Game of Thrones (Spoilers S8!)

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ett Hollywood slut skulle ju mer så varit något i stil med att Jon och Danny blev tillsammans och levde lyckliga i alla sina dagar.

Det hade varit för sliskigt, även för normal-fantasy. I en film eller serie riktad till barn så ja, då hade det såklart slutat så.

Slutet var inte mörkt eller ens bittert för att en ond person dör. Om man låtit sig luras att hon är en 100% god person har man inte följt serien eller hennes utveckling speicellt bra. Men den delen har de faktiskt gjort relativt bra tycker jag, det fanns bara en riktning att gå i där.

Medlem

Hoppas på en spin off serie med Arya.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

FM-guru
F.d. Sisyr

Det kändes som att en ny manusförfattare gled in inför sista avsnittet. Han tittade på sörjan han hade framför sig, tänkte "vad i helvete?" och gjorde sedan det bästa av situationen.

Är förstås medveten om att det är samma manusförfattare som tidigare. Förklaringen är nog inte konstigare än att slutet, och därmed mycket av det sista avsnittet, var skrivet efter GRRM:s recept. Hur man kom dit skiljer sig nog desto mer från hur böckerna tar sig dit (och diverse enskilda karaktärers öden och andra detaljer skiljer sig förstås säkerligen också). Hur som helst en ganska okej avslutning med tanke på hur oerhört dålig serien varit de senaste åren. Missförstå mig inte; jag tycker avslutnigen var kass egentligen, men jag hade förväntat mig så mycket värre.

Med det sagt fanns det förstås en hel del märkliga saker i detta avsnitt också gällande diverse detaljer. Exempelvis att alla lord-titlar osv nu ska väljas istället för ärvas, samt att the North får vara självständigt men ingen annan (och varför vill de ens vara självständiga när det är Ned Starks enda levande son som sitter på Iron Throne??). Jo tjenare, det lär ju skapa ett inbördeskrig som får Roberts egna uppror att framstå som en bagatell... En annan konstig grej är Jon Snow skickas till Night's Watch. Varför? De som vill se honom död lämnar ju kontinenten, för fasen. Betänk också att Jaime som även han dödat en monark under liknande omständigheter fick leva i frihet därefter, eftersom han var på den vinnande sidan. Jon Snow som dödar en monark skyldig till ännu värre grymheter än the Mad King däremot skickas till Night's Watch...

Eller att Bronn nu är Master of Coin (eller ens en lord). Detta är alltså snubben som Tyrion fick förklara för i en tidigare säsong hur lån fungerar... Eller att Tyrion själv inte nämns i boken om händelserna. Va? Snubben är en av de mest involverade människorna över huvud taget, både officiellt och inofficiellt. Hur många kungar/drottningar har han varit Hand åt? Billigt och menlöst skämt.

Fanns mycket mer som var konstigt, men orkar inte rabbla allt. Några exempel får duga.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ett Hollywood slut skulle ju mer så varit något i stil med att Jon och Danny blev tillsammans och levde lyckliga i alla sina dagar.

Min enda tanke för att folk säger sådär är väl för att många av dem ändå fick som de ville. Jon behövde inte vara kung och är med den typen av folk han alltid varit med och betyder mest för honom, samma gällande alla andra. Att Bran blev kung var en härlig twist jag inte såg komma som jag uppskattar.

Syftade på att det kändes stressat, även om dom tog ett extra år för att spela in sista säsongen. Hade gärna sett att böckerna var klara och att vi fick uppleva hela historien. Men det handlar ju såklart om pengar också!

Medlem

Jag är besviken på hela säsong 8. Inte riktigt med vad som hände, utan att allt kändes så genomrusat och dåligt utfört. Det märkts att de bara har fått viktiga händelser av R.R. Martin men ingenting om hur vägen fram ska byggas upp. Bara att hoppas på en remake när böckerna är färdigskrivna, så att vi får ett avslut i sann R.R. Martin-anda.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Greyworm var dessutom skitmesig och verkade näst intill okej med allt, trots de såg upp till henne som en Gud. Nej, riktigt uselt.

Det där var nog vad som frustrerade mig mest. Hans drottning hade blivit mördad - men av någon anledning låter han ett random svänggäng av gamla fiender och tveksamma allierade utropa en ny kung vars bud han lyder? Bara sådär? "Jaha, Danaerys mördares bror vill sitta på tronen? Låt gå för det!". Det tror jag inte på för en sekund. Unsullied och mongolerna borde ha löpt amok...

Det enda som gladde mig var att de skrattade åt Sams idé om demokrati. För ett ögonblick trodde jag att D&D hade tappat det helt... ja alltså, ännu mer än vad de redan gjort.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har fortfarande inte sett en enda episod utav denna avslutande säsong och har knappt blivit spoilad alls.... Så frågan lyder till er snälla(?) människor som olikt mig ej väntar på att dyka i reabacken eller för den delen likt normala människor redan sett färdigt sista avsnittet av Game of Olösta Storytrådar.

Så fråååågan lyyyder (läst med Veron i ottan från Nilecity stämma) hur många bultar finns det i Öresundsb.. förlåt.. är det värt att se färdigt denna sista säsong? Eller ska jag spela Resident Evil 5: Gold de timmarna jag sparar istället? Skyller mig själv om någon svarar med spoilers men tack i förväg för svar i vilket fall

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:

Har fortfarande inte sett en enda episod utav denna avslutande säsong och har knappt blivit spoilad alls.... Så frågan lyder till er snälla(?) människor som olikt mig ej väntar på att dyka i reabacken eller för den delen likt normala människor redan sett färdigt sista avsnittet av Game of Olösta Storytrådar.

Så fråååågan lyyyder (läst med Veron i ottan från Nilecity stämma) hur många bultar finns det i Öresundsb.. förlåt.. är det värt att se färdigt denna sista säsong? Eller ska jag spela Resident Evil 5: Gold de timmarna jag sparar istället? Skyller mig själv om någon svarar med spoilers men tack i förväg för svar i vilket fall

IMO tycker jag det är värt att se klart säsongen. Visst manuset har inte varit lika bra som föregående säsonger men allt arbete med fantastisk musik, grymma kamera vinklar och skådespel gör det värt!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ifeelnothing:

Har fortfarande inte sett en enda episod utav denna avslutande säsong och har knappt blivit spoilad alls.... Så frågan lyder till er snälla(?) människor som olikt mig ej väntar på att dyka i reabacken eller för den delen likt normala människor redan sett färdigt sista avsnittet av Game of Olösta Storytrådar.

Så fråååågan lyyyder (läst med Veron i ottan från Nilecity stämma) hur många bultar finns det i Öresundsb.. förlåt.. är det värt att se färdigt denna sista säsong? Eller ska jag spela Resident Evil 5: Gold de timmarna jag sparar istället? Skyller mig själv om någon svarar med spoilers men tack i förväg för svar i vilket fall

Svårt att svara om det är värt det för dig eller inte. För egen del hade jag klarat mig bättre utan att se den, då jag starkt ogillade nästan allt med säsong 8. Hade mått bättre av att hitta på ett eget slut medan jag inväntade böckerna... Men så ogillade jag även säsong 6 och ännu mer så säsong 7, så om du inte hade några problem med dessa säsonger kanske det är värt att hoppa på säs 8 direkt ändå.

Medlem

Så glad att denna serie äntligen är över. så folk har något annat att prata om.

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:

Har fortfarande inte sett en enda episod utav denna avslutande säsong och har knappt blivit spoilad alls.... Så frågan lyder till er snälla(?) människor som olikt mig ej väntar på att dyka i reabacken eller för den delen likt normala människor redan sett färdigt sista avsnittet av Game of Olösta Storytrådar.

Så fråååågan lyyyder (läst med Veron i ottan från Nilecity stämma) hur många bultar finns det i Öresundsb.. förlåt.. är det värt att se färdigt denna sista säsong? Eller ska jag spela Resident Evil 5: Gold de timmarna jag sparar istället? Skyller mig själv om någon svarar med spoilers men tack i förväg för svar i vilket fall

Om du nu sett allt tills nu är det väl lika bra att se klart allt. Det är ju bara 6 avsnitt så, varför inte?

Sen om det är bra eller inte är upp till dig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Dödgrävaren

Inga större problem med sista delen, men delarna som ledde dit hade behövt en eller två till för att faktiskt utveckla karaktärernas resa. Del 3 hade fortfarande behövs göras om i sin helhet dock.

Medlem

Ville man avsluta med en bitter eftersmak hade det varit bättre att lämna den "nya" Daenerys som härskare. Hade känts som att händelserna i serien hade någon poäng då. Istället hamnar vi där vi var i säsong 1 fast med en annan person på tronen, blev inte tydligare än när man hade ett Small Council-möte som att ingenting hade hänt.

För egen del förblir det näst sista avsnittet höjdpunkten i sista säsongen, det var dock uppenbart att D&D behövde betydligt mer tid än de tog på sig för att knyta ihop säcken. Spontant känns det som att kriget mot Night King skulle varit temat för en säsong medan kriget mot kronan (och händelserna efter) skulle varit en annan.

Dödgrävaren

Jag tror inte kriget mot the Night King hade kunnat bli intressant. Ondska som vill förgöra världen pga. något så tunt som att man är ond, kan aldrig bli intressant i sig. Och med alla samlade i Winterfell så fanns det inget annat val än att faktiskt ha en fight där "hjältarna" vinner. Det går liksom inte att retirera ifrån en zombiehord. Om man inte vill att "hjältarna" bara ska överge allt folk som bor i regionen och rädda sig själva för att söka skydd hos Cersei.

Sen håller jag med om att de hade behövt fler avsnitt för att fylla vägen mellan de olika story-beatsen, som det blev så känns allting väldigt påskyndat och stressat.

Avstängd

Jag har bara sett detta avsnitt av hela GoT-serien. Ja, bara detta sista avsnitt som gick igår. Personligen tycker jag att slutet öppnar upp för flera spin-offs för Jon Snow & Danska snömannen med sin varg, flickan på båten, trähjulspojken som blev kung.

Detta må vara slutet för GoT men knappast universumet, tror HBO inte kommer att låta bli att försöka stoppa ned nävarna i pengakaksburken igen. Vilken spin-off vill du se du som är ett äkta GoT-fan? Jag kan verkligen ingenting om serien förutom att jag tyckte synd om draken i detta avsnitt.

Medlem

4.7 på imdb är lite missvisande men visar ändå på frustrationen många av oss känner.

Min förhoppning hade varit att NK vann slaget i EP3. Överlevande hade tagit sig österut där de blivit infångade av Cersei.
Under följande rättegångar kommer NK och i sista akten slår sista spillrorna av människor samman för att slå tillbaka hotet.

Alternativt att Bran blivit vital för serien igen genom att åka tillbaka i tiden och påverka på något vis. Men tidsresor kan va krångliga att göra med bra resultat.

Nu gjorde de som de gjorde i EP3 och man fick acceptera att serien dog där.

Spiken i kistan för mig var när de gjorde Tyrion och lilla rådet till comic relief. Finns ingen logik i att Tyrion inte nämns i boken de tar fram i slutet. Han var hand of king, hand of queen, dödade en av Westeros mäktigaste, var indirekt en av orsakerna till kriget genom kidnappning m.m. En central karaktär som skämtas bort de sista minuterna. Bronn blev också slaktad i den scenen med bordell-skämtet.

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Det där var nog vad som frustrerade mig mest. Hans drottning hade blivit mördad - men av någon anledning låter han ett random svänggäng av gamla fiender och tveksamma allierade utropa en ny kung vars bud han lyder? Bara sådär? "Jaha, Danaerys mördares bror vill sitta på tronen? Låt gå för det!". Det tror jag inte på för en sekund. Unsullied och mongolerna borde ha löpt amok...

Det enda som gladde mig var att de skrattade åt Sams idé om demokrati. För ett ögonblick trodde jag att D&D hade tappat det helt... ja alltså, ännu mer än vad de redan gjort.

Det där irriterade mig mycket också. Jag bara VA? Man hann inte inte ens se Jon bli fängslad så man visste inte ens vad som hänt med honom. Alltså skaparna av GOT-serien ska ha så jävla mycket skit av detta så det finns inte.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:

Har fortfarande inte sett en enda episod utav denna avslutande säsong och har knappt blivit spoilad alls.... Så frågan lyder till er snälla(?) människor som olikt mig ej väntar på att dyka i reabacken eller för den delen likt normala människor redan sett färdigt sista avsnittet av Game of Olösta Storytrådar.

Så fråååågan lyyyder (läst med Veron i ottan från Nilecity stämma) hur många bultar finns det i Öresundsb.. förlåt.. är det värt att se färdigt denna sista säsong? Eller ska jag spela Resident Evil 5: Gold de timmarna jag sparar istället? Skyller mig själv om någon svarar med spoilers men tack i förväg för svar i vilket fall

Jaaa, svårt att säga. Har du läst böckerna och gillar dem. Så hoppas du att Martin skriver klart allt och läser dem.
Kollar du bara TV-SERIEN så kan du väl kolla när rean kommer. Men förvänta dig inga avsnitt som i början av hela serien. Ganska mycket sämre och stressig avslutningssäsong. Men du får ett avslut som G R R MARTIN har bestämt iaf sista avsnittet.

Men ta det med ro och spela så länge.☺

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har bara sett detta avsnitt av hela GoT-serien. Ja, bara detta sista avsnitt som gick igår. Personligen tycker jag att slutet öppnar upp för flera spin-offs för Jon Snow & Danska snömannen med sin varg, flickan på båten, trähjulspojken som blev kung.

Detta må vara slutet för GoT men knappast universumet, tror HBO inte kommer att låta bli att försöka stoppa ned nävarna i pengakaksburken igen. Vilken spin-off vill du se du som är ett äkta GoT-fan? Jag kan verkligen ingenting om serien förutom att jag tyckte synd om draken i detta avsnitt.

Flickan på båten! Arya, MYCKET mer intressant karaktär än Flicka på båt.😉 Finns massor hon skulle kunna vara med om. Hon är en tjej som har tränat sig till en otrolig "kämpe med massor av tricks, övernaturligt". Lättast att förklara så tror jag för en oinvigd.

Ett stort problem dock. Skådespelerskan skall nog sluta med det yrket.😢

Även så vet jag att de har helt andra projekt på gång. Som skall handla om helt andra karaktärer som levt i en annan tid i den världen som författaren har skapat. Om de nu lyckas få till nog intresse för det. Annars är risken att det bara blir ett så kallat pilotavsnitt. Och nedlagt sedan. Vi får väl se. Men det dröjer nog ett tag.☺

Medlem

Lite synd att det skulle bli ett (relativt) glatt slut men jag har misstänkt länge att så skulle bli fallet. Nåväl, inget slut som jag hade föredragit egentligen men acceptabelt antar jag. Det enda den behövde vara, speciellt efter de 3 tidigare avsnitten... I slutändan så är detta inte en serie som slår sig in i min top 10 ens men det ska sägas att serien har producerat några av de häftigaste tv-ögonblicken någonsin samt flera fantastiska karaktärer. Så tiden man investerat var väl värt det enligt mig. 5/7

Medlem

Vad jag hört så skulle det vara 10 säsonger egentligen, men att skaparna av serien ska gå över och göra starwars triologi och det är endast dom som har rättigheterna att skapa serien.

Om så är fallet så gjorde dom ändå ett rätt okej jobb att klämma ihop 3 säsonger i 6 avsnitt.

Skrivet av Sisyr:

Med det sagt fanns det förstås en hel del märkliga saker i detta avsnitt också gällande diverse detaljer. Exempelvis att alla lord-titlar osv nu ska väljas istället för ärvas,

Det är inte alls vad de kommer överens om. Däremot kommer de att få välja en ny kung när Bran the Broken trillar av pinn.

Skrivet av Sisyr:

samt att the North får vara självständigt men ingen annan (och varför vill de ens vara självständiga när det är Ned Starks enda levande son som sitter på Iron Throne??). Jo tjenare, det lär ju skapa ett inbördeskrig som får Roberts egna uppror att framstå som en bagatell...

De tycks dock se det som en passande belöning att The North återgår till ett självständigt rike, vilket det var innan Targaryens ockupation. Tvivlar på att någon skulle neka till nordmännens uppoffring i kriget mot The Night King.

Skrivet av Sisyr:

En annan konstig grej är Jon Snow skickas till Night's Watch. Varför? De som vill se honom död lämnar ju kontinenten, för fasen. Betänk också att Jaime som även han dödat en monark under liknande omständigheter fick leva i frihet därefter, eftersom han var på den vinnande sidan. Jon Snow som dödar en monark skyldig till ännu värre grymheter än the Mad King däremot skickas till Night's Watch...

Inte alls konstigt. Jaime var son och arvtagare till Tywin Lannister, som var mäktigare en kungen efter inbördeskriget. Tywin såg till att Jaime skonades. Jon Snow är en farlig tronpretendent, oavsett om han vill ha tronen eller ej, därför nyttjar de en uråldrig lösning. "The world will always need a home for bastards and broken men".

Skrivet av Sisyr:

Eller att Bronn nu är Master of Coin (eller ens en lord). Detta är alltså snubben som Tyrion fick förklara för i en tidigare säsong hur lån fungerar... Eller att Tyrion själv inte nämns i boken om händelserna. Va? Snubben är en av de mest involverade människorna över huvud taget, både officiellt och inofficiellt. Hur många kungar/drottningar har han varit Hand åt? Billigt och menlöst skämt.

Ett ganska passande val ändå. En som vet pengars värde och saknar moraliska betänksamheter kring hur han ska få fram dem. Däremot inte en person som konspirerar utan är öppen med sina gärningar.

Att Tyrion inte nämns i boken är en nickning till forna tiders historieskrivande. Som GRRM skriver: "What the King dreams, the Hand builds”. Eller som i TV-serien: "The King shits, and the Hand wipes".
En viktig position i samhället men gör inget historiskt avtryck.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blev till att lyssna på The Rains of Castamere för femtioelfte gången för att minnas dom bästa säsongerna. :')


signatur

The more I practice, the luckier I get.

@Fezk: Oavsett vad man tycker om de senare säsongerna så kan man på intet sätt klaga på Ramin Djawadis musik.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av Rydell1986:

Så glad att denna serie äntligen är över. så folk har något annat att prata om.

This x 100. För mig var serien en stark 3a och det har varit kul men känns ganska bra att vi är klar med skiten nu. Dock skulle jag inte ha något emot en spin off med Arya på hennes nya äventyr men det är en annan femma. Jag har ofta funderat på just varför GoT blev så stort som det blev, om det är så att desto större någonting blir, desto större dragningskraft får det av sin egen massa.

Medlem

Äntligen är den slut.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Äntligen är den slut.

Ja, äntligen. Tyvärr måste jag säga.

Säsong 8 har varit smärtsam att genomlida. Genomgående godkända till bra skådespelarinsatser, med suveräna stunts och övrigt bra visuellt arbete (förutom avsnitt 3 som var på tok för mörkt). Manuset dock har varit fullständigt bedrövligt rakt igenom. HBO borde tvingat D&D att fylla tio avsnitt istället för dessa sex. Allt kändes på tok för framstressat, scener löpte på varandra där det måste passerat rejält med tid. Man försökte med mängder med billiga "gotcha!":s, när GRRM chockar är det genomtänkt. Här? Uhm, nope.

Sista avsnittet lämnade precis den bitterljuva eftersmak man förväntade sig. Personligen hade jag nog hellre sett Jon bli slaktad av Drogon än att han förpassades till Night's Watch igen. Förväntningarna var dock lika låga som handlingen i en p-macka, så det slutade väl "okay" ändå.

Känner mig rätt övertygad om att GRRM ville ha Bran på tronen. Vägen dit blev dock en katastrof i händerna på D&D. Synd!

edit: Sablar vad Unsullied och Doth'raki förökat sig. Såg ni i början? Märkligt med tanke på Battle of Winterfell...

edit2: Min största besvikelse över S8 är att allt kändes för banalt. Serien var betydligt mer mångfacetterad och intressant förr, och det var så man ville ha det. Red Wedding chockade precis lagom mycket därför att det fanns så många andra bollar i rullning parallellt. NK borde fått vara "the ultimate bad", så allt kändes lite mindre greppbart. Nu blev allt så pluttigt, med billiga twistar, plot armor extraordinaire och fan service.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Releasehästryttare

Samwell upptäckte plast!

https://twitter.com/i/status/1130350780979044353

https://www.joblo.com/movie-news/a-water-bottle-was-indeed-sp...

Tycker det skall lämna detta misstag, och inte ta bort det som de gjorde med kaffekoppen

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av hannes.theorell:

Det är inte alls vad de kommer överens om. Däremot kommer de att få välja en ny kung när Bran the Broken trillar av pinn.

Nu har jag inte avsnittet tillgängligt så jag kan inte dubbelkolla, men om jag missuppfattade vad som sades där tar jag tillbaka det förstås.

Skrivet av hannes.theorell:

De tycks dock se det som en passande belöning att The North återgår till ett självständigt rike, vilket det var innan Targaryens ockupation. Tvivlar på att någon skulle neka till nordmännens uppoffring i kriget mot The Night King.

Knappast va. En Stark sitter nu på järntronen (eh, bildligt talat) medan en annan Stark - syskon dessutom - styr det självständiga Norden medan alla andra får agera undersåtar. En helt skev maktfördelning som knappast uppskattas, oavsett "uppoffringar". Du skriver att "The North återgår till ett självständigt rike, vilket det var innan Targaryens ockupation" - det var alla andra också. Det var Aegon Targaryen som enade rikerna under honom själv med hjälp av drakarna. Faktum är dock att Dorne fick vara fortsatt självständiga i över 150 år till innan de erövrades, medan Iron Islands gjort flertalet uppror och ofta krävt att få vara självständiga. Notera även att det senaste av dessa uppror var så sent som några år innan serien börjar. Dessa två kungadömen om några borde vilja ha frihet. Nej, jag köper inte ditt resonemang för fem öre.

Skrivet av hannes.theorell:

Inte alls konstigt. Jaime var son och arvtagare till Tywin Lannister, som var mäktigare en kungen efter inbördeskriget. Tywin såg till att Jaime skonades. Jon Snow är en farlig tronpretendent, oavsett om han vill ha tronen eller ej, därför nyttjar de en uråldrig lösning. "The world will always need a home for bastards and broken men".

Tywin Lannister var absolut inte mäktigare än Robert Baratheon efter kriget. Där har du fått något om bakfoten. Den sistnämnda hade tveklöst stöd av North, Stormlands, Riverlands och Vale vid ett eventuellt inbördeskrig. North eftersom det styrdes av hans bästa vän Ned, Stormlands eftersom han själv styrde det, Riverlands eftersom de genom giftemål var allierade med North och Vale eftersom Jon Arryn, en annan av Roberts bästa vänner, styde där. Att Robert var ointresserad av att styra och så småningom lät andra sköta riket är en annan femma. Robert Baratheon skonade gladeligen Jaime eftersom Robert hatade Targaryens, ett hat som även tyddliggörs i TV-serien. Jon Snow är en helt ofarlig "tronpredentent" eftersom han helt saknar intresse av att styra och fullständigt backar både kung Bran och drottningen i Norden, vilket Bran förstås är medveten om. Det finns därtill inga levande som ens känner till sanningen om Jon Snow förutom Tyrion, Sansa, Arya, Sam och Bran (har jag missat någon?) - så kom igen nu.

Skrivet av hannes.theorell:

Ett ganska passande val ändå. En som vet pengars värde och saknar moraliska betänksamheter kring hur han ska få fram dem. Däremot inte en person som konspirerar utan är öppen med sina gärningar.

Ett fullständigt opassande val. Bronn har noll koll på ekonomi.

Skrivet av hannes.theorell:

Att Tyrion inte nämns i boken är en nickning till forna tiders historieskrivande. Som GRRM skriver: "What the King dreams, the Hand builds”. Eller som i TV-serien: "The King shits, and the Hand wipes".
En viktig position i samhället men gör inget historiskt avtryck.

På vilket sätt stöder dessa citat det du påstår? Det stöder snarare varför han borde förekomma. Att vara the Hand är inte en honorär position utan den, i normala fall, näst mäktigaste och viktigaste positionen i riket. Självklart gör denna position historiska avtryck. Att påstå annat är bara konstigt.

Vad gäller just Tyrion har han utöver sin position som Hand även agerat ledare av försvararna i King's Landing under striden mot Stannis samt blivit dömd för mordet av sin egen far i vad som tveklöst är rikets mest uppmärksammade rättegång i mannaminne. Men visst, han nämns inte ens.

EDIT: Allt som allt är detta dock bara mindre saker jag störde mig på i sista avsnittet. Serien hade ju mycket, mycket större problem än dessa detaljer.

Medlem

Första och möjligtvis andra säsongen tyckte jag var riktigt bra, allt efter det har varit transportsträcka. Serien fick sluta på precis vilket sätt som helst för min del och avsnitt sex var nog till och med det starkaste av dem.

Om man ska prata om ett objektivt "bra" avslut måste nog hela säsongen vara dubbelt så lång och tio gånger bättre skriven (kan hända att det lätt blir en och samma sak.)

Skriv svar