Regeringen granskar lootlådor i spel

Avstängd

Om lootlådor körde samma slags "garanti" som samlingskort (t.ex. du får alltid ett sällsynt kort, ibland holografiskt) så hade jag inte haft så mycket att säga om saken.

Men nu verkar det ju faktiskt vara mer eller mindre som hasardspel, alltså att du ibland inte "vinner/får" något vilket är en viktig del av beroendeframkallandet i hasardspel - skapa spänning genom att du inte alltid vet när du faktiskt kommer att "vinna" något.

Dessutom tycker jag att implementering av lootlådor blir på bekostnad av övrigt innehåll i spel. I och med hur mycket pengar som dras in på lootlådor och ändå väldigt undermåliga spel som vi får från samma studios så känns det som ett ytterligare skäl till att förbjuda lootlådor: de missbrukas.

Avstängd
Skrivet av anon_326725:

@Sillgam:
Tänk om de hade kunnat fokusera på aktuella problem i sverige istället för något så obetydligt som detta.
Eller har det med pengar att göra möjligtvis? Går svenska staten miste om pengar på tjänster som kan kallas för gambling?

Svinigt!

Om du visste hur rätt och fel du har på samma gång. Kolla in detta.

Men att staten gör tvivelaktiga pengar är helt klart. Kommunerna i Svergie budgeterar in parkeringsböter i sin budget. Vilket innebär att om inte kalkylerad eller förväntad summa kommer in. Då går kommunen back. Förstår ni nu varför det är så lätt att få dessa böter? Och så svårt att beivra dom.

Äntligen! Jag har lärt mig hur man gör. Jeeeajia!

Skrivet av vilma:

Om du viste hur rätt och fel du har på samma gång. Kolla in detta.https://www.youtube.com/watch?v=Q9RjDRLBWio
Men att staten gör tvivelaktiga pengar är helt klart. Kommunerna i Svergie budgeterar in parkeringsböter i sin budget. Vilket innebär att om inte kalkylerad eller förväntad summa kommer in. Då går kommunen back. Förstår ni nu varför det är så lätt att få dessa böter? Och så svårt att beivra dom.

Äntligen! Jag har lärt mig hur man gör. Jeeeajia!

Nu får du det att låta som att kommunerna balanserar HELA sin budget genom parkeringsböter och måste bötfälla för att hålla sig flytande och det är ju helt knasigt.

Vi har sedan 90-talets allt större inflytande av de borgerliga haft en tanke att den bästa förvaltningen av kommuner, landsting och myndigheter är att driva dessa som företag. Det betyder att kommunens åtgärder måste balanseras med ett inflöde av pengar - den heliga lönsamheten! En ganska korkad idé men nu är det som det är. Men kommunen är inte en enda stor budget utan likt företag är kommunen uppdelad i sektorer.

Så trafiksektorn i kommunen balanserar sin egen budget och där blir parkeringsböter ett inflöde av pengar eftersom bilister generellt är värdelösa på att parkera rätt. Så på grund av vuxna människors inkompetens eller arrogans så måste kommunen måste lägga pengar på att kontrollera, antingen i egen regi men framför allt att upphandla tjänsten av privata intressen (som kräver lönsamhet i sin tur). Detta skapar en självreglering - kommer inte tillräckligt med pengar in från felparkerare så krymper trafiksektorn och vice versa.

Så tror du att det finns ett intresse av att hitta på trafikböter (där felaktiga beslut belastar flera olika sektorer) så är din tankegång skapligt felparkerad.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

@freso:

Uppfostran är nyckelordet. Sluta skylla på samhället och uppfostra era barn istället.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Nu får du det att låta som att kommunerna balanserar HELA sin budget genom parkeringsböter och måste bötfälla för att hålla sig flytande och det är ju helt knasigt.

Vi har sedan 90-talets allt större inflytande av de borgerliga haft en tanke att den bästa förvaltningen av kommuner, landsting och myndigheter är att driva dessa som företag. Det betyder att kommunens åtgärder måste balanseras med ett inflöde av pengar - den heliga lönsamheten! En ganska korkad idé men nu är det som det är. Men kommunen är inte en enda stor budget utan likt företag är kommunen uppdelad i sektorer.

