Rocket League recensionsbombas på Steam

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jajjemen. Gillar även logiken i kommentarerna:

https://i.imgur.com/ZWCp7km.jpg

Väldigt udda logik där.

Får väl se hur dom gör med spelet men asså, recensionbombning i helhet är bara så konstigt för mig.
Jag köper spelet om ja vill ha de, för mig spelar plattform eller så inte roll överhuvudtaget.

Men det är jag det.

Medlem

Jag börjar bli innerligt trött på att bli spammad med nyheter om något som epic har gjort varje dag.

Jag kan inte vara enda personen som fullkomligt bryr mig skit i vad Epic gör eller inte gör?

Känns som man borde ta paus från alla spelmedier en tid tills folk har lugnat ner sig för denna hets med Epic games store har ju gått över all rim och reson. I både youtube och twitch chatten under Borderlands 3 streamen nyligen var det till 99% bara folk som spammade "STEAM!". Liksom, ge er nån gång... orka.

Medlem

Löjligt som vanligt, känns som 90% av steams användare är entitled som speljournalister kallar det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Keima:

Vadå att ett av de tveklöst mest populäraste spel på steam tas bort är inget att bli upprörd över?

Nej.

Geeks Gaming

Efter Rome2 bombningen så har jag typ tappat förtroendet helt när det gäller reviews och forumet på steam. Enda gången jag ev kollar in de är om det är ett mindre indie spel som jag vill ha lite mer info om.
Men tydligen är ju detta en så "basic" funktion så folk inte kan leva utan de och vägrar köpa spel om de inte finns.
Inte konstigt att typ devs överger deras steamforum.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag går lite fram och tillbaka på det där. Tycker också det är löjligt, men det finns inte så många bättre sätt att visa sitt missnöje på ett sätt som syns.

Varför ens vara missnöjd? Vad spelar det för roll? Dom som har det på steam kommer fortsätta ha det och få uppdateringar.

Medlem

Ärligt FZ. är detta verkligen en nyhet som är värd att skriva?

1. Detta är inget nytt. Epic gör det Epic gör. Folk blir arga. Epic bryr sig inte i vad de arga folket tycker. De ventilerar på steam reviews eftersom Epic inte lyssnar på andra plattformer/sociala medier. Random utvecklare blir upprörd.
2. FZ skriver om det.
3. Steams nya system tar bort recensions bombningen.
4. Allt är återställt.
/Repeat

Jag litar inte på Tim Sweeney och Epic och deras metoder skadar endast branschen i nuläget. Det finns en hel del videor om detta som är värda att se som t ex denna:


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av SilvaH:

1. Detta är inget nytt. Epic gör det Epic gör. Folk blir arga. Epic bryr sig inte i vad de arga folket tycker. De ventilerar på steam reviews eftersom Epic inte lyssnar på andra plattformer/sociala medier.

Tror du att Epic lyssnar när sexåringarna gnäller och sänker betygen på steam?

Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror du att Epic lyssnar när sexåringarna gnäller och sänker betygen på steam?

Nej. Just därför jag skrev att Epic inte bryr sig. Epic gör vad Epic gör och inget kan stoppa dem just nu.
Förutom Valve såklart. Om de går ut imorgon och synar Sweeneys bluff och säger 90/10 från Steam då är Epic körda. Dock är det svårt då Steams kostnader för deras infrastruktur är högre än Epics.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Synd för ett så bra spel och företag.

Stödjer inte skitföretag som EA eller Epic.

jkw
Medlem

Som utvecklarna av spelet själva nämnde; med epics resurser kan de ta spelet till högre nivåer än de i dagsläget har ekonomiska muskler och resurser till.

Ja, det är väl väldigt dumt att utvecklarna vill ta sitt spel till nya nivåer. Usch vilka hycklare de är, skäms borde de!

jbx
Medlem

Vem skriver dessa fejk-recensioner?
Själv är jag konsol-spelare och hänger inte riktigt med. Men det verkar som att det alltid skrivs på FZ, Reddit och andra siter om hur fel och pinsamt det är bomba på detta vis. Ändå är det tusentals eller mer om dagen som skriver dessa?? Har ni något ni vill erkänna?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Blir ju nyfiken på om nyheterna om att spel ska plockas bort följs av en kort period av högre försäljning för spelen på Steam, tror att många som tvekat passar på att köpa innan det försvinner.

Inaktiv

Är det här ens en värdig nyhet att hamna på förstasidan?

Medlem

Jag är så glad att jag inte är en del av detta. Jag kunde inte bry mig mindre om Epic och deras upptåg, det är som religiösa, finns bara en gud och det är steam, när någon försöker att vidga deras livssyn så lever dom i konstant denial. Oerhört roande för mig som utomstående att titta på när vuxna män försöker få sin röst hörd genom patetiska försök som att mass-bomba reviews som småbarn.

