Game of Thrones (Spoilers S8!)

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kEJTLiN:

Första och möjligtvis andra säsongen tyckte jag var riktigt bra, allt efter det har varit transportsträcka. Serien fick sluta på precis vilket sätt som helst för min del och avsnitt sex var nog till och med det starkaste av dem.

Om man ska prata om ett objektivt "bra" avslut måste nog hela säsongen vara dubbelt så lång och tio gånger bättre skriven (kan hända att det lätt blir en och samma sak.)

Dubbelt vet jag inte, men jag kan tänka mig att ca 10 säsonger skulle ha behövts för att göra serien rättvisa.

Ett stort problem i sammanhanget är att man valde ett för långsamt tempo från början. Det långsamma tempot gynnade seriens kvalitet, men det var ju även den största bidragande anledningen till att man fick rusa framåt så förbannat i de sista säsongerna.

Vad gäller säsongens slut så snor jag en kommentar från Reddit;

"The ending makes sense, think about it... Arya went west, Jon went north, Drogon went east, and the show went south.
Thank you and goodnight."

Avstängd

Om ni själv fick välja trots att ni då visste slutet: hur skulle ni själva ha velat att det hela slutade för att det skulle kännas som att säcken verkligen knöts ihop på riktigt?

Kunde serien någonsin fått ett lika bra slut som Breaking Bad? (vilket jag känner till men aldrig orkat titta på men jag vet att Bryan Cranston's karaktär dör i slutet, SPOILER)

Medlem
Skrivet av AplAy:

Om ni själv fick välja trots att ni då visste slutet: hur skulle ni själva ha velat att det hela slutade för att det skulle kännas som att säcken verkligen knöts ihop på riktigt?

Kunde serien någonsin fått ett lika bra slut som Breaking Bad? (vilket jag känner till men aldrig orkat titta på men jag vet att Bryan Cranston's karaktär dör i slutet, SPOILER)

Gött att du skriver spoiler i slutet av din text

Har förvisso sett serien, men ja, dumt skrivet kanske. ;p


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot

Chris tyckte jag gjorde en bra recension av serien, och i synnerhet säsong 8. Ni kan kika in den här om ni vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker ändå att serien avslutas värdigt. Inte 10/10, men värdigt. Långt ifrån alla serier slutar så. Ja Dexter, jag tittar på dig!

Medlem

Tycker att säsong 8 borde ha varit några avsnitt längre, känns alldeles för stressad.
Att Night King blev besegrad i ett avsnitt var löjligt med tanke på hur mycket dom hade byggt up han innan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det var riktigt bra när Daenarhys kom in med draken och bara lämnade damm efter sig.

Medlem

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Varför är antalet Unsullied i King's Landing så oerhört många fler än i slaget vid Winterfell?

  • Vad var poängen med att Jon är en Targaryen? (Var det pga scenen vid Iron Throne, dvs att Drogon inte skulle grilla Jon eftersom draken kände på sig att Jon är Targaryen?)

  • Vad var poängen med att Cersei var gravid?

  • Jaime och Cersei fick tonvis med sten över sig i avsnitt 5. Deras huvuden och ansikten var trots det intakta när Tyrion hittade dem i avsnitt 6. Varför var de inte krossade?

  • Varför fanns det bara runt ett halvdussin tegelstenar ovanpå kropparna när Tyrion hittade dem?

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

  • Vad var poängen med profetiorna?

  • Varför behöver Bran en Master of Whispers när han redan vet allt?

  • Var tog alla Dothraki vägen efter att Daenerys dött?

  • Jon begick högförräderi när han mördade Daenerys i och med att hon vann slaget och var nya drottningen. Det fanns mängder med Unsullied och Dothraki i närheten. Varför tog de inte livet av Jon med detsamma när de insåg vad som hänt?

  • Vad var egentligen poängen med Night King?

Och inte minst...

  • Vem fixade Daenerys frilla när inte Missandei var där och gjorde det längre?

  • Vad hände med Aryas häst? Var är snela hesten?!

Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Varför är antalet Unsullied i King's Landing så oerhört många fler än i slaget vid Winterfell?