Så trafiksektorn i kommunen balanserar sin egen budget och där blir parkeringsböter ett inflöde av pengar eftersom bilister generellt är värdelösa på att parkera rätt. Så på grund av vuxna människors inkompetens eller arrogans så måste kommunen måste lägga pengar på att kontrollera, antingen i egen regi men framför allt att upphandla tjänsten av privata intressen (som kräver lönsamhet i sin tur). Detta skapar en självreglering - kommer inte tillräckligt med pengar in från felparkerare så krymper trafiksektorn och vice versa.

Så tror du att det finns ett intresse av att hitta på trafikböter (där felaktiga beslut belastar flera olika sektorer) så är din tankegång skapligt felparkerad.

Nej det får jag inte. I en mindre kommun jag bott i bugeterade man för en mindre men inräknad summa. Om den summan skulle utebli. Skulle man få skära ner någon annanstans. Barn eller ungdomsveksanhet el.dyl. Därför får du en parkeringsbot om du stått 5 minuter över tiden. I Östanåker. Räkna ihop 500 liknande "verksamheter" i en kommun så förstår du verksamhetsidéen. Kanske slipper viss spänningshuvudvärk på kuppen.

Svenskaspel ska dra in skatteunderlag. Och kolla gärna upp varför halvstatliga bolag som har bäst förutsättningar levererar sämst och dyrast tjänster. Vet du varför?

Skrivet av vilma:

Nej det får jag inte. I en mindre kommun jag bott i bugeterade man för en mindre men inräknad summa. Om den summan skulle utebli. Skulle man få skära ner någon annanstans. Barn eller ungdomsveksanhet el.dyl. Därför får du en parkeringsbot om du stått 5 minuter över tiden. I Östanåker. Räkna ihop 500 liknande "verksamheter" i en kommun så förstår du verksamhetsidéen. Kanske slipper viss spänningshuvudvärk på kuppen.

Svenskaspel ska dra in "skatteunderlägg". Och kolla gärna upp varför halvstatliga bolag som har bäst förutsättningar levererar sämst och dyras tjänster. Vet du varför?

Du får uppenbarligen en parkeringsbot för att du felparkerat i Östanåker, i ditt exempel. Är huvudet dumt öppnas plånboken. Samma sak med spel och dobbel. En idiotskatt.

Små kommuner får större budgetproblem av olika anledningar. Det finns ju ett bottenläge för alla sektorer där de inte kan krympa verksamheten samtidigt som de är tvingade att ha kvar tjänsten åt kommuninvånarna. Då måste det tas pengar från någon annan sektor inom kommunen utefter vad som är prioriterat. Är trafiksituationen mer prioriterad än exempelvis viss ungdomsverksamhet (som kan skötas av privata intressen), ja då får det bli så. Invånarna har trots allt valt sina representanter och vad dessa anser är prioriterat.

Nu är inte Svenska spel halvstatligt men vilka verksamheter menar du specifikt? Generellt så har de 47 hel- och halvstatliga bolagen (blott 5 företag är delvis statligt ägda) i Sverige ökat med 9,3 % vilket inte alls är särskilt alarmerande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Du får uppenbarligen en parkeringsbot för att du felparkerat i Östanåker, i ditt exempel. Är huvudet dumt öppnas plånboken. Samma sak med spel och dobbel. En idiotskatt.

Små kommuner får större budgetproblem av olika anledningar. Det finns ju ett bottenläge för alla sektorer där de inte kan krympa verksamheten samtidigt som de är tvingade att ha kvar tjänsten åt kommuninvånarna. Då måste det tas pengar från någon annan sektor inom kommunen utefter vad som är prioriterat. Är trafiksituationen mer prioriterad än exempelvis viss ungdomsverksamhet (som kan skötas av privata intressen), ja då får det bli så. Invånarna har trots allt valt sina representanter och vad dessa anser är prioriterat.

Nu är inte Svenska spel halvstatligt men vilka verksamheter menar du specifikt? Generellt så har de 47 hel- och halvstatliga bolagen (blott 5 företag är delvis statligt ägda) i Sverige ökat med 9,3 % vilket inte alls är särskilt alarmerande.

