Chris Roberts påstås vansköta Star Citizen

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Man kan tycka vad man vill osv om star citizen men om vi ska hålla oss till fakta så har crowdfundingen hållit på sedan 2012-2019 dvs 7 år. Demot Chris snickrat ihop låg troligen ytterligare på 1 års utveckling så låt oss säga från 2011-2019 = 8 år. Ju nyare spel som kommer ut desto längre utveckling generellt sett om vi bortser från indi-studior med 8-bit grafik 😋

Wow utvecklades mellan 1998-2004 dvs 6 år och när det kom ut var det banne mej inte särskilt snyggt eller helt klart. 2004, det är 15 år sedan och ribban för ett nytt mmo är definitivt högre idag om spelare ska hänga kvar i spelet. Att ett spel tar upp emot 10 år att utveckla blir inte jag särskilt förvånad över då vi konsumenter är rätt så kräsna. Vi vill ha det bästa och internet ger oss ofta svar på vad de flesta anser vara det bästa. Att släppa ett mediokert spel idag är inte värt helt enkelt. Antingen gör man ett billigt spel som man lätt kan få tillbaka investeringen på, eller så gör man ett dyrt bra spel där man förväntar sej att få tillbaka investeringen under lång tid. Jag hoppas på ett nytt "wow" - mmo där allt känns fräscht. Är trött på kloner. Jag hoppas verkligen för oss spelare att detta slår för då kommer troligen spelklonerna höja sina standarder också.

Nja WoW tog max 4-5 år att utveckla och då inkluderas väldigt mycket tid för testande etc. Jag hade själv betan och på lanseringsdagen fungerade WoW utmärkt jämförelsevis med andra konkurrenter på den tiden. Helt outstanding kan man säga. WoW var dock föga originellt rent spelmässigt - de snodde mycket bra från andra titlar och finjusterade det och gjorde allt lite mer mainstream/spelarvänligt. Just den sista biten verkar Star Citizen ha en del att jobba med som det verkar på alla rapporter både här och från journalister.

Källa https://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft#Development

Dödgrävaren

WoW hade ju en redan etablerad spelstudio bakom sig också.

Star Citizen är unikt på alla sätt, och det är möjligt att det kommer rinna ut i sanden pga. ekonomin. De har ändå startat 5 studios, baserat på en vision av vad spelet kommer vara. Dock så tycker jag att de är väldigt ärliga med vad de vill genomföra, och på så vis tycker jag inte att det är en "scam" på något sätt. Sen känns det som väldigt många målar upp sin egen bild av vad spelet kommer bli baserat på vad som är "något vi vill göra, men troligtvis inte vid release".

Lyckas du få multiplayer-delen att funka bra, och binda ihop de ekonomiska systemet i spelet med intressant mission-generation så tror jag det kommer bli ett fenomenalt EVE Online-liknande spel, fast där spelunderhållningen och immersionen är mycket mycket högre just för att man gör allt ur första persons-läget.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

"Creatives are in charge here, not profit-driven bean counters or deadline-enforcing suits."

Som om detta på något sätt skulle vara något negativt...

Lätt att få det att låta enbart positivet om man uttrycker det på det viset. Problemet är att spelutveckling kostar pengar och kreativa människor är ofta usla på det ekonomiska.

Medlem

När det fortfarande dröjer TVÅ ÅR till BETA av Sq42 som "var nästan färdigt" och tänkt släpp i år (vilket skulle ge dem både pengar och återskapa förtroende, något de desperat behöver) så tappade jag intresset, det lilla jag har kvar (hela walking simulator för oss gamlingar som ville ha ett modernt Wing Commander tog död på typ 98% av mitt intresse. Jag menar titta på vilken film som helst, 20 minuter innan de kommer upp i luften. Who want's that crap?)