  • Vad var poängen med att Jon är en Targaryen? (Var det pga scenen vid Iron Throne, dvs att Drogon inte skulle grilla Jon eftersom draken kände på sig att Jon är Targaryen?)

  • Vad var poängen med att Cersei var gravid?

  • Jaime och Cersei fick tonvis med sten över sig i avsnitt 5. Deras huvuden och ansikten var trots det intakta när Tyrion hittade dem i avsnitt 6. Varför var de inte krossade?

  • Varför fanns det bara runt ett halvdussin tegelstenar ovanpå kropparna när Tyrion hittade dem?

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

  • Vad var poängen med profetiorna?

  • Varför behöver Bran en Master of Whispers när han redan vet allt?

  • Var tog alla Dothraki vägen efter att Daenerys dött?

  • Jon begick högförräderi när han mördade Daenerys i och med att hon vann slaget och var nya drottningen. Det fanns mängder med Unsullied och Dothraki i närheten. Varför tog de inte livet av Jon med detsamma när de insåg vad som hänt?

  • Vad var egentligen poängen med Night King?

Och inte minst...

  • Vem fixade Daenerys frilla när inte Missandei var där och gjorde det längre?

  • Vad hände med Aryas häst? Var är snela hesten?!

Med en sådan anal hållning till saker så måste jag ju fråga vad för serier du anser är perfekta där inga logiska missar görs alls.

Inaktiv

@anon_326725: Haha håller med. Om vi förutsätter att det där var en någorlunda seriös lista så kan det inte vara lätt att se på filmer och serier. Det finns något som kallas "Suspension of disbelief" vilket man ibland måste ta till mer av än man egentligen vill för att kunna se på vissa filmer/serier.

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

@SaltyApple: Haha håller med. Om vi förutsätter att det där var en någorlunda seriös lista så kan det inte vara lätt att se på filmer och serier. Det finns något som kallas "Suspension of disbelief" vilket man ibland måste ta till mer av än man egentligen vill för att kunna se på vissa filmer/serier.

Tack! Skönt att se här på forumet

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Varför är antalet Unsullied i King's Landing så oerhört många fler än i slaget vid Winterfell?

  • Vad var poängen med att Jon är en Targaryen? (Var det pga scenen vid Iron Throne, dvs att Drogon inte skulle grilla Jon eftersom draken kände på sig att Jon är Targaryen?)

  • Vad var poängen med att Cersei var gravid?

  • Jaime och Cersei fick tonvis med sten över sig i avsnitt 5. Deras huvuden och ansikten var trots det intakta när Tyrion hittade dem i avsnitt 6. Varför var de inte krossade?

  • Varför fanns det bara runt ett halvdussin tegelstenar ovanpå kropparna när Tyrion hittade dem?

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

  • Vad var poängen med profetiorna?

  • Varför behöver Bran en Master of Whispers när han redan vet allt?

  • Var tog alla Dothraki vägen efter att Daenerys dött?

  • Jon begick högförräderi när han mördade Daenerys i och med att hon vann slaget och var nya drottningen. Det fanns mängder med Unsullied och Dothraki i närheten. Varför tog de inte livet av Jon med detsamma när de insåg vad som hänt?

  • Vad var egentligen poängen med Night King?

Och inte minst...

  • Vem fixade Daenerys frilla när inte Missandei var där och gjorde det längre?

  • Vad hände med Aryas häst? Var är snela hesten?!

Många frågor men har inga svar tyvärr.

Bästa med denna säsong enligt mig var i alla fall då the hound och the mountain rök ihop. Man hade väntat på det länge.


signatur

PS5 och inget annat.

NuZ
Testpilot

För mig är hela serien förstörd. Meningslöst att se om den. Slutet och det dåliga skrivandet förstörde hela serien. Därimot riktigt riktigt vackra scener denna säsong. Sen är Peter Dinklage den bästa skådisen. Sett hans utveckling som skådespelare och wow vilken prestation i de senaste avsnitten. Håller med många på twitter

”Peter Dinklage has done more with silence, than most actors can achieve with the best writers behind them”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Med en sådan anal hållning till saker så måste jag ju fråga vad för serier du anser är perfekta där inga logiska missar görs alls.

