Hur ska en bra recension vara?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

När sedan den grymma verkligheten är avklarad är det fritt fram att raljera kring känslor och mjuka värden samt ge ett separat betyg kring detta för dom som bryr sig, även om jag tycker att detta borde kunna utläsas i texten och inte betygsättas.

Wow, så det som du kallar "mjuka värden" och "känslor" tycker du inte ska betygsättas? Med andra ord hur kul/givande/utmanande osv spelet är ska inte ingå i betygssättningen? Hänger inte med alls. Ren teknisk genomgång då som digital foundry min/medel/max fps och eventuella buggar? Är det ens en recension? Snarare en teknisk genomgång.
Recensera ett spel med att endast gå igenom tekniska aspekter är lika konstigt som att recensera ett grafikkort endast baserat på känslor.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Låt mig vara djävulens advokat då För att "det har visat sig riktigt bra" för dig så betyder det inte att det stämmer för alla andra trots att de kanske också "brinner" för genren även om de ger ett spel dåligt betyg. Som sagt, recensioner är subjektiva och vem kan bestämma om någon är "trött" på en viss genre. Kan ju faktiskt vara så att "det här har vi sett förut" eller "tillför inget nytt" stämmer i den recencentens värld. Trots allt stämmer väl det på en hel del spel?

Självklart behöver inte personen ha samma åsikt om spelet. Som jag skrev, det jag kollar upp är om det finns ett genuint intresse för temat och att recensenten inte tröttnat på temat.

Om sedan våra åsikter om spelet skiljer sig spelar förstås ingen som helst roll för sånt är ju subjektivt.

Recensenten får givetvis skriva att spelet "tillför inget nytt" och som du skriver så stämmer det säkert för recensenten. Men för mig som läsare är det en tydlig signal om att det är en "trött recensent" som egentligen borde ta en lång paus från den här typen av spel och komma tillbaka när intresset finns där igen. Som läsare säger jag i det läget "Pass!" och väljer en annan recension istället.

Medlem

@Nemo: Fair enough!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Om beskrivningen av ett spel och förståelse för varför man sätter ett visst betyg så förstår jag inte hur man kan vara fullt ut objektiv när man beskriver ett spel i en recension? Skulle bli mycket märkligt. Spoila storyn och buggsammanfattning med ett betyg på slutet eller? Att recensera ett spel/film/serie/bok som förhoppningsvis innehåller känslor och narrativ är långt ifrån att recensera en brödrost där jag förstår att objektivitet är att föredra.

Hoppas att du har överseende med detta, men jag har tagit den här debatten så många gånger att jag tröttnat på den (bland annat i tråden på det där blogginlägget). Jag har hört ditt argument förut, du har säkert hört mina motargument (?). Hursomhelst så tänker jag inte fortsätta debattera det här bortom detta inlägg.

Men av respekt, i korthet handlar det inte om att vara perfekt objektiv - utan att undvika allt för mycket tyckande eller att tala om för läsarna om huruvida man gillar något eller inte. Utan att beskriva hur spelet är och låta läsarna själv besluta vad de tycker.

Att ha åsikter och tycka är inte en profession i min mening. Att kunna förmedla vad något är på ett underhållande och intresseväckande sätt är det svåra med att recensera. Vad som gör ett spel bra eller dåligt är oftast inte heller något man behöver tycka så mycket om - istället kan man beskriva vad spelet erbjuder.

Ju mer jag läser (exempelvis) hur fantastiskt roligt någon har i vart och vartannat stycke, eller hur smaklöst det är med X i ett spel så tröttnar jag väldigt fort på recensionen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Hoppas att du har överseende med detta, men jag har tagit den här debatten så många gånger att jag tröttnat på den (bland annat i tråden på det där blogginlägget). Jag har hört ditt argument förut, du har säkert hört mina motargument (?). Hursomhelst så tänker jag inte fortsätta debattera det här bortom detta inlägg.

Men av respekt, i korthet handlar det inte om att vara perfekt objektiv - utan att undvika allt för mycket tyckande eller att tala om för läsarna om huruvida man gillar något eller inte. Utan att beskriva hur spelet är och låta läsarna själv besluta vad de tycker.