Men visst är det spännande att följa såpan. Tror Molyneux kommer att få rejäl konkurrens om titeln som "kreativt geni som under INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER ska ha hand om pengar eller ansvar". Och herregud, att bli påmind om filmen Wing Commander... Jaja, glad man "satsade" absolut minimum för att få Sq42 tillsammans med skiten. Även om det nu tydligen också ska vara episodiskt? En episod vart 10 år?

Men det mest spännande är hur snabbt tiden går. I början var man imponerad av vad de - försökte - göra. Idag är jag inte det minsta imponerad av det de spottar ut. Med tanke på att det är rimligtvis 3-4 år till innan vi får en "beta" så kommer det här inte att imponera. I bästa fall har de ändå bidragit med 1. återuppliva genren (tillsammans med Elite Dangerous) och 2. pressa konkurrenter att höja ribban. Tills vidare har vi därför underbara lir som NMSVR, X4 och en hel massa space shooters av varierande kvalité och storlek.

Det löjliga är att jag hade kastat väldigt mycket mer pengar på Chris om han bara gjort remakes av WC1-4 och/eller Freelancer rakt av. Särskilt om han slängt in VR-stöd.

Men... Molyneux... Now there's TWO of them!

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Jag menar titta på vilken film som helst, 20 minuter innan de kommer upp i luften. Who want's that crap?)

Jag! *räcker upp hand* 😄

Jag tycker det är rätt skönt att bara chilla och gå omkring i ett rymdskepp, kolla på instrument och prylar, eller bara stanna till och spana ut i rymden genom något fönster. Skönt att inte alltid ha bråttom någonstans utan att istället ta in den virtuella världen de håller på och bygger.

Jag är väl något av en "rebellisk explorer" antar jag, om vi ska prata mera klassiska spelartyper. Om spelet säger åt mig att gå till höger för att det finns ett mission som väntar åt det hållet där jag ska flyga från A till B och skjuta ned massa fiender, så går jag i nio fall av tio till vänster istället bara för att kolla vad som finns där först. Jag kanske återkommer till uppdraget senare eller så får det vänta. Beror på vad jag hittar bakom hörnet. 😁

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ni borde hitta en SC hatare och en älskare som både är väl insatta och låta dessa mötas i en debatt och skriva ett referat utifrån det så kan man som jag kanske fatta vad grejen är. Se det som en annorlunda valdebatt

Medlem

Chris Roberts och Peter Molyneux kanske är släktingar

Medlem
Skrivet av Wihl:

Chris Roberts och Peter Molyneux kanske är släktingar

Stor skillnad på de två dock.. Peter är ju en legend i spelkretsar, Chris är långt ifrån det..

Peter må vara bra på att haussa upp sina spel (ett par ggr kanske lite väl bra/entusiastiskt...), men han har iaf skapat ett helt gäng klassiker, och även skapat hela genres i princip.

Medlem
Skrivet av feistin:

Nja WoW tog max 4-5 år att utveckla och då inkluderas väldigt mycket tid för testande etc. Jag hade själv betan och på lanseringsdagen fungerade WoW utmärkt jämförelsevis med andra konkurrenter på den tiden. Helt outstanding kan man säga. WoW var dock föga originellt rent spelmässigt - de snodde mycket bra från andra titlar och finjusterade det och gjorde allt lite mer mainstream/spelarvänligt. Just den sista biten verkar Star Citizen ha en del att jobba med som det verkar på alla rapporter både här och från journalister.

Källa https://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft#Development

Enligt usgamer.net så delade wow och warcraft 3 mycket av arbetet och samma personer var inblandade i båda spelen. Därför är det många som menar att wow påbörjades redan 1998 eftersom spelet aldrig skulle kunna göras utan dessa delar.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag vill inte framstå som en fanboy, vilket jag inte är, men jag undrar om de som gnäller överhuvudtaget tänker på:

  • De bygger inte 1, utan 2 (!), olika typer av AAA spel samtidigt. (Ett gigantiskt nytänkande MMO och ett episkt storydriven singelspel med en mängd kända skådespelare.)

