Game of Thrones (Spoilers S8!)

Skrivet av jonis:

Vi är i exakt samma sits. Har även jag, lite självdestruktivt, kollat hordvis med youtube-recensioner/livechats/analyser. Hur är det ens möjligt att skriva ett så banalt och korkat manus!? Det verkar inte ens som Dumb & Dumber orkat googla vissa saker, Gendry var en Waters INTE Rivers. Två år att skriva och korrläsa och man släpper igenom sådant? Hur länge har inte Cersei varit gravid nu? Är Westeros lika stort som Falköping, eller missade jag något i böckerna avseende teleportation? En del tid borde passerat, minst sagt.

Cersei skulle varit en PARENTES, inte main-villain efter att NK dör i episod 3. Antiklimax. NK borde flugit ner och förvandlat King's Landing till aska samtidigt som Craster's Sons med entourage omringade Winterfell. (Varför i h-ete chargade alla Dothraki in i mörkret?)

Tycker dessutom så synd om crew & cast. Alla har slitit som djur för att verkligen avsluta den här långa resan med ett massivt fyrverkeri, och då är manuset trasigt från början! Att skådisar i intervjuer beskriver hur de helt knäckta behövde tid för att smälta intrycken från första läsning tror jag inte bara handlade om deras karaktärers öden...

De har förflyttat sig tidsmässigt, oklart hur länge, mitt i avsnittet. Vi har inga böcker att utgå från vilket gör att vi saknar referenspunkter att förhålla oss till.

Gendry har egentligen inget efternamn alls. Han har aldrig erkänts officiellt av Robert I Baratheon som oäkting och befann sig i Riverlands när han fick reda på det. Kanske hade det varit mer logiskt om han antagit Waters men nu verkar han ha tagit seden i Riverlands istället (eller att någon där gjorde det åt honom. Oklart.). Vi vet ju redan att det inte finns några regler kring oäktingarnas efternamn så det är ju fritt fram.

Det hade varit roligare om den odöda armén rundade The North och gick söderut direkt istället. Nu gjorde de inte så och nu får vi finna oss i att de fortsätter "The Game of Thrones", vilket självklart fokuserar på tronen och inget annat.

Kavalleriet gör vad kavalleriet ska göra. Ett framgångsrikt anfall tidigt i en potentiell belägringssituation är det bästa de kan hoppas på.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ja herregud, "roligt" att många har vaknat. Jag har ju skrivit rätt mycket i tråden. Jag har många gånger försökt tänka mig hur Martin försökt berätta för manuskillarna vad som skall hända när de inte har hans böcker att gå efter.
Jag har även kämpat med att tänka på att det ÄR inte böckerna även tidigare. "De har bara fått gjort en liten ändring, det blir bättre" ungefär.

Hoppas han har böckerna långt gångna så de släpps snart! Så man kan få lite lugn i själen och glömma den där TV Serien. När man kommer in i dem måste man ju även tänka om igen. Eftersom de tidigt gjorde en hel del ändringar. Man kommer väl få läsa om alla böcker så man får koll igen. Det kommer ju att hända att vissa personer är döda som lever i TV Serien. Även fler personer existerar som påverkar handlingen än de som får plats i en TV version.

Jag läste en gång på Twitter att "Martin och manusförfattarna satt i ett tält, vid en inspelning, där de haft ett långt möte om vad som skall hända i de sista säsongerna och med Järntronens kommande regent". På ett ungefär.
🙉🙈 🤔

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De har förflyttat sig tidsmässigt, oklart hur länge, mitt i avsnittet. Vi har inga böcker att utgå från vilket gör att vi saknar referenspunkter att förhålla oss till.

Gendry har egentligen inget efternamn alls. Han har aldrig erkänts officiellt av Robert I Baratheon som oäkting och befann sig i Riverlands när han fick reda på det. Kanske hade det varit mer logiskt om han antagit Waters men nu verkar han ha tagit seden i Riverlands istället (eller att någon där gjorde det åt honom. Oklart.). Vi vet ju redan att det inte finns några regler kring oäktingarnas efternamn så det är ju fritt fram.

Det hade varit roligare om den odöda armén rundade The North och gick söderut direkt istället. Nu gjorde de inte så och nu får vi finna oss i att de fortsätter "The Game of Thrones", vilket självklart fokuserar på tronen och inget annat.

Kavalleriet gör vad kavalleriet ska göra. Ett framgångsrikt anfall tidigt i en potentiell belägringssituation är det bästa de kan hoppas på.

Ja du talade ju om det där med vintern också. WINTER IS COMING! Har ju varit själva sloganen hela tiden. Då har man ju trott att hela "Westros" kommer drabbas av the Night king , Winter king. Tji fick vi☺

Medlem
Skrivet av Över45:

Ja du talade ju om det där med vintern också. WINTER IS COMING! Har ju varit själva sloganen hela tiden. Då har man ju trott att hela "Westros" kommer drabbas av the Night king , Winter king. Tji fick vi☺

Ja, vad hände med vintern egentligen?

Alla har plötsligt glömt bort den i TV-serien och har istället fullt upp med "Game of Thrones" igen...

Medlem

Ja det är helt sinnesjukt hur jävla dåligt GoT har blivit. Gick utför i säsong 5 redan, men säsong 6 var ganska bra, men efter det 4/10, nu 2/10 max. Fucking förstörd serie.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De har förflyttat sig tidsmässigt, oklart hur länge, mitt i avsnittet. Vi har inga böcker att utgå från vilket gör att vi saknar referenspunkter att förhålla oss till.

Begränsat antal avsnitt gör att det hoppas och världen känns mindre, absolut. Men relativa förflyttningar måste fortfarande vara logiska. Cersei har varit "gravid" sen långt innan Jaime började rida norröver. (Eller är hon ens gravid? Vi får väl se...)

Skrivet av hannes.theorell:

Gendry har egentligen inget efternamn alls. Han har aldrig erkänts officiellt av Robert I Baratheon som oäkting och befann sig i Riverlands när han fick reda på det. Kanske hade det varit mer logiskt om han antagit Waters men nu verkar han ha tagit seden i Riverlands istället (eller att någon där gjorde det åt honom. Oklart.). Vi vet ju redan att det inte finns några regler kring oäktingarnas efternamn så det är ju fritt fram.

Som jag minns det får oäktingar sina efternamn från där de föds. Gendry borde därför varit en Waters, precis som det poängterades i serien om Jon att han egentligen borde fötts som en Sand snarare än Snow. Det är en parentes dock bland allt annat som kan ifrågasättas i manuset.

Skrivet av hannes.theorell:

Det hade varit roligare om den odöda armén rundade The North och gick söderut direkt istället. Nu gjorde de inte så och nu får vi finna oss i att de fortsätter "The Game of Thrones", vilket självklart fokuserar på tronen och inget annat.

Visst, men det är rent dramaturgiskt bedrövligt att vända på det. Vi har sen första rutorna av pilotavsnittet förstått att "Winter is Coming". Att Cersei skulle utgöra ett större hot än de odödas arme?

Skrivet av hannes.theorell:

Kavalleriet gör vad kavalleriet ska göra. Ett framgångsrikt anfall tidigt i en potentiell belägringssituation är det bästa de kan hoppas på.

Knappast. Kavalleriet borde snarare kommit in från sidan när Unsullied tog emot första vågen. Drakarna borde iofs ha röjt bort några tusen direkt också. Finns mycket som inte stämmer med hela den striden. Jon sitter på ryggen av Rhaegal på muren helt passivt i typ 13minuter av avsnittet?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Ja, vad hände med vintern egentligen?

Alla har plötsligt glömt bort den i TV-serien och har istället fullt upp med "Game of Thrones" igen...

https://i.imgur.com/g3c9wQb.png

Var inte Winter is coming ett ordspråk för att white walkers kommer? Det är vad jag förstått det som.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av jonis:

...Finns mycket som inte stämmer med hela den striden. Jon sitter på ryggen av Rhaegal på muren helt passivt i typ 13minuter av avsnittet?

Som synes 6:30 in i https://www.youtube.com/watch?v=GI7zy1PTMp0 är det skojigt att Jon sitter med draken precis bredvid diket som Dany inte kunde tända för att hon inte såg nånting...

Medlem
Skrivet av breahl:

Var inte Winter is coming ett ordspråk för att white walkers kommer? Det är vad jag förstått det som.

Ja, det stämmer. Det finns några kända tolkningar till (en del av dessa kan man läsa mer om i GoT-wikin)...

I första hand betyder ordspråket det den säger, dvs vintern kommer. Både sommar- och vinterperioderna kan ju vara väldigt långa i Westeros så det gällde att påminna folk under sommarperioden att vintern är här snart igen och den är inte att leka med.

Ordspråket är även motto för House Stark och innebär att vara vaksam och beredd på allt. Som härskare över North måste de vara beredda på att allt kan hända.