Medlem

Så mycket negativitet kring vad Epic gör. Andra bolag har arbetat så här i konsol-branschen väldigt länge utan att någon bryr sig nämnvärt.

En viss spelarskara som har lite lättare att ta illa upp? 😘

Moderator | Testpilot
Skrivet av Yabba:

Varför ens vara missnöjd? Vad spelar det för roll? Dom som har det på steam kommer fortsätta ha det och få uppdateringar.

Nu pratade jag generellt om recensionbomning och inte just detta fallet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

@SilvaH: Nu är jag inte red, men logiskt sett måste det här ju vara en av de bästa nyheterna just för att det genererar kommentarer och klicks. Tycker nyheten också berättar rätt så bra för de som inte är så insatta om hur Steam bekämpar den här typen av händelser.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av unoR:

Men fyfan vad löjligt.

Visa sitt missnöje på det enda sättet som syns för utvecklaren är inte löjligt. Jag håller med om att det borde finnas en bättre sätt att göra det på istället för att betygsätta spelen negativt. Kanske att man har sidor för varje utvecklare på steam med nyhetsflöde och folk kan kommentera nyheter och man generera ett utvecklarbetyg separat från spelets betyg. Rocket leauge som spel rekommenderas, men förtroendet för utvecklaren år 2019 är lågt. Skulle kanske fungera när fler och fler spel blir "games as service".

Sen är fan epic värre med löjligheterna. Detta postade Epic Games Director of Publishing Strategy i samband med nyheten om att Rocket leauge hade blivit utvecklaren hade blivigt uppköpt.

Skrivet av Thane:

Gjorde man samma sak när Obsidian köptes av Microsoft?

Det kanske folk gjorde, men det finns en viktig skillnad. När andra företag köper upp utvecklare så tar dom inte bort spelet/slutar sälja tidigare spel på andra butiker. Det är exakt det Epic sa att dom skulle göra och vad folk kritiserar. Obsidians spel går fortfarande att köpa på andra butiker än Microsoft store. Samma gäller Minecraft. När Valve köpte upp Campo Santo så tog dom inte bort Firewatch från andra butiker. Så som vanligt vill Epic ta bort saker från konsumenter snarare än att tillföra något.

Dom som kommer påstå att spelet kommer fortsätta fungera på steam som vanligt och inget kommer ändras säger jag bara: Vi får väl se. Epic har redan visat sina kort och backat lite för att undvika negativ PR. Saken är att det enda dom lovat är att fortsätta stödja versionen på steam för dom som har köpt det med uppdateringar. Vilket ger dom ett kryphål där dom kan släppa en ny F2P version av Rocket leauge på EGS senare där dom kan hävda dom inte behöver stödja den gamla versionen med uppdateringar längre för detta är ett annat spel.

Detta är spekulation baserat på hur Epic betett sig hittills, men innan vi sett hur deras "stöd" av steam versionen är och med tanke på att Epic ljuger i majoriteten av allt dom säger, så är fan deras egna ord om Rocket lauges framtid spekulation också.

Medlem

Gött åt Valve att dom har en hel armé frivilliga som aktivt engagerad I att Steam ska få behålla sitt monopol.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Gött åt Valve att dom har en hel armé frivilliga som aktivt engagerad I att Steam ska få behålla sitt monopol.

Oh sweet summer child....


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@uberpwnage2.0: Logiskt sett skulle även utvecklare m.m också förstå detta. Se bara hur Randy Pitchford ratade Steam pga. bombningen av Borderlands spelen där trots att deras nya system redan var i drift. Den snubben använde då inte logik. Han kollade inte upp något.

Sen måste man komma ihåg att många som läser saker på internet inte alltid läser hela artikeln utan endast rubriken. Och kollar man enbart på rubriken är det inte svårt att anta slutsatsen av rubriken.
Ur ett ekonomiskt perspektiv, ja visst då har du rätt då det genererar klicks. Men som nyhet känns det mest bara "meh, igen".
Man ska inte bara skriva nyheter som genererar klicks. Man ska skriva nyheter som är intressanta också.

