvivel på att Blizzard visste exakt hur man tillfredställde, men Diablo till mobil? Det kunde väl vem som helst förutspå skulle bli en besvikelse.

Inaktiv
Skrivet av Seraium:

Efter Diablo och BFA floppen så har jag inget förtroende för Blizzard längre.

Jag har! De är fortfarande ÖVERLÄGSET bäst på MMO, RTS och aRPG-fronten.

Finns inga spel som tagit ner dem från tronen ännu (Nu kommer alla PoE-fanboys gråta för det)

Ser fram emot nästa drag

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jag har! De är fortfarande ÖVERLÄGSET bäst på MMO, RTS och aRPG-fronten.

Finns inga spel som tagit ner dem från tronen ännu (Nu kommer alla PoE-fanboys gråta för det)

Ser fram emot nästa drag

Visst är dom bäst på RTS men det var 9 år sen dom släppte ett sist.

Medlem

Tycker det är konstigt hur deras förtroende sjunker. Vad har de släppt som är så dåligt?

Det går väl knappast att bli så kritiskt och gnällig för de planerar mobilspel och ej släppt nytt Diablo till pc?

Visst har Owerwatch tappat spelare och lite glans men det är fortfarande ett mycket bra spel.

Inaktiv
Skrivet av Rackaren:

Visst är dom bäst på RTS men det var 9 år sen dom släppte ett sist.

Jepp. Finns fortfarande inget bättre dock

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jepp. Finns fortfarande inget bättre dock

Command & Conquer serien från Westwood är bra mycket bättre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Seraium:

Command & Conquer serien från Westwood är bra mycket bättre.

Nah

Medlem
Skrivet av ubn87:

Tycker det är konstigt hur deras förtroende sjunker. Vad har de släppt som är så dåligt?

Det går väl knappast att bli så kritiskt och gnällig för de planerar mobilspel och ej släppt nytt Diablo till pc?

Visst har Owerwatch tappat spelare och lite glans men det är fortfarande ett mycket bra spel.

Instämmer. Förutom expansioner till WoW och Hearthstone har man ju inte släppt något på ett bra tag. Är det dålig PR som påverkar? Någon som kan utveckla varför man har fått lägre förtroende för dem?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jag har! De är fortfarande ÖVERLÄGSET bäst på MMO, RTS och aRPG-fronten.

Finns inga spel som tagit ner dem från tronen ännu (Nu kommer alla PoE-fanboys gråta för det)

Ser fram emot nästa drag

Nja. Det var rätt länge sedan WoW var på topp, nuförtiden vågar jag påstå att FFXIV är bättre. Även om det också har fördummats en hel del sedan Stormblood.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

För oss eller för den kinesiska marknaden(mobil) och investerare? (Ni kan nog gissa till vilket alternativ min röst gick till...)

Medlem
Skrivet av ubn87:

Tycker det är konstigt hur deras förtroende sjunker. Vad har de släppt som är så dåligt?

Det går väl knappast att bli så kritiskt och gnällig för de planerar mobilspel och ej släppt nytt Diablo till pc?

Visst har Owerwatch tappat spelare och lite glans men det är fortfarande ett mycket bra spel.

Tror problemet är att de ändrade för mycket i WoW till exempel och verkar har bara lagt ner. Det syns på deras arbete i loot design. Allt ser likadant ut. Diablo 4 förväntades att få en teaser åtminstone på förra Blizzcon men istället blev spydiga kommentarer till missnöjda fans. Overwatch fick sitt esport stöd nerlagt. Hearthstone? Spelar man de fortfarande?. Gjorde de inte nåt moba med? kommer inte ihåg.

De e lite så man ser Blizzard nu. Känns inte så mycket som att pengar skulle vara problemet. Mer hur deras riktning går när det kommer till spelutveckling. De chansar mer nu istället för att ta sin tid som de gjorde förr. Och så går det för lång tid när de försöker rädda något projekt.