Det kallas humor. 😄

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@SaltyApple: Haha håller med. Om vi förutsätter att det där var en någorlunda seriös lista så kan det inte vara lätt att se på filmer och serier. Det finns något som kallas "Suspension of disbelief" vilket man ibland måste ta till mer av än man egentligen vill för att kunna se på vissa filmer/serier.

"Seriös" lista? LOL!!!! 😂😂😂

Jag slängde till och med in "snela hesten" plus en smiley så att det inte skulle råda några som helst tvivel att det är ett enda skämt.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Inaktiv
Skrivet av Nemo:

Det kallas humor. 😄

Jadu... humor är ju trots allt subjektivt så vi kör på det

Medlem
Skrivet av Nemo:

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Varför är antalet Unsullied i King's Landing så oerhört många fler än i slaget vid Winterfell?

  • Vad var poängen med att Jon är en Targaryen? (Var det pga scenen vid Iron Throne, dvs att Drogon inte skulle grilla Jon eftersom draken kände på sig att Jon är Targaryen?)

  • Vad var poängen med att Cersei var gravid?

  • Jaime och Cersei fick tonvis med sten över sig i avsnitt 5. Deras huvuden och ansikten var trots det intakta när Tyrion hittade dem i avsnitt 6. Varför var de inte krossade?

  • Varför fanns det bara runt ett halvdussin tegelstenar ovanpå kropparna när Tyrion hittade dem?

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

  • Vad var poängen med profetiorna?

  • Varför behöver Bran en Master of Whispers när han redan vet allt?

  • Var tog alla Dothraki vägen efter att Daenerys dött?

  • Jon begick högförräderi när han mördade Daenerys i och med att hon vann slaget och var nya drottningen. Det fanns mängder med Unsullied och Dothraki i närheten. Varför tog de inte livet av Jon med detsamma när de insåg vad som hänt?

  • Vad var egentligen poängen med Night King?

Och inte minst...

  • Vem fixade Daenerys frilla när inte Missandei var där och gjorde det längre?

  • Vad hände med Aryas häst? Var är snela hesten?!

Jo, apropå listan ovan med massa frågeställningar. Jag tänkte bara passa på och berätta vad det handlade om för den som fortfarande undrar.

Som ni kanske märkte så var det tre saker som var speciella:

  • Jag skrev aldrig att det var mina egna frågeställningar.

  • Frågorna är i stort sett omöjliga att besvara.

  • Frågorna går att hitta överallt på Internet.

Mer än så var det inte.

Hela listan består av frågor som jag hittade på twitter, youtube och andra ställen på nätet där folk reagerade på att serien nu var slut. Och de hade MÅNGA frågor.

Poängen med listan är själva listan. För frågorna i den tar egentligen aldrig slut och det är enbart retoriska frågor som aldrig kommer att kunna besvaras. Det är omöjligt för det finns inga rätta svar.

I det läget har man egentligen bara två val: antingen triggas man av listan eller så tar man den med en klackspark, gillar showen ändå (eller inte, det är upp till var och en) och så går man vidare i livet.

Om ni har samma typ av humor som jag så kommer ni till och med tycka att listan är väldigt kul. Men humor är subjektivt förstås så "your milage may vary" som man säger. 😁

Om man triggades av listan (det hoppas jag verkligen inte att någon här gjorde!) så kanske man lugnar ned sig så småningom och inser att allt inte behöver vara så allvarligt trots allt. 😄

Medlem
Skrivet av Nemo:

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Varför är antalet Unsullied i King's Landing så oerhört många fler än i slaget vid Winterfell?

  • Vad var poängen med att Jon är en Targaryen? (Var det pga scenen vid Iron Throne, dvs att Drogon inte skulle grilla Jon eftersom draken kände på sig att Jon är Targaryen?)

  • Vad var poängen med att Cersei var gravid?

  • Jaime och Cersei fick tonvis med sten över sig i avsnitt 5. Deras huvuden och ansikten var trots det intakta när Tyrion hittade dem i avsnitt 6. Varför var de inte krossade?

  • Varför fanns det bara runt ett halvdussin tegelstenar ovanpå kropparna när Tyrion hittade dem?

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

  • Vad var poängen med profetiorna?

  • Varför behöver Bran en Master of Whispers när han redan vet allt?

  • Var tog alla Dothraki vägen efter att Daenerys dött?

  • Jon begick högförräderi när han mördade Daenerys i och med att hon vann slaget och var nya drottningen. Det fanns mängder med Unsullied och Dothraki i närheten. Varför tog de inte livet av Jon med detsamma när de insåg vad som hänt?

  • Vad var egentligen poängen med Night King?

Och inte minst...

  • Vem fixade Daenerys frilla när inte Missandei var där och gjorde det längre?

  • Vad hände med Aryas häst? Var är snela hesten?!

Du tror inte att det hade blivit förutsägbart om allt hade en poäng dock?

Medlem
Skrivet av caelestis:

Du tror inte att det hade blivit förutsägbart om allt hade en poäng dock?

Som jag skrev, listan ÄR poängen.

Om det hade funnits svar på frågorna i DEN listan så hade jag fått leta upp andra frågor istället och gjort en annan lista.

Avstängd

Detta var även riktigt coolt.


signatur

PS5 och inget annat.

Hedersmedlem

@Nemo's lista var väl inte alls heldum, en del av punkterna där har jag seriöst tänkt och stört mig på. Game of Thrones tidigare säsonger har generellt haft väldigt få logiska missar (enligt min uppfattning) och då när denna säsong kommer lastad med plot holes och allmänt märkligt manus så märks det ganska tydligt. Varför var Cersei gravid? Vad var grejen med Aegon? Varför har storyn kring Night King byggts upp i 7 säsonger(!!) för att sedan kastas bort under ett avsnitt? Varför dödade inte Clegane Cersei när hon gick förbi honom i trappan?? Det känns slarvigt. Fokus har flyttats från storyn till överdrivna snyft-scener, det är inte GoT enligt mig.

Jag tror att GRRM skulle kunna utveckla och knyta ihop dessa detaljer i böckerna på ett mycket bättre sätt men den här genomstressade säsongen har lämnat för många lösa trådar som bara flutit ut i sanden. Det är klart att ingen tv-serie eller film är "perfekt" men GoT har (enligt mig) alltid hållit väldigt hög kvalité vilket jag saknade i säsong 8.

Medlem

Bästa i säsong 8 var Qyburns död

Medlem

@Nemo: Skaparna hade ingen aning om va dom syssla med, vilket som sagt märktes ännu tydligare denna säsong, det skapade en hel del plotholes samt mer frågor än svar. Slafsa ihop det simplaste(story-mässigt) man kunde och hoppas på det bästa helt enkelt.
Med det sagt var det fortfarande relativt underhållande och hade ett "godkänt"(i D&D mått) avslut.

Personligen hade jag hoppats på något mörkare och väldigt mycket intressantare, men nu fick fick vi detta ganska idiotiska avslut tyvärr.

Men men, snart börjar lite andra säsonger av andra serier igen som jag håller tummarna för.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot

Tror egentligen största problemet var att det tyvärr inte fanns tid. Skaparna skrev kontrakt på 70 episoder men det blev förlängt till 73. Att dessa inte sedan kunde förlängas då HBO ville bidra med två säsonger till kan ju vara av olika anledningar. De ville bara göra 70 avsnitt som ger dem ungefär 7 års arbete totalt, men var schysst och gav oss tre avsnitt ändå för att göra ett så bra avslut de kunde, vilket gick sådär.

Nu när det fått chansen att jobba på Star Wars också så ärt det säkert spännande för dem att arbeta på något nytt. Deras kontrakt var skrivet innan all Star Wars-nyheter dock så det finns ingen länk där att det är anledningen till att de bailar på GOT.

Hade ju varit trevligt dock att ge över rodret till någon annan de vet kan ta hand om det, men samtidigt förstår jag dem att de vill ta hand om sin serie själv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Sisyr:

Knappast va. En Stark sitter nu på järntronen (eh, bildligt talat) medan en annan Stark - syskon dessutom - styr det självständiga Norden medan alla andra får agera undersåtar. En helt skev maktfördelning som knappast uppskattas, oavsett "uppoffringar". Du skriver att "The North återgår till ett självständigt rike, vilket det var innan Targaryens ockupation" - det var alla andra också. Det var Aegon Targaryen som enade rikerna under honom själv med hjälp av drakarna. Faktum är dock att Dorne fick vara fortsatt självständiga i över 150 år till innan de erövrades, medan Iron Islands gjort flertalet uppror och ofta krävt att få vara självständiga. Notera även att det senaste av dessa uppror var så sent som några år innan serien börjar. Dessa två kungadömen om några borde vilja ha frihet. Nej, jag köper inte ditt resonemang för fem öre.

När förhandlingarna tar vid så är huset Stark det tveklöst starkaste huset i Westeros. Det finns helt enkelt ingen av de kvarvarande husen som har makt att säga nej. Det poängteras till och med att de har trupper på plats för att tvinga igenom sina krav om så krävs. Men jag tror att vi behöver böckerna för att säkert veta hur förhandlingarna görs.

Skrivet av Sisyr:

Tywin Lannister var absolut inte mäktigare än Robert Baratheon efter kriget. Där har du fått något om bakfoten. Den sistnämnda hade tveklöst stöd av North, Stormlands, Riverlands och Vale vid ett eventuellt inbördeskrig. North eftersom det styrdes av hans bästa vän Ned, Stormlands eftersom han själv styrde det, Riverlands eftersom de genom giftemål var allierade med North och Vale eftersom Jon Arryn, en annan av Roberts bästa vänner, styde där. Att Robert var ointresserad av att styra och så småningom lät andra sköta riket är en annan femma. Robert Baratheon skonade gladeligen Jaime eftersom Robert hatade Targaryens, ett hat som även tyddliggörs i TV-serien. Jon Snow är en helt ofarlig "tronpredentent" eftersom han helt saknar intresse av att styra och fullständigt backar både kung Bran och drottningen i Norden, vilket Bran förstås är medveten om. Det finns därtill inga levande som ens känner till sanningen om Jon Snow förutom Tyrion, Sansa, Arya, Sam och Bran (har jag missat någon?) - så kom igen nu.

Även detta är något som poängteras i både bok och tv-serie. Lannister höll det mäktigaste riket vid Robert Baratheons inbördeskrig och det är genom att Tywin Lannister byter sida som inbördeskriget lyckas. Enda anledningen till Baratheon ens kräver att få tronen är för att han är den förste att gå i revolt, att han personligen dräper Rhaegar Targaryen och att han har ett svagt blodsband till ätten Targaryen. Men han behöver Lannisters pengar och i utbyte blir Jaime förlåten (trots att Eddard Stark ville att han skulle straffas för sitt dåd) samt att han gifter sig med Cersei.

Skrivet av Sisyr:

På vilket sätt stöder dessa citat det du påstår? Det stöder snarare varför han borde förekomma. Att vara the Hand är inte en honorär position utan den, i normala fall, näst mäktigaste och viktigaste positionen i riket. Självklart gör denna position historiska avtryck. Att påstå annat är bara konstigt. Vad gäller just Tyrion har han utöver sin position som Hand även agerat ledare av försvararna i King's Landing under striden mot Stannis samt blivit dömd för mordet av sin egen far i vad som tveklöst är rikets mest uppmärksammade rättegång i mannaminne. Men visst, han nämns inte ens.

Ta exempel från vår egen historia. Närmaste jämförbara position i det svenska hovet var överstekammarherren. Hur många personer med detta ämbete känner du till från vår historia utan att behöva titta upp det? Eller kan du dagens 10 kammarherrar på vardera finger?

Ska vi ta ett språng till den tidsperiod som GRRM utgår ifrån så hamnar vi på något liknande en riksföreståndare på 1400-talet. Det är dock inte helt och hållet en rättvis jämförelse då riksföreståndaren inte har samma rådgivande roll och inte stod konungen nära på samma sätt. Här borde det vara enklare att nämna åtminstone två personer om man läst grundläggande svensk historia.

