Mass Effect 1 Tillbakablick

Medlem
Mass Effect 1 Tillbakablick

För 11 år sedan så släpptes Mass Effect, det första spelet i en episk, galaxomspännande trilogi som idag fortfarande står sig som ett av de främsta rymdrollspelen någonsin. Jag tänkte för ett par dagar sedan spela igenom hela serien och dela med mig av mina tankar och intryck efter att ha låtit spelen ligga ospelade i ca 7-11 år beroende på vilket i trilogin man tittar på.

Det första jag tänkte var att jag ville använda mig av mods då mods-communityn kring Mass Effect är väldigt aktiv och har producerat ett par livsviktiga mods och ett par quality-of-life mods. Men först till Origin för att skaffa spelen.
Dem enda spelen jag hade på Origin innan jag köpte Mass Effect 1,2 och 3 var Battlefield 2142 och Sim City. Jag har med andra ord inte använt Origin på vääääldigt länge. Jag förväntade mig alla världens problem med det ryktet som Origin har men jag måste säga att jag än så länge, halvvägs igenom Mass Effect 2, att jag inte stött på några som helst problem. Ok, jag kunde inte logga in på servrarna igår men tack och lov kommer Mass Effect från en era utan konstant uppkoppling, i alla fall ettan. Och vilken spelservice har inte sina små problem då och då, jag tittar på dig Xbox Live och speciellt på dig PSN som var nere i flera veckor vid release av Portal 2 :).

Med spelen och alla dess DLCs skaffade så var det dags att ge sig in i en helt ny värld för mig, mods-världen. Jag har egentligen aldrig skaffat en enda mod. Jag har på nått sätt klumpat ihop mods och fusk lite orättvist. Men när jag fick iden om att spela igenom Mass Effect igen så började efterforska lite på vad som behövdes och genast blev jag varse om att det inte fanns något stöd för kontroller alls på PC. Det kan vara en personlig preferens men jag BEHÖVER kontroller till Mass Effect. Enda lösningen var mods. När jag fick reda på det undrade jag ”Vilka andra mods finns det som kan vara kul att testa, nu när jag ändå MÅSTE spela med mods?”. Väldigt, väldigt många. Så jag fokuserade på livsnödvändiga mods eller med andra ord dem mest nedladdade på Nexus Mods.
Efter lite forskning så hade jag en liten lista med mods jag ville ha med:

  • ME1 Recalibrated: En oofficiell patch som fixar många olösta buggar.

  • ME1 Controller: Ger kontroller support.

  • MEUITM (Mass Effect Updated/Improved Textures Mod) och A Lot Of Textures (ALOT) for ME1: Uppdaterar sjukt många texturer till högupplösta texturer och förbättrar ljus och skuggor.

  • Faster Elevators: Gör så att hissar går snabbare.

Installationen av modsen jag valde ut gick förvånansvärt smärtfritt och alla fungerade i slutändan. Mass Effect har absolut inte åldrats dåligt men helvete vilken skillnad det blev med nya, fräscha texturer. Ansiktena speciellt blev riktigt bra och man kan nu se Shepards porer i 4K upplösning om man har en 4K skärm. Själv sitter jag på en 2560x1440 men 1440p räckte gott och väl. Mest peppad var jag ändå på Faster Elevators och jävlar vad kvicka dem blivit. Jag minns väl dem där satans hissarna vid The Citadel som tog såååå lååång tiiid att åka, plus den hissen du har i ditt eget skepp. En riktigt värd mod, egentligen den ända du på riktigt behöver om du inte vill spela med handkontroll.
Inför mitt Mass Effect marathon var jag lite orolig, främst inför det första spelet, att jag skulle bli uttråkad direkt med tanke på hur många gånger jag körde igenom det när det väl kom ut. Så blev det inte som tur var. Jag tyckte det var svinroligt att börja om igen. Mitt första störningsmoment visade sig dock rätt snabbt. I rollspel med dialog som man redan har hört vill man gärna hoppa över så fort man läst texten och inte vänta på dialogen. I Mass Effect finns ingen dedikerad skip knapp utan man kan trycka x för att hoppa över dialog. Samma knapp väljer också dialog så är du för snabb kan du råka välja svar som du inte ville välja. Sjukt irriterande för någon som mig som är lagd lite åt det otåliga hållet. Inte en dealbreaker men någonting man får lära sig hantera.

