Gammalt eller nytt?

Medlem
Gammalt eller nytt?

Tid för hobbyer är något som det bara verkar bli mindre och mindre av hela tiden. Att hitta tid att sätta sig ner och spela och njuta av ett spel är något man sällan hinner med, så därför blir det också lite så att de gånger man hinner spela ska det vara värt det. Tyvärr innebär det också att det ibland blir att jag väljer ett gammalt spel som jag vet jag gillar istället för att prova något nytt som det kanske inte visar sig vara värt tiden man lägger ner på det.

Hur gör ni andra med lite tid för spel? Lägger ni er tid hellre på ett säkert kort eller provar ni på något nytt?

Medlem

Spelar oftast något nytt, då jag väldigt sällan spelar om något jag redan har spelat. Har ju redan haft upplevelsen och då det allt som oftast är singleplayer-spel och är väldigt linjära, då kommer det inte blir samma upplevelse en andra gång. Men när jag väljer något att spela, då är det också gärna något som har fått bra recensioner och betyg, så jag inte väljer något skräp att lägga min tid och pengar på.

Releasehästryttare

Fzs läsare är en blandad kompott, är många här som bara spelar äldre spel och sällan testar nya saker för de är som dej rädd att ej bli lika nöjda med vad de vet att de gillar, sen har vi några som mig som nästintill enbart spelar nya spel då jag älskar att upptäcka nya saker.

Berätta gärna vad för gamla spel du gillar nu så kan vi ju tipsa om liknande som kanske du skulle gilla!

Moderator | Testpilot

Överlag så har jag två spel jag lirar. Ett gammalt och ett nytt. På så sätt har jag alltid något att falla tillbaka till om ena är lite tröttsamt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Beror på om jag har lust att spela om ett spel jag redan spelat eller inte. Finner mig dock mindre och mindre intresserad av AAA-spel idag, så det lutar ofta mot att jag spelar spel från mindre utgivare eller utvecklare, har även många äldre spel som jag inte kört än.

Mitt problem är inte att jag inte äger spel jag är intresserad av att spela, jag äger på tok för många och det har knappast blivit bättre med Steam, GoG och Humblebundle, jag har tappat räkningen på hur många spel jag äger och som jag inte spelat men jag jobbar aktivt på att spela så många jag hinner. Det är bara det att det inte finns nog med tid att hinna spela dem alla under en hel livstid=).

Medlem

@Devan:

"Gamla" spel behöver inte alltid betyda att dom är många år gamla, menade mer att det är något jag redan spelat.

Jag flera spel i både steam och GOG biblioteket som jag tänkt börja med, men så har det ändå slutat i att jag spelar något jag redan har installerat.
Till exempel blir en del Total War och Witcher 3 istället för att prova på något nytt (nu senast har jag funderat på att köpa Anno 1800). Senaste "nya" spel var väl Thronebreaker förra hösten.
Divinity Original Sin 2 är också ett spel som jag länge tänkt prova på men som inte blivit av.

Gillar väl RPG med bra story och också strategy spel, så om du har några bra tips där är det välkommet!

Medlem
Skrivet av Antte:

@Devan:

"Gamla" spel behöver inte alltid betyda att dom är många år gamla, menade mer att det är något jag redan spelat.

Jag flera spel i både steam och GOG biblioteket som jag tänkt börja med, men så har det ändå slutat i att jag spelar något jag redan har installerat.
Till exempel blir en del Total War och Witcher 3 istället för att prova på något nytt (nu senast har jag funderat på att köpa Anno 1800). Senaste "nya" spel var väl Thronebreaker förra hösten.
Divinity Original Sin 2 är också ett spel som jag länge tänkt prova på men som inte blivit av.

Gillar väl RPG med bra story och också strategy spel, så om du har några bra tips där är det välkommet!

Om du gillar RPG och har Divinity: Original Sin 2 i din backlog behöver du inte fråga oss om speltips. Sätt igång och spela en av de bästa rollspelsupplevelserna från senare år.

Medlem

@Bennii:

Jo ska väl ta och göra det. Fast jag har ju dock inte spelat Divinity Original Sin 1 heller så kanske borde börja med den.

Medlem
Skrivet av Antte:

@Bennii:

Jo ska väl ta och göra det. Fast jag har ju dock inte spelat Divinity Original Sin 1 heller så kanske borde börja med den.

Ettan är definitivt värd att spela också, men det är inte nödvändigt för att följa med i storyn. Original Sin 2 utspelar sig sisådär 1000+ år efter ettan.

Releasehästryttare

@Antte: Kan som Bennii också intyga att bägge dos spelen är fantastiska!

Releasehästryttare

@Antte: lirade du Divinity spelen?

Medlem

Brukar ha ett hög-intensivt spel och ett låg-intensivt spel jag spelar samtidigt och växlar mellan. Dvs ett spel där antingen actionen kräver mycket fokus, eller där storyn är tillräckligt engagerande för att man ska vilja leva sig in i världen i några timmar. Samtidigt som jag har ett spel där jag kan lyssna på en podd samtidigt, eller ha något på en andra skärm.

Det hög-intensiva spelet är ofta något från de senaste åren. Det låg-intensiva är ofta ett strategi-spel men det kan variera från Civilization 3 och Rome Total War, till nyare Paradox eller Football Manager. Skulle väl säga att både Diablo IV eller köra timmes långa race i Gran Turismo 7 föll i den sistnämnda kategorin så det kan variera även där.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Antte: lirade du Divinity spelen?

Det gjorde jag. Eller jag skippade ettan och gick direkt till Divinity: Original Sin 2 då det gällande storyn inte verkade vara så viktigt att man hade spelat det första spelet innan man spelade tvåan.

Fastän jag hade lite tid för spel så hade jag riktigt roligt med spelet till en början, men sen förstörde jag det för mig själv. Jag var väl några timmar in i storyn då jag av någon orsak tyckte det var en bra idé att kolla lite "best builds" och walkthroughs på youtube. När jag insåg hur mycket jag hade "missat" så ledde det till att jag fick en grym FOMO, och som ett resultat av det så förstörde jag min spelupplevelse för mig själv.

Jag blev nästan för fixerad vid att maximera XP och olika builds vilket ledde till jag i förväg kollade walkthroughs för att veta hur man skulle göra i olika situationer för att maximera XP. Det här gjorde ju att det dels tog bort från upplevelsen men också att jag gjorde en massa val som jag absolut inte annars hade gjort, vilket ledde ännu mer till att upplevelsen förstördes. Lägg till det här att jag dessutom valde att spara och ladda om massvis av gånger vid olika situationer bara för att testa vad som händer vid olika val jag gjorde.

Slutligen så hade jag också dåligt med tid att spela, så det kunde gå väldigt länge mellan spelsessioner, vilket också bidrog till att jag aldrig fastnade i storyn. Tror det tog över ett år att spela igenom. Det här gjorde att det i slutet kändes mer som ett jobb att tröska igenom spelet så att jag kunde få ett slut på det istället för att jag njöt av ett spel med en bra story.

tl;dr

Divinity: Original Sin 2 borde vara ett spel som jag verkligen gillar, och jag vill gilla det, men tyvärr är det inte så. Men jag skulle inte säga att det beror på spelet i sig, utan det handlar mer om hur jag valde att spela det.

1
Skriv svar