Game of Thrones (Spoilers S8!)

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror egentligen största problemet var att det tyvärr inte fanns tid. Skaparna skrev kontrakt på 70 episoder men det blev förlängt till 73. Att dessa inte sedan kunde förlängas då HBO ville bidra med två säsonger till kan ju vara av olika anledningar. De ville bara göra 70 avsnitt som ger dem ungefär 7 års arbete totalt, men var schysst och gav oss tre avsnitt ändå för att göra ett så bra avslut de kunde, vilket gick sådär.

Nu när det fått chansen att jobba på Star Wars också så ärt det säkert spännande för dem att arbeta på något nytt. Deras kontrakt var skrivet innan all Star Wars-nyheter dock så det finns ingen länk där att det är anledningen till att de bailar på GOT.

Hade ju varit trevligt dock att ge över rodret till någon annan de vet kan ta hand om det, men samtidigt förstår jag dem att de vill ta hand om sin serie själv.

HBO ville ha 10 säsonger men D&D sa att dom skulle klara att avsluta serien på 7 säsonger, men dom "kompromissa med 8 säsonger", vi fick 2 extra avsnitt från vad D&D egentligen ville göra, om jag förstod det korrekt. Allt dom ville var att avsluta serien fort. Sen att dom inte kunde ge ansvaret till någon annan att avsluta serien är ju bara löjligt. Istället fick vi det vi fick, en extremt stressad säsongen med uruselt manus.

Så med andra ord skulle dom haft tid om dom ville göra mer av serien eller så kunde dom ha fört pinnen vidare till någon annan som ville avsluta serien värdigt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

HBO ville ha 10 säsonger men D&D sa att dom skulle klara att avsluta serien på 7 säsonger, men dom "kompromissa med 8 säsonger", vi fick 2 extra avsnitt från vad D&D egentligen ville göra, om jag jag förstod det korrekt. Allt dom ville var att avsluta serien fort. Sen att dom inte kunde ge ansvaret till någon annan att avsluta serien är ju bara löjligt. Istället fick vi det vi fick, en extremt stressad säsongen med uruselt manus.

Så med andra ord skulle dom haft tid om dom ville göra mer av serien eller så kunde dom ha fört pinnen vidare till någon annan som ville avsluta serien värdigt.

Kontraktet på 7 säsonger skrevs ganska tidigt, sedan om det handlar om att de kände de kunde klara av det, ville, eller vad kan tänkas vara är ett mysterium. Hur som så ville de inte göra mer än 7 säsonger, eller 70 avsnitt. Men som du säger så kompromissade de till att göra en åttonde säsong för ett "riktigt avslut".

Klart de kunde ge serien till någon annan, sådant händer hela tiden. Även med film-serier. Problemet är väl att de inte ville, och jag kan förstå dem. Väldigt egoistiskt kan man väl tänka, men det är deras skapelse.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

Bara jag som funderar på om Bran viskade i Aegons öra med flit, så att han skulle tappa förståendet helt, och sätta igång det som i slutändan gjorde Bran till kung.


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bara jag som funderar på om Bran viskade i Aegons öra med flit, så att han skulle tappa förståendet helt, och sätta igång det som i slutändan gjorde Bran till kung.


signatur

Viam inveniam aut faciam

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nemo:

Kul med alla frågeställningar i tråden! Jag har några till...

(mycket spoilers men hela tråden har redan en rejäl spoilervarning på sig så jag kör på )

  • Westeros historia är tusentals år gammal. Varför har ingen rest västerut under denna tid och försökt rita en karta där?

Just den frågan är felställd. Det har funnits gott om folk som rest västerut och försökt rita en karta tidigare. Problemet är att ingen någonsin har kommit tillbaka. Finns en del lore om detta från böckerna. Bland andra försökte sig en av de gamla kungarna i the North själv på att segla västerut med sin flotta. De kom aldrig tillbaka heller.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bara jag som funderar på om Bran viskade i Aegons öra med flit, så att han skulle tappa förståendet helt, och sätta igång det som i slutändan gjorde Bran till kung.

Har också haft tankar kring den fan-teorin och det hade onekligen varit coolt. Passar dock inte karaktären. Men jag hoppades och såg också framför mig att Bran påverkade framtiden mer, Hodor-avsnittet var ett av de bättre avsnitten. Tyvärr var det tidsresandet en idé George berättade för D&D som han planerat till boken. Tydligt efter S 7 att George bidrog mindre med storyn. Jag tror D&D hade klantat till sig med tidsresande.

Jobbigt det här med barnskådisar. Jag Isaac var mkt bra som barnet Bran men som tonåring, njaa.. Stel och inte alls trovärdig som 3 eyed raven.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bara jag som funderar på om Bran viskade i Aegons öra med flit, så att han skulle tappa förståendet helt, och sätta igång det som i slutändan gjorde Bran till kung.

hmm!! menar du inte Aerys II ??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Snake Plissken:

hmm!! menar du inte Aerys II ??

Säkert, håller inte reda på alla Targyriens.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bara jag som funderar på om Bran viskade i Aegons öra med flit, så att han skulle tappa förståendet helt, och sätta igång det som i slutändan gjorde Bran till kung.

Intressant med Bran som nån nämnde på reddit är att han är en "time travelling CCTV drone" och jämförde Westeros framtid med 1984. Sen kan man inte vara så apatisk utan att vara en riktigt störd jäkel inombords.

Avstängd

Alltså kollade om avsnitt 3 nu och varför i helvete springer Theon mot nattkungen med ett spjut? Det är ju som att utmana Calle på Quake.

Det är med andra ord dömt att misslyckas om man inte heter Arya Stark.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Alltså kollade om avsnitt 3 nu och varför i helvete springer Theon mot nattkungen med ett spjut? Det är ju som att utmana Calle på Quake.

Det är med andra ord dömt att misslyckas om man inte heter Arya Stark.

Vad skulle han annars göra när han är ensam kvar mot en stor grupp zombies + en hel hop av dressmanwhitewalkers? lika bra att ta chansen, en long shot men det fanns ju inte så många alternativ.

Medlem

@Ftmch: Jag förstår hur du tänker, men jag håller med breahl. Det hade känts mer heroiskt (tycker jag iaf) om Theon hade stått vid Brans sida enda in i slutet. Kanske en liten 1v1 med nattkungen innan han dog, istället för att springa rakt mot nattkungen och dö på kuppen.

Avstängd
Skrivet av Dannemannen99:

@Ftmch: Jag förstår hur du tänker, men jag håller med breahl. Det hade känts mer heroiskt (tycker jag iaf) om Theon hade stått vid Brans sida enda in i slutet. Kanske en liten 1v1 med nattkungen innan han dog, istället för att springa rakt mot nattkungen och dö på kuppen.

Ja känns ju som att det där var ett självmord bara. Han sprang rakt mot honom utan tanke liksom. Jag gillade Theon som karaktär så tråkigt att han dog.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Sen undrar jag varför "wildlings" inte följde med och hjälpte döda Cersei, hade kanske blivit ett bättre slut om dom var med. Känns som enda schyssta folket i hela serien.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja känns ju som att det där var ett självmord bara. Han sprang rakt mot honom utan tanke liksom. Jag gillade Theon som karaktär så tråkigt att han dog.

Var väl lite 50/50 kanske, han hade ju dött lika mycket om han hade stått kvar nära Bran hursomhelst, haha. Personligen tyckte jag att det var ett fint avslut för Theon att springa MOT fara och 99%ig risk för död istället för FRÅN som han gjort så många gånger förr.

Skrivet av Ftmch:

Var väl lite 50/50 kanske, han hade ju dött lika mycket om han hade stått kvar nära Bran hursomhelst, haha. Personligen tyckte jag att det var ett fint avslut för Theon att springa MOT fara och 99%ig risk för död istället för FRÅN som han gjort så många gånger förr.

Det känns ju som att de flesta karaktärer ska nå någon slags övertydlig "redemption" i den här serien.
Frågan är om det kommer vara lika tydligt den dagen GRRM får för sig att skriva klart.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av ubn87:

Har också haft tankar kring den fan-teorin och det hade onekligen varit coolt. Passar dock inte karaktären. Men jag hoppades och såg också framför mig att Bran påverkade framtiden mer, Hodor-avsnittet var ett av de bättre avsnitten. Tyvärr var det tidsresandet en idé George berättade för D&D som han planerat till boken. Tydligt efter S 7 att George bidrog mindre med storyn. Jag tror D&D hade klantat till sig med tidsresande.

Jobbigt det här med barnskådisar. Jag Isaac var mkt bra som barnet Bran men som tonåring, njaa.. Stel och inte alls trovärdig som 3 eyed raven.

Ja han har väl inte varit med så mycket i rollen de senaste avsnitten. Sitter bara och tittar eller "flyger Raven". Verkar som du säger han är ingen bra vuxenskådis. Tyvärr!

Läste en kul fanteori. Det är Samwell som är tidsresande. Han har med vattenflaskor och försöker införa demokrati. ☺

Medlem

Lite så jag tänkte också när jag såg det hehe.

Utöver det faktum att dom lät Jon överleva överhuvudtaget efter mordet på deras drottning.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Ja han har väl inte varit med så mycket i rollen de senaste avsnitten. Sitter bara och tittar eller "flyger Raven". Verkar som du säger han är ingen bra vuxenskådis. Tyvärr!

Du tror inte att det är det som är rollen då? Inte direkt så att hans karaktär ska springa runt och jönsa sig som Tormund.