  • De har hållit på i lite drygt 7 år, dvs ca 3,5 år/ spel.

  • Det har inte funnits en befintlig företagsstruktur, utan man har behövt skapa och bygga upp den samtidigt.

  • Det har inte funnits någon färdig studio, med 100-tals anställda som har kunnat börja jobba med ett färdigt koncept, utan konceptet har utvecklats samtidigt som personal har behövt rekryteras. (vilket i praktiken har inneburit att utveckling av spelen rent konkret knappast har hållt på i mer än 2-3 år/per spel)

  • De har behövt uppgradera, byta och förändra hela konceptet och grundidén ju mer pengar som man har fått in.

  • De har skapat en helt ny teknik, med procedural planets som i sig redan, har mer spelyta än de största spelen som har gjorts.

osv.

Jag tror inte heller en del förstår vad CR försöker göra nu.

Från början var tanken att göra ett ganska konventionellt rymdsim-spel, men i takt som pengarna har strömmat in så har CR fått möjligheten och fria händer att skapa sina (och många andras) drömmars spel, utan begränsningar.

Ett spel som skall kunna kontinuerligt utvecklas och stå sig i decennier.
Ett spel som ingen har fått möjligheten att göra förut.

CR bygger bokstavligen nu spelens motsvarighet till pyramiderna.

...och, jag för min del, stöttar den visionen helhjärtat, även om det innebär att spelet/spelen blir de spel som sätter rekord i längst utvecklingstid.

(Det finns bokstavligen tusentals slit och släng spel att spela, medan man väntar på SC/SQ42)

Medlem

Denna videon passar nog bra här.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Säger vad jag sagt tidigare: Anser det är ett episkt misstag att inte satsa mer på att få ut Sq42 dels för att visa att de kan leverera (vilket i sig genererar mer pengar), dels för att säkerställa en pung pengar till via försäljning av vad som kunde varit det där många av oss önskade: Ett modernt Wing Commander/Freespace.

Poängen, oavsett vad man hoppas, är att det finns fog för oro. Dels över CRs förmåga att ro iland det här, med tanke på tidigare "meriter" men också utifrån de övriga grejerna de nämner. Likt Molyneux senaste projekt som kapsejsat innan de blev färdiga och idag är helt bortglömda riskerar ju SC att stendö för att pengarna tog slut. (Missförstå mig rätt, jag lirade Godus som fasen trots att det ändrades i ett och aldrig blev något som liknade ett färdigt spel, så jag kan med tvekan respektera SC-fans, men det kan ju sluta på samma sätt, fast i större, mer spektakulär skala.)

Vi gillar alla att hata EA och andra studios, "de giriga jäklarna", men det finns en poäng med en verkligen ansvarig chef som måste försvara sina beslut inför aktieägare, som kan hantera budget och projektstyrning. Vi hade för flera år sedan ett liknande mycket bra exempel i Helsingborg med den fantastiske Göran Stangertz som chef. Han gjorde så himla mycket bra under sin tid, men det var rätt snart uppenbart att han var en bra kreativ chef och en mindre bra ekonomisk chef. Ju längre den här historien fortgår, desto mer känner jag att CR skulle behöva stiga ett steg åt sidan. Fortsätta som kreativ källa, men låta någon mer van styra skeppet och kanske också låta folk göra sitt bloody, damn job.

Samtidigt levererar No Man's Sky äntligen VR och "oändligt" med content utan att ta en krona betalt för skepp eller annat, fortfarande med en väldigt liten studio.

Medlem

@ulrik.borg: Det är bara att följa Roadmapen. Om allt går som planerat så får vi nog se mer utav Squadron 42 i slutet av året på citizencon eller på anniversary streamen. Det är många mer features som sitter i road mapen på squadron 42, så det borde betyda att det är fler som jobbar med squadron 42.