Att ha åsikter och tycka är inte en profession i min mening. Att kunna förmedla vad något är på ett underhållande och intresseväckande sätt är det svåra med att recensera. Vad som gör ett spel bra eller dåligt är oftast inte heller något man behöver tycka så mycket om - istället kan man beskriva vad spelet erbjuder.

Ju mer jag läser (exempelvis) hur fantastiskt roligt någon har i vart och vartannat stycke, eller hur smaklöst det är med X i ett spel så tröttnar jag väldigt fort på recensionen.

Tror inte jag har uttryckt min åsikt i frågan förut och heller inte läst din All respekt för att du är trött på att debattera frågan men du skrev ju trots allt i tråden
Så, here goes:
"Att beskriva hur ett spel är" antar att du menar hur "storyn" går om man ska vara fullt ut objektiv, annars blir det svårt att inte lägga in värdeord vilket vore subjektivt. Inte intressant för mig, kan se playthroughs på youtube om det vore det jag vore ute efter.

"Att kunna förmedla vad något är på ett underhållande och intresseväckande sätt är det svåra med att recensera."
Håller 100% med.

" Vad som gör ett spel bra eller dåligt är oftast inte heller något man behöver tycka så mycket om - istället kan man beskriva vad spelet erbjuder. "
Blir fortfarande ingen grund för en recension enligt mig, jag vill veta vad recensenten tycker är bra och dåligt. Självklart sållar jag och tar reda på mer om tveksam. Tror de flesta klarar det.

All respekt för dina åsikter.


signatur

7900XTX
7800X3D

Inaktiv

Jag har just nu inget jättebra exempel på hur en bra recension ska vara. Ett av mina senaste spelköp var Two Point hospital vilket delvis var baserat på er recension och jag hade kul med det en 30-35 timmar i alla fall så det var väl en recension som jag kan hålla med om.
Däremot kan jag säga hur en recension definitivt INTE ska vara:

https://www.fz.se/recension/274402-recension-destiny-2

Detta är ett riktigt lågvattenmärke från FZ och jag tror majoriteten av spelarna håller med. Destiny (1) fick mängder med kritik för att vara halvfärdigt och sakna åtminstone hälften av allt content ett fullprisspel av den typen kan förväntas ha. Efter 3 expansioner så hade äntligen Bungie återfått en stor del av det förtroende de tappade med 1'an.
Sedan kommer Destiny 2 och gör precis samma misstag som 1'an fast värre. Spelet är verkligen fattigt på content och mängder av spelare är arga på Bungie för att göra samma misstag som förra gången.
Ändå så hävdar FZ att Destiny 2 är: "Fullmatat med innehåll". Det måste nog vara bland de största lögner jag har sett i en recension. Alternativt så har recensenten gjort en alldeles förhastad bedömning av spelet och saknar kunskap om föregångaren.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag har just nu inget jättebra exempel på hur en bra recension ska vara. Ett av mina senaste spelköp var Two Point hospital vilket delvis var baserat på er recension och jag hade kul med det en 30-35 timmar i alla fall så det var väl en recension som jag kan hålla med om.
Däremot kan jag säga hur en recension definitivt INTE ska vara:

https://www.fz.se/recension/274402-recension-destiny-2

Detta är ett riktigt lågvattenmärke från FZ och jag tror majoriteten av spelarna håller med. Destiny (1) fick mängder med kritik för att vara halvfärdigt och sakna åtminstone hälften av allt content ett fullprisspel av den typen kan förväntas ha. Efter 3 expansioner så hade äntligen Bungie återfått en stor del av det förtroende de tappade med 1'an.
Sedan kommer Destiny 2 och gör precis samma misstag som 1'an fast värre. Spelet är verkligen fattigt på content och mängder av spelare är arga på Bungie för att göra samma misstag som förra gången.
Ändå så hävdar FZ att Destiny 2 är: "Fullmatat med innehåll". Det måste nog vara bland de största lögner jag har sett i en recension. Alternativt så har recensenten gjort en alldeles förhastad bedömning av spelet och saknar kunskap om föregångaren.