Som jag sa tidigare. Att Epic gör det Epic gör och sedan att spel X blir recensionsbombat på Steam är inget nytt.
Det kommer ske fler gånger då spelarna har inget annat sätt att nå fram till utvecklare och utgivare inom spelbranschen.
Jag är nästintill 100% säker att i dagens klimat och inom denna bransch så lyssnar inte utvecklare och utgivare särskilt mycket på sina fans och kunder. Redan vid mikro transaktioner stod spelarna emot och utvecklarna samt utgivarna gav fan i det. Detta vet spelarna om. Att protestera i lugn och ro hjälper inte längre. Att fråga snällt hjälper inte längre. De lyssnar inte lägre, de bryr sig inte lägre. Pengarna talar. Och spelarna blir desperata i att få ut en reaktion ur utvecklare och utgivare så att de åtminstone lyssnar
och helt uppenbarligen så fungerar recensionsbombningar då alla reagerar på det. Därför kommer det inte att sluta.
Sen att det är helt meningslöst att hålla på med det och att Steam redan har en fix för det förändrar inget då det inte kommer ge med sig.

Personligen tycker jag recensionsbombningar är larv, slöseri på tid. Utgivarna och utvecklarna kommer inte lyssna ändå utan de blir bara mer "triggered". Men jag klandrar inte de som gör det. Jag förstår mycket väl varför de gör det. Och jag skulle aldrig vilja förbjuda det heller. Därför Steams fix är en sådan bra lösning som det är.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Oh sweet summer child....

mhm


signatur

subterranean homesick alien

Moderator | Testpilot

@SilvaH: Jo jag håller med om att recensionsbomba är töntigt.

Gällande rubrik och klicks så blir det lite vad man gör det till. Min gissning är att FZ lever på klicks, mest på annonserna då, men för att få annonser behöver de ha en aktiv och attraktiv sajt. Kort fattat, mycket klicks. Tycker ingenting är missvisande med rubriken. Utan den säger bara precis som det är, att spelet recensionsbombas. Sedan får läsare klicka sig vidare för att få reda på varför, med en länk som berättar att företaget som skapat spelet blivit uppköpta av Epic.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är det någon som kan förklara för mig varför Epic store är bra för oss spelare, jag har lite svårt att se det perspektivet just nu.
Som jag har förstått det så delar alla dessa butiker upp användarbasen för spelarna och ger i stort sätt alltid sämre funktionalitet än steam.
Att dom kan påverka marknaden på ett positivt sätt förstår jag men änsålänge så är ju det bara en möjlighet och inget som har bevisats i verkligheten.

Sen så har jag lite svårt för att folk håller Randy Pitchford bakom ryggen, han är ju en kontroversiell lögnare, knepigt att folk inte har koll på det.
Men allting handlar ju om lag nu för tiden och Borderlands 2 var ju ett bra spel, så det är väl därför som folk vill vara med i lag Gearbox, oberoende av hur knepig Pitchford egentligen är.

Att steam utvecklas långsamt och är feta(slöa och vill bara vill håva in pengar) är ju såklart ett problem, men Epic får ju bevisa att dom kan bättre för spelarna än att bara spekulera i hur det skulle kunna bli bättre med deras taktik, ge spelarna en bättre platform helt enkelt....

Jag har lite svårt att se en bra lösning som utvecklare och dom som håller i plattformarna skulle stödja, dom vill ju tvinga folk att bara använda deras plattform så achievements, chatt/tal-funktioner, sociala nätverk Etc kommer väl aldrig bli bra.
Konsolerna har ju en stor fördel när det kommer till det sociala eftersom att man köper en konsol med en stor användarbas och behöver inte installera 7 olika konkurrerande plattformar, lättare att hitta folk att spela med och som har liknande intresse helt enkelt(i teorin, Sony, Nintendo och Microsoft har lite att arbeta med här).

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

I min erfarenhet brukar det väl oftast inte vara något problem då Steam inte står för spelarservrarna, eller? Har då aldrig varit något problem att spela online mellan olika PC-plattformer.

Är väl främst när det kommer till Windows Store och steam det brukar vara problem. Har för mig att Microsoft till och med refundade cod iw vid något skede då spelarbasen var mer eller mindre död redan på releasedagen.

Och som nån annan också nämnde om något enstaka fall från gog


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Steam borde banna folk som recensionsbombar från att skriva kommentarer under en period, och efter upprepade överträdelser permabanna dem. Skitungar.

Medlem

Detta spelar ju absolut ingen roll, vad är det som är jobbigt med att ha fler klienter på sin PC. Jag har nog de flesta klienter som finns av intresse. Det är ju detta som är en av fördelarna med PC, allt är inte kontrollerat utav 1 plattform likt konsoll. Där har man ju inga val alls när det gäller klienter för t.ex. röstchatt, spelköp och annat. På PC kan jag helt enkelt välja att inte stödja en plattform genom att inte ge mina pengar till den. Däremot kan jag tycka att man ska kunna köpa de flesta spel på valfri plattform, men det är ju en utopi som inte kommer hända.

Varför folk vill ha monopol på PC så alla är beroende av endast en leverantör kan jag inte förstå.

12
Skriv svar