Medlem

@anon_326725: Jadå det kan ju tänkas, det har du helt rätt i. Men det får vi väl inga svar på idag. Vi får följa hans karriär och se om han väljer roller och får roller som skådis. Han kan ju bli en stor stjärnskådespelare.

Det är ju när de som jobbat som barn i roller och sedan växt upp som jag tror det här med livsval kommer. Som vi alla väljer olika saker när vi ännu kanske inte är helt säkra på vad vi vill "bli".
Så vi får väl försöka följa hans "karriär". 🙂

Inaktiv
Skrivet av Över45:

@SaltyApple: Jadå det kan ju tänkas, det har du helt rätt i. Men det får vi väl inga svar på idag. Vi får följa hans karriär och se om han väljer roller och får roller som skådis. Han kan ju bli en stor stjärnskådespelare.

Det är ju när de som jobbat som barn i roller och sedan växt upp som jag tror det här med livsval kommer. Som vi alla väljer olika saker när vi ännu kanske inte är helt säkra på vad vi vill "bli".
Så vi får väl försöka följa hans "karriär". 🙂

Jag tror personligen iaf inte att så fort han blev 20 år gammal så blev han plötsligt en värdelös och uttryckslös skådespelare.
Tycker det är uppenbart att det är rollen som Three-Eyed Crow som har de karaktärsdragen och har inget med Isaacs skådespelartalang att göra.

Medlem
Skrivet av breahl:

Sen undrar jag varför "wildlings" inte följde med och hjälpte döda Cersei, hade kanske blivit ett bättre slut om dom var med. Känns som enda schyssta folket i hela serien.

Det är väl inte så många av dem som VILL för långt söderut. De blev ju av med deras största fasa den odöda armen och NK. "Politik, det är väl för sörlänningar"
Fint slut för dem när Jon kom tillbaka.😉

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jag tror personligen iaf inte att så fort han blev 20 år gammal så blev han plötsligt en värdelös och intryckslös skådespelare.
Tycker det är uppenbart att det är rollen som Three-Eyed Crow som har de karaktärsdragen och har inget med Isaacs skådespelartalang att göra.

Vi får väl hoppas att han får jobba med det han vill. Är det skådespelare han alltid velat bli så är det ju roligt om det går bra för honom. Som du säger är det väl tänkt att han skall bli väldigt "mystisk" när han så att säga förvandlats. Han får väl inte avslöja för mycket heller om vad han vet. För då kanske risken finns att han påverkar någon ofrivilligt.

En personlig favorit för mig i hela serien: INTE själva Hodor utan avslöjandet hur lång tid detta hade förberetts med Bran. HOLD THE DOOR! Jag liksom jublade över den mycket intelligenta ide'en. Fanns det någon utan författaren som överhuvudtaget hade den tanken?? Den grejen var ju helt så att säga "Mindblowing".
Det är sådana grejer som gjort att jag har älskat serien i stort.😊

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Den grejen var ju helt så att säga "Mindblowing".
Det är sådana grejer som gjort att jag har älskat serien i stort.😊

Kan bara hålla med Hoppas på att kommande serie förstärker allt vi vet från dessa åtta säsonger vi sett nu.
Görs det bra kan det bli otroligt bra!

Medlem
Skrivet av breahl:

Alltså kollade om avsnitt 3 nu och varför i helvete springer Theon mot nattkungen med ett spjut?

4:30


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Alltså kollade om avsnitt 3 nu och varför i helvete springer Theon mot nattkungen med ett spjut? Det är ju som att utmana Calle på Quake.

Det är med andra ord dömt att misslyckas om man inte heter Arya Stark.

För att han var helt söndrig i huvudet efter att ha krigat mot whitewalkers i flera timmar. Han fick tunnelseende och trodde han kunde avsluta slaget där och då.

Inte logiskt och strategiskt nog? Well.. sånt är livet. Så fungerar människor i kaotiska situationer. Visst.. han borde väntat en timme för att få en strategi upplagd av någon bättre bevandrad i krig men det sket sig.

Move along

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

hmm!! menar du inte Aerys II ??

Nej. Han menar Aegon VI (Jon Snow). Aerys II är Daenerys farsa och Aegons farfar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:

Nej. Han menar Aegon VI (Jon Snow). Aerys II är Daenerys farsa och Aegons farfar.

okej!!? så när blev Jon galen?? för The mad king hörde ju röster som sa burn them all som startade en kedje reaction och startade kriget som satte Baratheon,, som sen mördades och ledde vidare till allt vi såg och sen satte han på tronen


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

okej!!? så när blev Jon galen?? för The mad king hörde ju röster som sa burn them all som startade en kedje reaction och startade kriget som satte Baratheon,, som sen mördades och ledde vidare till allt vi såg och sen satte han på tronen

Ursäkta mig trodde ni pratade om något annat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

FM-guru
F.d. Sisyr

Screen Rant har en träffande satir angående sista säsongen av GoT.

Skriv svar