Game of Thrones (Spoilers S8!)

Skrivet av Över45:

Detta är framtiden för TV-Serier. De lägger upp en bild i taget sedan kommer en röst att berätta vad som händer. De kommer spara såååå mycket pengar på detta sätt.
Det påminner mig om min barndom när det visades en bild från en bok och någon läste handlingen. BOKTIPSET! Nina ninana ninana ni Nana nananinana

Boktipset var inte igår direkt...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare
Skrivet av Över45:

Detta är framtiden för TV-Serier. De lägger upp en bild i taget sedan kommer en röst att berätta vad som händer. De kommer spara såååå mycket pengar på detta sätt.
Det påminner mig om min barndom när det visades en bild från en bok och någon läste handlingen. BOKTIPSET! Nina ninana ninana ni Nana nananinana

Skrivet av hannes.theorell:

Boktipset var inte igår direkt...

Många av oss som är "gamla" nu

Medlem

Spoilers ep 4.

Denna säsong har varit meh, på manus och story-fronten ganska värdelös. Detta avsnitt var verkligen forcerat och stressat(liksom hela säsong 8), men fortfarande ganska underhållande.

Hur kan Daenerys inte se Eurons flotta från luften? Det var klar sikt? Varför inte skicka ut någon som spanar åt dom innan(synd att dom inte har någon som kan hoppa in i ja jag vet inte, fåglar.)? Och varför splittrar dom upp sin armé, speciellt via sjöss när dom vet att Euron Greyjoy är mästare på vattnet?

Här är D&D's förklaring - "hon glömde bort The Iron Fleet och Eurons arme"(även fast dom nämns i krigsrummet tidigare) det kallar jag kvalité på story-skrivandet. D&D är utmärkta på att skapa när dom har källmaterial, men när dom ska skriva saker själva, not so much.

https://www.youtube.com/watch?v=u8K9XuPrXko&feature=youtu.be&...

Märkligt att Cersei inte slaktade dom på plats i King's Landing, sen när började hon bry sig om "ära/heder" eller "seder"?

Mycket teleporterande också i detta avsnitt likt förra säsongen.

Brann har gjort mycket hittills i säsongen, väldigt hjälpsam och användbar må jag säga. Och ingen förklaring till något ännu, vi får väl se om dom kommer gå in mer djupare om Night King sista avsnittet, eller om dom skiter i det helt.

Jag har inte läst böckerna, men läst det mesta av det som skiljer sig, och tydligen ska Euron Greyjoy vara en väldigt mycket mer intressant karaktär, och mäktigare. R.R Martin släppte ett stycke ur kommande boken "The Winds of Winter" och där ska Euron ha

en(eller fler) krakens, som han kallar på via ett magiskt(?) signalhorn, bl.a.

Citerar en kommentar jag läste någon skrev om han "he's a calculating, cruel sea-sorcerer". I serien är han inget vidare intressant och saknar djup.

Kapitlet går att läsas här
https://docs.google.com/document/d/1TOzYKnHHFS87I2B1Mx1xaF0zo...

Gillade scenerna med Varys och Tyrion. Varys är tillbaka som han brukade vara, man vet inte var man har han, vilket jag gillar. Detta tog mig tillbaka då GoT var som bäst.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare

Bra avsnitt, men känns lite som man vet vad som kommer hända i nästa två avsnitt:

I nästa avsnitt så vinner dany slaget och mördar cersi

I sista avsnittet så har ryktrena att jon är den rättmäktige ägarn till tronen spridits så mycket att dany har inget annat val än att avrätta honom också, fansen blir vilda med rage och bränner ner RR martins hem.

But hey, that's just a theory a got theory

Medlem
Skrivet av Devan:

Bra avsnitt, men känns lite som man vet vad som kommer hända i nästa två avsnitt:

I nästa avsnitt så vinner dany slaget och mördar cersi

I sista avsnittet så har ryktrena att jon är den rättmäktige ägarn till tronen spridits så mycket att dany har inget annat val än att avrätta honom också, fansen blir vilda med rage och bränner ner RR martins hem.

But hey, that's just a theory a got theory

Jag hoppas på ond bråd död och totalt kaos, inget lyckligt slut med andra ord. Men, det lär aldrig hända.

Själv tror jag Daenerys blir "The Mad Queen" likt sin far blev galen. Jon dödar henne.

Cersei vet jag inte riktigt, Jaime dödar henne eller om dom nu kör på superhjälte Arya igen. Om nu inte Euron dödar henne om han kommer på vem som är fadern till barnet, vilket han bör göra med tanke på slutet av avsnittet, men hans karaktär i serien verkar inte så smart så.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Bara en drake kvar :/ Det positiva är dock att det tydligen finns Starbucks i Winterfell!

Releasehästryttare

@anon_326725: ja lol! Easter egg eller misstag?

Inaktiv

Hoppas faktiskt det är ett misstag. Att lägga in det som ett "easter egg" betyder troligtvis att de sålt sina rövar för produktplacering vilket hade gjort att jag tappat respekten helt för folket bakom GoT

Medlem

Kaffe måste man nog ha mycket om man skall stå ut med drakar.

Till alla som inte läst böckerna. Det är massor som INTE stämmer med Martins versioner. Mest småsaker men även lever personer som är döda, inte levande döda dock. Nu vet jag ju att han inte bryr sig så mycket om TV-Serien längre eftersom han släppte manuset trots att han nog jobbar med böckerna. Det enda han har lovat är att "vi nog kommer att få samma härskare på järntronen när serien är slut". Så det är väl överenskommet! I övrigt gillar han INTE att uttala sig särskilt mycket om något🙂

I övrigt om avsnittet mina egna åsikter.
Kul att det blev intriger igen, efter den korta begravningen, supande, svartsjuka, kärlek och avsked. Det satte ju fart direkt med maktspelet. NU vet vi ju att Cersei är det värsta monstret (även om hon älskar/älskat sina barn) i de sju kungadömen som man bråkar om.
"DEMONER" från norr har naturligtvis ingen chans mot människor.

Att mamma drake inte har så bra koll på sina barn är ju tydligt. De var tre och så var de bara en. Men det är väl inte så noga de var ju jobbiga att skaffa föda till.😁

Att man skall bli jätteledsen och arg för att en "person" (med klar b roll karaktär) blev av med huvudet är ju för att vi skall se monstret Cersei om vi inte hängt med tidigare säsonger.

Nu spelar det ingen som helst roll hur det går i TVSerien eller böckerna för det finns ju inget slut om människorna bråkar som de gjorde även innan serien började. Vilket Martin är tydlig med.

Härskare kommer, försvinner och ersätts så länge människan existerar.
Det är det enda man kan vara säker på! Även i så kallad demokrati. Kallas riksdag i detta landet.

Det ENDA ,som ju ofta förekommer i fantasy, är om hela planeten och allt livs existens är hotat. Då kan ju människan försvinna eller verkligen arbeta tillsammans mot något mäktigt yttre hot. Det brukar väl vara fantasy klyschan. Icke här det är människan som är värst. Med rätta kanske om vi ser verkligheten.

Jaja tjöt. Jag tittar färdigt, det kan ju bli lite roliga scener.

Medlem
Skrivet av Devan:

Bra avsnitt, men känns lite som man vet vad som kommer hända i nästa två avsnitt:

I nästa avsnitt så vinner dany slaget och mördar cersi

I sista avsnittet så har ryktrena att jon är den rättmäktige ägarn till tronen spridits så mycket att dany har inget annat val än att avrätta honom också, fansen blir vilda med rage och bränner ner RR martins hem.

But hey, that's just a theory a got theory

Det är ju synd om de ger sig på Martin (läs ovan)😁
Jag vill läsa klart böckerna och se varför HAN bestämt vem som sitter på Järntronen.

Avstängd

Herregud vad den här serien har blivit dålig. Många säger att den kollapsade redan efter s4, men jag tycker det fanns mycket bra ända fram till slutet på s7. S8 har varit katastrof från ep1, trodde inte det gick att göra ett sämre avsnitt än ep3 men ep4 tar fan priset. Synd att de körde serien så totalt i botten, den är verkligen riktigt, riktigt dålig nu.

Releasehästryttare

#sadlyfake

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hur kan Daenerys inte se Eurons flotta från luften? Det var klar sikt?

Ja, det undrade jag också. Det var ju strålande väder och goda ljusförhållanden. Flottan borde ha synts på flera mils avstånd från den höjden.

Slutsats: Både Daenerys och drakarna har extremt dålig syn.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nemo:

Ja, det undrade jag också. Det var ju strålande väder och goda ljusförhållanden. Flottan borde ha synts på flera mils avstånd från den höjden.

Slutsats: Både Daenerys och drakarna har extremt dålig syn.

En av de som jobbade med serien sa att hon "glömde bort" Euron.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En av de som jobbade med serien sa att hon "glömde bort" Euron.

Haha, precis som de "glömde bort" den där Starbucks-muggen... 😄

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nemo:

Haha, precis som de "glömde bort" den där Starbucks-muggen... 😄

Kek.

https://twitter.com/GameOfThrones/status/1125502368056053762


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Rätt skön stämning bland svaren på den twitterposten ändå. Förväntade mig mycket mer tårar.
Kollade förvisso bara de 10ish första svaren. Kul med lite humor ist för massa gnäll och toxicitet

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Rätt skön stämning bland svaren på den twitterposten ändå. Förväntade mig mycket mer tårar.
Kollade förvisso bara de 10ish första svaren. Kul med lite humor ist för massa gnäll och toxicitet

Ja, sånt är kul!

Någon i tråden hade förresten forskat vidare kring muggen. Den var visst från Starkbucks.

Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Någon i tråden hade förresten forskat vidare kring muggen. Den var visst från Starkbucks.

Medlem

Den här tråden har ju blivit riktigt rolig också. Kaffe gör alla glada.😁
@Fezk Apropå Euron i ditt dolda inlägg.
Det man sa om honom vad det gäller det mer magiska

Det var hans bror som satt fångad som fick någon extrem dryck och fick syner där han såg Euron som ngn slags extrem härskar magiker.
Dock är han extremt mäktig på havet och kommer nog att förekomma mkt mer i böckerna.

. Euron gillar att skära tungan av folk. Han binder även fast folk vid stäven (framme vid galjonsfiguren) så att de skall känna "havet". Där lever de inte så länge.
En riktigt trevlig sjökapten. 😁

Medlem

@Över45:

Aha

Det var någon som såg han som en "bläckfisk/cthulu"-liknande varelse också, var det hans bror(Aeron?) också? Läste något om det, minns ej riktigt.

Ja han verkar vara en riktigt trevlig prick hehe

håller trollkarlar fångande, övergrepp på bröderna som små, skär tungan av sin besättning och annat smått och gott.

Som sagt har inte läst böckerna, men av det lilla jag läst (från wiki och frågar även bror som läst dom) verkar han så otroligt mycket mer intressant än tv-serien. Han verkar resa runt överallt och samlar(plundrar) på sig artefakter och kunskap, en ond Indiana Jones-kapten kan man väl säga.

Det blir kanske till att läsa böckerna när nästa bok väl släpps.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Euron i serien är en sådan clown att det blir svårt att ta handlingen seriöst med honom med i bilden. Att Daenerys inte svepte runt och rostade hela hans flotta var helt mind-boggling.

För att inte tala om det dumma i att Cersei inte pepprade alla fulla av pilar utanför King's Landing. Nej, fimpa din enda gisslan och provocera fienden istället.

Jag saknar Tywin.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Fezk:

@Över45:

Aha

Det var någon som såg han som en "bläckfisk/cthulu"-liknande varelse också, var det hans bror(Aeron?) också? Läste något om det, minns ej riktigt.

Ja han verkar vara en riktigt trevlig prick hehe

håller trollkarlar fångande, övergrepp på bröderna som små, skär tungan av sin besättning och annat smått och gott.

Som sagt har inte läst böckerna, men av det lilla jag läst (från wiki och frågar även bror som läst dom) verkar han så otroligt mycket mer intressant än tv-serien. Han verkar resa runt överallt och samla(plundrar) på sig artefakter och kunskap, en ond Indiana Jones-kapten kan man väl säga.

Det blir kanske till att läsa böckerna när nästa bok väl släpps.

Ja bläckfisk/cthulu är nog en bra beskrivning av hur hans brors syner var.😁 Euron sätter brodern längst fram vid galjonsfiguren, så han är borta.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Euron i serien är en sådan clown att det blir svårt att ta handlingen seriöst med honom med i bilden. Att Daenerys inte svepte runt och rostade hela hans flotta var helt mind-boggling.

För att inte tala om det dumma i att Cersei inte pepprade alla fulla av pilar utanför King's Landing. Nej, fimpa din enda gisslan och provocera fienden istället.

Jag saknar Tywin.

Hoppas ändå på att Euron får göra något kul. Det är ju mycket snack om att han ska ha diverse stuff undangömt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Euron i serien är en sådan clown att det blir svårt att ta handlingen seriöst med honom med i bilden. Att Daenerys inte svepte runt och rostade hela hans flotta var helt mind-boggling.

För att inte tala om det dumma i att Cersei inte pepprade alla fulla av pilar utanför King's Landing. Nej, fimpa din enda gisslan och provocera fienden istället.

Jag saknar Tywin.

