Imorgon går filmen jag väntat 23 år på!

Avstängd
Imorgon går filmen jag väntat 23 år på!

Imorgon kl.14:30 i den näst största biosalongen så kommer jag att sitta med en stor kartong baconchips, en stor cola zero läsk med färskt sugrör, förväntasfull väntande på en film som jag har sett framemot i snart 23 år(!)

Hur kan jag ha sett framemot Pokémon Detective Pikachu i 23 år som?! Jo, ens stora dröm som tidigare Pokémon-nörd som ung var att dessa små (och stora) varelser skulle vara verkliga. Vissa dagar i yngre dar kunde jag fantisera om att man fick ha Pokémon-strider på skolrasterna, att man hade en egen Pikachu på sin högra axel, och så vidare.

Det närmsta vi kommer att komma Pokémon i verkligheten innan genetiska genombrott är denna film. Så verkligt som det går att bli och samtidigt så likt originalen.

Det får mig att tänka på vad min farbror berättade om när Sagan om Ringen hamnade på bioduken, "Redan på 70-talet var det snack om att göra filmatisering av böckerna men redan då insåg man att det inte skulle bli bra på grund av teknologin." Samma sak har det varit runt Pokémon:

Många stora filmbolag har ansökt om tillstånd men de har alltid fått avslag för Nintendo har alltid tyckt att tekniken inte var där ännu förrän nu. Visst, vissa Pokémon ser riktigt "hemska" ut och det är förståeligt; vi utvecklades ju inte precis vid sidan av dem så självfallet upplever vi en del av "uncanny valley" och sånt.

"Den bästa spelanpassade filmen genom tiderna?"
Det spekuleras mycket om att denna live action Pokémon-film kommer att kunna bli den bästa spelanpassade filmen genom tiderna (och ja, ribban är inte särskilt hög) på grund av följande skäl:

- Den bygger på ett spel som i stora drag är point-and-click adventure detective story: Detective Pikachu. Och om du har spelat spelet så finns det en risk att du redan vet hur filmen kommer att sluta om de inte drar med världens tvist för att de har tänkt på detta faktum. En annan sak med detta som vissa YouTubers har diskuterat är att då det bygger på ett färdigt spel som mer eller mindre är ett storytelling-spel så finns det redan ett färdigt manus där som är bra anpassat utan att man ska behöva krångla med att göra film av ett spel vilket många verkar spelfilmer har misslyckat totalt med.

- Filmen kör en ljussättning som ger lite mer seriös ton istället för att se ut som vilken film som helst. Med inspiration från gamla Noir-stilen så kommer det att finnas gott om rödblå ljussättning i filmen och hela detektivtemat gör att filmen vill tas mer seriöst än bara någon spelanpassad film som hoppas på att den skall locka besökare bara för sitt stora varumärkesnamn i titeln (Mortal Kombat, World of Warcraft, Street Fighter, Tomb Raider, Super Mario Bros., Dragonball Z, osv.).

- En del av Pokémon-världen istället för Pokémon i människovärlden. Bästa jämförelsen jag har till detta är vad trailern till Sonic the Hedgehog verkar visa om vi bortser från dess CGI-effekter: det ser mer ut som Sonic i människovärlden istället för en inblick i en Sonic-värld. I kommande PKMN-filmen så ser vi istället Pokémon som slåss, fångas, interagerar med sina tränare och vi ser dussintals referenser från Pokémon-spelen vilket ger dig en känsla att du är i en faktisk värld istället för att man bara slängde in Pokémon bland människor.

- CGI-effekter från riktigt passionerade CGI-artister. Nu kommer jag att spekulera ur mitt eget arsle men jag tror att många som arbetar inom CGI-branschen är runt 30+ och många av dessa växte troligen upp med Pokémon och kanske skissade dessa och även försökte skapa verkliga versioner. En av dessa personer blev ju till och med kontaktad inför denna film för att lägga fram preliminära skisser för hur Pokémon skulle se ut om de vore verkliga. Så jag tror att många arbetat på dessa CGI Pokémon äntligen kände att de bidrog med något med äkta glädje och passionerad nostalgi än snarare "ett ytterligare CGI-projekt som betalar hyran".

- Ryan Reynolds lyckas bära Pikachu's röst. Även om jag inte hade haft något emot Danny Devito så tycker jag att Mr. Reynolds bär Pikachu's röst helt OK och även om det låter som "Pikapool" så finns det ändå en del charm till det hela att man vet att personen bakom rösten också har gjort Deadpool. Jag säger inte att han kmr att rädda filmen eller göra den framgångsrik. Men hans röst är 100x gånger bättre än Ben Schwartz's karaktärisering av Sonic i nya Sonic-filmen vilket bara låter som en tönt som försöker vara låta cool.

"Förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa"
Det finns en sannolik risk att filmen blir riktigt pannkaka av det hela och att alla CGI-effekter och det vi fått se i alla dessa trailers och förhandstittar bara visar det som faktiskt är bra. Kanske vi ser riktigt dålig CGI i slutändan, alldeles för många one-liners från Pikapool och återigen en film som inte vill ta sig själv seriöst så att det blir mer sorgligt än komiskt (jämför The Last Jedi mot Spaceballs där sistnämnda gjorde komedin mycket bättre och där förstnämnda inte ens skulle vara en komedi - vad hände egentligen?!)

Jag känner både oro och förväntan inför morgondagens 14:30 när jag sätter mig ned mina baconchips i stor kartong och feta cola zero läsk med fullspäckat sugrör, en tom mage som är redo att vanka chips och njuta av något som jag har mer eller mindre drömt om i 23 år efter.

Tur för mig så är jag van att se riktigt dåliga filmer och bara njuta av CGI:n (jag har sett ALLA Transformers-filmer på bio, ge mig ett pris!) så oavsett kommer det att bli en cool film och jag hoppas på många Hi-Fi ljud från Pokémon-världen och jag hoppas på att få höra minnesvärd musik från PKNM-spelen.

Hur filmen än blir så kommer den åtminstone att kittla mina nostalginerver så det blir mysigt!

"GOTTA WATCH THE EVER FIRST POKÉMON LIVE ACTION MOVIE!!!"

Avstängd

Oj vad kul. Hoppas det blir den absolut bästa film du sett. Håller tummarna för det.

Avstängd
Skrivet av vilma:

Oj vad kul. Hoppas det blir den absolut bästa film du sett. Håller tummarna för det.

Hehe tack, samtidigt får jag ta det i rätt perspektiv: inte så att det är nästa Gudfadern eller The Shawshank Redemption, men för vad det är så hoppas jag på en film som åtminstone försöker berätta en berättelse än att bara köra ned one-liners i strupen på en. För mkt komedi i en film som inte sägs vara en komedi är en dålig film, imho.

Samtidigt har dess trailers till skillnad från många andra spelbaserade filmer fått oerhört positiv kritik vilket gav en fingervisning att "detta faktiskt kan bli bra för vad det är för något". Så jag håller också tummarna och det sämsta är jag får roa med mig härlig CGI-grafik och bioljud!

Medlem

Hoppas på det bästa! Det är så underbart med sådana som dig som verkligen ger allt för en nostalgisk dröm.
Det är ju det som den här "gubben" vill visa att gilla ngt behöver inte ha med åldern att göra.

1
Skriv svar