Game of Thrones (Spoilers S8!)

Medlem

Garvade som fan åt det här(1:25):

Dödgrävaren
Skrivet av breahl:

Hörde det i tronspelet podden på aftonbladet haha. Över 500 pers i USA som döpt sina barn till Khaleesi och 19 i Sverige.

Jag klandrar dock ingen då mitt mellannamn är Jerry efter Jerry Williams och det känns väl sådär, har aldrig gillat honom men mina föräldrar och storebror gjorde haha.

Lite off topic men Jerry Williams gör en av de bästa tolkningarna av låten Vintersaga.

Releasehästryttare

Hann se avsnittet nu, fan vilken shitshow

Medlem

Säsong 8 har varit en besvikelse.
Sen avsnitt 5 var ju ett hjärnsläpp av utan dess like.

Medlem
Gen
Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Säsong 8 har varit en besvikelse.
Sen avsnitt 5 var ju ett hjärnsläpp av utan dess like.

Håller verkligen med dig. Magin från de första säsongerna är som bortblåst. Nu verkar det mest handla om att göra stora slag och baka in det med fräcka kameravinklar plus att döda alla karaktärer.

Avstängd
Skrivet av Gen:

Håller verkligen med dig. Magin från de första säsongerna är som bortblåst. Nu verkar det mest handla om att göra stora slag och baka in det med fräcka kameravinklar plus att döda alla karaktärer.

Håller med och en av mina favoriter dog ju, "the hound". Har nog ingen favorit kvar nu förutom Arya, hoppas hon vinner!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Håller med och en av mina favoriter dog ju, "the hound". Har nog ingen favorit kvar nu förutom Arya, hoppas hon vinner!

Förresten, vad tusan hände med Arya? Vi snackar om ninjatjejen som tog kål på House Frey och självaste Night King på egen hand.

Plötsligt freakar hon ur och blir skraj för lite fallande stenar och damm... 😂

Medlem
Skrivet av Nemo:

Förresten, vad tusan hände med Arya? Vi snackar om ninjatjejen som tog kål på House Frey och självaste Knight King på egen hand.

Plötsligt freakar hon ur och blir skraj för lite fallande stenar och damm... 😂

Och om hon bara väntat en liten stund kunde hon verkligen "slaktat" Cersie.
Men Cersie och Jamie skulle dö tillsammans. I en scen där man nästan skulle ha medlidande med dem. Vem har medlidande med den största psykopaten?
VILKET SKIT MANUS!
Snart är det slut, tack för det.

Medlem

Hade jag haft lika bra betalt så kunde jag garva också och säga att det är jättebra. Sedan loggar jag in på banken och tittar när siffrorna ökar.🤑

Ett litet problem bara om jag tar av mig kläderna får jag betalt för att sätta på mig dem igen. Hon har ju ett litet annat förhandlingsläge.😝😂😍

Skrivet av Nemo:

Förresten, vad tusan hände med Arya? Vi snackar om ninjatjejen som tog kål på House Frey och självaste Night King på egen hand.

Plötsligt freakar hon ur och blir skraj för lite fallande stenar och damm... 😂

Nåja, hon övertalas till slut att släppa hämndbegäret och rädda sitt eget liv istället. Men det är såklart "tråkigt" om en vill ha mer action och ond bråd död. Men det här var mycket bättre för både Cerseis och Aryas "story arc" (fast det kanske gör sig bättre i bokform). Jag tror för övrigt inte att någon är särskilt tuff när tonvis med sten faller och hela världen upplevs rämna omkring en. Oavsett om man är en tränad lönnmördare eller ej.

Ja, det är ett bättre avslut att Cersei dog av att symbolen för rikets absoluta makt kollapsade över henne efter att hon in i det sista, med en dåres envishet, vägrat att släppa maktspelet. Hennes handlingar har till slut kostat henne exakt allt som hon sagt sig kämpa för. Men som sagt, jag tror att detta snarare är ett bokslut än ett episkt filmslut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gen
Medlem
Skrivet av Nemo:

Förresten, vad tusan hände med Arya? Vi snackar om ninjatjejen som tog kål på House Frey och självaste Night King på egen hand.

Plötsligt freakar hon ur och blir skraj för lite fallande stenar och damm... 😂

Fick hon slut på ansikten i inventory? :/ Tyckte det var fräckt när hon använde dem för att lönnmörda.

Medlem
Skrivet av Över45:

Hade jag haft lika bra betalt så kunde jag garva också och säga att det är jättebra. Sedan loggar jag in på banken och tittar när siffrorna ökar.🤑

Ett litet problem bara om jag tar av mig kläderna får jag betalt för att sätta på mig dem igen. Hon har ju ett litet annat förhandlingsläge.😝😂😍

Haha! 😁

Apropå videon, skådisarna hade säkert sett slutresultatet när den intervjun gjordes så det var ju rätt roligt med de krystade skratten och inte minst den där tveksamma pausen när reporten frågade om de var nöjda med slutet.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nåja, hon övertalas till slut att släppa hämndbegäret och rädda sitt eget liv istället. Men det är såklart "tråkigt" om en vill ha mer action och ond bråd död. Men det här var mycket bättre för både Cerseis och Aryas "story arc" (fast det kanske gör sig bättre i bokform). Jag tror för övrigt inte att någon är särskilt tuff när tonvis med sten faller och hela världen upplevs rämna omkring en. Oavsett om man är en tränad lönnmördare eller ej.

Jag tycker inte det passade Aryas karaktär alls. Det var som om manusförfattarna plötsligt glömt bort hela hennes "resa" och hur hon utvecklats de senaste säsongerna.

Medlem

Jag var helspänd genom senaste avsnittet. Musiken är väl det som lyfter det mest, riktigt bra och bygger upp en särskild stämning.
Att dany flippa var inte så orimligt.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skrivet av Nemo:

Jag tycker inte det passade Aryas karaktär alls. Det var som om manusförfattarna plötsligt glömt bort hela hennes "resa" och hur hon utvecklats de senaste säsongerna.

Detta beror ju bara på vad du tycker att hon ska ha för slutmål.

Ja, om du vill att hon ska sluta som en hårdkokt lönnmördare, helt styrd av hämndbegär (vilket delvis är anledningen att hon lämnar House of Black and White), så har du rätt i att det känns lite underligt.

Men nu verkar författaren ha fått för sig att hon trots allt ska få en viss själslig räddning genom att släppa sitt hämndbegär och istället drivs av andra ting (ex.vis skydda familjen Stark, vilket har varit hennes ursprungliga vilja sedan säsong 1).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Detta beror ju bara på vad du tycker att hon ska ha för slutmål.

Ja, om du vill att hon ska sluta som en hårdkokt lönnmördare, helt styrd av hämndbegär (vilket delvis är anledningen att hon lämnar House of Black and White), så har du rätt i att det känns lite underligt.

Men nu verkar författaren ha fått för sig att hon trots allt ska få en viss själslig räddning genom att släppa sitt hämndbegär och istället drivs av andra ting (ex.vis skydda familjen Stark, vilket har varit hennes ursprungliga vilja sedan säsong 1).

Jag vet inte om det var ngn mer än jag som faktiskt fick lite tankar om Hiroshima. Mänsklighetens yttersta förstörelsekraft i de sista scenerna då Arya kom upp ur askan. Var det Martins idéer. Det var iaf hyffsat gjort i manus. Ingen atombomb men en drake som vapen. Brända människorester. Sedan låg de som i Pompeji också. Så ett "fint" sätt att visa mänsklig maktlöshet. Ett plus för manus😂😊

Medlem
Skrivet av Gen:

Fick hon slut på ansikten i inventory? :/ Tyckte det var fräckt när hon använde dem för att lönnmörda.

Hon har väl inte haft så stor användning för den förmågan. The Night King brydde sig inte vem det var. Är man sedan kompis med the Hound har man ingen nytta av det heller. Men mycket cool förmåga och hade de fler avsnitt hade det nog andvänts. Överlever hon får hon många jobb som assassin.😉

Skrivet av Över45:

Hon har väl inte haft så stor användning för den förmågan. The Night King brydde sig inte vem det var. Är man sedan kompis med the Hound har man ingen nytta av det heller. Men mycket cool förmåga och hade de fler avsnitt hade det nog andvänts. Överlever hon får hon många jobb som assassin.😉

Med tanke på att ingen tycks känna igen henne, varken i böckerna eller i serien, så gör ju ansikten varken det ena eller det andra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gen
Medlem
Skrivet av Över45:

Hon har väl inte haft så stor användning för den förmågan. The Night King brydde sig inte vem det var. Är man sedan kompis med the Hound har man ingen nytta av det heller. Men mycket cool förmåga och hade de fler avsnitt hade det nog andvänts. Överlever hon får hon många jobb som assassin.😉

Assassin's Arya

Medlem
Skrivet av dTexN:

Jag var helspänd genom senaste avsnittet. Musiken är väl det som lyfter det mest, riktigt bra och bygger upp en särskild stämning.
Att dany flippa var inte så orimligt.

Ja, musiken i gårdagens avsnitt var fasen on point, det där droneande stråkljudet etc. Trummorna. Bra panikstämning, gillar också när krig och ond bråd död verkligen framställs med ångest-stämning snarare än bara actionstråkar eller sorgliga stråkar.

Och ja, Dany's flippande var verkligen inte så orimligt.
Förstår inte riiiktigt att folk (inte alla folk, men en hel del folk) blev förvånade etc. av Dany's urballning. Själv hade jag tyckt att det vore betydligt mer förvånande om vi inte fick se henne och hennes drake bränna ner stora delar av stan, tycker att det väldigt tidigt i serien kändes uppenbart att hennes story-arc skulle vara att hon blev mer och mer av en tyrann.

Man får ju ha i åtanke också att hon inom en ganska kort tid (oklart hur lång tid som har förflutit iofs) förlorat två av sina närmaste samt två av sina drakar. Hon tycker väl att hon har offrat "allt" för att "befria" folket i westeros etc. och ändå får hon ingen kärlek av folket och folket vänder sig inte mot Cersei, i hennes ögon där och då var väl alla i staden medskyldiga till alla hemskheter.

Största boven i dramat var nog att hon inte hade käkat på några dagar dock, vet hur oresonlig jag själv blir när blodsockret är för lågt, hade nån bara tvingat i henne lite frukt och en macka hade det nog kunnat sluta bättre för Kings Landing.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Ja, musiken i gårdagens avsnitt var fasen on point, det där droneande stråkljudet etc. Trummorna. Bra panikstämning, gillar också när krig och ond bråd död verkligen framställs med ångest-stämning snarare än bara actionstråkar eller sorgliga stråkar.

Och ja, Dany's flippande var verkligen inte så orimligt.
Förstår inte riiiktigt att folk (inte alla folk, men en hel del folk) blev förvånade etc. av Dany's urballning. Själv hade jag tyckt att det vore betydligt mer förvånande om vi inte fick se henne och hennes drake bränna ner stora delar av stan, tycker att det väldigt tidigt i serien kändes uppenbart att hennes story-arc skulle vara att hon blev mer och mer av en tyrann.

Man får ju ha i åtanke också att hon inom en ganska kort tid (oklart hur lång tid som har förflutit iofs) förlorat två av sina närmaste samt två av sina drakar. Hon tycker väl att hon har offrat "allt" för att "befria" folket i westeros etc. och ändå får hon ingen kärlek av folket och folket vänder sig inte mot Cersei, i hennes ögon där och då var väl alla i staden medskyldiga till alla hemskheter.

Största boven i dramat var nog att hon inte hade käkat på några dagar dock, vet hur oresonlig jag själv blir när blodsockret är för lågt, hade nån bara tvingat i henne lite frukt och en macka hade det nog kunnat sluta bättre för Kings Landing.

Inga farliga verktyg eller vapen i närheten när @Ftmch får lågt blodsocker!
-"Du får gå dit med mackan och äpplet. Det var du som glömde polygripen"😁😝

Medlem
Skrivet av Gen:

Assassin's Arya

Där kom vi ngt på spåret! Kontakta Ubisoft! Specialförmåga byta ansikte till nästa spel.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Med tanke på att ingen tycks känna igen henne, varken i böckerna eller i serien, så gör ju ansikten varken det ena eller det andra.

Ja och fördelen att hon alltid ser ut som en liten tjej passar perfekt. Det är ju ingen som är rädd för henne. Obemärkt, ofarlig. Bästa Assassinen med den bra träningen. Hon kommer ju inte sitta still på ngn tron iaf om hon överlever som sagt. Vilket nu känns troligt. Hon har ju överlevt Kings Landings utplåning. Och skulle ngn känna igen henne som vill henne illa. Vips! Nytt ansikte.😜

Dödgrävaren

Danys urballning var inte förvånande, men den är förvånande dåligt genomförd. Att hon skulle gå bananas efter att staden gett upp och börja elda på oskyldiga är så jävla out of character för karaktären som höll drakarna inlåsta i flera månader för att de mumsat på oskyldiga. Det finns gott om sätt de kunde gjort henne till the mad queen på som hade varit bättre, men hela säsongen har varit vidrigt dåligt skriven om man bortser från ett par scener. Sen så finns det ju ingen rimlighet i vad drakarna klarar av, i en scen så förstörs en hel stad av drakeld, i en annan är en hög med stenar pansarplåt. I en scen så snipear man ner drakar från ett par kilometer med ett par båtar, i nästa kan man inte träffa öht. Det är som spelledaren tröttnat på kampanjen och bara vill få ett slut på det för att gå vidare till nästa session med starwars rollspel istället för drakar och demoner.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Detta beror ju bara på vad du tycker att hon ska ha för slutmål.

Ja, om du vill att hon ska sluta som en hårdkokt lönnmördare, helt styrd av hämndbegär (vilket delvis är anledningen att hon lämnar House of Black and White), så har du rätt i att det känns lite underligt.

Men nu verkar författaren ha fått för sig att hon trots allt ska få en viss själslig räddning genom att släppa sitt hämndbegär och istället drivs av andra ting (ex.vis skydda familjen Stark, vilket har varit hennes ursprungliga vilja sedan säsong 1).

Det kvittar ju vad jag tycker! 😂

Konstaterade bara att handlingen vi bjöds på inte höll ihop med tanke på hennes resa i tidigare säsongerna.

Hade kunnat varit mycket bättre...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, om du vill att hon ska sluta som en hårdkokt lönnmördare, helt styrd av hämndbegär (vilket delvis är anledningen att hon lämnar House of Black and White), så har du rätt i att det känns lite underligt.

Jo, apropå det. Varför tror du att enda alternativa handlingen måste innebära ond, bråd död? 🙄

Det som jag tyckte stack ut mest i avsnittet var just Arya och att hon var så pass mycket "out of character". Därför funderade jag efteråt på hur jag skulle ha gjort, bara för skojs skull.

Jag har definitivt inga författarambitioner men jag kunde utan större möda fundera ut flera alternativa handlingar som skulle ha känts mera emotionella och framförallt trovärdiga Aryas karaktär, samtidigt som det inte innebar att Arya hade ihjäl någon. Det tog inte många minuter att fundera ut och jag är bara förvånad över varför inte manusförfattarna kunde ha ansträngt sig lite till och spånat vidare. Jag är övertygad om att det hade kunnat gjorts grymt mycket bättre.

Kanske var det tidsbrist helt enkelt. De hade säkert fullt upp med alla andra manus och dialoger som också behövde skrivas.

Skrivet av Nemo:

Jo, apropå det. Varför tror du att enda alternativa handlingen måste innebära ond, bråd död? 🙄

Det som jag tyckte stack ut mest i avsnittet var just Arya och att hon var så pass mycket "out of character". Därför funderade jag efteråt på hur jag skulle ha gjort, bara för skojs skull.

Jag har definitivt inga författarambitioner men jag kunde utan större möda fundera ut flera alternativa handlingar som skulle ha känts mera emotionella och framförallt trovärdiga Aryas karaktär, samtidigt som det inte innebar att Arya hade ihjäl någon. Det tog inte många minuter att fundera ut och jag är bara förvånad över varför inte manusförfattarna kunde ha ansträngt sig lite till och spånat vidare. Jag är övertygad om att det hade kunnat gjorts grymt mycket bättre.

Kanske var det tidsbrist helt enkelt. De hade säkert fullt upp med alla andra manus och dialoger som också behövde skrivas.

Hästen drar av sig ansiktet och visar sig vara en av The Faceless Men och knivar ner Arya när hon ska ta fatt i tömmarna.

Nä, men hennes karaktär vid tidpunkten innan anfallet var inriktad på att hon skulle mörda Cersei och "avsluta" sin lista. Det är nog vad de flesta förväntade sig hända. Så jag tycker faktiskt att de löste det rätt snyggt ändå. Det blir lite snett i och med att Arya är bra mycket mer mordisk i böckerna, där hon blir besatt av att döda, vilket inte har visat sig till fullo i serien (eftersom de varit tvungna att reducera antalet perifera karaktärer). Det är dessutom passande att det är just Sandor Clegane, som genom att offra sitt liv får henne att bryta sitt mördarmissbruk eftersom han en gång ledde henne in på den vägen. "Only death can pay for life"


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Hästen drar av sig ansiktet och visar sig vara en av The Faceless Men och knivar ner Arya när hon ska ta fatt i tömmarna.