Kan ibland misstänka att recensenten inte spelat klart spelet, inte bara här utan genomgående på de flesta siter. Finns så klart en press på sig att få ut snabba recensioner ofta. Ingen aning om så är fallet här dock..
Skulle vara bra om det fans svart på vitt hur många timmar recensenten spenderat med spelet, eventuell level o.s.v. och även om eventuella föregångare spelats.
Bra poäng, även om jag tvivlar på att de flesta vill vara så transparenta? Skulle lätt kunna bli gnäll såsom; spelat 49 timmar, men efter timme 50 endgame är då det blir riktigt bra..
Rena single player spel ska såklart alltid spelas ut fullt imo innan slutlig recension.
Att dela upp recensionen i två med långa spel eller spel utan riktiga avslut som i fallet med Division 2 är jättebra, problemet är att det stod bara i första recensionen hur långt det var spelat, inte i recension 2 om det var spelat ända till wt5 (slutnivån). Kanske inte gjort mycket för betyget men vore ändå något jag skulle vilja veta.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av Tobias Solem:

Jag skrev ett blogginlägg här på FZ om det här för rätt länge sedan. Men jag har ingen aning om vart det tog vägen.

Hursomhelst så har jag oerhört svårt för recensioner fulla av subjektivism.

Inlägget ligger här.

Rent krasst tycker jag det faller på att du sätter likhetstecken mellan tester och recensioner. Det är två olika saker. Tester är något mätbart ("Så många FPS får du med Nvidias nya grafikkort") och recensioner en åsikt "Så bra är Delta Force 2"), men du argumenterar utifrån att det mätbara är det rätta, åsikter förkastligt - det skribenten tycker är irrelevant.

Då är frågan - hur mäter man spel? Vad ska tas upp i mätningen, vad ska skippas. Och viktigt - vilken objektiv, neutral fakta baserar man dessa val på? Man kan ju beskriva spelets innehåll ("Det rullar i 4 000 fps, har 893 banor, kostar 2 kronor, är 12 minuter långt, ..." men så fort man värderar detta - "12 minuter speltid är ett jävla skämt!" - är man inne på det du kallar subjektivism.

Jag tycker inte det håller. Spel är kultur, upplevelser, inte mätbara fakta.


signatur
Medlem
Skrivet av alias:

@Nemo: Fair enough!

Jo, jag kan väl nämna att en recensent som är både rutinerad och skicklig (enligt mig 😉) klarar av att både beskriva spelet på ett ärligt sätt och även i förbifarten påpeka att vi har sett allt i tidigare spel, men det görs på ett sätt som gör att läsaren får avgöra om det är positivt eller negativt. Någon "trötthet" från recensenten märks över huvud taget inte, trots att jag som läsare känner på mig att den här personen måste ju ha spelat massvis med liknande spel.

Till exempel, istället för att det står "det här spelet tillför inget nytt" så kan det stå "om du gillar spel x och y och vill ha mer av samma vara så är chanserna goda att du kommer att gilla även det här spelet".

Båda texterna säger i stort sett samma sak, men jag själv föredrar den sistnämnda texten alla dar i veckan. 😁

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jo, jag kan väl nämna att en recensent som är både rutinerad och skicklig (enligt mig 😉) klarar av att både beskriva spelet på ett ärligt sätt och även i förbifarten påpeka att vi har sett allt i tidigare spel, men det görs på ett sätt som gör att läsaren får avgöra om det är positivt eller negativt. Någon "trötthet" från recensenten märks över huvud taget inte, trots att jag som läsare känner på mig att den här personen måste ju ha spelat massvis med liknande spel.

Till exempel, istället för att det står "det här spelet tillför inget nytt" så kan det stå "om du gillar spel x och y och vill ha mer av samma vara så är chanserna goda att du kommer att gilla även det här spelet".

Båda texterna säger i stort sett samma sak, men jag själv föredrar den sistnämnda texten alla dar i veckan. 😁

Skulle själv föredra om det stod "om du gillar spel x och y och vill ha mer av samma vara så är chanserna goda att du kommer att gilla även det här spelet, men jag tycker inte det tillför något nytt" om det nu är vad recensenten tycker.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spel är kultur, upplevelser, inte mätbara fakta.

Väl sagt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av SID 6.7:

Den som bestämmer värdet av "faktan" är givetvis recensenten. Sedan gäller det att samma skala används lika för alla spel. Bocka av enligt samma lista varje gång.

När sedan den grymma verkligheten är avklarad är det fritt fram att raljera kring känslor och mjuka värden samt ge ett separat betyg kring detta för dom som bryr sig, även om jag tycker att detta borde kunna utläsas i texten och inte betygsättas.

Som någon skrev ovan. John "Total Bisciut" Bain var mycket bra på att visa upp tekniska kvalitéer eller tillkortakommanden i sina spelvideos.

Gör en mall för vad som ska finnas med i en spelrecension. Var noga med att den dels passar alla typer av spel, dels täcker in varje viktig aspekt för varje tänkbar genre. Och gör den framtidssäkrad, så vi slipper besväret att ändra betyg på alla spel när det kommer en ny genre. Skicka den sen till mig på tomas@fz.se. Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Gör en mall för vad som ska finnas med i en spelrecension. Var noga med att den dels passar alla typer av spel, dels täcker in varje viktig aspekt för varje tänkbar genre. Och gör den framtidssäkrad, så vi slipper besväret att ändra betyg på alla spel när det kommer en ny genre. Skicka den sen till mig på tomas@fz.se. Tack!

Ok, jag gör det, "raljera" var ju ordet och hårda värden..

  • min/medel/max fps med respektive dator konfig/konsoll

  • buggar

  • pris

  • beskriv sen storyn i detalj rakt upp och ner utan några värdeord

Behövs inte mycket mer.
Sätt sen betyg 0-100 på det hela så är jag nöjd.
Köper allt över 90


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Skulle själv föredra om det stod "om du gillar spel x och y och vill ha mer av samma vara så är chanserna goda att du kommer att gilla även det här spelet, men jag tycker inte det tillför något nytt"

Det funkar också.

Det kan gå åt båda hållen i det fallet. Om jag sedan tidigare vet att jag gillar ungefär samma spel som recensenten så kommer jag antagligen att känna att jag kan skippa spelet ifråga.

Å andra sidan, om det råkar vara en recensent som sågat ett spel tidigare som jag själv gillade riktigt mycket, så kan en text som ovan vara en rätt stark signal om att det kan vara ett riktigt bra spel som jag bara måste ha (vilket faktiskt har hänt och visat sig stämma dvs spelet har varit fantastiskt bra! 😄 )

Redaktör
Skrivet av alias:

Ok, jag gör det, "raljera" var ju ordet och hårda värden..
min/medel/max fps med respektive dator konfig/konsoll
buggar
pris
behövs inte mycket mer.
Sätt sen betyg 0-100 på det hela så är jag nöjd.
Köper allt över 90

Kom ihåg bilaga när ni mailar! Ska innehålla följande fakta:

- Det finns ca 49 328 möjliga datorconfigs, ca fyra konsolversioner. Hur många poäng drar var och en från betyget?
- Trög laddtid - bugg! Eller möjljigen att jag har full/trasig/12 år gammal hårddisk - faller det under bugg? Om ja, hur många poäng drar det från betyget?
- Kostar X kronor. Hur många poäng drar det från betyget?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kom ihåg bilaga när ni mailar! Ska innehålla följande fakta:

- Det finns ca 49 328 möjliga datorconfigs, ca fyra konsolversioner. Hur många poäng drar var och en från betyget?
- Trög laddtid - bugg! Eller möjljigen att jag har full/trasig/12 år gammal hårddisk - faller det under bugg? Om ja, hur många poäng drar det från betyget?
- Kostar X kronor. Hur många poäng drar det från betyget?

Äh, är inte så pjåkig, bara känslorna och beskrivningar av narrativets eventuella kvalitéer eller ickekvalitéer slopas. Räcker nog så.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av alias:

Äh, är inte så pjåkig, bara känslorna och beskrivningar av narrativets eventuella kvalitéer eller ickekvalitéer slopas. Räcker nog så.

Dåså! Ny Days Gone-rec kommer måndag morgon.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Dåså! Ny Days Gone-rec kommer måndag morgon.

Ser fram emot det En riktig "recension" utan känslor och egna reflektioner för en gångs skull! Akta bara så inte sweclockers gubbarna/gummorna blir sura då ni eventuellt i förlängningen tar över deras jobb

Ärligt talat blir nästan mörkrädd då så många inte tycks förstå vad skillnaden är mellan spel/kultur/musik/film/bok (och jag tycker definivt spel tillhör denna gruppen) och hårdvara såsom bilar/kylskåp/gräsklippare recensioner är? Mitt favoritspel tillhör snarare min favorit film än min favorit gräsklippare (om jag hade någon).
Ska dessa kategorier recenseras och bedömas på samma premisser och sätt? Så klart inte!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Något som jag tycker är viktigt som sällan tas upp är fysiken. Mest i spel som innehåller körbara fordon. Själv tycker jag att GTA 5 har riktigt bra körkänsla medan Watch Dogs har en irriterande arkad känsla. Ett aktuellt exempel är Days Gone där jag tycker att motorcykelns styrning är riktigt bra medans accelerationen är jättekonstig. Att man kan rulla fritt i en backe snabbare än man kan köra med full gas gör mig väldigt irriterad.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Detta är väl lite snabbt vad som är viktigast för mig:

Inledning

Det skall framgå tidigt i recensionen vilka plattformar titeln finns på och vilken plattform spelet testades på, samt om det spelades med handkontroll eller tangentbord och mus. Om det är på en dator, gärna lite specs.

Spelmoment

  • En beskrivning av storyn och är den tunn eller inte?

  • Hur bra passar det man gör i spelet in i storyn?

  • Spelet kanske inte är i behov av en story? (T ex CS: GO)*

  • Kvaliteten på grafiken

  • Den grafiska stilen: passar den in på spelet?

  • Kvaliteten på ljudet

  • Fysiken i spelet

  • Hur bra är röstskådisarna

  • Animationerna

  • Är det moment som bara drygar ut på tiden för att förlänga speltiden utan att tillföra något?

  • Grinding? Måste man lägga ned (onödigt) med tid för att låsa upp områden, quester eller annat för att komma vidare?*

  • Crafting: Hur är det att finna material, recept, blueprints, crafting tables osv osv*

  • GUI: snabbt eller omständligt?

  • Kontrollerna och styrningen: känns det Ok på tangentbord och mus eller är det handkontroll-anpassat?

  • Inställningsmöjligheter: går det att t ex anpassa GUI och ikoner (vägledning), feedback osv osv.

  • Hur många spelare: SP, MP, Coop ev group quests/raids. Går det att spela själv, men att t ex rewards blir sämre?*

  • Frustrerande moment: Saker som förstör upplevelsen, t ex karaktären tenderar att fastna i miljön eller att man upplever saker som "där borde jag kunnat ha gått upp, men det är en osynlig vägg" eller liknande.

  • Buggar: Kanske onödigt att nämna. Olika "buggnivåer"; (1) Kosmetiska saker som texturer eller konstiga animationer, men kanske inte pajjar upplevelsen nämnvärt. (2) Irriterande saker som pajjar upplevelsen. (3) Saker som gör det svårt att spela spelet, tex NPC som fastnar eller items som inte fungerar. (4) Spelförstörande saker, en quest inte går att slutföra, spelet kraschar eller annat som gör det ospelbart.

* Inte alla punkter kanske passar in, det beror ju på speltyp/genre.