Folk har sagt att pengarna har tagit slut för dom i flera år nu... Ser inga tecken på det heller. Förutom en Forbes artikel som baserar allt på gamla rykten med ingen efterforskning alls. Majoriteten ser redan storyn som en hit piece eller smutskastnings kampanj mot Chris Roberts.

The escapist lade upp en liknande artikel 2015, med samma dynga. Artikeln verkar va borttagen men Forbes kopierade nyheten från dom.
https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/10/01/report...

Chris Roberts hade skyhöga krav på sitt spel, och ville ha saker som tex planetary landing, att man kan landa var som helst på en planet osv. Var någon som sa att man inte kunde göra dom sakerna i ett spel, det var omöjligt. Med den inställningen så fick dom sparken. Chris, sa det eller något liknande i "Around the verse" för några år sedan.

Sist jag kollade så kunde man spela starcitzen i VR också, dock så funkar det inte så bra för pixel tätheten är för dålig just nu på nuvarande VR headset. Kan knappt se vad som står på displayerna i skeppet, eller display huden för allt. Man får vänta några år tills VR är anpassat för spel med mer detaljer. Eller så får dom släppa LEGO® Starcitizen så det ser ut som no man's sky.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@rmpyro: Jag vet inte hur väl du känner till Forbes, men enkelt förklarat kan man säga att de har två delar. En med mer åsikter och tyckande från de som skriver artiklarna, och en del med några av världens bästa och mest seriösa ekonomi-journalister. Det här reportaget var gjort av den senare och bygger ingalunda enbart på "gamla rykten", men... Du får givetvis tycka och tro vad du vill och jag tycker att du missade min poäng - eller helt ignorerade den vilket är det vanliga när SC/Sq42 ska försvaras till vilket pris som helst. Jag kursiverar den i stycket nedan.

Förtroendet för projekten ÄR allvarligt skadat. Sq42 skulle för inte så länge sedan vara "i princip klart", redo för släpp tidigt 2019, nu är det två år kvar - igen. De där "road maps" är rent nonsens. Med nuvarande tempo kommer SC att behöva 50-70 år till innan deras universum är färdigt. Att man dessutom totalförstört Sq42 genom att göra även det till en walking simulator kan vi lämna därhän, för "det är ju immersion, ashäftigt". Till och med en del galningar som vill ha in det i Elite Dangerous (Ja, absolut ren ÅSIKT här, erkännes). Hade de istället ganska snart levererat ett modernt Wing Commander'ish spel till marknaden så hade det som sagt visat att de kan leverera. Det hade genererat pengar i form av försäljning och med återställt(?) förtroende hade fler investerat mer i SC igen och tagit död på det du kallar "rykten" om ekonomiskt ohållbar modell (dvs att de måste hålla på i ett tiotal år till för att färdigställa spelet och strömmen av pengar tappar ständigt fart vilket självklart är ohållbart när de behöver 100-dubbla effektiviteten för att överhuvudtaget ha en möjlighet att leverera.)

Jag hoppas självklart att de KAN leverera (även om det lär ta 10-15 år till i bästa fall) även om "spelet" idag är fullständigt ointressant för mig med allt böööös de lagt in som gör att det tar 2 timmar innan man ens flyger, för din och andras skull. Själv har jag även tappat hoppet om Sq42 som också bööösats ner åt h-e, förvandlats till episod-spel (räknar med att jag i slutändan kommer att få betala för framtida episoder) mest för just de hårdnötta fans som envist försvarar spelet. Jag hoppas verkligen de levererar och jag är övertygad om att Chris vill det. Men hans "aktieägare" - om än annorlunda mot traditionella - har en toleransgräns även om det pyramidsspelsliknande upplägget pressar det långt. Men det är en spännande såpopera anyway.

Som väldigt medveten investerare i ett annat drömprojekt, Molyneux "GODUS", är det svårt att inte se parallellerna mellan två fantastiska dreamers med underbara visioner som verkligen inte ska ha beslutsansvar eller ekonomiskt ansvar. Artikeln påminner om det branschen redan vet: Chris har en historia bakom sig, precis som Molyneux. Den historian är inte "rykten". Varken när det gäller CR eller Molly. Spelare som jag vill gärna ignorera det ÄVEN om vi känner till det. I want to believe! (men shame on you for fooling me once, shame on me...)

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

@rmpyro: Jag vet inte hur väl du känner till Forbes, men enkelt förklarat kan man säga att de har två delar. En med mer åsikter och tyckande från de som skriver artiklarna, och en del med några av världens bästa och mest seriösa ekonomi-journalister. Det här reportaget var gjort av den senare och bygger ingalunda enbart på "gamla rykten", men... Du får givetvis tycka och tro vad du vill och jag tycker att du missade min poäng - eller helt ignorerade den vilket är det vanliga när SC/Sq42 ska försvaras till vilket pris som helst. Jag kursiverar den i stycket nedan.

Få se om dom har tillgång till dom bästa advokaterna också. The Elitist, gjorde samma tabbe för några år sedan och det fick dom sota för. Andra ägaren på CIG är advokat.
Det är många som följer utvecklingen på spelet varje vecka, om det skrivs något som inte är sant så reagerar dom flesta negativt på det som följer utvecklingen. Personen som skrev Forbes artikeln, gjorde tydligen ingen efterfoskning alls på spelet. Nästan allt som stod i artikeln kunde motbevisas. Vissa saker kunde va sanna, om dom släppte den artikeln 2016, då spelet hade dom problemen som fixades i mitten av 2017.

Citat:

Förtroendet för projekten ÄR allvarligt skadat. Sq42 skulle för inte så länge sedan vara "i princip klart", redo för släpp tidigt 2019, nu är det två år kvar - igen. De där "road maps" är rent nonsens. Med nuvarande tempo kommer SC att behöva 50-70 år till innan deras universum är färdigt. Att man dessutom totalförstört Sq42 genom att göra även det till en walking simulator kan vi lämna därhän, för "det är ju immersion, ashäftigt". Till och med en del galningar som vill ha in det i Elite Dangerous (Ja, absolut ren ÅSIKT här, erkännes). Hade de istället ganska snart levererat ett modernt Wing Commander'ish spel till marknaden så hade det som sagt visat att de kan leverera. Det hade genererat pengar i form av försäljning och med återställt(?) förtroende hade fler investerat mer i SC igen och tagit död på det du kallar "rykten" om ekonomiskt ohållbar modell (dvs att de måste hålla på i ett tiotal år till för att färdigställa spelet och strömmen av pengar tappar ständigt fart vilket självklart är ohållbart när de behöver 100-dubbla effektiviteten för att överhuvudtaget ha en möjlighet att leverera.)

Tycker roadmapsen är riktigt bra, nu behöver vi inte förlita oss på någon som säger att allt kommer bli färdigt inom två års tid. Nu kan man följa allt bit efter bit, om något blir försenat så kommer vi se det där.
Dom behöver inte heller ha hela universumet för Squadron 42, om man flyger bort från sitt uppdrag så går man AWOL och får mission failed.

Finns inga bevis på att dom ryktena är sanna. Rykterna är tagna från Glassdoor Australia, där arbetstagare kan recensera företag som dom har jobbat vid. Problemet där är att vem som helst kan skriva där, så mycket var garanterat fabricerat. Finns redan motbevis på allt detta om man vill söka efter det. Räcker bara att dom har 3 spel utvecklare som talar sanning, sen kan dom lägga in 17 till som kör med en påhittad historia för att göra allt till en sanning. Fungerar lite som metacritic.

Citat:

Jag hoppas självklart att de KAN leverera (även om det lär ta 10-15 år till i bästa fall) även om "spelet" idag är fullständigt ointressant för mig med allt böööös de lagt in som gör att det tar 2 timmar innan man ens flyger, för din och andras skull. Själv har jag även tappat hoppet om Sq42 som också bööösats ner åt h-e, förvandlats till episod-spel (räknar med att jag i slutändan kommer att få betala för framtida episoder) mest för just de hårdnötta fans som envist försvarar spelet. Jag hoppas verkligen de levererar och jag är övertygad om att Chris vill det. Men hans "aktieägare" - om än annorlunda mot traditionella - har en toleransgräns även om det pyramidsspelsliknande upplägget pressar det långt. Men det är en spännande såpopera anyway.

Det är väl en smaksak, spelet är inte för alla.

Citat:

Som väldigt medveten investerare i ett annat drömprojekt, Molyneux "GODUS", är det svårt att inte se parallellerna mellan två fantastiska dreamers med underbara visioner som verkligen inte ska ha beslutsansvar eller ekonomiskt ansvar. Artikeln påminner om det branschen redan vet: Chris har en historia bakom sig, precis som Molyneux. Den historian är inte "rykten". Varken när det gäller CR eller Molly. Spelare som jag vill gärna ignorera det ÄVEN om vi känner till det. I want to believe! (men shame on you for fooling me once, shame on me...)

Inga kommentarer.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@rmpyro: Jadu... Vi lär få se, båda två om vi lever så länge.

Under tiden är det som sagt en underhållande såpa och jag noterar återigen att det är cherry picking i vad Beliebers kommenterar. Helt ok, men faktum kvarstår: Förtroendet sjunker stadigt och de hade kunnat göra något åt det, istället sköt de ytterligare två år på single-playerspelet, högg det dessutom i bitar och som sagt... (Med nuvarande takt är SC färdigt i bästa fall om 50-70 år om de inte helt ändrar strategi.) Istället för att slänga in skit som walking simulator, fps och annat trams kunde de levererat en produkt, åtminstone del 1 och fått folk som mig att hålla käft.

Man kan tycka vad man vill om artikeln, men det blir lite löjligt att ifrågasätta deras kompetens att bedöma företags ekonomiska hållbarhet. Advokater? Vi snackar om en av de mest inflytelserika ekonomiska blaskorna i världen, så den fighten hade verkligen varit underhållande. Beliebers får givetvis gärna ifrågasätta det ändå, men i slutändan påverkar det - återigen - företagets och CRs förtroende och antalet Beliebers blir färre för varje dag vilket fortsätter urholka den ekonomiska "modellen". Spelar ingen roll vad "sanningen" är. Förtroendet fortsätter urholkas och de har missat sin chans - det där lilla fönstret - att ge det en boost. Även om de faktiskt - mot förmodan - levererar första delen av Sq42 (till early access/beta - ska också påpekas) om två år så... Who cares by then? Att lita på fans för "damage control" jadu, som sagt, såg det till Godus och det var underhållande tills de vände till en lynchmob. Det finns fortfarande en kille som uppdaterar status varje vecka för spelet, mycket underhållande läsning. (Själv fick jag över 100 timmar spelande och tyckte det var ok för slanten jag gav.)

Oavsett hur det slutar så ska de ha credit för att de återupplivade genren space shooter tillsammans med Elite Dangerous. Många bra spel som kommit och sålt bra tack vare det och det har säkert pressat utvecklarna att ta ett steg till vilket gett mig många timmars spelglädje i flera spel. Men jag upprepar poängen här: Förtroendet urholkas stadigt och de har missat chans efter chans att återställa det och ge en käftsmäll åt kritikerna. Personligen tycker jag CR skulle ta ett steg bakåt, stanna som Creative director och låta ett proffs ta över tyglarna i toppen. Han har likt Molly inget bra track record för den sista delen, men väl för den första.

Medlem

p


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

123
Skriv svar