Inaktiv

Mitt förtroende var redan ganska lågt för Blizzard men trots detta så fortsätter de sänka sin nivå. Alltid något som de lyckas med...

Skrivet av anon_326725:

Jag har! De är fortfarande ÖVERLÄGSET bäst på MMO, RTS och aRPG-fronten.

Finns inga spel som tagit ner dem från tronen ännu (Nu kommer alla PoE-fanboys gråta för det)

Ser fram emot nästa drag

Haha, bästa MMO har de aldrig haft. Bästa ARPG kan diskuteras, de kanske hade det med Diablo men förlorade det till PSO så det var kortvarigt. Warcraft och Starcraft spelen var visserligen formidabla spel men bästa RTS fölrorade de år 2006 (till CoH) och har aldrig återfått kontrollen sedan dess.

Medlem
Citat:

Han konstaterar överraskande nog att själva utvecklarteamen har fått mer folk snarare än färre.

Är väl inte superförvånande egentligen. Nedskärningarna gällde väl främst e-sport divisonen framförallt kring Overwatch. Och spelen såhär långt är ju fortfarande både konsekvent bra och konsekvent lukrativa. Finns väl ingen anledning att skära ner där.


signatur

subterranean homesick alien

MEG
Medlem

R.I.P Blizzard


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv
Skrivet av anon_319742:

Haha, bästa MMO har de aldrig haft.

Går ju inte att ta det där på allvar.
Det är allmänt erkänt att WoW är det absolut bästa och att det inte finns något som klmmer upp i samma klass i den typen av MMO.

Får väl säga som vanligt. Agree to disagree

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Går ju inte att ta det där på allvar.
Det är allmänt erkänt att WoW är det absolut bästa och att det inte finns något som klmmer upp i samma klass i den typen av MMO.

Får väl säga som vanligt. Agree to disagree

Varför?

Medlem

@anon_326725: Final Fantasy 14 är ju iof riktigt bra. Kommer nytt innehåll i bra intervaller via patches och nästa expansion släpps nästa månad

Medlem

Blizzard har ju enligt mig inte släppt något halvdant, dåligt och opolerat spel. (HOTS Kanske är undantaget som bekräftar regeln) Och vem vet Diablo till mobil kanske är svinbra för dem som gillar mobilspel.

Blizzard släpper ju inte spel som de inte är 100% nöjda med, vilket är bra. Men dagens kidz gråter blod för att D4 inte kommit än, vad fan hur länge fick ni inte vänta mellan D2 och D3 eller mellan SC1 och SC2.

Jag själv väntade med spänning många år på det beryktade project Titan, som aldrig blev av. Och tur det att Blizzard faktiskt vågar lägga ner något som inte är bra enligt dem själva. Så vi inte får spel som Fallout 76 från dem...


signatur

IDKFA

Medlem

Mitt förtroende är i princip oförändrat.
Att Diablo Immortal visades upp (istället för Diablo 4, vilket även jag hade föredragit) gjorde mig ingenting, eftersom de redan innan Blizzcon gick ut och bad fansen att hålla nere sina förhoppningar när ryktena om Diablo 4 började ta fart.
Enda riktigt stora problemet med WoW är att det inte finns så mycket att göra utanför raids och mythic+, men har man tid att lägga på det så är det fortfarande ett av de bättre MMO-spelen som finns idag, och ett av de största. Kom ihåg att WoW fyller moped i år, hade det inte kommit en stor dipp så hade i alla fall jag blivit förvånad.

Med det sagt så spelar jag i dag inte något ifrån Blizzard, med undantaget att jag hoppar in i en ny season på Diablo 3 lite då och då, men det är allt. Längtar minst lika mycket som klagomuren på att de ska utannonsera diablo 4, men ser hellre att de inte visar något förrän de är nöjda med spelet, så att vi inte får ett nytt diablo 3.

Skrivet av Pholiage:

Overwatch fick sitt esport stöd nerlagt.
Hearthstone? Spelar man de fortfarande?

Killen med koll.
Heroes of the Storm
https://www.polygon.com/2018/12/14/18141331/heroes-of-the-sto...

Overwatch
https://variety.com/2019/gaming/news/overwatch-league-opening...

Hearthstone
https://www.statista.com/statistics/323239/number-gamers-hear...

Medlem

De är fortfarande grymt bra.
Hearthstone är fantastiskt kul. Overwatch med. Och bägge går att spela setiöst,eller mer slappt som jag gör.
De lämnar inte sina spel I sticket i första taget heller utan putsar,polerar och expanderar. Tilö och med D2 och WC3 har väl fått micro patchar senaste året.

Medlem

På grund av Overwatch så är mitt förtroende fortfarande högt. De skapar en helt ny värld i en genre de aldrig rört förut, och de gör det med bravur!

Medlem
Är vi verkligen förvånade?

Activision/Blizzard är ett företag som har lönsamhetspress på sig. Det ter sig naturligt att dom måste/tvingas blidka investerarna och detta betyder att man inriktar sig på det som är mest lönsamt. Trist men vad skulle vara alternativet, fusion med EA? Sedan har jag inte många uns förtroende till att man verkligen vill "...bevisa för sin spelarbas och sig själva" att vadå? Att dom fortfarande kan det här med spel? Skitsnack vi vet redan att dom kan, man vill ha return on investment och inget annat. Och varför vi inte får mer Diablo innehåll är för att man inte behöver pynta en månadskostnad.

...rant end.

Medlem

Som flera är inne på är det väl egentligen inte så mycket fel på det de har ute på marknaden nu (nåja!). Wow, Diablo, SC2, OW - för mig är det inget snack om att de är ledande spel i sina kategorier. Men, va fan... släpp något nytt! Fattar att det är omöjligt ur företagets perspektiv att släppa wow så länge det genererar en massa pengar, men fan vad grymt det vore om de bara flyttade alla utvecklingsresurser till ett nytt projekt. Sedan Titan visade sig bli OW har jag gått och varit besviken över vad vi kunde ha fått. Utveckla och omdefiniera MMORPG igen!

Medlem

Väntar fortfarande på Starcraft: Ghost, jag vet hur det är att vänta på spel, spel som Prey och Duke Nukem Forever minns jag fortfarande hur länge jag väntade på. Kan hålla med om att det inte släppt något dåligt spel i mitt tycke är de inte i samma klass som deras äldre spel, som sagt jag har väldigt stora krav på Blizzard, precis som jag hade en gång i tiden då Bioware var en av de bästa inom RPG, men jag har sett hur Activision haft en stor påverkan på spel som de släpper. Diablo 3 tvivlar jag stort på att Blizzard hade släppt när spelen gavs ut av Sierra och av det jag spelat av Torchligt så anser jag det spelet vara mer i stil med Diablo 2 än det jag sett från Diablo 3. Blizzard saknar de personer som gjorde företaget till vad det en gång i tiden var, precis som Bioware, Rare och andra utvecklare som är anledningen till att de kunde skapa alla grymma spel som alltför ofta får mediokra uppföljare.

Och det går fortfarande att göra spel som jag är intresserad av, det är inte som att jag förväntar mig spel som inte går att skapa. Jag ser dock dessa mer hos utvecklare som inte jobbar för stora utgivare och jag imponeras gång på gång över hur små studios kan göra så mycket mer intressanta spel än de som har betydligt mer pengar. Detta kommer inte hålla i längden, det går inte att göra spel efter "kvantitet" modellen, det var det som ledde till den stora spelkraschen under 80-talet och jag ser en hel del likheter idag med då. Om AAA-industrin inte börjar fokusera på kvalitet framför kvantitet kommer vi snart ha ännu en spelkrash, för de stora utgivarna kommer den kännas rejält, jag sätter dock mitt hopp till aktörer som inte är ägda av dessa företag. Och det finns undantag, än idag gör Sony och Nintendo spel som "levererar" (och då pratar jag inte om försäljning).

12
Skriv svar