Generellt

Angående rätt recensent på rätt recension så kan det ju bli fel åt båda hållen. Om en person recenserar ett spel som tillhör en serie eller genre som personen älskar, så kommer troligen betyget färgas av det också precis som om personen skulle hata genren. Det är ju lika illa om ett spel får en 5:a, som kanske av andra recensenter skulle få en 4:a eller kanske till och med en 3:a som att ett spel sågas bara för att recensenten ogillar genren eller tycker just den serien är kass. Ett andra uttalande i en liten box med ett par meningar från en annan recensent vore bra. En recensent kanske missar något som en annan ser med en gång(?).

Ev. uppföljning

Om det är ett spel som fått mycket nytt content och/eller patchar som korrigerar mycket så ser jag gärna en uppföljning där samma recensent spelar spelet igen. Skillnader tas upp, har det blivit bättre eller sämre? Tillförde content tid/spelvärde som kanske saknades i vid release?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@Harakiri:
@SID 6.7:

Viktigt att nämna att TotalBiscuit aldrig recenserade spel, något som han själv var väldigt tydlig med att påpeka vid flera tillfällen. Hans nisch var den tekniska delen av PC-spelande och konsolportar, i kombination med ett första intryck av spelet. Frågan är ju hur långt man ska gå med det tekniska i en recension. Buggar bör naturligtvis nämnas, men buggar kan också vara hårdvaruberoende, dvs de kanske bara uppkommer med AMD-grafikkort och recensenten har nVidia.

Ska man ha riktigt bra prestandaanalyser och teknikgenomgångar så är ju det nästan ett test i sig, utöver recensionen. Jag vet att FZ vid något/några tillfällen lagt upp trådar i stil med "Hur är din prestanda i The Division 2" där man kan posta sina specifikationer, vilka inställningar man kör med och hur spelet presterar. Det ger åtminstone en lite bättre bild av spelets tekniska sida än att Calle skriver i recensionen att det rullar fint på deras RTX 2080 i spelrummet på redaktionen.

Sweclockers lägger upp grafikkortstester för vissa speltitlar ibland. Tyvärr tycker jag de är lite begränsade eftersom de oftast verkar maxa alla inställningar och ange vilka fps de får med olika grafikkort. Skulle var mycket mer intressant om de:
1. Gick igenom vilka inställningsmöjligheter som finns i menyerna.
2. Listade ett antal vanligt förekommande grafikkort.
3. Testade fram en inställningsprofil som ger bra spelprestanda (typ 60fps) med just det grafikkortet.

Det är mer intressant för läsaren att se vilka inställningar de kan spela i med sitt grafikkort, än att se att de får 42 fps average i 1440p och grafiken på max. I det läget kanske man kan få stabila 60 bara genom att vrida ner ett antal inställningar ett snäpp eller två, och det är vad Sweclockers borde testa i det läget, istället för att ställa grafikkorten mot varandra (för det är ju trots allt inte en kamp mellan grafikkortet, så vilket grafikkort som är snabbast med maxad grafik är ointressant).

Medlem

@Tomas Helenius: Du låter nästan lite bitter. Var kaffet extra kallt under fredagen?

Medlem
Skrivet av Bennii:

@Tomas Helenius: Du låter nästan lite bitter. Var kaffet extra kallt under fredagen?

haha har full förståelse för att det ibland måste kännas en aning otacksamt att recensera en produkt, spel m.a.o när till och med det grundläggande i vad en recension faktiskt är ifrågasätts som ett brev på posten.
Alltså inte postnord då..


signatur

7900XTX
7800X3D

Moderator | Testpilot
Skrivet av alias:

haha har full förståelse för att det ibland måste kännas en aning otacksamt att recensera en produkt, spel m.a.o när till och med det grundläggande i vad en recension faktiskt är ifrågasätts som ett brev på posten.
Alltså inte postnord då..

Vilket också är så tråkigt. Calle, Jocke och Tomas har jobbat med detta i flera år, och även om de inte är perfekta (Det är ingen av oss) så har de ju rätt så bra koll på vad en bra text bör innehålla.

Problemet många gör att de gnäller istället för att berätta vad de själva föredrar och ge konstruktiv kritik. Jag hade personligen en liten diskussion med folket från Player 1 på Facebook. Här finner du deras betyg och vad de står för.