Nä, men hennes karaktär vid tidpunkten innan anfallet var inriktad på att hon skulle mörda Cersei och "avsluta" sin lista. Det är nog vad de flesta förväntade sig hända. Så jag tycker faktiskt att de löste det rätt snyggt ändå. Det blir lite snett i och med att Arya är bra mycket mer mordisk i böckerna, där hon blir besatt av att döda, vilket inte har visat sig till fullo i serien (eftersom de varit tvungna att reducera antalet perifera karaktärer). Det är dessutom passande att det är just Sandor Clegane, som genom att offra sitt liv får henne att bryta sitt mördarmissbruk eftersom han en gång ledde henne in på den vägen. "Only death can pay for life"

Frågan jag ställde mig efter att jag sett avsnittet var om det verkligen var det absolut mest dramatiska som går att åstadkomma i det läget i storyn? Vi har Arya som plötsligt säger tack och hej bara för att några stenar trillar ned från taket och så går hon ut och morsar på en häst? Typ.

Jag tänkte att nej för tusan! Vi har ju ett slott som håller på och rämnar. Folk med agendor. De närmar sig dessutom varandra. En drake som kan dyka upp när som helst och blåsa ut en vägg. Störta ett torn. Dramatiskt värre. Skulle det gå att skruva upp spänningen och insatserna några steg till? Jomenvisst! Det är ju "öppet mål" för några fantastiska tv-scener. Kanske inte WTF-moment men definitivt "oj, det där såg jag inte komma". Sånt som jag själv älskar att uppleva i GoT.

Som du nämnde så skulle nog många förvänta sig att Arya ska beta av listan. Det är nu det händer liksom. Varför inte låta alla tro det, men bara till en början, sedan skulle det hända... lite mera oväntade saker. Trovärdiga scener. Folk under stark press. Saker som måste göras på instinkt. Sånt som både utvecklar vissa karaktärer och ger oss chansen att uppleva nya sidor hos dem. Allt medan slottet håller på och rämnar.

Nåja. Jag är förstås "biased" i frågan (haha!) men jag vet att det skulle blivit bra, fast sedan skulle det säkert finnas andra som skulle tycka "nej du, det där är ju bara en klassisk TV-trope!". 😁

Inaktiv

Äntligen kan jag trycka på denna tråden igen då jag precis såg klart avsnitt 5.

Riktigt bra! Exakt vad jag hoppades på efter besvikelsen som var avsnitt 4.

Visste att Dany skulle gå ape-shit och att Jon och de andra skulle få sig en jävla tankeställare om vem de valt att följa.

Lite trist att vi som tittare inte fick nöjet att se Cersei dö på ett tillfredställande sätt.
Hoppades på att det var Arya som skulle få fimpa henne men icke.

Aja... jag är med på båten igen. Grymt avsnitt! Ser fram emot slutet som troligtvis kommer handla om hur de ska ta hand om "The Mad Queen" och hennes drake för att sedan leva lyckligt i alla sina dagar med Jon Snow som DAKINGINDANORF! Om de bestämmer sig för att fimpa honom så finns det säkert en eller två Stark-tjejer som tar hand om uppgiften.

Hoppas iaf att min favorit från första början, Arya, kommer leva efter sista avsnittet är slut.

Spännande!

Skrivet av Gen:

Nu verkar det mest handla om ... att döda alla karaktärer.

Rätt kul att i ena stunden klagar folk på att karaktärerna har för mycket "plot armor" och att de lever för länge men i nästa ögonblick så klagar man på att det dödas för många karaktärer.

You silly goose!

Skrivet av Nemo:

Jag tycker inte det passade Aryas karaktär alls. Det var som om manusförfattarna plötsligt glömt bort hela hennes "resa" och hur hon utvecklats de senaste säsongerna.

Tyckte det var vackert. Hon hade ett fint ögonblick med The Hound som fick henne att se vad det blir av en person som lever hela sitt liv med ett enda mål. Hämnd. När hon tackar honom vid namn förstår man att hon, i den stunden, lägger det bakom sig. Vilket även förklarar att hon, som det verkar, släpper hela sin badass-attityd och börjar bry sig om att överleva. Inte så långsökt alls imo.

Skriv svar