Nästa irritation var väntat och det var din bil eller Mako som den kallas i spelet. Den här bilen är alldeles för lätt och hoppar och studsar runt som en studsboll. Tanken är att det ska vara någon sorts bepansrad stridsbil, den har ju faktiskt en kanon på taket tillsammans med en kulspruta. Kulsprutan är patetisk så den behöver man inte ägna en tanke åt resten av spelet. Kanonen är helt ok men tyvärr når den inte så långt varken upp eller ner och därför måste din bill alltid vara helt rätt vinklad för att du ska kunna träffa något. Det som är mest irriterande är att den här biljävlen är något du MÅSTE använda. På alla huvuduppdrag så finns det ett obligatoriskt körmoment med en lång bana sporadiskt fylld med Geth och/eller gunturrets. Du är i alla fall snudd på odödlig i bilen, så om du inte kör av banan så är du nästan alltid safe, vilket gör det lite enklare att klara av bilsegmenten men inte roligare. Jag skulle också vilja skicka en digital fuck-you till personen som designade inventory-systemet. Det är så styltigt och så långsamt att man nästan inte vill plocka på sig saker för rädslan av att behöva sortera och slänga/sälja det man inte vill ha.

Men resten av spelet då? Det är jättebra. Om man bortser från lite copy-paste rymdskepp på några av sidouppdragen så finns det massor av roliga uppdrag. Huvudberättelsen gör ett bra jobb med att introducera galaxen vi ska spendera 3 spel i. Alla de olika raserna är väldigt välskrivna och rätt diversa även om jag hade velat ha med antingen en Elcor eller en Volus med i mitt party så är jag nöjd med min favorit Turian Garrus, en vigilante typ som hellre skjuter bad guys än att skicka dem i fängelse. Jag älskar också codexet som har en egen berättarröst på dem viktigaste inläggen. Väldigt mysigt att sitta och lyssna på.
Stridssystemet är bra men inte fantastiskt, flera gånger så känns det inte riktigt som om vapnen har någon tyngd, och då har jag ändå kört med både sniper och tung-pistolerna. Det som striderna visar bäst är varje karaktärs speciella abilities. Framförallt tech och biotic krafter är balla både visuellt och spelmekaniskt. En biotic är väl egentligen en jedi med force powers som kan slänga iväg fiender eller hålla dem suspenderade i luften medan ditt crew pumpar dem med laserbly. Släng på lite hilarious ragdollphysics så blir striderna ändå rätt underhållande.

Det är i dialogvalen som spelet verkligen lyser med många roliga eller bara häftiga repliker som visserligen kunde ha levererats med lite mer inlevelse. Alla av dina medkaraktärer levererar förutom Shepard. Det ska tydligen vara mer av ett problem om du kör som man, kvinnliga Shepard är nämligen spelad av Jennifer Hale, en riktigt veteran och proffs inom voice-over världen med spel som Ground Control, Bioshock Infinite och Knights of the Old Republic under bältet.

Avslutningsvis så tyckte jag om min senaste resa genom Mass Effect 1, musiken är bra, storyn är bra (jag körde denna gång som Paragon eller god som det heter på jordspråk) och grafiken är bra med moddarnas hjälp. Jag skulle dock vilja säga att ingen av grafikmoddarna var speciellt nödvändiga. Grafiken är som sagt inte åldrats dåligt och jag fokuserarade mer på gameplay och story än grafik, någonting som jag borde tänka på oftare rent generellt egentligen när det gäller spel. Innehåll framför utseende.

Mass Effect
4
Mycket bra
+
Intressanta val
+
Bra skrivet universum
+
Bra Musik
-
Tarvliga bilsektioner
-
Uselt inventory-system
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Det var schysst, men det är ganska klumpigt på pc, iaf omoddat.

Slänger in ett tips om denna, som jag brukar lyssna på när jag läser eller bara chillar:
https://www.youtube.com/watch?v=cdw6Va8cDgY

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Det var schysst, men det är ganska klumpigt på pc, iaf omoddat.

Slänger in ett tips om denna, som jag brukar lyssna på när jag läser eller bara chillar:
https://www.youtube.com/watch?v=cdw6Va8cDgY

Åh nice! Vigil är en av dem bästa låtarna i Mass Effect

Medlem

Första mötet med Sovereign är ett av mina favoritögonblick i spelhistorien.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Världens bästa spel? Förmodligen.

Tack för texten!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag har fortfarande inte spelat Andromeda, men originaltrilogin är grym. Tack för trevlig läsning.

Medlem

Ett fantastiskt spel, mycket tack vare den starka berättelsen. Synd att berättelsen i tvåan var rätt ointressant och avslutades katastrofalt i trean. ME1 förtjänade verkligen en bättre fortsättning.

Började faktiskt spela Andromeda så sent som igår, har inte kommit så långt ännu men hoppas jag kommer gilla det trots all kritik det fick.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Världens bästa spel? Förmodligen.

Tack för texten!

Inte på långa vägar!