Ordspråket kan även betyda att det är Stark som är vinter. När Arya hämnades och dödade House Frey-medlemmar som deltog i Red Wedding så tittade hon på kvinnan som hon skonade och sa: "When people ask you what happened here, tell them the North remembers. Tell them winter came for House Frey." (videoklipp)

Apropå ordspråket, George R. R. Martin nämnde vid ett tillfälle att det även har en djupare metaforisk betydelse och kan tolkas så här ungefär: även om saker och ting går bra för tillfället (sommar) så kommer det så småningom en mörkare och kyligare period när saker och ting inte går så bra (vinter).

Sedan står ordspråket som sagt också för white walkers förstås.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Ja, det stämmer. Det finns några kända tolkningar till (en del av dessa kan man läsa mer om i GoT-wikin)...

I första hand betyder ordspråket det den säger, dvs vintern kommer. Både sommar- och vinterperioderna kan ju vara väldigt långa i Westeros så det gällde att påminna folk under sommarperioden att vintern är här snart igen och den är inte att leka med.

Ordspråket är även motto för House Stark och innebär att vara vaksam och beredd på allt. Som härskare över North måste de vara beredda på att allt kan hända.

Ordspråket kan även betyda att det är Stark som är vinter. När Arya hämnades och dödade House Frey-medlemmar som deltog i Red Wedding så tittade hon på kvinnan som hon skonade och sa: "When people ask you what happened here, tell them the North remembers. Tell them winter came for House Frey." (videoklipp)

Apropå ordspråket, George R. R. Martin nämnde vid ett tillfälle att det även har en djupare metaforisk betydelse och kan tolkas så här ungefär: även om saker och ting går bra för tillfället (sommar) så kommer det så småningom en mörkare och kyligare period när saker och ting inte går så bra (vinter).

Sedan står ordspråket som sagt också för white walkers förstås.

Jo men då har ju redan vintern varit där eftersom white walkers kom. Så nu är det vår!


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Vänta här nu... vad fan är Stone Dragons? Läste lite löst om det på diverse fan theory-sidor.
Hur stor är chansen att något sådant kan komma in i serien i två sista avsnitten?

Medlem
Skrivet av breahl:

Jo men då har ju redan vintern varit där eftersom white walkers kom. Så nu är det vår!

Haha! Ja den vintern är över.

Men jag skulle vilja veta var den "riktiga" vintern tog vägen. Vintern hade ju kommit till Winterfell och vinterperioden i Westeros brukar vara i flera år, men jag såg inte skymten av någon vinter när Daenerys & co stod utanför murarna vid King's Landing. Det borde väl vara betydligt kyligare även där vid det laget.

Fast det kanske bara var en liten tillfällig värmebölja... 😄

Edit: jag såg att några fans räknat ut att avståndet mellan Winterfell och King's Landing är 1500 miles, dvs drygt 240 mil. Det borde väl ta ett antal veckor att färdas den sträckan till fots och med båt, så Daenerys & co borde väl knappast ha hunnit till King's Landing före vintern, eller? Fast vem vet hur vädret funkar i Westeros.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Vänta här nu... vad fan är Stone Dragons? Läste lite löst om det på diverse fan theory-sidor.
Hur stor är chansen att något sådant kan komma in i serien i två sista avsnitten?

Vet inte så mycket om Stone Dragons mer än att enbart en "king's blood" kan väcka den/dom.

Jag kanske missminner mig mig men det sägs väl att ett ägg ligger i King's Landing(eller under nånstans) så att Jon kanske väcker en drake är väl inte helt otänkbart.

Läste lite på wiki - The stone dragon is a dragon that Melisandre of Asshai wishes to waken on behalf of King Stannis Baratheon, using king's blood. Melisandre talks of the stone dragon in both the singular[1] and the plural, as "stone dragons"

Men Melisandre är ju död så, det kanske var planerat men dom skrota det?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

@Fezk: Vetifan! Det lät fett som fan iaf

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Haha! Ja den vintern är över.

Men jag skulle vilja veta var den "riktiga" vintern tog vägen. Vintern hade ju kommit till Winterfell och vinterperioden i Westeros brukar vara i flera år, men jag såg inte skymten av någon vinter när Daenerys & co stod utanför murarna vid King's Landing. Det borde väl vara betydligt kyligare även där vid det laget.

