Veckans Xbox-nyheter #2

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #2

Ännu en vecka har passerat och även om inga världsomvälvande saker har skett på Xbox-fronten så händer det alltid något. Ni som läste förra Veckans Xbox-nyheter vet att min ambition med den här veckovisa tråden är att sammanfatta lite allt möjligt, stort som smått, som sker runt Xbox på ett ställe. Jag tar upp saker som det skrivits om här på FZ men även sådant som inte fått plats och förhoppningen är att det ska vara av intresse både för oss som leker med Xbox dagligen och för de som har ett mer allmänt intresse.

Självklart får ni gärna tipsa om fler saker som kan vara intressant/kul i kommentarerna som jag inte tagit upp i trådstarten!

Lets...Jump in!

Sea of Thieves Anniversary Edition släppt!

Sea of Thieves släpptes för lite mer än ett år sedan och Rare har kontinuerligt släppt uppdateringar sedan dess. Bland annat har man lagt till ett helt nytt område på kartan, npc-skepp, nya fiender och massor av annat. Nu har dock den största expansionen hittills släppts, så stor att spelet fått något som bäst kan liknas vid en nyrelease; Sea of Thieves: Anniversary Edition. Alla expansioner är så klart gratis för den som har spelet eller spelar via Xbox Game Pass! Den här expansionen vilar på tre stora pelare; The Arena, Hunter's Call och Tall Tales.

The Arena: Ett helt nytt pvp-mode där besättningar kämpar mot varandra i kortare matcher (24 min) på en mindre karta. Ett nytt Trading Company, Sea dogs, som man kan tjäna in reputation hos har hand om allt som har med The Arena att göra. Arenan är helt skild ifrån den vanliga spelvärlden i övrigt.

Hunter's Call: Fiske i Sea of Thieves! Äntligen! En av de mest önskade features från communityn är nu verklighet. Ett helt nytt Trading Company baserat runt jakt, fiske och cooking har lagts till för det ändamålet. Massor av olika sorters fisk, som håller till på olika platser, förhållanden, olika beten etc gör det till en utmaning att klara av alla commendations. Man kan även jaga djur! Utöver den vanliga reputationgrinden så har det även en annan funktion, i och med cooking så kan man nu göra sin egen mat för att bygga på healthbaren. Dels som vanligt, men rätt tillagat käk ger också en ny buffert-pool till hälsan. Vill man ge sig på större villebråd så ger den nya harpunen som alla skepp är utrustade med ett trevligt verktyg för att jaga haj, Megalodons och varför inte testa på Kraken...

Tall Tales: Shores of Gold: Story i Sea of Thieves? Whaat!? Japp, en episk kampanj där man ger sig ut på jakt efter de mytomspunna Shores of Gold. Quests, gåtor, pussel och utmaningar i bästa Goonies- och Indiana Jones-stil. Äventyret väntar!

Allt om Sea of Thieves Anniversary Edition kan ni läsa om här.

Games with Gold Maj.
En kanske inte helt upphetsande samling spel för månaden avslöjades i veckan och gav väl inte mer än en gäspning för de som prenumererar på Xbox Live Gold.

Jag skrev lite om det här.

Xbox Game Pass.

Desto gladare miner blev det dock när maj månads första bunt spel som läggs till i Xbox Game Pass avslöjades. Wolfenstein 2: Shadow of the Colossus och Wargroove inledde spelkavalkaden som bestod av 9 nya spel till slut. Bland annat så fortsätter nya spel från tredjepartsutvecklare att ha release direkt på Xbox Game Pass, den här gången i form av For the King och Descenders.

Min nyhet om det hittar ni här.

Nya Community Standards för Xbox.
I veckan uppdaterades regler och uppförandekoder för Xbox communityn för att ytterligare stärka skyddet mot näthat, trakasserier och andra dumheter som ju tyvärr alltid är ett problem på det däringa Internet. Bra att läsa igenom då reglerna är ganska hårda och konsekvenserna för dåligt beteende kan vara ganska tuffa.
Här hittar ni de uppdaterade reglerna.

Fler bakåtkompatibla spel!
Listan på bakåtkompatibla spel till Xbox One fylls ständigt på och den här veckan kom turen till Ninja Gaiden 3: Razors Edge och Trials Evolution. Så sent som förra veckan kom Ninja Gaiden 2 så för fans av den serien så är det fullt upp nu!
Alla bakåtkompatibla spel hittar ni här.

State of Decay 2-uppdatering.

State of Decay 2 fortsätter att få uppdateringar och med Content Update 8.0 så kommer ett gäng QoL-uppdateringar och en bunt WW2-vapen att härja runt med.

Patch notes för 8.0 hittar ni här.

Gears Pro Circuit Boston Open Finals.

Gears of War 4 och E-sport? -Japp, i veckan hölls finalerna i season 2 i Boston där Optic Gaming tog hem vinsten i championships och en fin prispott på $120 000. Recap:

Info om Gears Pro Circuit finner ni här.

Halo: The Master Chief Collection PC/Xbox Cross Progression.

Brian Jerrard som är Halo Community Director på 343 avslöjade i veckan att Halo MCC kommer att ha cross progression mellan Xbox och PC! Huruvida det också kommer cross play vet vi dock icke än: "Progression, unlocks, stats, etc.. will carry over between PC/console. In terms of playing together crossplatform, currently not planned for launch but it's something the team is accounting for and will evaluate over time."

Allt om Halo här. FZ-artikel om Halo MCC till PC.

Det var allt för den här gången, på återseende!

#xbox #microsoft #sea-of-thieves #gears-of-war #halo #xbox-game-pass #e-sport #games-with-gold


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

Värt att nämn är att just nu kan man få 3 Månder Game Pass för bara 10 kr Vet inte om man kan fixa det via Xboxen också, men annars kör man det bara i Microsoft Store på datorn.

Ska testa State of Decay 2. Varit intresserad av det sedan ett år tillbaka. Förhoppningsvis har alla uppdateringar sedan dess gjort det mycket bättre, likt Sea of Thieves.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Som jag sagt i en annan tråd så tror jag att MS kommer säga att Mcc kommer bli spelbart under e3 i år.
"And it's playable RIGHT NOW!"

Nån som tror samma eller tror ni det blir höst release?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av uberpwnage2.0:

Värt att nämn är att just nu kan man få 3 Månder Game Pass för bara 10 kr Vet inte om man kan fixa det via Xboxen också, men annars kör man det bara i Microsoft Store på datorn.

Ska testa State of Decay 2. Varit intresserad av det sedan ett år tillbaka. Förhoppningsvis har alla uppdateringar sedan dess gjort det mycket bättre, likt Sea of Thieves.

Ja, sinnesjukt mycket gaming för pengarna där! Det går att fixa via Xboxen också

State of Decay 2 har jag faktiskt inte spelat ännu, gigantisk backlog etc etc Men det har iaf uppdaterats kontinuerligt sedan release som du säger. Tveksam om det når upp till Sea of Thieves-nivåer dock, Rare har gjort ett fantastisk jobb senaste året. Anniversary-uppdateringen är helt bananas-bra dessutom.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Devan:

Som jag sagt i en annan tråd så tror jag att MS kommer säga att Mcc kommer bli spelbart under e3 i år.
"And it's playable RIGHT NOW!"

Nån som tror samma eller tror ni det blir höst release?

Jag hoppas på det i alla fall! Mycket som ska klaffa men omöjligt är det inte. E3-Hype!


signatur

Jump in.

Medlem
Ambassadör
Xbox

@Augustus: Tack! Hoppas att det är lite kul/intressant läsning.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Ja, sinnesjukt mycket gaming för pengarna där! Det går att fixa via Xboxen också

State of Decay 2 har jag faktiskt inte spelat ännu, gigantisk backlog etc etc Men det har iaf uppdaterats kontinuerligt sedan release som du säger. Tveksam om det når upp till Sea of Thieves-nivåer dock, Rare har gjort ett fantastisk jobb senaste året. Anniversary-uppdateringen är helt bananas-bra dessutom.

Man får hoppas! Ska lira det senare i veckan Vi borde ta en runda SoT också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Snabbt tips bara så att dom som läser dessa trådar får det lite enklare att följa med är att i trådrubriken också specifera vilket veckonummer det gäller.
Exempel: istället för bara "...#2" så sätt "Veckans Xbox-nyheter #2 - vecka 18"


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Moderator | Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Snabbt tips bara så att dom som läser dessa trådar får det lite enklare att följa med är att i trådrubriken också specifera vilket veckonummer det gäller.
Exempel: istället för bara "...#2" så sätt "Veckans Xbox-nyheter #2 - vecka 18"

Jag tänkte ge det som tips själv när jag och MORT (heh) pratade om det privat, men själv har jag aldrig koll på veckorna (inte ens mobil visar vilken vecka det är) så jag struntade i det. Håller folk överlag koll på vilken vecka det är?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tänkte ge det som tips själv när jag och MORT (heh) pratade om det privat, men själv har jag aldrig koll på veckorna (inte ens mobil visar vilken vecka det är) så jag struntade i det. Håller folk överlag koll på vilken vecka det är?

Njaa... Inte nödvändigtvis men det ger ju i alla fall en liten hint om vilken tidsperiod det rör sig om. Alternativt kan man ju skriva ut datum-perioden.

"Veckans Xbox-nyheter #2 / 22.4 - 29.4"
På så sätt är det även lättare att rama in nyheter utifall att man missat att skriva en vecka.

För egen del så har www.vecka.nu hjälpt oerhört många gånger. Kan inte bli så mycket tydligare


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Ambassadör
Xbox
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man får hoppas! Ska lira det senare i veckan Vi borde ta en runda SoT också.

Kul, hoppas att det är bra! Ja det hade varit trevligt

Skrivet av DrAg00nEn:

Njaa... Inte nödvändigtvis men det ger ju i alla fall en liten hint om vilken tidsperiod det rör sig om. Alternativt kan man ju skriva ut datum-perioden.

"Veckans Xbox-nyheter #2 / 22.4 - 29.4"
På så sätt är det även lättare att rama in nyheter utifall att man missat att skriva en vecka.

För egen del så har www.vecka.nu hjälpt oerhört många gånger. Kan inte bli så mycket tydligare

Bra tips, tack.


signatur

Jump in.

1
Skriv svar