Ha haha. Ja det är MYCKET jag saknar. Men till alla som gillar att läsa fantasy av det vuxna slaget. Läs böckerna! Man kan inte kalla G R R Martin för mesig, det kan jag säga. Jag väntar och väntar på nästa del. Men det han brukar bli mest förbannad över är att alla fans tjatar på honom att "skriva fortare" ungefär.
Ett uttalande från tidigare var ungefär - " Om ni inte slutar att tjata så dödar jag Tyrion Lannister" 😂

Medlem

En liten grej som stört mig i TV-Serien mot hur det beskrivs i böckerna. Har med Tyrion att göra. Han har ju ett ärr i ansiktet efter händelser tidigare i serien.
Martin skrev så otroligt väl beskrivande i boken om när han blev skadad. Bland vad jag kommer ihåg så här direkt så var hela ena sidan av ansiktet i stort sett borta, käkben och allt. ETT DJVL LITET ÄRR. Var ju min reaktion redan så tidigt i TV-Serien. Så jag ser (särskilt efter S7) tvserie och böcker som olika saker.😐

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Över45:

En liten grej som stört mig i TV-Serien mot hur det beskrivs i böckerna. Har med Tyrion att göra. Han har ju ett ärr i ansiktet efter händelser tidigare i serien.
Martin skrev så otroligt väl beskrivande i boken om när han blev skadad. Bland vad jag kommer ihåg så här direkt så var hela ena sidan av ansiktet i stort sett borta, käkben och allt. ETT DJVL LITET ÄRR. Var ju min reaktion redan så tidigt i TV-Serien. Så jag ser (särskilt efter S7) tvserie och böcker som olika saker.😐

Kombination av att slippa applicera sminket varje morgon, att bevara Peter Dinklages utseende är min gissning. Jag har sett den här bilden dyka upp på olika sajter som ett förslag på hur han "borde" sett ut efter säsong 2:


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hoppas ändå på att Euron får göra något kul. Det är ju mycket snack om att han ska ha diverse stuff undangömt.

Jag skiter i spoiler tagsen, en liten varning alltså!

Om man läste det där utdraget ur nästa bok så har han en rustning i Valyriskt stål på sig. En sådan grej skall i nutida GOT var helt oersättlig.
Inte ens för 500 år sedan var det lätt att ens få tag på Valyriskt stål.
Enligt ryktet skall Euron ha seglat till Valyrien.

Valyrien har ju blivit en slags myt men är väl något rike som var stort för århundraden sedan och låg/ligger väl på ngn annan kontinent.
Jag gillar verkligen G R R MARTINS sätt att få in sådana detaljer i sitt berättande. Så att man själv börjar fantisera om hans påhittade värld.

Han har ju skrivit lite mer om den världen. Men främst är han väldigt känd för ett mycket långt och lyckat författarskap inom SF/Fantasy/skräck och har skrivit mycket för bl a TVSerien Twiligth zone.

Dödgrävaren

!!SPOILERS!!

NK dog som en chump, men det är en rätt rejäl misskategorisering att säga att han är GoTs största skurk, han har bara varit ett storyelement för att flytta övriga karaktärer och kampen mot zombiesarna var aldrig fokus för serien. För Zombies är inte intressanta, Cersei är en intressant skurk som man kan försöka att förstå. Att förstå en odöd som levat för evigt och bara vill förgöra världen "därför att" blir aldrig intressant.

Så att kriget mot odöda skulle ta slut på en episod var jag rätt säker på, men jävlar va dåligt skrivet det var. Kavaleriet som chargear in i mörkret i all ära, tänk så extra idiotiskt det varit om inte Melisandre dykt upp och satt fyr på deras svärd. Men alla scener med individer som var omringade och dödsdömda för att i sekunden efter vara helt OK var fan oförlåtliga.

Senaste delen var också ganska hysterisk, hur lyckas en flotta överraska en annan flotta när den andra flottan har möjlighet att spana från luften? Sen har jag svårt att se att man skulle ställa upp alla sina ledare inom skotthåll från fiendens väggar när man vet att fienden är en förrädisk och falsk hederslös jävel.

Jag menar, Rob betedde sig som ett nöt när han fuckade upp alliansen med Twins-folket, men det var iaf en ung irrationalitet man kunde förstå. Kärlek etc. men tycker inte någon av karaktärerna i dagsläget har den ursäkten för att bete sig som nötter. Sen gillar jag inte när saker in inkonsekventa, Night King hör Jon Snow på typ 200 meters håll mitt under rungande krig, men ingen av hans bodyguards eller han själv hör Aria ta sig in mitt bland dom när zombiesarna tidigare hört hennes blodsdroppar.

Dock så är man investerad i showen nu så man kommer ju se klart den, men förutom EP2 så har denna säsongen varit ett låg-vatten-märke. Kvalitéen har dock vandrat stadigt neråt sen the battle of the bastards i S5, som också var en riktigt usel episod.

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Så jag ser (särskilt efter S7) tvserie och böcker som olika saker.😐

Bättre sent än aldrig att komma till den insikten. Det är välkänt att böcker sällan eller aldrig återges verbatim i film/serier. Det är rätt logiskt också om man tänker efter lite

Skriv svar