5/10 "Bra hantverk".
6/10 "Utmärkt hantvärk".
7/10 "Toppklass"
.

Förde en diskussion om hur de tänker med sina betyg, varför de väljer de orden för betygen och annat. Vi kom allihopa därifrån lite klokare än tidigare, och även om jag inte håller med i hur deras upplägg ser ut så fick de vad jag skulle anse bra feedback. Sedan om de kommer göra något med det är ju en annan sak, men bättre det än allt gnäll det vanligtvis kan vara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Då jag själv inte bryr mig nämnvärt så vill jag inte ha FÖR mycket av det tekniska. FOV sliders , låsta frame rates och allt vad det kan vara.
Jag vet att det är livsviktigt för andra,så för all del nämn det . Men överlåt de långa essäerna om grafiknörderi till folket i kommentatorsfälten

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vilket också är så tråkigt. Calle, Jocke och Tomas har jobbat med detta i flera år, och även om de inte är perfekta (Det är ingen av oss) så har de ju rätt så bra koll på vad en bra text bör innehålla.

Problemet många gör att de gnäller istället för att berätta vad de själva föredrar och ge konstruktiv kritik. Jag hade personligen en liten diskussion med folket från Player 1 på Facebook. Här finner du deras betyg och vad de står för.

5/10 "Bra hantverk".
6/10 "Utmärkt hantvärk".
7/10 "Toppklass"
.

Förde en diskussion om hur de tänker med sina betyg, varför de väljer de orden för betygen och annat. Vi kom allihopa därifrån lite klokare än tidigare, och även om jag inte håller med i hur deras upplägg ser ut så fick de vad jag skulle anse bra feedback. Sedan om de kommer göra något med det är ju en annan sak, men bättre det än allt gnäll det vanligtvis kan vara.

Jag läste en hel del PCG när det begav sig, men har alltid varit lite skeptisk till betygsskalan 0-100. Vad avgör egentligen om ett spel får 92 av 100 eller om det får 93 av 100? Det känns mest som ett tärningskast av recensenten avgör den skillnaden.

Det är mycket därför jag gillar FZs betygsskala, och försvarar den i diskussioner som uppkommer. Den har tillräckligt få steg för att skillnaden ska bli tydlig, och varje betygssteg är kortfattat men noggrant motiverat.

Behövs betyget? I fallet med FZ, på sätt och vis inte. Att betygsskalan är så bra definierad innebär att de egentligen skulle kunna ta bort själva siffran, och bara behålla betydelsen av betygssteget. Spelet är "Bra" istället för "3 av 5 - Bra". Men personligen gillar jag trean, och hoppas de behåller den.

Dödgrävaren

Beror till stor del på vad det är för spel tycker jag. I ett FPS så bör man ju prata om vapenkänsla, grafik, AI-beteende, grafikinställningar, kartdesign, multiplayer etc.

I ett äventyrs-spel så bör man istället prata kring storyn, beskriva den lite vagt och istället diskutera kvalitén på karaktärer, manus, världsbygget, pusseldesign etc.

Sen så måste ju resenscenten själv få inflika med sina personliga upplevelser av spelet i fråga, och där så kommer det ju per automatik vara subjektivt.

Tycker betygsskalan är rätt irrelevant, 1-100 är ganska meningslös. 1-5 känns som det är allt som behövs, en 3a kan ju vara en 5a för rätt person. Beroende på varför det fått en 3a.

Medlem

Här är ett exempel på hur jag tycker att den lnte ska se ut. https://m.fz.se/recension/278381-recension-farming-simulator-...

Man får läsa om recensentens uppväxt men inte Särskilt detaljerat om spelet. Ingen direkt jämförelse med föregångare.
Ibland är det helt enkelt för mycket nonsens i era artiklar. Dessutom blir ibland kritiker av er påhoppade i kommentarerna vilket är helt onödigt.

Medlem

Det viktigaste är att spel som jag tycker om får höga betyg.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Det viktigaste är att spel som jag tycker om får höga betyg.

Tja, du är i alla fall ärlig


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

123
Skriv svar