Nvidia avtäcker det officiella Ray Tracing-stödet för Quake 2

Robot
Nvidia avtäcker det officiella Ray Tracing-stödet för Quake 2

Nvidia blev så kära i snyggt ljussatta strogg att de lanserar officiellt stöd.

#quake-2, #ray-tracing, #strålspårning


Medlem

Undra om detta fungerar ihop med Action Quake 2?

Medlem

Hur spelar man det? ;o är det bara till att köpa Quake 2 på gog och så kan man aktivera RTX?

Medlem

Nostalgi med awesome grafik, skall spelas!

eld
Medlem
Skrivet av Rackaren:

Hur spelar man det? ;o är det bara till att köpa Quake 2 på gog och så kan man aktivera RTX?

Yep, gissar på att du kommer kunna ladda ner en ny exe via nvidia, men först nästa månad.

Medlem

Nvidia släppte precis nya drivrutiner just för Quake 2 RTX.

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/147964/en-...

Gen
Medlem

Äntligen får man användning för RTX. Galet få spel som stödjer tekniken och ännu färre där det faktiskt gör någon visuell nytta.

Medlem

Tycker de borde lägga till officiellt stöd för Minecraft också =P

ELF
Medlem

De kunde ju ha försökt få det att se bra ut också, inte bara visa vad RTX kan göra.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

Det blev mycket ljusare. Cool grej ändå men förstör känslan lite men förstår att detta är mest menat som en tech-grej

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Undra om detta fungerar ihop med Action Quake 2?

Herregud vad längesen det var man spelade det.
Bästa spelet på länge

Inaktiv

Frågan är hurvida RTX stödet kommer användas i multiplayer. Troligen inte så mycket eftersom man idag använder q2pro eller r1q2 där dll och programfil(er) där nätkoden är sjukt mycket förbättrad (tack vare några riktigt inbitna gamla quake 2 oldschoolers).

Har inget RTX kort själv så, men det Nvidia gör är riktigt uppskattat och dessutom riktigt tjusigt givetvis. Framför allt riktigt trevligt att se att man använder Quake 2 som referens till mycket öven i modern tid, det säger en del hur bra ett spel har varit och kanske tom fortfarande är.

Medlem

RTX verkar även göra om texturer...

Skrivet av ELF:

De kunde ju ha försökt få det att se bra ut också, inte bara visa vad RTX kan göra.

Ja, mycket fult är det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Polish that turd!

Medlem

Ärligt talat, det där hade väl vilken spelutvecklare som helst kunnat fixa utan raytracing. För speciellt märkvärdigt var det inte.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

RTX verkar även göra om texturer...

Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars.

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars.

Han har en poäng.

Det går att ha radiosity och diverse andra raytracing features utan PBR. Reflektioner på allt är inte jättenödvändigt, färger och ljus kan fortfarande studsa runt med enbart diffus-textur som information.

Mycket de gjorde är fluff, mycket förstör en hel del av estetiken.

Quake2's lightmaps är ju redan offline-bakad radiosity, helt utan bumpmaps eller reflektioner.

eld
Medlem
Skrivet av shelter:

Ärligt talat, det där hade väl vilken spelutvecklare som helst kunnat fixa utan raytracing. För speciellt märkvärdigt var det inte.

Jo visst, men det är lager av lager av tekniker.

Dyr skugg-rendering som man skippar på många ljuskällor och kanske bara väljer på vissa som solen
Avsaknad av radiosity för hur får man färger att studsa runt, kanske bakar in med raytracing offline?
Ambient occlusion med hjälp av ssao eller hbao, ser dugligt ut men följer inte exakt några realistiska regler, har sina nackdelar.
Skärmreflektioner, fungerar bra tills det inte fungerar bra.
Texturer med emission? Glöm det, kanske fuska med en utplacerad ljuskälla?

Men med raytracing?:

Sätt upp dina material, kör igång och allt faller på plats.

Medlem

Q2 <3 <3 Jag köpte det från Gog (min laptop saknar skivspelare så jag kan inte köra originalskivan från 97) men har inte spelat det än då jag aldrig lyckades få igång musiken

Ontopic: Ser väl okay ut men jisses så ljust. Q2 ska vara dark & gritty!

Medlem
Skrivet av duchovny:

Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars.

Alltså, det måste gå att ljussätta bara diffuse idag med. varför skulle det krävas att man har massa "PBR material" för att kasta en lampa in i ett rum och låta det studsa runt? hmm hm hmm...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag är fortfarande starkt emot att dom gör såhär med gamla spel, det ser inte bra ut, det är onödigt och ingen (ok en eller två) ville ha detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

C64
Medlem

Hur gör man ett Timedemo ?? blir galen cant find maps

1
Skriv svar