Fast det kanske bara var en liten tillfällig värmebölja... 😄

Edit: jag såg att några fans räknat ut att avståndet mellan Winterfell och King's Landing är 1500 miles, dvs drygt 240 mil. Det borde väl ta ett antal veckor att färdas den sträckan till fots och med båt, så Daenerys & co borde väl knappast ha hunnit till King's Landing före vintern, eller? Fast vem vet hur vädret funkar i Westeros.

Jo är väl en bit mellan men deras båtar, drakar, korpar och allt vad det är verkar ju färdas med ljusets hastighet mellan.

Bör ju ta ganska många veckor för en korp att leverera ett meddelande till kings landing men det kommer ju fram direkt, dom kanske har messenger?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jo är väl en bit mellan men deras båtar, drakar, korpar och allt vad det är verkar ju färdas med ljusets hastighet mellan.

Bör ju ta ganska många veckor för en korp att leverera ett meddelande till kings landing men det kommer ju fram direkt, dom kanske har messenger?

Jag det går undan där! 😁

Jag antar att det som vi upplever som "teleportering" har att göra med det som Martin skriver om i fjärde boken A Storm of Swords där han i en sektion som handlar om kronologin i böckerna nämner att vissa kapitel utspelas under en dag eller en timme, medan andra kapitel omfattar veckor eller månader.

Detsamma gäller väl även avsnitten i TV-serien, så då kan de ibland resa i veckor utan att vi ser själva resan. Vi får bara se när de åker iväg och när de kommer fram och däremellan har viss tid passerat. Antingen det eller så har de alla magiska teleportation devices.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jo är väl en bit mellan men deras båtar, drakar, korpar och allt vad det är verkar ju färdas med ljusets hastighet mellan.

Bör ju ta ganska många veckor för en korp att leverera ett meddelande till kings landing men det kommer ju fram direkt, dom kanske har messenger?

Allt bredband är utbyggt tom på landsbygden. Sedan har de kopplat in lite Star Trek teleportörer här och där i Westros. "Beam me up Starky"!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Vet inte så mycket om Stone Dragons mer än att enbart en "king's blood" kan väcka den/dom.

Jag kanske missminner mig mig men det sägs väl att ett ägg ligger i King's Landing(eller under nånstans) så att Jon kanske väcker en drake är väl inte helt otänkbart.

Läste lite på wiki - The stone dragon is a dragon that Melisandre of Asshai wishes to waken on behalf of King Stannis Baratheon, using king's blood. Melisandre talks of the stone dragon in both the singular[1] and the plural, as "stone dragons"

Men Melisandre är ju död så, det kanske var planerat men dom skrota det?

Om jag kommer ihåg rätt var det väl STANNIS arme som dog i kölden. När vintern hade kommit 😀.
Ursäkta om detta blir fel, jag har inte läst böckerna på ett tag. Ni som gillar fakta kan ju kolla upp.
I böckerna var det mycket hemskt beskrivet hur de skulle få tag på "Kings blood" de skulle offra ngt barn som hade rätt släkt. Dock räddades det av ett utbyte och man flydde med barnet i tid.

Stannis och Melisandre hade mycket hemskheter för sig. Det offrades ju människor ordentligt till "Eldguden". Men det var ju bra beskrivet i böckerna. Att sedan Stannis gjorde en sådan taktisk miss och trodde att WINTER (IN THE NORTH) inte var ngr problem. Gjorde väl Melisandre svagare.

Avstängd
Skrivet av neocon:

Det är av sina fäder erkända oäktingar som får dessa efternamn. Ned Stark erkände Jon som sin oäkting. Därför hette han Jon Snow. Gendry är ingen erkänd oäkting och har därför inte ett efternamn.

Ändå intressant hur förkastligt dom tycker det är med oäktingar i den där världen men släktingar kan ligga med varann utan problem.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Bara två avsnitt på 80-minuter kvar nu. Trots diverse konstigheter i senaste avsnitten så tycker jag det ska bli sjukt spännande att se vart det hela tar vägen.

Så många trådar som ska knytas ihop och inte minst - vem tar över tronen till slut?

Medlem
Skrivet av Nemo:

Bara två avsnitt på 80-minuter kvar nu. Trots diverse konstigheter i senaste avsnitten så tycker jag det ska bli sjukt spännande att se vart det hela tar vägen.

Så många trådar som ska knytas ihop och inte minst - vem tar över tronen till slut?

Jag är bara glad att det snart är över så man slipper bli besviken och åter besviken. Som man har blivit sedan hmm, säsong 6 kanske. Börja väl vid 5 redan.

Med det sagt är serien fortfarande underhållande, och ja, det ska bli intressant hur dom avslutar det. Blir det ett tråkigt förutsägbart avslut eller kommer det sluta med några härliga twists?