Mitt problem här är att just staten är ägare. Statens minsta gemensamma nämnare är inflödet. Därför blir det problematiskt för oss med en organisation som den som företag. I synnerhet inte om man inte kan gå i konkurs.

Volvo försöker inte att inte sälja bilar. Svenskaspel försöker inte att sluta med att fostra spelare. Vården ser om sin verksamhet först. Vilken bygger på kundunderlag. Kanske därför så få frisknar till i deras logi. Men vad gör det när man har ansvarsfrihet. Staten som företag ser om det viktigaste man har. Sitt ekonomiska underlag och dess ekonomiska incitament.

Med åtalsimmunitet som affärsfördel.

Ytterst olämpligt att bedriva företag på liknande sätt.

Skrivet av vilma:

Mitt problem här är att just staten är ägare. Statens minsta gemensamma nämnare är inflödet. Därför blir det problematiskt för oss med en organisation som den som företag. I synnerhet inte om man inte kan gå i konkurs.

Volvo försöker inte att inte sälja bilar. Svenskaspel försöker inte att sluta med att fostra spelare. Vården ser om sin verksamhet först. Vilken bygger på kundunderlag. Kanske därför så få frisknar till i deras logi. Men vad gör det när man har ansvarsfrihet.

Ytterst olämpligt att bedriva företag på liknande sätt.

Nu är kanske inte just vården ett bra exempel på ineffektiv förvaltning. Sveriges sjukvård utmärker sig internationellt med hög nivå på vård och kostnadseffektivitet (SKL 2018 Svensk sjukvård i internationell jämförelse).

Hur du fått för dig att företag i statlig regi har åtalsimmunitet är oklart. Det stämmer inte, iallafall.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@anon_326725: Jag låter inte mina barn spela spel som innehåller loot-lådor, men det betyder inte att jag tycker att dem ska få finnas kvar. Dem ska bort, finns så mycket bättre sätt att sköta upplåsningsbara skins och skins som man kan köpa utan lotteri funktionen.

Det handlar inte bara om att man kan köpa loot-lådor, det handlar om själva lotteri funktionen även för lådor som du spelar ihop ingame utan att lägga ut riktiga pengar på lådorna. Det lockar fram samma sorts spel-beroende, det ger samma "kick" och som förälder är det väldigt svårt att hålla koll på alla spel ungarna spelar när man dessutom har sina egna spel och dagliga sysslor.

Inaktiv
Skrivet av blackidus:

@SaltyApple: Jag låter inte mina barn spela spel som innehåller loot-lådor, men det betyder inte att jag tycker att dem ska få finnas kvar. Dem ska bort, finns så mycket bättre sätt att sköta upplåsningsbara skins och skins som man kan köpa utan lotteri funktionen.

Det handlar inte bara om att man kan köpa loot-lådor, det handlar om själva lotteri funktionen även för lådor som du spelar ihop ingame utan att lägga ut riktiga pengar på lådorna. Det lockar fram samma sorts spel-beroende, det ger samma "kick" och som förälder är det väldigt svårt att hålla koll på alla spel ungarna spelar när man dessutom har sina egna spel och dagliga sysslor.

Uppfostran är nyckelordet... antingen gör man det bra eller så gör man det dåligt...

Skrivet av anon_326725:

Uppfostran är nyckelordet... antingen gör man det bra eller så gör man det dåligt...

Uppfostran är ju inget argument alls i sammanhanget.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

@hannes.theorell:

Agree to disagree

Finns väl en anledning att inte ALLA barn som spelar spel är spelmissbrukare eller detsamma för vuxna.
Eller ska vi börja diskutera genetiska predespositioner för spelmissbruk? Då är vi helt plötsligt inne på ett helt annat ämne imo

Skrivet av anon_326725:

@hannes.theorell:

Agree to disagree

Finns väl en anledning att inte ALLA barn som spelar spel är spelmissbrukare eller detsamma för vuxna.
Eller ska vi börja diskutera genetiska predesposiotioner för spelmissbruk? Då är vi helt plötsligt inne på ett helt annat ämne imo

Jag tänkte mer att du lägger all skuld på offrets föräldrar. Var går din gräns för när det argumentet blir för extremt?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

@hannes.theorell:

Undantaget som bekräftar regeln?