I traditionell historieskrivning utgår berättelsen från konungen, vad konungen tänker och agerar. Exempel: Gustav II Adolf vill ha ett snabbförflyttat fältartilleri och inför det lagom till fälttågen 1621-22. Det finns hyllmeter av analyser av konungens taktiska beslut men du kommer aldrig att läsa om hur de faktiskt kom till. Det var helt enkelt anonyma officerare som begav sig till Finspångs och Åkers styckebruk där de utvecklade kanonen och taktiken. När det visade sig framgångsrikt så tillföll äran konungen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent

Jag är egentligen inte missnöjd med slutet och hur det gick för de kvarvarande karaktärer. Däremot vägen dit har känts otroligt slarvig och stressad. Säsongen hade behövts 10 avsnitt vilket nog forfarande inte hade hjälpt för allt (vissa saker var otroligt taffligt och ohjälpingt skrivna), men däremot hjälpt för övergripande story. Dany hade fått något till avsnitt på sig för att ramla ned i mörkret (även om tendenser setts tidigare i säsongerna). Även sista avsnitt och tidshoppet efter Jon dödar Dany och när de har rådslag, där hade det behövts lite mer rum för att förklara vad som händer i Kings Landing efter att ”drottningen” blivit mördad. En liten förklaring på vilka som också satt i rådet hade varit fint...kunde ju lätt lösas med att Sansa får redan på vad Jon gjort och sen skickar korpar för att samla alla, där man får veta namnen. Sådan saker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

S8 kändes lite tunn och påskyndad, även om slaget mot white walkers var riktigt bra och säsongen var visuellt bra gjord.

Och Cersei's roll i S8 tyckte jag var blek, hon tillförde inget alls.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Varför är antalet Unsullied i King's Landing så oerhört många fler än i slaget vid Winterfell?

  • Vad var poängen med att Jon är en Targaryen? (Var det pga scenen vid Iron Throne, dvs att Drogon inte skulle grilla Jon eftersom draken kände på sig att Jon är Targaryen?)

  • Vad var poängen med att Cersei var gravid?

  • Jaime och Cersei fick tonvis med sten över sig i avsnitt 5. Deras huvuden och ansikten var trots det intakta när Tyrion hittade dem i avsnitt 6. Varför var de inte krossade?

  • Varför fanns det bara runt ett halvdussin tegelstenar ovanpå kropparna när Tyrion hittade dem?

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

  • Vad var poängen med profetiorna?

  • Varför behöver Bran en Master of Whispers när han redan vet allt?

  • Var tog alla Dothraki vägen efter att Daenerys dött?

  • Jon begick högförräderi när han mördade Daenerys i och med att hon vann slaget och var nya drottningen. Det fanns mängder med Unsullied och Dothraki i närheten. Varför tog de inte livet av Jon med detsamma när de insåg vad som hänt?

  • Vad var egentligen poängen med Night King?

Och inte minst...

  • Vem fixade Daenerys frilla när inte Missandei var där och gjorde det längre?

  • Vad hände med Aryas häst? Var är snela hesten?!

Mjo, jag känner lite likadant, men poängen med Night King var väl att de var tvungna att enas för att kunna vinna över honom, annars hade världen gått åt pipan. Dock förstördes det av Daenerys hjärnsläpp när hon brände nästan alla i slaget om Kings Landing, vad var syftet med det liksom, kände inte att det tillförde något att hon brände alla civila.
Tidigare har man ju känt med det som händer med folk in serien.

Btw, nu har dom sett en vattenflaska i sista avsnittet...
https://www.vox.com/2019/5/20/18632478/game-of-thrones-water-...

Inaktiv

@Nemo: Okej fair enough men jag utgick ändå att några punkter på din lista var seriösa funderingar men ja det är en del plot holes. Ganska idiotiskt att sjöbusen spolas upp på stranden samtidigt som Jamie kommer vandrandes.

Skriv svar