Men jo, tack för texten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett riktigt bra spel, tyvärr är kontrollerna så fruktansvärt dåliga på PC att det försämrar upplevelsen avsevärt


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

@Kazutoyo: Precis börjat spela Andromeda för första gången jag med och såhär några timmar in är jag faktiskt försiktigt positiv. Det känns Mass Effect och ändå rätt välgjort, men inte perfekt på något sätt. Än så länge har inte några buggar förstört heller vilket jag oroat mig för pga den stökiga releasen.

Ambassadör
Xbox

@Lord Backstab: Kul läsning! Mass Effect är så jäkla bra. Det räcker med att dra igång startmenyn så får jag gåshud. I min senaste genomspelning av trilogin så körde jag som en kvinnlig Shepard och renegade, det kan verkligen rekommenderas. Mycket bättre än den manliga versionen i mitt tycke. Hale kan vara riktigt badass


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Ett riktigt bra spel, tyvärr är kontrollerna så fruktansvärt dåliga på PC att det försämrar upplevelsen avsevärt

ME1 Controller modden löser det rätt fint tyckte jag. Jag upplevde inga problem med den

Avstängd

Det tycker jag allt. Mestadels för att min Jane är flinthård.

CFW
Medlem

Måste å det tyngsta protestera! Mark Meer som MaleShep är bloody marvelous!

FM-guru
F.d. Sisyr

Spelade om det relativt nyligen. Tycker det alltjämt är ett bra spel, men jag ogillar paragon/renegade-systemet lika mycket som jag alltid gjort.

Medlem

Kul att se lite äldre titlar få ta plats på sidan - skadar inte att läsa texter om! (Bra också att nämna moddar som gör spelupplevelsen något angenämare, finns ju en del spel där communityt fixat en hel del problem i efterhand. PCGW är ytterligare en bra källa för att hitta lösningar på problem, eller sätt att få ut det mesta av spel, utöver ex. moddb eller nexusmods.)

Jag måste säga att jag definitivt tycker att gearsystemet är bra, med lite kul variation och möjlighet till modifiering i både kroppsskydd och beväpning (något som dessvärre fått stryka på foten i senare spel i serien) - däremot håller jag med om att inventorysystemet för att hantera allt är... under "viss" kritik.

Tycker också att det mer yviga färdighetsträdet och systemet med ammunition (eller rättare sagt värmeutveckling) är bra mycket roligare än det simplare och mer standardiserade som används i senare spel.

Mako:n känns inte direkt realistisk att kontrollera, men samtidigt är den väl inte så groteskt undermålig heller? Nu var det ett tag sedan jag körde igenom ettan, men jag vill alltid minnas att jag trivs hyfsat med M35an.

I alla fall - bra text, aldrig fel att plocka fram lite klassiker.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Spelade med igenom mass effect 1 nyligen och det är fortfarande riktgt bra. Rpg, upptäckar glädjen finns där, samt helt ok combat med en intressant story. Men håller med om bil sektionerna till 100%.

Synd att det aldrig släpptes officiella mod verktyg till spelet, community hade säkert kunna förvandla även den delen nåt superb.

Däremot är jag den enda som tycker mass effect 2-3 shooter delen i spelen är fruktansvärt tråkiga haha ? Började spela på svåraste nivån och var tvungen att sänka för det var så otroligt trist. Märks att det släpptes i en tid då cover shooters var en grej.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Spelade med igenom mass effect 1 nyligen och det är fortfarande riktgt bra. Rpg, upptäckar glädjen finns där, samt helt ok combat med en intressant story. Men håller med om bil sektionerna till 100%.

Synd att det aldrig släpptes officiella mod verktyg till spelet, community hade säkert kunna förvandla även den delen nåt superb.

Däremot är jag den enda som tycker mass effect 2-3 shooter delen i spelen är fruktansvärt tråkiga haha ? Började spela på svåraste nivån och var tvungen att sänka för det var så otroligt trist. Märks att det släpptes i en tid då cover shooters var en grej.

Ha, ja det med cover märks rätt mycket håller jag med om. Sitter å skriver om Mads Effect 2 nu och det kommer garanterat tas upp

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Första mötet med Sovereign är ett av mina favoritögonblick i spelhistorien.
https://www.youtube.com/watch?v=PogIryZNwyg

Den rösten - jag får gåshud varenda gång ...

Medlem

Jag skulle vilja spela igenom ME1 igen, men fy far åt helvete för Makosegmenten i huvudstoryn. Känns mycket bättre i Andromeda, vilket fick oförtjänt mycket kritik.

Medlem

Tack för tråden, fick tummen ut och installerade spelet och några mods i helgen. Hann bara testa det i 1-1,5h men verkar lovande!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

1
Skriv svar