Skrivet av anon_326725:

@hannes.theorell:

Undantaget som bekräftar regeln?

Det ska alltså vara rätt att lura barn på pengar, eftersom rätt uppfostrade barn inte blir lurade?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

@hannes.theorell:

Du får vända och vrida på det hur du vill för att bekräfta ditt resonemang.
Jag har sagt vad jag tycker och om du inte håller med så är det okej. "Vi gillar olika" och så vidare...

Denna "diskussion" känns dödfödd från början.

Skrivet av anon_326725:

@hannes.theorell:

Du får vända och vrida på det hur du vill för att bekräfta ditt resonemang.
Jag har sagt vad jag tycker och om du inte håller med så är det okej. "Vi gillar olika" och så vidare...

Denna "diskussion" känns dödfödd från början.

Men lotteri är ju ett lurendrejeri i grunden. Det är ju inte att vrida på det.

Att vrida på det hade ju varit att avskriva misshandelsmisstankar på grund av att offrets tveksamma uppfostran ledde till att offret befann sig i en situation där offret kunde bli misshandlad.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@anon_326725: Än en gång, har inget med uppfostran att göra.

Inaktiv
Skrivet av blackidus:

@SaltyApple: Än en gång, har inget med uppfostran att göra.

Säger som innan.. Agree to disagree

Medlem

Jag gillar varken lootlådor eller att regeringen vill peta i dem.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Att köpa Lootboxes är ju lotteri så då ska det vara 18 års gräns i Sverige.
Jag har inga problem med så att man kan köpa skins eller systemet med Alpha packs som Siege har.
Men Lootboxes som finns att köpa i flera spel är jag helt emot. Man ska få veta vad man köper.

man kan ju undra hur parallelen är mellan pokemonkort, eller magic kort. Konceptet är ju nästintill likadant.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Nu är kanske inte just vården ett bra exempel på ineffektiv förvaltning. Sveriges sjukvård utmärker sig internationellt med hög nivå på vård och kostnadseffektivitet (SKL 2018 Svensk sjukvård i internationell jämförelse).

Hur du fått för dig att företag i statlig regi har åtalsimmunitet är oklart. Det stämmer inte, iallafall.

Vården var ex. i sin helhet. Sjuk, social, äldre etc. Och den är kraftigt eftersatt i vårt land. Möjligen bättre än utvecklingsländers, men inte i fas med kostnaden för den. Säg 4/10 för ett 1.200:- spel. För att använda den termologin.

Att åtala en stat. Innebär i praktiken "civil war". Konkurs är liktydigt med avsättning. Om samma aktörer sitter kvar, möjligen omplacerade, eller i opinion avsätts man inte. Parlamentet och dess myndigheter har i praktiken åtalsimmunitet. Vilket det ska ha i en demokrati. Just därför vi skiljer civilt och statligt åt. Man håller statlig förvaltning och civilsamhället isär i en demokrati.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Men lotteri är ju ett lurendrejeri i grunden. Det är ju inte att vrida på det.

Att vrida på det hade ju varit att avskriva misshandelsmisstankar på grund av att offrets tveksamma uppfostran ledde till att offret befann sig i en situation där offret kunde bli misshandlad.

Håller dock med dig om reglerat lotteri. Om loot boxes finns i spel; Logga in via bekräftat +18 år och tillhörande konto och person. Annars nope. Överförings error. Men jag skulle gärna se kraftiga regleringar för egen del. Hellre regler än anarki.

Skrivet av vilma:

Vården var ex. i sin helhet. Sjuk, social, äldre etc. Och den är kraftigt eftersatt i vårt land. Möjligen bättre än utvecklingsländers, men inte i fas med kostnaden för den. Säg 4/10 för ett 1.200:- spel. För att använda den termologin.

Att åtala en stat. Innebär i praktiken "civil war". Konkurs är liktydigt med avsättning. Om samma aktörer sitter kvar, möjligen omplacerade, eller i opinion avsätts man inte. Parlamentet och dess myndigheter har i praktiken åtalsimmunitet. Vilket det ska ha i en demokrati. Just därför vi skiljer civilt och statligt åt. Man håller statlig förvaltning och civilsamhället isär i en demokrati.

Du har en kraftigt förvriden syn på svensk vård, märker jag. Kanske läser du för många domedagsprofeter som härjar på internet. Jag länkade till och med till undersökningen (2018) där Sverige jämfördes med jämförbara länder och de kom fram till att Sverige delar andraplatsen tillsammans med Norge gällande kostnadseffektiv vård och på första plats gällande medicinsk expertis.

Länderna som jämfördes var Sverige, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. Dessa länder kan du på intet sätt räkna som utvecklingsländer.

Att åtala svenska staten innebär inte i praktiken inbördeskrig. Det händer rätt ofta faktiskt, flera tusen gånger per år.
Rent praktiskt kan företagen där staten är delägare eller helägare gå i konkurs, dock är det sällan detta tillåts.
Riksdagens ledamöter har till viss del åtalsimmunitet men i Sverige är det bara Konungen som har åtalsimmunitet. Utrikiska diplomater åtnjuter också immunitet. Just nu har du exempelvis en brottsundersökning gällande moderaten Bengtzoes misstänkta bidragsfusk.

Hur mycket offentlig förvaltning ska sammanblandas med privat förvaltning är i första hand ett ideologiskt ställningstagande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Du har en kraftigt förvriden syn på svensk vård, märker jag. Kanske läser du för många domedagsprofeter som härjar på internet. Jag länkade till och med till undersökningen (2018) där Sverige jämfördes med jämförbara länder och de kom fram till att Sverige delar andraplatsen tillsammans med Norge gällande kostnadseffektiv vård och på första plats gällande medicinsk expertis.

Länderna som jämfördes var Sverige, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Spanien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. Dessa länder kan du på intet sätt räkna som utvecklingsländer.

Att åtala svenska staten innebär inte i praktiken inbördeskrig. Det händer rätt ofta faktiskt, flera tusen gånger per år.
Rent praktiskt kan företagen där staten är delägare eller helägare gå i konkurs, dock är det sällan detta tillåts.
Riksdagens ledamöter har till viss del åtalsimmunitet men i Sverige är det bara Konungen som har åtalsimmunitet. Utrikiska diplomater åtnjuter också immunitet. Just nu har du exempelvis en brottsundersökning gällande moderaten Bengtzoes misstänkta bidragsfusk.

Hur mycket offentlig förvaltning ska sammanblandas med privat förvaltning är i första hand ett ideologiskt ställningstagande.

Runt 1/3 av patienter inom äldrevården svälter. Inte i livets slutskede. Pga. inefektivitet och överbelstat system. Andra prioriteringar. Du hänvisar till undersökningar gjorda av svågrar till tillseda. Som bekant granskar ju polisen i det här landet polisen. Granskingskorruptionen i vårt land (Skandinavien) är utan dess like. Vitryssland utan våldsutövning.

Åtalsimmunitet gäller i praktiken om du som tjänsteman har ansvarsfrihet från dom beslut du är med att fatta. Vi kan avsätta ett parti från Rosenbad. Vi kan inte avsätta riksdag eller kommunfullmäktige. Därför fungerar parlamentet i sina sämsta stunder som ett skalbolags företag. Man byter stolar med varandra. Det Svenska elnätet kan inte gå i konkurs. Telia (Televerket) kan inte gå i konkurs i praktiken när 50% av intäkterna kommer från subventioner som skatter etc. Och man äger nätet. Man bestämmer över vem som ska få tillträde till deras nät och under vilka vilkor.

Om Bengtzoes får lämna riksdagen har han inkomstgaranti. Och lär få en position inom näringslivet om fallet blir sådant. Det fungerar på liknande vis som när ett bolag utkonkureras av ett annat bolag som visar sig ha samma ägarfamilj. Man blir kvar om än i skuggan under annan skepnad. T.ex. som lobbyist med samma mandat som den riksdagsledarmot man en gång var.

P.S. Granskningen baseras på svenskgjord statistik. Vår granskning ligger till grund för internationella siffror. Ett förtydligande.

Skrivet av vilma:

Runt 1/3 av patienter inom äldrevården svälter. Inte i livets slutskede. Pga. inefektivitet och överbelstat system. Andra prioriteringar. Du hänvisar till undersökningar gjorda av svågrar till tillseda. Som bekant granskar ju polisen i det här landet polisen. Granskingskorruptionen i vårt land (Skandinavien) är utan dess like. Vitryssland utan våldsutövning.

Åtalsimmunitet gäller i praktiken om du som tjänsteman har ansvarsfrihet från dom beslut du är med att fatta. Vi kan avsätta ett parti från Rosenbad. Vi kan inte avsätta riksdag eller kommunfullmäktige. Därför fungerar parlamentet i sina sämsta stunder som ett skalbolags företag. Man byter stolar med varandra. Det Svenska elnätet kan inte gå i konkurs. Telia (Televerket) kan inte gå i konkurs i praktiken när 50% av intäkterna kommer från subventioner som skatter etc. Och man äger nätet. Man bestämmer över vem som ska få tillträde till deras nät och under vilka vilkor.

Om Bengtzoes får lämna riksdagen har han inkomstgaranti. Och lär få en position inom näringslivet om fallet blir sådant. Det fungerar på liknande vis som när ett bolag utkonkureras av ett annat bolag som visar sig ha samma ägarfamilj. Man blir kvar om än i skuggan under annan skepnad. T.ex. som lobbyist med samma mandat som den riksdagsledarmot man en gång var.

P.S. Granskningen baseras på svenskgjord statistik. Vår granskning ligger till grund för internationella siffror. Ett förtydligande.

Dumheter. Problemet med äldre människor är att de tappar smaksinne, aptit och får snabbare en känsla av mättnad. Det kan du inte betala pengar för att åtgärda, det är skit vi får leva med som åldrande människor. Vi har ett ständigt ökat antal äldre och därför belastas vården än mer än vad den gjorde förr. Vården kan alltid bli bättre men att kalla den direkt dålig är att ta i alldeles för mycket. Det största problemet inom kort, vilket alla länder i Skandinavien brottas med, är att vi har för många äldre och för få yngre. Varför vi får fler äldre? För att vården har blivit mycket bättre.

Jag förstår att du kan vara förvirrad av alla dessa... mer högerorienterade källor... som skränar om att vi inte har ett ämbetsmannaansvar. Vilket förstås är felaktigt eftersom tjänstemän fortfarande kan dömas och döms för tjänstefel. Så hur går nu det här ihop? Jo, de delar av ämbetsmannaansvaret som togs bort gällde helt enkelt inte tjänstemännens tjänst. Vi tyckte det orättvist att tjänstemän som bröt mot lagen utanför sin tjänst fick ett högre straff bara för att de var offentliga tjänstemän. Istället kan de enbart dömas för tjänstefel när de gör just tjänstefel. Du ska dömas för de brott du gör och inte för vem du är.

Telia ska inte kunna gå i konkurs eftersom de är ett samhällsbärande företag. I min mening var det ett stort misstag att släppa televerket då det ansvarar för extremt viktiga delar av den svenska infrastrukturen. Däribland myndigheters enskilda nät, vilket är rätt många ändå. De flesta känner vi normalt sett inte till. Staten behåller 36 % av Telia för att kunna driva dessa nät och för att om/när det krisar faktiskt ska kunna sätta in kommunikationsinsatser då kommunikation är den enskilt viktigaste samhällsfunktionen vi har. Telia har därför ett mycket större ansvar i riket än sina konkurrenter och får helt enkelt inte gå i konkurs.

Lämnar Bengtzoe riksdagen så har han möjlighet att ansöka om inkomstgaranti. Däremot så kan han inte ta emot någon som helst inkomstgaranti om han uppbär pensionsgrundande inkomst. Han har heller inte rätt till inkomstgaranti om hans avskiljande från riksdagen grundar sig i brottslighet (SFS 2016:1108 kap 12, 20§). Jag förutsätter att en riksdagsledamot har sådana kontakter att de har enkelt att få nytt arbete och här har lagarna helt enkelt inte hunnit med samhällsskiftningarna. Det skulle vara önskvärt att riksdagsledamöter hamnar i en sorts karantän där de inte kan utnyttja sina goda kontakter inom riksdag och regering.
Troligen kommer Moderaternas parti att hålla honom om ryggen och hjälpa honom att snabbt komma ut i näringslivet där han förmodligen gör mer nytta för partikamraterna. Vi kan ju hoppas att han åtminstone betalar skatt.

Granskningen i 2018 års jämförelse grundar sig INTE i svenskinsamlad statistik. Läs om, läs rätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@anon_326725: En sak till då, om du nu anser att detta har så mycket med uppfostran att göra så är väl loot-lådor ett riktigt dåligt alternativ. Då är det ju då mycket bättre att låsa allt bakom lite grind istället, vill du ha ett snyggt skin så måste du jobba för det istället för att vinna det i något lotteri. Barn måste om nått lära sig att man ibland måste jobba för att få något man vill ha.

I ett gameplay perspektiv så är det även det bättre alternativet. Ett skin som du vunnit i ett lotteri säger inget om hur bra du är på spelet. Tar vi BFV tex, ser du en spelare med ett komplett guld skin till ett vapen så vet du däremot att den spelaren verkligen kan hantera det vapnet och att du bör passa dig för den spelaren

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Som om "staten" är någon sorts främmande makt, staten är vi. Att vi vill ha tillbaka en del av pengarna som läggs på varor och tjänster i vårt land i form av skatt och moms är, iallafall för mig, inte direkt en radikal tanke.
Att vi även vill skydda våra minderåriga medborgare för skadlig påverkan från alkohol, tobak och spel gör oss inte heller unika.

"Staten" bestämmer inte heller vad vi ska göra, men vi har en möjlighet att bestämma "om ni vill sälja spel till minderåriga så får dom inte innehålla dobbel, och vill ni ha dobbel så får ni marknadsföra spelet till myndiga personer". Om nu rapporten kommer fram till det .
Myndiga personer får nämligen, till skillnad från omyndiga personer, ta ansvar för sina handlingar

"Staten är vi" det är det dom vill att vi ska tro..... staten är den nya adeln och arbetarna är bönderna. Skillnaden är att vi bönder idag får så vi klarar oss, och fint ställer oss i led för att jobba utan att klaga alldeles för mycket.

Och att skydda våra minderåriga funkar ju bra... Haha ungdomarna blir fan värre och värre så jag vet inte om vår plan funkar riktigt som den är tänkt där 😂


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Skrivet av Gandy:

"Staten är vi" det är det dom vill att vi ska tro..... staten är den nya adeln och arbetarna är bönderna. Skillnaden är att vi bönder idag får så vi klarar oss, och fint ställer oss i led för att jobba utan att klaga alldeles för mycket.

Och att skydda våra minderåriga funkar ju bra... Haha ungdomarna blir fan värre och värre så jag vet inte om vår plan funkar riktigt som den är tänkt där 😂

Nä, vi har inte ett feodalt underliggande system inbakat. Du kan när som helst bli en del av staten genom att engagera dig i rätt forum. Det är busenkelt. Men jag kan förstå att invånare får underliga uppfattningar för i regel tycks svenskar ha en mycket dålig koll på hur Sveriges statssystem faktiskt fungerar. Rent av på en läskig nivå eftersom de inte vet hur det fungerar idag och inte har någon som helst koll på hur det fungerade förr.

Det hör till att de äldre generationerna förfasar sig över de yngre generationerna. Det är ett tema som återkommer genom mänsklighetens historia. Men jag tror ingen vill att Staten ska överta föräldrarnas ansvar i uppfostringen.
Men i regel går det åt rätt håll, gymnasiet blev en naturlig del av skolgången och även högskolestudier börjar bli det normala.
Förhoppningsvis leder det till att de individer som inte är lämpade att studera och generera kunskap istället får välja lättare arbeten såsom äldrevård, lokalvård eller dylikt. Då kan de ta hand om dig när du själv blir äldre.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Gandy:

"Staten är vi" det är det dom vill att vi ska tro..... staten är den nya adeln och arbetarna är bönderna. Skillnaden är att vi bönder idag får så vi klarar oss, och fint ställer oss i led för att jobba utan att klaga alldeles för mycket.

Och att skydda våra minderåriga funkar ju bra... Haha ungdomarna blir fan värre och värre så jag vet inte om vår plan funkar riktigt som den är tänkt där 😂

Det som är skrämmande är att det faktiskt finns folk som tror att det är så som du beskriver. Där har ju skolan misslyckats.

Skriv svar