Game of Thrones (Spoilers S8!)

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Kombination av att slippa applicera sminket varje morgon, att bevara Peter Dinklages utseende är min gissning. Jag har sett den här bilden dyka upp på olika sajter som ett förslag på hur han "borde" sett ut efter säsong 2:

https://img1.looper.com/img/gallery/how-the-cast-of-game-of-t...

Intressant! För mig känns han ändå för vacker även utan näsa. Men man lägger ju in mycket egen fantasi i "bilder i hjärnan". 😁 Så allt blir ju olika från person till person.

Jag kommer ihåg när det blev film av Sagan om ringen. Herregud vad jag hade svårt att acceptera folks utseende ibland. Jag såg även den där halvanimerade filmen från 1979(?) som aldrig fick ngn fortsättning och slut i Härskartrilogin.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Skrivet av anon_326725:

Bättre sent än aldrig att komma till den insikten. Det är välkänt att böcker sällan eller aldrig återges verbatim i film/serier. Det är rätt logiskt också om man tänker efter lite

Ja tron är väl det sista som överger människan. DET BLIR NOG BÄTTRE! DET MÅSTE BLI BÄTTRE! Ja logik är överskattat särskilt när det handlar om fantasy😜.
Sagan om ringen blev dock acceptabelt förutom att de glömde Tom Bombadill.

Medlem

Haha ha! 👍
Hur mycket kostar det att få med "produktplaceringen" inför de avslutande delarna?

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Ja tron är väl det sista som överger människan. DET BLIR NOG BÄTTRE! DET MÅSTE BLI BÄTTRE! Ja logik är överskattat särskilt när det handlar om fantasy😜.
Sagan om ringen blev dock acceptabelt förutom att de glömde Tom Bombadill.

Syftade mer på logik som i att allt som beskrivs i en bok inte går att beskriva i en film osv. Snackade såklart inte om logik i fantasy:)

En stor anledning till att LoTR blev så bra var ju just att filmerna var så satans långa så de fick med väldigt mycket från böckerna.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Över45:

Haha ha! 👍
Hur mycket kostar det att få med "produktplaceringen" inför de avslutande delarna?

Vår officiella kommentar är att det känns lite gjort redan.


signatur
Releasehästryttare

@Carl Johansson-Sundelius:

Skrivet av JackG100:

!!SPOILERS!!

NK dog som en chump, men det är en rätt rejäl misskategorisering att säga att han är GoTs största skurk, han har bara varit ett storyelement för att flytta övriga karaktärer och kampen mot zombiesarna var aldrig fokus för serien. För Zombies är inte intressanta, Cersei är en intressant skurk som man kan försöka att förstå. Att förstå en odöd som levat för evigt och bara vill förgöra världen "därför att" blir aldrig intressant.

Så att kriget mot odöda skulle ta slut på en episod var jag rätt säker på, men jävlar va dåligt skrivet det var. Kavaleriet som chargear in i mörkret i all ära, tänk så extra idiotiskt det varit om inte Melisandre dykt upp och satt fyr på deras svärd. Men alla scener med individer som var omringade och dödsdömda för att i sekunden efter vara helt OK var fan oförlåtliga.

Senaste delen var också ganska hysterisk, hur lyckas en flotta överraska en annan flotta när den andra flottan har möjlighet att spana från luften? Sen har jag svårt att se att man skulle ställa upp alla sina ledare inom skotthåll från fiendens väggar när man vet att fienden är en förrädisk och falsk hederslös jävel.

Jag menar, Rob betedde sig som ett nöt när han fuckade upp alliansen med Twins-folket, men det var iaf en ung irrationalitet man kunde förstå. Kärlek etc. men tycker inte någon av karaktärerna i dagsläget har den ursäkten för att bete sig som nötter. Sen gillar jag inte när saker in inkonsekventa, Night King hör Jon Snow på typ 200 meters håll mitt under rungande krig, men ingen av hans bodyguards eller han själv hör Aria ta sig in mitt bland dom när zombiesarna tidigare hört hennes blodsdroppar.

Dock så är man investerad i showen nu så man kommer ju se klart den, men förutom EP2 så har denna säsongen varit ett låg-vatten-märke. Kvalitéen har dock vandrat stadigt neråt sen the battle of the bastards i S5, som också var en riktigt usel episod.

Den enklaste förklaringen är nog helt enkelt att manusförfattarna helt saknar den styrning från böckerna de hade i de tidigare säsongerna. De har i stort sett fått lite punkter från G. R. R. Martin och fått tillsagt att nu är karaktärerna på den här platsen och under dessa förutsättningar, lös problemet. Då blir det lite skarvar, tidsteleporteringar och något höftade lösningar på logistiska (och logiska) problem. Jag skulle heller inte bli förvånad om herr Martin yxar till sitt eget slut när han får feedback på hur tittarna reagerar på tv-seriens slut.

Någon annan som noterat att de helt glömt bort att det är vinter? Det var ju en jäkla stor grej när de skulle största Bolton från Winterfell. Nu verkar inte vintern vara något som helst problem längre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Syftade mer på logik som i att allt som beskrivs i en bok inte går att beskriva i en film osv. Snackade såklart inte om logik i fantasy:)

En stor anledning till att LoTR blev så bra var ju just att filmerna var så satans långa så de fick med väldigt mycket från böckerna.

Ja just det. Apropå andra delen.
Jag fattar väl vad du menar. Men jag kräver lite humor också😜. Annars får du klanka ner på mig för att du tror att jag inte förstår. Jag väljer att skämta, stämningen i tråden blir trevligare då. Du FÅR ÄLSKA TV Serien. Men bara för att andra tycker lite annorlunda har jag inte märkt att ngn direkt blir arg på eller ifrågasätter ngn annans tänkande. Skriv ett ordentligt inlägg varför du tycker serien är så bra. Du får mer respekt och visar det mot andra också då. Än just bara tänka att andra inte har respekt mot dig för att du gillar serien ifråga.

Tänk så här då hur många avsnitt/tid har TV-Serien haft på sig för varje bok av Martin? De flesta är överens om att serien är riktigt bra så länge Martin hade sina bokförlagor, även jag tycker de är riktigt bra det är de små detaljerna som stört lite. Jag har hållit hoppet uppe om fortsättningen som ej är klarskriven av Martin. JAG tycker att manusförfattarna inte lyckats till min besvikelse. Andra har hållit med mig och andra ser saken på ett annat sätt så även du. Helt okej! Men gör som jag skrev ovan hylla det DU älskar. RESPEKT!

Härskarringen som den egentligen borde heta var från början tänkt av Tolkien att släppas komplett. Dock gick inte förlaget med på det. Så Tolkien delade upp boken i tre delar, totalt är Härskarringen i översättning på 1222 sidor.
Om man sen tycker det är av intresse och att lägga ner tid på att jämföra alla siffror för att bevisa något. Får man väl det.
Men ointressant eftersom det är storbudget filmer mot TVSerie budget vi jämför.🙂

Medlem

Jag fick "Våra bästa år" och "Glamour" vibbar efter 4:e delen. Alla slöa inzoomningar på ansikten.
Det enda sevärda/intressanta var konversationen mellan Tyrion och Varys.
Hade Cersei personligen sparkat ner Missandai från muren hade det varit mycket mer dramatiskt.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

En intressant analys av slaget vid Winterfell, vilka brister som fanns i försvaret (enligt dem) och förslag på förbättringar.

Jag tycker såna här skönt nördiga videoklipp är helfestliga.

Inaktiv

Får ta och hålla med här. Fjärde avsnittet var riktigt dåligt. Slarvigt och ogenomtänkt.
Hoppas verkligen att avsnitt 5 och 6 kompenserar för detta annars blir jag tossig!

Medlem

Skrivit av mig i många andra forum, men kan också jag stämma in i att fjärde avsnittet var rent bedrövligt. Vi är inte direkt ensamma om att tycka det, kolla t ex IMDB. Fjärde avsnittet snittar just nu 6.9 (!) med över 50,000 röster. En snabb bläddring säger mig att det är mer än ett helt betygssteg under det näst lägst betygsatta i hela serien!

Det var så uppenbart att Jons avsked av Ghost bara handlade om att spara pengar. Sorgligt. Det blir dyrt så fort en människa ska vara i samma bild som en direwolf. Detsamma gäller Rhaegal, som man totalt kastade bort i ett naivt försök att chocka tittaren. Enligt manusförfattarna hade Daenarys "glömt bort" The Iron Fleet! Hon kollade alltså inte ens?

Nej, Dumb & Dumber (Dan & Dave) klarade verkligen inte av att knyta ihop säcken trots två år av skrivtid. Det är tydligt, och jag tror man kommer uppskatta de sista två avsnitten mer om förväntningarna placeras på typ källarhöjd.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Oof! Jag har inte sett GoT men minns väl hypet sedan första säsongen slog igenom. Så verkar det bli ett tragiskt avslut på denna mycket älskvärda serie?

Medlem
Skrivet av AplAy:

Oof! Jag har inte sett GoT men minns väl hypet sedan första säsongen slog igenom. Så verkar det bli ett tragiskt avslut på denna mycket älskvärda serie?

Ja, tragiskt lär det garanterat bli. Sedan på vilket sätt, ja det får vi se.

Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Ja, tragiskt lär det garanterat bli. Sedan på vilket sätt, ja det får vi se.

Hoppas innerligen att det inte blir sämre. Vill inte att en av världens bästa serier någonsin ska avslutas med en bitter smak i munnen...

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Hoppas innerligen att det inte blir sämre. Vill inte att en av världens bästa serier någonsin ska avslutas med en bitter smak i munnen...

Gillade man LOST (som jag gjorde) tror man känner igen en viss känsla nu...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Hoppas innerligen att det inte blir sämre. Vill inte att en av världens bästa serier någonsin ska avslutas med en bitter smak i munnen...

Vi får hålla tummarna...

... att de sparat det bästa till sist! 😀

Inaktiv

@jonis: Visserligen var slutet på LOST något utav ett antiklimax. Tyckte dock det var en väldigt bra serie överlag.
Ett bättre exempel imo är Dexter som var riktigt bra i början, blev sämre och sämre och avslutades med ett av tv-historiens sämsta jävla slut någonsin.
Blev legit förbannad av det slutet...

Medlem

@anon_326725 Minns även jag Dexter hehe. Det slutet... hua.

LOST var min favoritserie, men slutet var bedrövligt. Där blev jag dock mest besviken, i GoTs fall (om vi nu inte blir blåsta av stolen i de sista två avsnitten) känner jag mig mest förbannad över det hjärndöda manuset.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

@jonis: Jag gillade 1-3 mest för wow-faktorn. Har rätt lätt att bortse från ologiska saker i scifi/fantasy-filmer/serier så det stör inte mig alls.
Men avsnitt 4 är svårt att ignorera för det var bara så urbota dumt hur de skrev manuset till det avsnittet.

Som sagt. Vi håller tummarna att 5 och 6 blir sjukt episka. Vill inte avsluta denna underbara resa med ett epic fail.

Medlem

@anon_326725 Kunde omöjligt hålla med mer! Vi håller tummarna och hoppas på det bästa.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

R.I.P. kaffekopp. ☕️💀

HBO har bytt ut avsnitt 4 mot en ny version där kaffekoppen tagits bort.

källa

Medlem

GoT är ett pågående trauma. Jag trodde verkligen inte jag skulle bry mig så mkt - men jag har inte kunnat låta bli att kolla hordvis med youtube analyser/sågningar varje dag senaste veckan för att på något sätt hantera sorgen över hur man förstöra en av historiens bästa serier på detta sätt... Det är så dumt så dumt så dumt så dumt så dumt så dumt så obegripligt dumt dumt dumt dumt...

Varför kan man inte skriva berättelsen för berättelsens egen skull? Då hade vilket händelseförlopp som helst varit 1000000% bättre än det vi har nu. Alla fan-teorier slutsatser, alternativa handlingar är 1000000% bättre än det vi har nu.

All trovärdighet och inlevelse är från och med avsnitt 4 helt bortblåst. Alla chanser är slut. Jag bryr mig längre. Det finns ingen karaktär som agerar trovärdigt inom sin egen kontext lägre. Det spelar ingen roll hur tappert skådespelarna levererar, eller hur makalösa scener som utspelas. Jag kommer titta färdigt men det är bara ett spektakel som ska slutföras. Jag vill gråta men jag kan inte för det är så dumt! Herregud vad dumt det är!

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

All trovärdighet och inlevelse är från och med avsnitt 4 helt bortblåst. Alla chanser är slut. Jag bryr mig längre. Det finns ingen karaktär som agerar trovärdigt inom sin egen kontext lägre. Det spelar ingen roll hur tappert skådespelarna levererar, eller hur makalösa scener som utspelas. Jag kommer titta färdigt men det är bara ett spektakel som ska slutföras. Jag vill gråta men jag kan inte för det är så dumt! Herregud vad dumt det är!

@Cedmoy: Haha, jo väldigt dumt! Till slut kan man inte annat än sitta och skratta...

Medlem
Medlem
Skrivet av Cedmoy:

GoT är ett pågående trauma. Jag trodde verkligen inte jag skulle bry mig så mkt - men jag har inte kunnat låta bli att kolla hordvis med youtube analyser/sågningar varje dag senaste veckan för att på något sätt hantera sorgen över hur man förstöra en av historiens bästa serier på detta sätt... Det är så dumt så dumt så dumt så dumt så dumt så dumt så obegripligt dumt dumt dumt dumt...

Varför kan man inte skriva berättelsen för berättelsens egen skull? Då hade vilket händelseförlopp som helst varit 1000000% bättre än det vi har nu. Alla fan-teorier slutsatser, alternativa handlingar är 1000000% bättre än det vi har nu.

All trovärdighet och inlevelse är från och med avsnitt 4 helt bortblåst. Alla chanser är slut. Jag bryr mig längre. Det finns ingen karaktär som agerar trovärdigt inom sin egen kontext lägre. Det spelar ingen roll hur tappert skådespelarna levererar, eller hur makalösa scener som utspelas. Jag kommer titta färdigt men det är bara ett spektakel som ska slutföras. Jag vill gråta men jag kan inte för det är så dumt! Herregud vad dumt det är!

Vi är i exakt samma sits. Har även jag, lite självdestruktivt, kollat hordvis med youtube-recensioner/livechats/analyser. Hur är det ens möjligt att skriva ett så banalt och korkat manus!? Det verkar inte ens som Dumb & Dumber orkat googla vissa saker, Gendry var en Waters INTE Rivers. Två år att skriva och korrläsa och man släpper igenom sådant? Hur länge har inte Cersei varit gravid nu? Är Westeros lika stort som Falköping, eller missade jag något i böckerna avseende teleportation? En del tid borde passerat, minst sagt.

Cersei skulle varit en PARENTES, inte main-villain efter att NK dör i episod 3. Antiklimax. NK borde flugit ner och förvandlat King's Landing till aska samtidigt som Craster's Sons med entourage omringade Winterfell. (Varför i h-ete chargade alla Dothraki in i mörkret?)

Tycker dessutom så synd om crew & cast. Alla har slitit som djur för att verkligen avsluta den här långa resan med ett massivt fyrverkeri, och då är manuset trasigt från början! Att skådisar i intervjuer beskriver hur de helt knäckta behövde tid för att smälta intrycken från första läsning tror jag inte bara handlade om deras karaktärers öden...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd

Jag tycker att säsong 7 och 8 är dom två sämsta säsongerna hittills. Det känns som att skaparna i serien vill skynda på allt, det är inga riktiga intriger som tidigare eller något. Sen finns det fler saker som irriterar mig också.

Som det där när en drake blev nedskjuten, det var så dumt så det är inte sant. Jag menar: Drakar flyger väldigt högt så borde dom inte sett att världens största flotta närmade sig och ville skjuta ner dom? Daenerys bör ha sett det enkelt.

Sedan strax efter det då Missandei blev kidnappad, bör man inte ha fått se några scener från det? Helt plötsligt var hon bara borta, det kändes så B. Känns som att skaparna vill skynda på slutet så har inga större förväntningar på dom två kommande avsnitten, alla avsnitt hittills har varit kass.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Sen finns det fler saker som irriterar mig också.

Som det där när en drake blev nedskjuten, det var så dumt så det är inte sant. Jag menar: Drakar flyger väldigt högt så borde dom inte sett att världens största flotta närmade sig och ville skjuta ner dom? Daenerys bör ha sett det enkelt.

Sedan strax efter det då Missandei blev kidnappad, bör man inte ha fått se några scener från det? Helt plötsligt var hon bara borta, det kändes så B. Känns som att skaparna vill skynda på slutet så har inga större förväntningar på dom två kommande avsnitten, alla avsnitt hittills har varit kass.

Nej Dany hade "TYP" glömt bort Euron

"One dragon in recorded history has been brought down from the air by a projectile and it was a one in a million shot...A mature dragon in the air is virtually invulnerable" /George R.R. Martin

Och balistas-arna kan ju inte skjuta rakt upp så hade Dany varit lite listig så hade kunna dykt på dom rakt ovanför och bränt upp dom. Synd hon inte kom på det.

Medlem

Cersei känns nu lite som en klassisk James Bond skurk.

Skriv svar