Man kan ju hoppas på att plot-armorn ryker dom två sista avsnitten iallafall.

@Över45: Stannis har ju bränt lite folk under tv-seriens gång, inte minst sin egen dotter. Och om jag inte missminner mig så tog väl Melisandre blod från Gendry Baratheon i någon säsong, som har "king's blood" i sig? Men det känns ju som dom har skrotat en hel del idéer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag är bara glad att det snart är över så man slipper bli besviken och åter besviken. Som man har blivit sedan hmm, säsong 6 kanske. Börja väl vid 5 redan.

Med det sagt är serien fortfarande underhållande, och ja, det ska bli intressant hur dom avslutar det. Blir det ett tråkigt förutsägbart avslut eller kommer det sluta med några härliga twists?

Man kan ju hoppas på att plot-armorn ryker dom två sista avsnitten iallafall.

@Över45: Stannis har ju bränt lite folk under tv-seriens gång, inte minst sin egen dotter. Och om jag inte missminner mig så tog väl Melisandre blod från Gendry Baratheon i någon säsong, som har "king's blood" i sig? Men det känns ju som dom har skrotat en hel del idéer.

Ja det är för väl att det snart blir ett avslut. Hur det än blir.

Det är ju detta problem jag har med t ex Stannis. Hur var det i böckerna? Hur var det i TVSerien? Det är inte lätt att hålla ordning på vad hände var?
Men får väl skylla mig själv.😁
Snart kan jag börja om i böckerna och hoppas att alla blir klara.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ändå intressant hur förkastligt dom tycker det är med oäktingar i den där världen men släktingar kan ligga med varann utan problem.

Ja det är ju synd att Jon inte vill ha sin vackra faster. Ehmm. Men hade de inte lite roligt efter första ggn båda red på drakarna?

Avstängd
Skrivet av Över45:

Ja det är ju synd att Jon inte vill ha sin vackra faster. Ehmm. Men hade de inte lite roligt efter första ggn båda red på drakarna?

Dom hade väl sex i sista avsnittet av säsong 7 om du menar det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Dom hade väl sex i sista avsnittet av säsong 7 om du menar det.

Ja det var väl ngt sådant. Som sagt incest är lugna puckar men otrohet är jävligt hemskt. Det är ju dock lite konstigt att det börjar nästan hela serien med att Bran blir invalidiserad då han råkat se ett incestuöst förhållande.
Som alla sedan vet om verkar det som. Väldigt mycket dubbelmoral i det där Westros. 😜.
Nu väntar jag bara på att något helt otroligt skall hända i de sista avsnitten. Cersie kan väl beordra att manusförfattarna halshuggs. Sedan delar alla på ledarskapet och tar en varsin dag i veckan eller ngt.

Medlem
Skrivet av Över45:

Nu väntar jag bara på att något helt otroligt skall hända i de sista avsnitten. Cersie kan väl beordra att manusförfattarna halshuggs. Sedan delar alla på ledarskapet och tar en varsin dag i veckan eller ngt.

Haha! Och så kan Daenerys köra en DRACARYS!! 🔥🔥🔥 på det som är kvar av mupparna. 😁

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Haha! Och så kan Daenerys köra en DRACARYS!! 🔥🔥🔥 på det som är kvar av mupparna. 😁

Bara det att dom har sånna där stora armborstar

Fast flyger draken in uppifrån så bör dom ju har svårare att skjuta den.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Bara två avsnitt på 80-minuter kvar nu. Trots diverse konstigheter i senaste avsnitten så tycker jag det ska bli sjukt spännande att se vart det hela tar vägen.

Så många trådar som ska knytas ihop och inte minst - vem tar över tronen till slut?

själv funderar jag på skita å titta på de sista avsnitten, sjukt ospännande, å risken är överhängande att jag bara mår dåligt... avsnitt 4 var droppen i kistan för mig.... avundas dig lite som fortfarande tycker det ska bli kul.

Avstängd

Vad tror ni om den här andra serien då? Som ska utspela sig flera 1000 år innan detta. Såg att dom spelade in den just nu. Kommer ju inte vara samma skådisar med så klart men kan ändå vara intressant.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Vad tror ni om den här andra serien då? Som ska utspela sig flera 1000 år innan detta. Såg att dom spelade in den just nu. Kommer ju inte vara samma skådisar med så klart men kan ändå vara intressant.

Meh, är min första tanke.

Får väl om det blir nåt att ha.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar