Recension – Rage 2

Robot
Recension – Rage 2

Kreativt ultravåld som ger ett splittrat intryck.

#avalanche, #id-software, #rage-2, #recension


Medlem

Mediokert, som alla andra spel där Avalanche är inblandade. Det är intressant att exakt samma fel existerar i detta som i första spelet. Pass.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Det abrupta slutet på kampanjen? Ni måste skämta

Inaktiv

Lite spridda skurar med betygen verkar det som, dock inga direkt dåliga betyg. IGN betonar att striderna ska vara briljanta och det är väl mest det som hade tilltalat mig i detta spel förutom det estetiska. Handlingen är klart sekundär för mig i denna typen av spel.

Jag skaffar det absolut så småningom men inväntar båda expansionerna och en julrea möjligtvis!

Skribent
Skrivet av nils45:

Det abrupta slutet på kampanjen? Ni måste skämta

Någonting du undrar över?

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

Någonting du undrar över?

Han undrar om det är ett skämt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem

Inte ett ord om de tekniska aspekterna - betyder det att allt flöt på utan problem? Några nämnvärda buggar? Spelet körs ju dessvärre inte på den utmärkta idTech6 motorn utan Avalances egna Apex motor och ni minns väl hur dåligt och ooptimerat JC4 är.

Skribent
Skrivet av Gen:

Inte ett ord om de tekniska aspekterna - betyder det att allt flöt på utan problem? Några nämnvärda buggar? Spelet körs ju dessvärre inte på den utmärkta idTech6 motorn utan Avalances egna Apex motor och ni minns väl hur dåligt och ooptimerat JC4 är.

Där var någon enstaka replik som försvann och jag lyckades fastna med bilen i geometrin någon gång, annars var min tur genom Rage 2 fri från nämnvärda buggar. Reagerade inte heller över laddningstiderna. Har du någon annan fråga är det bara hojta. : )

Medlem
Skrivet av Gen:

Inte ett ord om de tekniska aspekterna - betyder det att allt flöt på utan problem? Några nämnvärda buggar? Spelet körs ju dessvärre inte på den utmärkta idTech6 motorn utan Avalances egna Apex motor och ni minns väl hur dåligt och ooptimerat JC4 är.

Exakt min tanke.

Kan recensenten göra sitt jobb och revidera sin recension tack, vi behöver iaf en kommentar om hur spelet fungerar rent tekniskt, gärna en analys med olika typer av system.

Eller så kan man fortsätta leverera mediokert content om man känner för det, men man börjar ju se sig om efter andra källor till recensioner.

Förstår att formatet är mer begränsat men om du inte förstår hur du bör göra så spana in ACG på Youtube ta och skriv ner hans metod i en punktform, sen kan du gå igenom den som en latmask när du skriver dina recensioner för att höja nivån på dem.

Edit: såg dit svar Marcus, men du behöver ändå tänka på att ta med sådant i recensionen i fortsättningen.


signatur

P.L.U.R

Fragtjuv

Trevlig recension! Jag hade hoppats på ett riktigt toppbetyg men "Bra" är tillräckligt för att jag ska slå till på en rea i framtiden!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av SorbP:

Exakt min tanke.

Kan recensenten göra sitt jobb och revidera sin recension tack, vi behöver iaf en kommentar om hur spelet fungerar rent tekniskt, gärna en analys med olika typer av system.

Eller så kan man fortsätta leverera mediokert content om man känner för det, men man börjar ju se sig om efter andra källor till recensioner.

Förstår att formatet är mer begränsat men om du inte förstår hur du bör göra så spana in ACG på Youtube ta och skriv ner hans metod i en punktform, sen kan du gå igenom den som en latmask när du skriver dina recensioner för att höja nivån på dem.

Edit: såg dit svar Marcus, men du behöver ändå tänka på att ta med sådant i recensionen i fortsättningen.

Till att börja med behöver du inte mästra Marcus.

ACG gör en delvis annan typ av recension än vi, med mer fakta ("Snygga animationer", "Gråa miljöer"), medan vi brukar försöka vara mer målande. Vilket man föredrar är en smaksak. Om du undrar nåt är det bara att fråga - vi svarar gärna, särskilt om man frågar i normaltrevlig ton.


signatur
Medlem

Handlingen i id software spel har generellt inte varit något oskarsmaterial i någon av deras spel, men har alltid gett mersmak avseende gameplay. Spelet ska ju få mer innehåll, men 15 timmar låter ganska lite. Vilken svårighetsgrad körde recensenten på? Får man vara så fräck och fråga vilka andra id software spel som recensenten har spelat? Körde du med day one patch?

Verkar också konstigt att de inte tagit åt sig avseende handlingen från rage 1 som inte var någon höjdare. De hade väl lite för roligt så att de glömde bort.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av SorbP:

Exakt min tanke.

Kan recensenten göra sitt jobb och revidera sin recension tack, vi behöver iaf en kommentar om hur spelet fungerar rent tekniskt, gärna en analys med olika typer av system.

Eller så kan man fortsätta leverera mediokert content om man känner för det, men man börjar ju se sig om efter andra källor till recensioner.

Förstår att formatet är mer begränsat men om du inte förstår hur du bör göra så spana in ACG på Youtube ta och skriv ner hans metod i en punktform, sen kan du gå igenom den som en latmask när du skriver dina recensioner för att höja nivån på dem.

Edit: såg dit svar Marcus, men du behöver ändå tänka på att ta med sådant i recensionen i fortsättningen.

Fan va tråkigt det skulle vara om ALLA recensioner följde exakt samma mall.. Jag brukar kolla flera olika recensioner och försöka skapa mig en bild utefter det.

Ont: Bra recension. Normalt sett brukar det framgå i texten om det tekniska inte fungerar tillfredsställande vad jag vet

Har inte tid att spela vid release i alla fall så kanske blir ett köp längre fram, får se.


signatur

Ducati Streetfighter 848

CTI
Medlem

15h för hela kampanjen för kort japp, jag var riktigt sugen på en ny shooter, nu vet jag inte.

Fråga till Marcus ungefär hur många sidouppdrag körde du t.e.x.40% ? mer/mindre, om man kan sträcka ut de 15h.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Skribent
Skrivet av magma:

Handlingen i id software spel har generellt inte varit något oskarsmaterial i någon av deras spel, men har alltid gett mersmak avseende gameplay. Spelet ska ju få mer innehåll, men 15 timmar låter ganska lite. Vilken svårighetsgrad körde recensenten på? Får man vara så fräck och fråga vilka andra id software spel som recensenten har spelat? Körde du med day one patch?

Verkar också konstigt att de inte tagit åt sig avseende handlingen från rage 1 som inte var någon höjdare. De hade väl lite för roligt så att de glömde bort.

Jag har kört både med och utan patch. Spelade ungefär hälften på normal innan jag bytte till hard och jag skulle nog rekommendera att man höjer svårighetsgraden direkt om man är veteran. Överlag är det ett mycket lättare spel än exempelvis Doom 2016, men sedan hänger det ju såklart på hur mycket man uppgraderar. De 15 timmarna jag nämner inkluderar en hel del samlande och uppgraderande. Att bara springa igenom kampanjen skulle vara möjligt på mycket kortare tid än så.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Till att börja med behöver du inte mästra Marcus.

ACG gör en delvis annan typ av recension än vi, med mer fakta ("Snygga animationer", "Gråa miljöer"), medan vi brukar försöka vara mer målande. Vilket man föredrar är en smaksak. Om du undrar nåt är det bara att fråga - vi svarar gärna, särskilt om man frågar i normaltrevlig ton.

Hmm, det låter som att du/ni tog hans inlägg ganska hårt? Jag läste igenom hans inlägg några gånger och tycker inte det är så otrevligt? Nu är så klart allas tolkning subjektiv och man kan lägga olika vikt på saker som skrivs, men det känns som att det hade räckt att ta det med en klackspark. Men det är min tolkning. ☺️

Moderator | Testpilot
Skrivet av WargH:

Hmm, det låter som att du/ni tog hans inlägg ganska hårt? Jag läste igenom hans inlägg några gånger och tycker inte det är så otrevligt? Nu är så klart allas tolkning subjektiv och man kan lägga olika vikt på saker som skrivs, men det känns som att det hade räckt att ta det med en klackspark. Men det är min tolkning. ☺️

Det enda Tomas skrev var att man inte behöver mästra recensenten, sedan svarade han på medlemmens kritik. Tidigare medlem skrev att man ska revidera texten, att texten är medioker, och att henom på grund av detta söker sig efter andra källor. Varpå T påpekade att ska man kritisera kan man ha en trevlig ton.

Givetvis ska man få skriva av sig, och tycker man något är dåligt så får man också berätta det. Problemet är väl att många rent generellt är otroligt kassa på att ge konstruktiv kritik. Man kan göra det och ändå ha en trevlig ton.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Precis vad jag misstänkte, tyvärr, behövde något nytt mästerverk att spela. Verkar inte som detta är det. Baserar det på fler recensioner än denna om någon undrar.


signatur

7900XTX
7800X3D

Releasehästryttare

Man förväntar ju sig inte att detta skulle bli lika dåligt som senaste far cry.

Tråddemonen
Testpilot

Woop! Ska bli skitkul att testa inatt!

Medlem
Skrivet av Devan:

Man förväntar ju sig inte att detta skulle bli lika dåligt som senaste far cry.

New dawn var en riktig besvikelse, ett av de sämsta spelen jag någonsin spelat och var mer som en dålig fan moddad version av Far cry 5, vilket inte heller det var en höjdare..;)
Är det här det minsta likt dessa så är jag glad att jag får en varningssingnal (som jag anser att betyg 3 är för mig personligen) även om det ska vara "hyfsat" eller "medel", är inte intresserad av mellanmjölkspel efter ha blivit bortskämd med så många superba spel sista åren och slipper slösa hårt förvärvade slantar..
Säger därmed inte att många säkert älskar detta eller new dawn, bara inte för mig och min smak. Behöver inte ens pröva det för att veta det.
Tråkigt då man ju vill att svenska utvecklare ska lyckas. Men säljer säkert bra utan mitt bidrag.


signatur

7900XTX
7800X3D

Gen
Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

Där var någon enstaka replik som försvann och jag lyckades fastna med bilen i geometrin någon gång, annars var min tur genom Rage 2 fri från nämnvärda buggar. Reagerade inte heller över laddningstiderna. Har du någon annan fråga är det bara hojta. : )

Om jag fått önska något till nästa gång är att om en PC version testas så hade några ord om prestanda gärna kunnat nämnas Känns att när det gäller just PC så är det en viktig puck då kvalitén varierar mycket pga den enorma mängden konfigurationer som spelet ska täcka. Att köra MSI Afterburner och kanske nämna om en viss FPS target inklusive något grafik preset uppnås eller ej (i relation mot de specs ni testar spelet på) kan vara intressant (ger en fingervisning om hur spelet presterar). Även saker som texturkvalitet, pop ins, kvalitet/prestanda på in-game FMVs, allmänt stutter eller liknande samt några ord om mängden grafikinställningar kan vara intressant. Nu menar jag inte någon djupdykning men bara lite lätt sådär

Konsol är däremot en annan femma och där har vi tur att det finns Youtubekanaler som Digital Foundry som gör djupa analyser med FPS mätningsverktyg osv. Ni är ju inte en teknisk sajt på det sättet men tycker att PC är något alla med någorlunda lätthet kan prata om.

Medlem

Tack för en bra recension!
Rage 2 flyttas ner några positioner, men får ligga kvar på min önskelista ett tag till.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av SorbP:

Kan recensenten göra sitt jobb och revidera sin recension tack

Recensionen var väl utförd, kan du revidera din kommentar tack!


signatur

7900XTX
7800X3D

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

Skriv gärna av dig på Discord (eller i en tråd) om vad du tyckte.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Ska beskriva spelet så obegripligt jag bara kan. 👌

Gnällkuk

15h och sen är man klar med kampanjen? Nu vet vi varför det kommer en expansion åtminstone... Trist, hade hoppats på lite mer av detta spel. Blir väl värt att köpa om ett år då, som med alla andra AAA-spel nästan.

Jag saknar också kommentarer i recensioner kring de tekniska aspekterna, för mig på PC är det väldigt viktigt att veta hur det upplevs på den biten. Alla har givetvis inte samma tekniska kunnande eller är lika känsliga för det, men om någon kan komplettera detta i efterhand så hade det varit väldigt uppskattat!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Alltså, hellre 14 tighta timmar än 36 slappa. Jag har tex inte gett mig på senaste Assasins Creed för att det är löjligt långt. Sen finns det ju spel som RDR2 som klarar av att fylla en miljon timmar med singleplayer som känns viktig hela vägen in i mål, men det är ju undantagen i en värld där allt under 30 timmar ses som kort.

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

Någonting du undrar över?

Första spelet fick kritik för det abrupta slutet, och nu har dom gjort likadant igen?

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Sen finns det ju spel som RDR2 som klarar av att fylla en miljon timmar med singleplayer som känns viktig hela vägen in i mål, men det är ju undantagen i en värld där allt under 30 timmar ses som kort.

Nu ska vi ju inte överdriva, tror jag är på fjärde genomspelningen av rdr2 och inte har jag spelat fyra miljoner timmar..;) Inte ens hälften skulle jag tro


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar